Båge/halvbur till din C5/C6/Z06. Matrialdiskution.

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Båge/halvbur till din C5/C6/Z06. Matrialdiskution.

Inlägg av Mange_C5 »

Bågen är fin och säkert funkis rent funtionellt, men är monteringen SBF godkänd? Vad jag förstår så är den monterad i nedre sidorna av karossen? Har varit sugen på båge en tid, men är tveksam eftersom det känns surt att satsa på en båge som inte eventuellt inte gäller enligt nuvarande reglemente (motsv, roadsport el. värre).

MVH //Magnus
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av vette.se »

Mange_C5 skrev:Bågen är fin och säkert funkis rent funtionellt, men är monteringen SBF godkänd? Vad jag förstår så är den monterad i nedre sidorna av karossen? Har varit sugen på båge en tid, men är tveksam eftersom det känns surt att satsa på en båge som inte eventuellt inte gäller enligt nuvarande reglemente (motsv, roadsport el. värre).

MVH //Magnus
Vad jag vet så är en 4-punkts båge = överrullningsskydd inte godkänd i några riktiga tävlingsserier, du måste ha en 6-punkts eller mer om du ska köra där det krävs vagnsbok.

När det gäller infästningen så sitter den i rambalkens sida i de främre fästena och i rambalkens ovansida i de bakre. Hållfastheten är rent teoretiskt högre än det omkringliggande materialet och den är godkänd i amatörserierna de kör i USA. Om det rent känslomässigt känns bättre och/eller SBF kräver att den är svetsad så är det lätt att lägga en svets runt infästningarna men det blir inte starkare eftersom den infästning som redan är gjord är starkare än rambalken.

PS: Jag körde i Roadsport klass A för några år sedan med MGCC och det var inga problem med att få det godkänt. Roadsport krävde inte vagnsbok då men jag vet inte hur det är nu, om serien du ska köra kräver vagnsbok så är kraven mycket högre och du kommer nog inte undan med en 4-punkts båge.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av Mange_C5 »

Ok. Tänkte lite framåt i tid bara, det ena brukar som bekant ge det andra och sen står man helt plötsligt på startplattan. :o
I roadsport räcker det nog med huvudbåge fortfarande.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av Bobrob »

Åkte själv AC Cobra replica i Roadsport A i slutet av 80-talet. Då räckte det med en enkel tvärgående båge med en stötta ner i passagerarens sittbrunn i en öppen bil - kom ej ihåg vad som gällde för täckt bil - det brukar skilja.

Enligt Bilsportförbundet http://www.sbf.se finns liknande enklare krav för Roadsport och Streetsport även idag. Tekniska reglementet finns här: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf

MEN för Modsport krävs skyddsbur enligt TR 5.8.3.1 för täckt bil - annorlunda för öppen bil. Läs mer här: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

Materialet skall vara "Kalldragna sömlösa olegerade stålrör innehållande max 0,3% kol och max 1 % Mangan".

Robert
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av vette.se »

4130 Chrome-moly är det material som används i alla skyddsburar, och även i rör-rams bilar där man vill få maximal säkerhet och hållfasthet med minimal vikt.

"Only four materials are certified for roll bar construction: seamless, DOM and ERW mild steel and chrome moly. Seamless tubing is produced using a process that is similar to forging. It has a refined grain structure and has a slight spiral twist for added strength. Drawn Over Mandrel (D.O.M.) tubing is made from steel strips and welded together. It is then cold drawn down to a smaller diameter and thinner wall to give it more strength. Electric Resistance Welded (ERW) tubing is made by rolling flat steel into a tube and welding it together. It is easily identifiable by the short flashing on the inside of the tube.

Any of these materials are usable, but ERW tubing needs to be thicker than the others for the same strength. Mild steel is available in many types depending on the metals it is made from. Some are stronger, while others are easier to form. The SCCA requires roll bar or cage material to be SAE 1010, 1020 or 1025 and the most common is chrome moly (4125 or 4130). Due to its greater strength, chrome moly (4125 or 4130) can be thinner than mild steel but is much harder to weld properly.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av Bobrob »

vette.se skrev:4130 Chrome-moly är det material som används i alla skyddsburar, och även i rör-rams bilar där man vill få maximal säkerhet och hållfasthet med minimal vikt.

"Only four materials are certified for roll bar construction: seamless, DOM and ERW mild steel and chrome moly. Seamless tubing is produced using a process that is similar to forging. It has a refined grain structure and has a slight spiral twist for added strength. Drawn Over Mandrel (D.O.M.) tubing is made from steel strips and welded together. It is then cold drawn down to a smaller diameter and thinner wall to give it more strength. Electric Resistance Welded (ERW) tubing is made by rolling flat steel into a tube and welding it together. It is easily identifiable by the short flashing on the inside of the tube.

Any of these materials are usable, but ERW tubing needs to be thicker than the others for the same strength. Mild steel is available in many types depending on the metals it is made from. Some are stronger, while others are easier to form. The SCCA requires roll bar or cage material to be SAE 1010, 1020 or 1025 and the most common is chrome moly (4125 or 4130). Due to its greater strength, chrome moly (4125 or 4130) can be thinner than mild steel but is much harder to weld properly.
En sanning som behöver viss modifikation!

Vanligt konstruktionsstål är lättsvetsat utan komplikationer. Buren och svetsar blir "sega" d.v.s. ingen risk för sprickbildning vid belastning. T.ex. (inget för Corvetter) men OFF ROAD-klasser i Norden FÖRBJUDER Chrome Moly i burar!

Chrome Moly rör för båge eller chassin är mycket svårare att svetsa - endast TIG-svetsning är tillåten. Läser man SBF's teknikska regler för olika klasser bl.a. dragracing som framgår att Chrome Moly chassin/burar bara får tillverkas av auktoriserade amerikanska chassibyggare.

Visst Chrome Moly har högre sträckgräns och kan i princip byggas med lägre vikt för samma styrka, MEN felaktig svetsning eller materialhantering kan leda till att resultatet blir så sprött att det spricker sönder vid hård belastning - därför krav på auktorisation av svetsare och TIG-svetsnig.

En ram eller bur av vanligt konstrukttionsstål kan svetsas med MIG av en "amatör" och resultatet blir visserligen något tyngre, MEN du får en SEG konstruktion som aldrig spricker sönder och kan repareras/riktas efter skada.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av vette.se »

Det skulle vara kul att veta vad du är ute efter .... men det vet vi ju båda :roll:

Se svar nedan i bold.

Vanligt konstruktionsstål är lättsvetsat utan komplikationer. Buren och svetsar blir "sega" d.v.s. ingen risk för sprickbildning vid belastning. T.ex. (inget för Corvetter) men OFF ROAD-klasser i Norden FÖRBJUDER Chrome Moly i burar!
Som sagt, vi kör inte Corvetter i skogen så varför överhuvudtaget nämna det ?

Chrome Moly rör för båge eller chassin är mycket svårare att svetsa - endast TIG-svetsning är tillåten. Läser man SBF's teknikska regler för olika klasser bl.a. dragracing som framgår att Chrome Moly chassin/burar bara får tillverkas av auktoriserade amerikanska chassibyggare.
Jag har redan nämt att det är svårare att svetsa, rostfritt och aluminum är också svårare att svetsa ....

Visst Chrome Moly har högre sträckgräns och kan i princip byggas med lägre vikt för samma styrka, MEN felaktig svetsning eller materialhantering kan leda till att resultatet blir så sprött att det spricker sönder vid hård belastning - därför krav på auktorisation av svetsare och TIG-svetsnig.
Återigen, jag har redan sagt att det är svårt att svetsa ......... :roll:

En ram eller bur av vanligt konstrukttionsstål kan svetsas med MIG av en "amatör" och resultatet blir visserligen något tyngre, MEN du får en SEG konstruktion som aldrig spricker sönder och kan repareras/riktas efter skada.[/quote]
Vem har pratat om att bygga bur själv ? Rikta bur efter skada ?? om du lyckas skada en bur så är bilen redan skrot så varför bry sig om riktning ?


Sen så har vi faktiskt samma bur i vanligt stål för 1200kr mindre vilket du också kan se i vår webbutik ....
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av Mange_C5 »

Ett förslag :idea: : det är kanske läge att flytta inläggen till en ny tråd (neutral mark s.a.s.) i tex "Corvette oavsett generation" eller till ny forumdel tex Racing mods, detta eftersom det ursprungligen är en annons men också är ett intressant diskussionsämne (enligt mej iallafall) rent allmänt hur man bygger, modifierar, monterar, ev. skillnader i regler för stripp alt bana, egna erfarenheter osv (alltså inte bara burbygge).

Nå? :roll:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båge/halvbur till din C5/C6/Z06. Matrialdiskution.

Inlägg av vette.se »

Jake skrev:Duger dessa bågar om man har ambition att köra under 12s på stippen?
SBF allmänna krav är enligt följande:
ET 4.5 Skyddsbåge
Obligatorisk på alla bilar med tid mellan 10,00 (6,40) och 10,99 (6,99) sekunder, samt på alla cabrioleter i säkerhetskategorin 11,00-13,49 sek ¼ mile (402,33). 7,00-8,25 sek 1/8 mile (201,17m). Rekommenderas i samtliga bilar. Se DRT 4.4, 4.10, 4.10.1, 4.10.2 och 10.7.

ET 4.6 Skyddsbur
Obligatorisk på alla bilar snabbare än 10,00 (6,40), och på öppna bilar snabbare än 11,00 (7,00) sekunder. Bilar snabbare än 10,00 (6,40) ska registreringsbesiktigas vart tredje år. Skyddsburen ska överensstämma med specifikationer för använd karosstyp. Tillåtet att chassi byggs enligt SFI Spec. 2.2B, 2.3K, 2.6, 2.7A, 10.1D eller 25.1E. Det rekommenderas att bilar med hel kaross med en totalvikt över 1270 Kg bygge enligt SFI 25.2. I säkerhetskategorin Advanced ET gäller att bilar med hel kaross ska följa SFI Spec. 25.1E, Funny Cars ska följa SFI Spec. 10.1D, bakmo-tordragsters ska följa SFI Spec. 2.3H och frontmotordragsters ska följa SFI Spec. 2.4. Dessa bilar ska registreringsbesiktigas med chassikontroll varje år. Se 4.4, 4.11, 4.11.1, 4.11.2, 4.11.3 och 10.7.

Se även http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf

Dessa bågar(4-punkt) uppfyller alla SBF's krav (ET 4.5) förutom en punkt, SBF kräver att det ska finnas en stötta från bågen som passerar mellan axel och armbåge och som sätts fast nästan framme vid A-stolpen i ram eller golv (5-punkt). De rekommenderar att den svetsas i ramen men det är inget krav.
Tyvärr gör SBF 5-punkts varianten att bilen inte går igenom årliga besiktningen med annat än om du lyckas få den regbesiktigad med båge och det står i regpapper att den har båge.

Som denna båge är så är det inga problem med ban-besiktning vid de flesta tävlingar baserat på erfarenhet under de senaste 8 åren, det är bara vid de stora tävlingarna de är extremt hårda vid ban-besiktningen och där förekommer inte några gatbilar.

[EDIT]
Så här ser den båge ut som är krav enligt ET 4.5 - men som sagt 4-punkts går också alldeles utmärkt även om den inte uppfyller SBF till 100%.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av vette.se »

Läs sid 26-29 i SBF reglemente för dragracing ( http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf) - vilket gör diskussionen kring material som 'någon' drog igång helt överflödig. Chrome-moly är som jag sagt från början godkänt i samtliga dragracing serier från gatbil upp till methanol dragsters samt roadracing klasser enligt SBF's reglemente.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av Bobrob »

vette.se skrev:Läs sid 26-29 i SBF reglemente för dragracing ( http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf) - vilket gör diskussionen kring material som 'någon' drog igång helt överflödig. Chrome-moly är som jag sagt från början godkänt i samtliga dragracing serier från gatbil upp till methanol dragsters samt roadracing klasser enligt SBF's reglemente.
OCH, som också framgår av SBF's tekniska regler, tillverkningsmetoden vid användande av Chrome Moly-rör är mycket viktig:

1) Krav på TIG-svetsning
2) Auktorisation av Svetsaren

annars kommer inte Chrome Moly ram- eller bur-konstruktionen att bli godkänd!

OCH - läs noga i SBF Tekniska Regler eftersom kraven skiljer en del för olika klasser.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre maj 20, 2005 9:33
Ort: Täby, Stockholm
Kontakt:

Re: Passa på nu, båge/halvbur till din C5/C6/Z06 !

Inlägg av SpeedLab »

Bobrob skrev:
vette.se skrev:Läs sid 26-29 i SBF reglemente för dragracing ( http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf) - vilket gör diskussionen kring material som 'någon' drog igång helt överflödig. Chrome-moly är som jag sagt från början godkänt i samtliga dragracing serier från gatbil upp till methanol dragsters samt roadracing klasser enligt SBF's reglemente.
OCH, som också framgår av SBF's tekniska regler, tillverkningsmetoden vid användande av Chrome Moly-rör är mycket viktig:

1) Krav på TIG-svetsning
2) Auktorisation av Svetsaren

annars kommer inte Chrome Moly ram- eller bur-konstruktionen att bli godkänd!

OCH - läs noga i SBF Tekniska Regler eftersom kraven skiljer en del för olika klasser.

Hej,
Vill bara tillföra till diskussionen att mannen som svetsat vårt Chrome moly-chassie är auktoriserad av SBF att svetsa dragracingchassien ända upp till Top Fuel.
Killen håller inte till i USA utan betydligt närmare. Veddesta strax norr om Stockholm var adressen. :D

Christer Hermansson heter han och kan nås dagtid på 08-579 71 406.
Extremt noggranna jobb och bra prissättning.

MVH/
Michael K
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: Båge/halvbur till din C5/C6/Z06. Matrialdiskution.

Inlägg av STINGRAY454 »

Jag tror det finns flertalet här hemma i Swe som får svetsa race-certifierat i Chrome-moly !!.

Några jag kan komma på som med största sannolikhet får utan att jag kollat upp det :

Kanske inte exakta namn/stavning etc, men skall gå att söka på om man vill iaf.

"Bertans Racecars" eller nåt sånt (Norrköping har jag för mig).

"Snowball Racing" eller nåt sånt (S-holm har jag för mig).

"Competition Cars" eller nåt sånt (Lund har jag för mig).

"ME Racing" eller nåt sånt (Borlänge har jag för mig).

"Bröderna Båge" eller nåt sånt (Vet inte vart de håller till).

Finns säkert ett helt gäng till...
D e vad jag tror iaf.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre maj 20, 2005 9:33
Ort: Täby, Stockholm
Kontakt:

Re: Båge/halvbur till din C5/C6/Z06. Matrialdiskution.

Inlägg av SpeedLab »

STINGRAY454 skrev:Jag tror det finns flertalet här hemma i Swe som får svetsa race-certifierat i Chrome-moly !!.

Några jag kan komma på som med största sannolikhet får utan att jag kollat upp det :

Kanske inte exakta namn/stavning etc, men skall gå att söka på om man vill iaf.

"Bertans Racecars" eller nåt sånt (Norrköping har jag för mig).

"Snowball Racing" eller nåt sånt (S-holm har jag för mig).

"Competition Cars" eller nåt sånt (Lund har jag för mig).

"ME Racing" eller nåt sånt (Borlänge har jag för mig).

"Bröderna Båge" eller nåt sånt (Vet inte vart de håller till).

Finns säkert ett helt gäng till...
D e vad jag tror iaf.
Stämmer säkert, men jag vet att det finns ett antal byggare som säger att de har certifikat, men när man synar så finns det helt plötsligt inget papper från SBF...

Det är en viss process att bli godkänd, teori runt hur rörbatchar till ramarna skall hanteras, numrering och spårbarhet. Dessutom ett antal arbetsprover som skall göras med tillhörande röntning av fogarna.

MVH/ Michael K
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Båge/halvbur till din C5/C6/Z06. Matrialdiskution.

Inlägg av Mange_C5 »

SpeedLab skrev:
Stämmer säkert, men jag vet att det finns ett antal byggare som säger att de har certifikat, men när man synar så finns det helt plötsligt inget papper från SBF...

Det är en viss process att bli godkänd, teori runt hur rörbatchar till ramarna skall hanteras, numrering och spårbarhet. Dessutom ett antal arbetsprover som skall göras med tillhörande röntning av fogarna.

MVH/ Michael K
Vad beror det på? Blandar de av egen okunskap ihop sitt eget certifikat/licens i svetsning med SBFs, eller chansar de på en nybörjares okunskap för kunna att kränga mer? Bra info för övrigt.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: Båge/halvbur till din C5/C6/Z06. Matrialdiskution.

Inlägg av STINGRAY454 »

SpeedLab skrev:
STINGRAY454 skrev:Jag tror det finns flertalet här hemma i Swe som får svetsa race-certifierat i Chrome-moly !!.

Några jag kan komma på som med största sannolikhet får utan att jag kollat upp det :

Kanske inte exakta namn/stavning etc, men skall gå att söka på om man vill iaf.

"Bertans Racecars" eller nåt sånt (Norrköping har jag för mig).

"Snowball Racing" eller nåt sånt (S-holm har jag för mig).

"Competition Cars" eller nåt sånt (Lund har jag för mig).

"ME Racing" eller nåt sånt (Borlänge har jag för mig).

"Bröderna Båge" eller nåt sånt (Vet inte vart de håller till).

Finns säkert ett helt gäng till...
D e vad jag tror iaf.
Stämmer säkert, men jag vet att det finns ett antal byggare som säger att de har certifikat, men när man synar så finns det helt plötsligt inget papper från SBF...

Det är en viss process att bli godkänd, teori runt hur rörbatchar till ramarna skall hanteras, numrering och spårbarhet. Dessutom ett antal arbetsprover som skall göras med tillhörande röntning av fogarna.

MVH/ Michael K
Hmm... Låter ju rätt skrämmande om de försöker bluffa & egentligen inte får svetsa chromemoly godkänt i racebilar :?

Blev lite nyfiken så jag sökte lite grann på några av nämnda :

Bertans Racecars bygger ju Pro-Mod bilar, Bla Fredde Fagerströms / RullkamRonnies / Old 51, osv, så där lär det väl inte råda nån tvekan iaf.
http://www.bertansracecars.se/index.asp

ME Racing bygger upp till Top-Fuel bilar !!!. Är tydligen medlem i SFI:s chassiekommite åxå & det är väl bla, dom som skapar säkerhetsregler.
Är enligt sidan specialiserade på just chromemoly & marknadsledare i chassiebyggen.
http://www.meracing.com/MERACINGSERVICE ... ehome.html

Snowball Racing Production bygger åxå Pro-Mod bilar & även den enda enligt siten Pro-Stock bilen uppbyggd utanför USA.
http://www.snowball.se/?page=built_cars

Hittar ingen website på Competition Cars men när man söker så kommer flera inlägg upp från olika nät-ställen där de iaf, skriver att CC bygger godkänt, Såg även bilder på Pro-Mod bil som det jobbades på uppdateringar av chassiet i shopen.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
Competition Cars i Lund
St. Råby 3
224 78 Lund
046-14 82 85

Här var en till jag surfade förbi :
http://www.finess.se/index.html
Står att de även bygger i chromemoly, dock ingen mer info vad jag såg.

"Bröderna Båge" verkar egentligen heta :
http://www.rallyprodukter.se/produkter.htm
De har chromemoly som valbart alt, & cert-logos på siten.


Mvh.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Skriv svar