Renovera framvagnen!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Renovera framvagnen!

Inlägg av Christian Larsson »

Det bara regnar och regnar utanför så det känns som om det är dags att bestämma sig för vilket vinterprojekt man ska satsa på.
I våras hade jag bilen hos en erfaren vette-mek för att göra genomkoll och fyrhjulsinställning, men han tyckte att det var smartare att köra säsongen ut och sedan renovera framvagnen. Att göra fyrhjulsinställning med de bussningar jag hade i framvagnen skulle vara bortkastat.

Dock så vill jag inte lämna in den för att renovera, det lär kosta massor och så går man miste om nöjet :)

Vet att flera här på forumet har renoverat och skulle gärna höra vad ni har för erfarenheter?
Vilka bussningar bytte ni till? Gummi eller Poly?
Och framförallt, vilka var problemen ni stötte på? Behövdes det specialverktyg och så vidare?

Funderar på ett komplett paket ifrån vansteel som har fått mycket bra kritik på corvetteforum.com
http://www.vansteel.com/index.cfm?fusea ... Group=1864
(Poly-paketet, nummer två i listan)

Än är inte säsongen slut men det kan vara dags att beställa delar :) Bild
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Jag bytte till original i gummi.
Är väldigt nöjd med komforten, men å andra sidan var jag inte ute efter väghållning heller...

Jag använde mig av skruvstäd och press för bussningarna.
Samt verktyg för att få loss alla p-ändar o.s.v.
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Jag bytte från bra gummibussningar till polyurethan i framvagnen. Bilen blir mindre spårkänslig och mycket mer kursstabil vid inbromsning i hög fart, när bärarmarna inte flexar. Tycker inte komforten blivit sämre.

"Janne 289"
Abbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 09, 2004 11:12
Ort: Sveg

Inlägg av Abbe »

ja det är inte svårt, har själv bytt samtliga bussningar i bilen.
Länkarmarna fram kan ta lite tid men det är inte svårt, se upp bara så att du inte tar bort ytterhylsan på gamla bussningen, ibland ska dom sitta kvar.
Och när du ändå är bort med bakre länkarmen kolla både hjullager och knutkors.
Sen när du mäter bilen kan man ju ställa på cambern lite så får man lite bättre styrrespons, dessutom ligger den ju lite finare i kurvor
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

Tack för era svar!
Verkar ju som om det inte ska vara några större problem, har ingen större erfarenhet av detta men har hjälp att tillgå ifall jag skulle fastna totalt.
Börjar nog med att beställa sats för att renovera framvagnen, om det går på bra så kanske jag tar bakvagnen också, vore ju underbart att ha allting bytt samtidigt innan fyrhjulsinställningen.

Kom gärna med fler tips på vad man ska tänka på eller se upp för!

Varifrån köpte ni era bussningar? Är det värt att köpa i Sverige eller är det bara amerika som gäller? Ska ändå beställa 4 nya bromsok ifrån amerika (VB&P).

Även om någon har tips på uppgraderingar man ska göra samtidigt när man ändå är där så är jag tacksam.
Kanske en sån här till bakvagnen?
Bild
http://www.vbandp.com/detail.aspx?ID=634
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Om du river ned bakvagnen så är det väl lämpligt att byta hjullager och knutkors samtidigt. Sen kan man ju plocka på för hur mycket pengar som helst, själv har jag VBP Corvette street & slalom system.

"Janne 289"
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

Ja det rinner väl lätt iväg när det gäller pengarna :roll:

Jag har läst en hel del om framvagnsrenoveringar nu och vissa skriver att de var tvungna att ta bort "fan shroud" (har problem med att komma på det svenska ordet) för att komma åt att lossa den övre bärarmen?
Var ni tvungna att göra detta? Går det att komma runt det?

Vill inte att renoveringen ska urarta fullständigt så att man plötsligt när snön är borta står där med karossen avlyft från ramen :roll:
Känns som om oavsett vad man lyfter på på denna bil så kommer man lockas att renovera det :?
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Nej inga fläktkåpor eller något annat heller för den delen behöver plockas bort.

"Janne 289"
Abbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 09, 2004 11:12
Ort: Sveg

Inlägg av Abbe »

övre länkarmen kan vara lite bökig att få bort och skulle det inte gå så räcker det med att lossa fläktkåpan bara och flytta den lite i sidled, du behöver inte ta bort den.
jag köpte såna stag du har på bilden ifrån vbp men mina är utan den excentriska justeringen inne vid diffklumpen, på mina stag lade man in en 4-kantig bricka där excentern hade varit så att det blev "ojusterbart" istället var staget byggt som en vantskruv så man justerade där istället, mycket bättre och enklare att justera, mer exakt justering oxå dessutom
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

Jag var uppe och tittade på bilen idag och förstod varför vissa skrivit att man var tvungen att ta bort fläktkåpan. På förarsidan har jag nästan ingen marginal alls mellan kåpa och bussnings-mutter så kåpan måste nog flyttas!
Skönt att höra att ni andra inte behövt lyfta bort den helt iallafall!

Jag kollade under och tyckte att gummibussningarna såg ganska fräsha ut men jag antar att det bara är att lita på vad mekanikern sa. Kan ju ta bort en länkarm och se innan jag beställer en ny sats.
Varifrån har ni beställt era satser med bussningar/kulleder mm?

Abbe, ja det låter som en smartare lösning. Upplevde du någon förbättring efter att du monterat stagen?
Classe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön okt 19, 2003 13:40
Ort: Åkersberga

Inlägg av Classe »

Jag köpte en komplett satts med leder från Ecklers,Complete front end kit och ett suspension kit (pu), ca 200 usd vardera, och passade även på att byta fjädrarna fram till lite hårdare (460 lbs) ca 80 usd, dom sänkte även något.
Det jag tog hjälp med var länkarmsbussningar hos lokala verkstan, som har en press, kan vara lite knepiga att byta själv.
Abbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 09, 2004 11:12
Ort: Sveg

Inlägg av Abbe »

jag köpte ett komplett polyurethan-bussningskit (REKOMMENDERAS STARKT) och stag hos Per Lewton i Kalmar, 070-5282903 han är bra tycker jag, han vet vad det är man snackar om o dessutom verkar han ha en komplett c3 i delar hemma, inte är han dyr heller, det kostar ju att ta hem från us oxå.
har inte kört bilen än men det kan bara bli bra sen jag 4-hjulsmätt o ställt in, jag ska ställa samtliga vinklar både bak o fram
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Jag har köpt en hel del bussningar härifrån:
http://www.suspension.com/corvette.htm
De var de billigaste jag kunde hitta då iallfall, ett set med länkarmsbussingar kostade ca 600 spänn inkl frakt och allt.

Det klart svåraste med en framvagnsrenovering är ju att plocka isär allting. Det krävdes en hel del våld och svordomar innan mina kulleder ville släppa...
Det går att byta a-armsbussingarna utan verkstadspress, men det underlättar nog att ha en. Jag eldade bort mina gamla bussingar med en brännare, och slog i de nya hylsorna med en hammare.
Skriv svar