Samma bil på sex olika dynos - resultat :)

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Samma bil på sex olika dynos - resultat :)

Inlägg av vette.se »

Man ser ju en o annan fantasisiffra på hur mycket effekt en viss bil ger eller hur mycket det ger med ett nytt avgassystem eller luftfilter eller headers eller .....

Här är en som har mätt samma bil(Helt original Corvette C6, manuell -06) på sex olika dynos.
Sun Mahahaha: 400 HP
Dyno Dynamics: 335 HP
Rototest: 335 HP
Dynojet: 365 HP
Mustang: 345 HP
Dynapac: 400 HP

I USA är det Dynojet som är vanligast, i Europa är SUN vanligast. Av dessa dynos är det bara Rototest som kan kalibreras och man vet att 1Nm är 1Nm inom 1%, de övriga har inga kalibreringsmöjligheter. Av dynos med rullar är det bara Dyno Dynamics som verkar mäta rätt, de andra .....

En viss känd gul C5 cabbe här i sverige som ska ha över 1000hp är körd på Dynapac ... Dynapac mäter uppenbarligen ca 20% för mycket så den har väl egentligen 'bara' 800hk ;)

Men det är väl så att den dyno som mäter mest är den som måste visa rätt ... Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jul 27, 2004 22:26
Ort: Kungsängen

Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)

Inlägg av badass »

:mrgreen: Så är det såklart!!
...själv är jag glad om jag hittar orginalhästarna nånstans.... :mrgreen:
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)

Inlägg av Jake »

Om jag vänder på frågan... Alla dynos mäter ju rätt, det är ju liksom mot fysikens lagaratt den mäter fel. Men när det skiljer så pass mycket. Vad mäter de egentligen? vilket klappträ har kalibrerat?

Sedan är det ju allmänt kännt att vissa dynos inte bara mäter momentet utan moment+acceleration = högre värde :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)

Inlägg av Jonathan »

Är det någon som vet hur en Super Flow SF-902 mäter?

Glädjesiffror eller "rikiga"?
Går den att kalibrera? Där bromsar man bara motorn alltså inga rullar..
-69, 502, Coupé
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)

Inlägg av Ingo »

Jake skrev:Om jag vänder på frågan... Alla dynos mäter ju rätt, det är ju liksom mot fysikens lagaratt den mäter fel. Men när det skiljer så pass mycket. Vad mäter de egentligen? vilket klappträ har kalibrerat?

Sedan är det ju allmänt kännt att vissa dynos inte bara mäter momentet utan moment+acceleration = högre värde :D
Prexis!!
Vad man undrar är:
Hur är frågan ställd?
Är det bakhjulshästar eller beräknad effekt från motor?
Iså fall kan ju alla visa någorlunda......
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)

Inlägg av vette.se »

Ingo skrev:Prexis!!
Vad man undrar är:
Hur är frågan ställd?
Är det bakhjulshästar eller beräknad effekt från motor?
Iså fall kan ju alla visa någorlunda......
Alla mätningar avser bakhjulshästar, allt annat är ointressant även om en del påstår sig kunna mäta förlust i drivlinan och på så sätt tala om vad effekten i motorn är, de mätningarna har dock en extremt hög felmarginal med tanke på att de inte tar hänsyn till bla temperatur och belastning.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)

Inlägg av Jake »

vette.se skrev:
Alla mätningar avser bakhjulshästar, allt annat är ointressant även om en del påstår sig kunna mäta förlust i drivlinan och på så sätt tala om vad effekten i motorn är, de mätningarna har dock en extremt hög felmarginal med tanke på att de inte tar hänsyn till bla temperatur och belastning.
Bra poäng! att hålla på och konvertera något uppmätt på bakhjulen till nåtannat är ungefär lika exakt som att räkna ut det teoretiskt spå i kaffesump eller låta morsan gissa.

Men jag kan ju förstå att de som säljer bromsbänkar och bromsar i sådana har ett egenintresse av att de visar i överkant.. Kunden kan ju skryta för polarna att han har bromsat 600 pållar men sedan går det inte så fort iallafall 8)

Vem har inte hört talas om appelqvists bänk som många har bromsat oförskämt "låga" siffror i, men sedan är det ett sju helvetes ryt i bitarna.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)

Inlägg av goa2head »

vette.se skrev:Man ser ju en o annan fantasisiffra på hur mycket effekt en viss bil ger eller hur mycket det ger med ett nytt avgassystem eller luftfilter eller headers eller .....

Här är en som har mätt samma bil(Helt original Corvette C6, manuell -06) på sex olika dynos.
Sun Mahahaha: 400 HP
Dyno Dynamics: 335 HP
Rototest: 335 HP
Dynojet: 365 HP
Mustang: 345 HP
Dynapac: 400 HP

I USA är det Dynojet som är vanligast, i Europa är SUN vanligast. Av dessa dynos är det bara Rototest som kan kalibreras och man vet att 1Nm är 1Nm inom 1%, de övriga har inga kalibreringsmöjligheter. Av dynos med rullar är det bara Dyno Dynamics som verkar mäta rätt, de andra .....

En viss känd gul C5 cabbe här i sverige som ska ha över 1000hp är körd på Dynapac ... Dynapac mäter uppenbarligen ca 20% för mycket så den har väl egentligen 'bara' 800hk ;)
Bild
Det är ju bra nyheter för min del då i Effekt ligan i sverige gällande Corvetter:)
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Skriv svar