Köra bilen på vintern?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
JohnnySG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: ons jan 23, 2008 0:11
Ort: Stockholm

Köra bilen på vintern?

Inlägg av JohnnySG »

Hej,

Jag har en USA-importerad Z06 -08. Bor i Göteborg och här slår vintern sällan till på riktigt. Tidigare hade jag tänkt vinterförvara bilen, men nu funderar jag på att ha den på hela året och eventuellt köra någon isfri vacker vintereftermiddag. Vad har vi för problematik förenat med detta?

Kan det t.ex. vara dåligt med saltet som eventuellt finns på vägarna?

Elaborera lite på detta!

Hälsningar,
J
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Som du själv nämner så finns det en hel del "skit" på vägarna under vintern. Vidare så tycker jag det är svårt nog att få riktigt bra väggrepp redan under sommaren, och det blir definintivt inte bättre med kallare temperatur och fuktigt ute! Men visst är det torrt och fint ute och du känner för att lufta kärran - så varför inte! En del av oss "putsar ihjäl" oss under vinterhalvåret medans andra tvättar och drar över ett skynke bara samt det finns de som kör hela året :shock: - de är dock inte så många!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Tänk på att det inte räcker att asfalten är torr om temperaturen är nära noll. Du kommer aldrig att få upp temperaturen i däcken, så att de fäster ordentligt vid så låga temperaturer - däcken blir som bakelitpuckar (om det är vanliga sommardäck)- spinner på alla växlar! Byter du till odubbade vinterdäck, så får du bättre grepp eftersom de har en annan gummiblandning, som är mjukare vid låg temperatur.

Men visst går det - började själv åka redan i januari 2008, då asfalten var torr och temperaturen 0-5 grader här i Stockholm.

MEN, kör föriktigt!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Bobrob skrev: Men visst går det - började själv åka redan i januari 2008, då asfalten var torr och temperaturen 0-5 grader här i Stockholm.

MEN, kör föriktigt!
hade du vinterdäck då lr :roll: :shock: :?: körde du på bakkelitpuckarna :lol:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Skriv svar