Inköp av programmeringsutustning för däcktrycksgivarna

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
kakariki
Nykomling
Nykomling

Inköp av programmeringsutustning för däcktrycksgivarna

Inlägg av kakariki »

Hej
Jag har köpt en ATEQ VT 10, som enligt Corvette Forum i USA skall fungera perfekt för detta ändamål.
Pris 94,80 Euro inkl. frakt.
Men jag har ett annat problem, jag kommer inte in i LEARN-Mode genom att sätta bilen i accessoryläge och därefter trycka Lock och Unlock samtidigt., så jag har inte kunnat programmera mina givare.
Tutan skall höras och det gör den inte.
Någon som har ett tips ???
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Inköp av programmeringsutustning för däcktrycksgivarna

Inlägg av COOLMACHINE »

kakariki skrev:Hej
Jag har köpt en ATEQ VT 10, som enligt Corvette Forum i USA skall fungera perfekt för detta ändamål.
Pris 94,80 Euro inkl. frakt.
Men jag har ett annat problem, jag kommer inte in i LEARN-Mode genom att sätta bilen i accessoryläge och därefter trycka Lock och Unlock samtidigt., så jag har inte kunnat programmera mina givare.
Tutan skall höras och det gör den inte.
Någon som har ett tips ???
Det kanske är så att givarna för europabilarna inte är samma som US modellen, det kan vara så att dom ligger på en annan frekvens.

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
kakariki
Nykomling
Nykomling

Inlägg av kakariki »

Ok
Men mitt problem är att komma in i Learn_Mode och därefter använda programmeringsgrejen.
Inte att göra själva programmeringen- måste först vara i Learn-Mode för att kunna börja-----
Tutan skall höras då man kommit in i detta.
Detta händer inte.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Det skiljer på sensorer för USA och EU!

Vad jag hört så skall det finnas 4 olika modeller på sensorer.
När jag beställde mina kompletta hjul från Usa så ville de t.o.m ha chassinumret så att de var säkra på att jag fick rätt sensorer.

Igår monterade jag mina nya hjul och blev förvånad då lufttrycket kom upp på alla fyra hjulen utan att jag gjort något? Kan de vara förprogramerade eller måste detta göras vid bilen? :idea:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Lars J skrev:Det skiljer på sensorer för USA och EU!

När jag beställde mina kompletta hjul från Usa så ville de t.o.m ha chassinumret så att de var säkra på att jag fick rätt sensorer.

Igår monterade jag mina nya hjul och blev förvånad då lufttrycket kom upp på alla fyra hjulen utan att jag gjort något? Kan de vara förprogramerade eller måste detta göras vid bilen? :idea:

/Lars/
Det verkar otroligt att dom skulle vara förprogramerade eftersom dom måste vara i radiokontakt med bilens dator när dom programeras, stämmer trycket som visas i diplayen med trycket i däcken?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Hade inte tid att kolla det igår men skall göra det snarast och återkomma! Jag får i vart fall inte upp något felmeddelande att datorn inte hittar sensorerna.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
AH69
Nykomling
Nykomling

Sensorer

Inlägg av AH69 »

Denna information fick jag veta av en mycket professionell och vänlig däckhandlare när jag beställde hjul ifrån USA:

Att bara Europa har en annan frekvens på sina sensorer.
USA/Canada kör på 315 mhz (artnr:25758220) och vi i Europa kör på 433.92 mhz (artnr: 25758221).
Och att dom flesta sensor programmerare så som Bartec, Schrader mm hanterar både och, men bilarna klarar inte båda och, utan US bilar ska ha US sensorer och Euro sina...

Om man mot förmodan inte skulle veta vart bilen kommer ifrån :shock: så kan man kolla i handskfacket i RPO koderna om det står UJ9 (USA/Canada) eller UH3 (Europa).
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

COOLMACHINE skrev:
Lars J skrev:Det skiljer på sensorer för USA och EU!

/Lars/
Det verkar otroligt att dom skulle vara förprogramerade eftersom dom måste vara i radiokontakt med bilens dator när dom programeras, stämmer trycket som visas i diplayen med trycket i däcken?

8)
Svar NEJ! Det funkar alltså inte så lätt!

/Lars/
kakariki
Nykomling
Nykomling

Inlägg av kakariki »

Mitt problem kvarstår.
Är det någon som råkat ut för att inte kunna komma in i Learn- Mode ??
Det är ju första steget, för att sedan kunna använda programmeringsgrejen.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Enligt bifogad länk så skall det funka!

http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1495228

/Lars/
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne Strandberg »

För att lägga ytterligare lök på laxen efter att ha tittat på den amerikanska tråden du hänvisat till Lars, så finns det ännu fler sensorer till C6.
Bild
Bilden visar min C6 (Eu-version) med byggdatum 1 aug 2005 och den har inte någon av de sensorer som den amerikanska tråden hänvisar till.
Fler bilder på sensormontering finns på min hemsida www.jannesvettar.se.

Det finns olika sensorer med olika parts# till Corvette C6. Det skiljer med frekvenser mellan USA och Europa. Man behöver helst uppge sitt VIN-nummer om man skall vara säker på att få rätta sensorer, som är matchade till bilens datorbox.

Att man behöver ett "diagnostic tool" eller en inkoppling via Tech II (och GM's dator) torde väl vara uppenbart.
Att det inte går att använda C5-modellen med magnet torde väl också de flesta känna till.
Det finns ju olika diagnosverktyg att köpa på nätet. Eftersom diagnosverktygen inte alltid fungerar på samma sätt, är det inte alltid så att det fungerar med att komma in i "learning mode".

Därför om man skall byta fälgar och har fungerande sensorer kan man ju försöka flytta över sina "gamla" sensorer, vilket kräver största försiktighet.
Observera dock - vilket är en erfarenhet från C5 - att batterierna i sensorerna har en livslängd på ca 10 år, därefter måste man köpa nya sensorer. Ok, för att det finns några "uppfinnarjockar" som plockat ur batterierna i sensorerna och monterat nya.
Att köpa begagnade eller nya som legat lagrade länge kan ju medföra att de inte kommer att hålla speciellt länge.

Så om man importerar en C6 från USA, där man bytt ut originalfälgarna, kolla särkilt noga att sensorerna funkar i bilen.

Men Lars, nu har du skrivit om sensorer och fälgar så länge utan att posta en enda bild på dina nya fälgar. Jag vill gärna få se dem också....

Hälsningar
Janne
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Mja du Janne!
Komma in i learning mode som kakariki har problem skall man väl kunna göra oavsett om du har rätt verktyg eller ej. Verktyget använder du ju först efter du öppnat upp till learning mode!

Jag är mycket intresserad att "få hål" på det här så vi kan hjälpas åt att koda in våra sensorer. Eftersom jag nu har 2 kompletta set fälgar och däck + originalfälgarna till min bil så är sensorbyte inte så intressant om jag vill byta hjul!

/Lars/
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne Strandberg »

Hej Lars

Det här med att inte komma in i learning mode kan ju bero på hur/om man har varit inne och ställt om en USA-importerad bil i datorn. Det går nog att "klydda till det".

Men för din del torde väl inte det vara något problem eftersom du har en svensksåld bil. Varför inte flytta över originalsensorerna till de nya fälgarna?

Och så det här med bilder, vi vill se dina nya fälgar....

Och föresten så var det ett trevligt reportage men en snygg Mustang du poserade med i Power, du har väl inte förväxlat fälgarna med den...

Hälsningar
Janne
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Kakariki!

Jag har varit ute nu och testat på min bil och jag kommer in i learning mode utan problem. Det verkar som din dosa och dator inte kan kommunicera. Kolla så du har friskt batteri i dosan och/eller prova med den andra dosan som följer med bilen.

/Lars/
kakariki
Nykomling
Nykomling

Inlägg av kakariki »

Hej!
Jag har ju två dosor, bägge fungerar att öppna med och stänga , även från långt håll, kan det kanske ändå vara svaga batterier för kommunikationen med datorn ??
worldchamp
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Mina fälgar har kommit från USA nu :-)

Inlägg av worldchamp »

Jag har just fått mina fälgar med däck från USA, men jag viste inget om de speciella sensorerna man måste ha. Jag har en svensksåld Z06:a men hur gör man då med sensorerna som dom monterat i USA?
Gillar att köra häftiga bilar, men har inte tid att skruva då idrotten tar den lilla fritid jag har.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Worldchamp, har din leverantör varit vaken så har du rätt sensorer. Har de monterat Usa sensorer så måste du flytta över dina gamla eller köpa nya som är anpassade för europa. Usa sensorer sänder på en annan frekvens, se AH 69:s inlägg ovan.

När jag beställde mina fälgar med däck och sensorer från Usa så bad de om att få chassinumret på min bil för att de skulle vara helt säkra. Nu saknar jag bara programeringsinstrument så jag kan få igång dem. Vad gäller programeringsinstrumenten som finns att köpa så är det ingen skillnad på Eu och Usa då båda typerna av sensorerna komunicerar med instrumenten via 125 megahartz.

Kakariki, prova med nya batterier. Funkar inte det så är det nog tyvärr bara att åka till "dyra" verkstan och få gjort en felsökning varför dina doser inte kan komunicera med datorn.

/Lars/
kakariki
Nykomling
Nykomling

Inlägg av kakariki »

Räckvidden för låsning är cirka 25 meter, så det är nog inte svaga batterier
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag hade nog provat att byta ändå eftersom det kostar så lite. Det gäller ju att ha testat allt innan du åker till "dyra" verkstan.

När min bil var nästan ny så hände det att det gick utmärkt att låsa och öppna dörrarna men det gick inte starta!!!!
Fick upp felmeddelande No Fob Detected. Fick sätta foben i nödläge genom att lyfta undan mattan höger fram och sätta i den där i ett fack, och starta bilen. Därefter så funkade det bra en tid innan det hände igen.
Efter batteribyte i foben så försvann problemen.

Kanske inte hjälper i ditt fall, men det kostar inte mycket att testa!

/Lars/
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Skulle vara intressant att höra om det löste sig för dig och vad problemet var?

/Lars/
andrec
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Re:

Inlägg av andrec »

Lars J skrev:Fick upp felmeddelande No Fob Detected. Fick sätta foben i nödläge genom att lyfta undan mattan höger fram och sätta i den där i ett fack, och starta bilen.
/Lars/
Du menar väl att du fick öppna handskfacket och sätta in FOB:en i det lilla facket man använder när batteriet är slut.
kakariki skrev:Men jag har ett annat problem, jag kommer inte in i LEARN-Mode genom att sätta bilen i accessoryläge och därefter trycka Lock och Unlock samtidigt.
När du gör detta, gör du då enligt följande?
Trycker en gång på Acc så att den gula knappen lyser (inte hålla inne länge).
Håller inne Lock och Unlock i 3 sek.
/André
mats nyberg
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mats nyberg »

Hej,
Jag har en C6 Europamodell från 2005.
Jag programerar mina däcktrycksgivare med en rejäl magnet. Var först hos Svenska bil i Akalla Stockholm för att få hjälp och med deras instrument konstaterade de att en givare var trasig.
Pga de skulle ha så bra betalt för att fixa detta provade jag själv med att släppa ut luften ur det däck som de sade hade en trasig givare och sedan lufta till rätt tryck samt att programera om alla fyra med en magnet och det fungerade utmärkt.
Sparade många sköna slantar då.
Mats
:lol:
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

mats nyberg skrev:Hej,
Jag har en C6 Europamodell från 2005.
Jag programerar mina däcktrycksgivare med en rejäl magnet. Var först hos Svenska bil i Akalla Stockholm för att få hjälp och med deras instrument konstaterade de att en givare var trasig.
Pga de skulle ha så bra betalt för att fixa detta provade jag själv med att släppa ut luften ur det däck som de sade hade en trasig givare och sedan lufta till rätt tryck samt att programera om alla fyra med en magnet och det fungerade utmärkt.
Sparade många sköna slantar då.
Mats
:lol:
Det var märkligt, det ska inte gå att prgramera C6:an med magnet det går bara på C5:an. du kanske har fått C5 hjul på din C6:a :wink:
Thumbs Up!
Pedal Down!

andrec
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av andrec »

De allra första C6:orna som kom ut av årsmodell 2005 (tillverkningen började 2004), hade en äldre typ av sensorer. De går programmera med magnet precis som på C5:an.
/André
Skriv svar