Lyftas var???

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Lyftas var???

Inlägg av susanna113 »

Om man ska lyfta upp bilen, var ska man placera lyftanordningen för säkrast lyft, mittbalken??? Fast då får man ju bara upp den i sidleds om man ska lyfta nosen, var ska jag då placera lyften?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

frambalken under motorn som går tvärt över de länsgående rambalkarna
Vart som hellst på rambalkarna samt på diffklumpen
Det är en otroligt styv ram
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Abbe
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Abbe »

varför inte lyfta i domkraftsfästena där bilen är avsedd för att lyftas i, men dom andra alternativen funkar kanske oxå bra
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Båda diffklump, bakre bladfjäder och mitt under främre rambalken precis mellan framhjulen är perfekt att palla upp den med. Man kan få upp den rejält där.

Tänk bara på bromsen och att lägga stoppklossar framför/bakom hjulen om du hissar upp bak eller framända mycket.
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

Vad jag har hört så ska man ta det väldigt lugnt med balken fram under motorn, på nästan alla corvetter så ser man skador efter att bilen lyfts där.

Den balken är känsligare än resten av ramen, har sett exempel där svetsningarna i den balken brustit vid länkarmarnas fästen. Ingen rolig upplevelse kan jag tänka mig, bäst att kolla så att den ser bra ut.

Vilka är egentligen de avsedda ställena ifrån fabrik för att lyfta bilen?
I manualerna så har jag läst om att man ska sätta lyften antingen på ramen precis framför bakhjulet eller på ramen där den kommer fram nära karossen bakom framhjulen.
Jag testade att sätta pallbockar på dessa fyra ställen och då fick bilen lite av en banan-form, dörrarna gick inte att öppna/stänga.
När jag satte de främre bockarna vid främre krängningshämmarens fästen så blev motorns vikt mer avlastad och bilen var rak.

Skulle inte vilja ha bilen hängandes på fel sätt hela vintern!
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Ok. Det var jag inte medveten om. Jag kan faktiskt heller inte svära på att det var just där som jag faktiskt pallade upp den fram. Bak däremot har jag gjort det under diffklumpen. Och upplevde det som väldigt stabilt där, med pallbockar under bladfjädern. Detta om man behöver få upp hela bakvagnen vid exempelvis luftning av bromsar.

Och jo, i manualen så står det ju rambalken där du beskriver, men om man måste få upp bilen i längsled så kanske det inte är användbart?
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Christian Larsson skrev:Vad jag har hört så ska man ta det väldigt lugnt med balken fram under motorn, på nästan alla corvetter så ser man skador efter att bilen lyfts där.
Det är helt riktigt.

Jag brukar sätta domkraften på mitt på rambalken och sedan ställa pallbockarna längst fram och längs bak på densamma (gråa ytorna nedan).
För säkerhetsskull brukar jag sen ställa domkraften under balken vid motorn, men bara med lätt tryck.

Hittade den här en gång på nätet:
Bild
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Lyftas var???

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Vad jag har läst tidigare så måste du, om du skall ställa bilen på pallbockar en längre tid, ställa de bakre bockarna under ramen framför bakhjulen eller under bakaxeln och de främre bockarna längst fram ( framför framhjulen) enligt bilden som StingrayRacing har bifogat. Annars kroknar ramen sakta men säkert och blir som en banan.(motorn är tung) Ramen är inte så stark som vi kanske tror.
Jag tror att förre ägaren till min bil har pallat upp fel för jag har lite väl stor springa i överkanten mellan dörr och framskärm.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Skriv svar