Bilskatten

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Bilskatten

Inlägg av COOLMACHINE »

Ja nu ska regeringen lägga mera sten på bördan genom att höja bilskatten för alla bilar som släpper ut mer än 120g/km, som om det inte vore nog med den skatt man redan nu betalar, dom tror vist att vi i Sverge ska lösa alla utsläppsproblem för hela jordklotet, bara på med mera skatter så blir det bra! Tilläggas bör att vi i Sverje står för 0,2 % av Värdens alla utsläpp! :evil:

Vad tycker ni andra?
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Bilskatten

Inlägg av Corinthian »

jag tycker att man borde fokusera med på utsläppen från industri & flygtrafiken! vissa av befolkningen klarar sig inte utan bilen...

när jag flög hem från thailand efter julen sa kaptenen att vi hade 69 ton bränsle med oss, vilket betyder att vi hade 69 ton med oss dit med:

69000kg+69000kg=138000kg. om flygfotogen har samma täthetsvärde som bensin, vilket är 0.75kg/liter, så blir 138000kg x 1.33 = 184000 liter.
enligt min uträkning så var det ca 240 passagerare. om man säger att snitt familjen är 3 pers så blir det 240/3 = 80 familjer.
184000liter genom 80 familjer = 2300 liter/familj (766 liter/pers).

flygsträckan var ca 1800 mil (tur & retur). skulle man kunna köra dit "fågelvägen" och om man snittar 0.85lit/mil så är det 1530 liter (tur & retur), dvs 770 liter bränsle mindre per familj...

kontentan är att vi gjorde av med 766 liter per person enbart på två flygresor t&r thailand, vid ett tillfälle.... så varför inte beskatta flyget?
jag hade i alla fall hellre tagit corvetten, om det hade varit möjligt!
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Jo dom är rätt så påhittiga när det gäller skatter !! Det skulle ju
kännas lite bättre om en större del av skatterna gick tillbaka till
vägar / underhåll, som det är nu känns det som den största delen
inte går dit ! ( bara dom inte hittar på en skatt för / flin per mil /,
så är det nog bara att gilla läget !?
Peter A / C4-93 cab
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

COOLMACHINE skrev: Tilläggas bör att vi i Sverje står för 0,2 % av Värdens alla utsläpp!
helt riktigt! dessutom står USA, Indien och Kina för 33-50% av de totala globala utsläppen.
jag tycker att utsläppsproblematiken ska skötas på ett övergripande internationellt plan och inte jaga fotfolket.
även om alla i sverige drar sitt strå till stacken och slutar flyga, enbart cyckla till jobbet mm, så har vi tex pappersindustrin kvar (all onödig reklam).. samt allt avfall från idiotiska förpackningar, som är betydligt större än produkten.... grrrr

om tex USA hade lagt lika stor budget på klimatfrågor som krigen i afghanistan & irak och framtida försvarsindustri så hade dessa problem varit betydligtmindre
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

På sedvanligt vis väljer man att pissa glesbygden rakt i ansiktet!!!
Den här gången verkar det slå hårdast mot bönderna!!
Maud Olofsson och hennes miljöminister verkar ha glömt att dom tillhör ett bonde parti.
Allt vad dom sysslar med är sedvanligt nonsens,men dom applåderas väl av svagbegåvade 08.or från innerstaden.
vad vi får hoppas är väl att man använder pengarna till att rusta upp våran infrastruktur ,men det blir väl typ inlandsbanan.
Snart borde det väl börja bli aktuellt med dieselsmuggling igen.
Om vi styrdes av någorlunda kloka politker som ville värna om hela landet tog man givetvis bort fordonsskatten och lade det på bränslekostnaden istället.
Visst det blev dyrare att köra C3,a,men folk i glesbygden som måste ha flera bilar för att kunna jobba skulle slippa betala en massa pengar för att en bil ofta står i garaget.
Men dom föraktar glesbygden och följden är att jag föraktar sverigers politkerkår mer och mer..
(idag skulle det behövas en spy smiliey)
Senast redigerad av Ingo den ons mar 11, 2009 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Corinthian skrev:
COOLMACHINE skrev: Tilläggas bör att vi i Sverje står för 0,2 % av Värdens alla utsläpp!
helt riktigt! dessutom står USA, Indien och Kina för 33-50% av de totala globala utsläppen.
jag tycker att utsläppsproblematiken ska skötas på ett övergripande internationellt plan och inte jaga fotfolket.
även om alla i sverige drar sitt strå till stacken och slutar flyga, enbart cyckla till jobbet mm, så har vi tex pappersindustrin kvar (all onödig reklam).. samt allt avfall från idiotiska förpackningar, som är betydligt större än produkten.... grrrr

om tex USA hade lagt lika stor budget på klimatfrågor som krigen i afghanistan & irak och framtida försvarsindustri så hade dessa problem varit betydligtmindre
Kina gick om usa redan tidigt 2006,sedan har man galloperat fram i utsläppsligan tills i höstas.
Av någon anledning väljer våra politiker att nonchalera kinas utsläpp som ökade mer än sveriges totala utsläpp per år i Månaden... ÖKADE!!!
Vad vi än gör kvittar det om inte utvecklingsländerna bromsar,så man får för sig att dom ljuger för oss,dom skiter i miljön,eller också är allt bara överdrivet ljug,under tiden så försöker man skinna oss så mycket man bara kan....
sebban78
Nykomling
Nykomling

Inlägg av sebban78 »

Tycker det är som vanligt att sverige skall ju jämt agera som världens samvete o vi skall vara först störst o bäst på allt utom det som gynnar folket!
Allt roligt o så tas bort!(fildelning/bilåkande/taxfree) mm mm!
Vi måste bli mer som fransmännen... slå näven i bordet o visa att oss sätter man sig inte på så lätt! :twisted:
Eller har jag fel?

/seb
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Svenska politikerhar som tradition att stå tysta vattenkammade och vara bäst i klassen.
Kommer någon inom korrupta FN eller EU på något,så nog ska det genomföras först i Sverige.
men det här gäller ju bara om det är negativt för medborgarna.
Till exempel förändringen med dragvikter efter bilar med höjd totalvikt det tar ju en djävulsk tid att genomföra,men det visar vilken inkompetens som finns.
Normalt sett vore det ju bara att höja totalvikten från 3500 till 4250,och de som tar körkort efter det datumet måste ha en extra kurs för att få dra(så har man ju gjort tidigare vid varenda förändring)
men nu ska man vattenkammad vänta på eu,ett Eu där man antingen bara kör småbilar,eller också skiter i totlavikten i de flesta länder.. :twisted:
att Taxfree försvann är ju naturligt,och fildelning kan man delvis förstå marknaden när det gäller nytt material.
men med den nya lagstiftningen skiter man sig bara på tummmen en gång till.
Enda möjligheten att komma till rätta med problemet är att sänka upphovsrättstiden och inrikta sig på nytt material,men där kommer girigheten in i bilden.
Bilåkande kan man aldrig komma ifrån i Sverige som ju är ett jättelikt land med liten befolkning.
Hur våta drömmar våra storstadsbaserade politiker än har om kollektivtrafik fungerar det inte i glesbygd,eller ens utanför storstadskärnorna.
Som fransmän ska vi inte bli,men vi måste börja ifrågasätta mer.
sebban78
Nykomling
Nykomling

Inlägg av sebban78 »

Bra skrivet Ingo!

Men typ fildelning är ju som du säger girighet mer vill bara ha mer!
Har du sett en artist eller skivbolagsdirektör vara fattig? Alla skådespelare bara strör om sig med pengarna o ändå e det inte tillräckligt! Det e bara girighet allt för fram tills idag har dom klarat sig..... :?
Resten kan man ju diskutera in i absurdum men våra politiker ja du.... det är ett dagis för vuxna människor som får alldeles för bra betalt för det lilla som görs!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Nja faktum är att jag känner en del artister och inte har dom det så fett.. :D
däremot skivbolagen har ju tjänat stora pengar,och vill ju gärna fortsätta med det.
Men vi ska inte blanda svenska och amerikanska förhålanden
Eljest tycker jag filmbolagen skärpt till sig.
Dvdfilmer har blivit rejält billigare och kommer mycket snabbare,skivbranschen däremot har svårare att sänka några priser
men vad man undrar är om marknaden förlorar mer på fildelningen än vad den ger reklam?
vet flera på jobbet som först tankar hem och sedan köper produkten,för att dom vill ha orginalförpackningen? :shock:
sebban78
Nykomling
Nykomling

Inlägg av sebban78 »

Nåja vi kom ifrån ämnet en del sorry för det men hur som helst tror jag inte man kan skatta eller beskatta bort världsproblemen!
Slår ju alltid mot den enkilda endividen o det e ju tråkigt! Vi vanliga dödliga som bara vill klara sig o ha ett simpelt intresse i detta fallet vettar får ju alltid på ett eller annat sett betala eller kommer få betala ett högt pris!
O vi som kör diesel till vardags till jobbet med blir ju mer där med! :evil:
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Bara för att j. :twisted: .s lite tillbaka så kan man försöka dra in på det mesta
som kostar skatt, å sen köra ännu mer Corvette !! om inte annat så känns det
garanterat bättre för en själv !! ( det är också värt mycket )
Peter A / C4-93 cab
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Sådana hära skatter brukar ju gälla nya bilar...någon som har koll hur det ser ut i detta fallet??

Tycker det är störtfånigt att man skall betala skatt för att man har potential till att släppa ut CO2. Skulle vilja se en skatt i förebyggade syfte mot vapen för att de kan döda eller på löpardojjor för att man kan bryta benet och belasta sjukvården.

CO2 skatten skall ligga på bränslet och ingen annan stans. ni som kommer ihåg gammla dieselskatten som inte togs ut vid pumpen utan skulle betalas i efterhand efter ett färdskrivarblad...vilket kineseri.
Om det har varit som tidigare så gällde skatten bara för "nyare" bilar. jag slapp undan med 1 årsmodell :D. Betalar toklite skatt trots att jag släpper ut 292g/km. Betalar väl lite mer vid pumpen men hellre det.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Precis..
Visst ska all skatt tas ut vid pumpen!!!
Varför ska motorbåtar och snöskotrar gynnas på bilarnas bekostnad?
Och om man nu tillber CO2 guden,varför då straffbeskatta diesel? :twisted:
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Staten / Sverige / har ju aldrig gynnat bilismen i nån form
förut, varför ska dom göra det nu eller i framtiden!!!
Min högst personliga uppfattning är att det aldrig kommer
att inträffa. Jag kommer i allafall att ÅKA så mycket jag kan
i sommar ( + hösten ) .
Peter A / C4-93 cab

( CARPE DIEM / fånga dagen ! )
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

[quote="Peter Anjou"]Hejsan !
i sommar ( + hösten ) .
Peter A / C4-93 cab

( CARPE DIEM / fånga dagen ! )[/quote
Nja det är inte riktigt korrekt!!
På sextiotalet och i början av sjuttiotalet förföljde man inte bilismen direkt,även om man började pungslagningen när palme var komunikationsminister.
men det var när storstadsborna började få blanda sig i inrikespolitken förföljelsen kom.
Ett problem i Sverige är våran svaga författning som gör att storstadsområden så lätt kan köra över landsorten.
Enligt min åsikt borde personer utan körkort inte få rösta i trafikpolitiska frågor... :D
Men givetvis ska man aldrig ge upp,och det blir nog vår i år också...
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Ingo !
Även jag bor på landsbygden! Jag driver även ett eget företag
inom plåtslageri, så skatter + annat börjar man bli lite trött på,
men jag tror ändå att man ska göra det som känns rätt, typ
Carpe Diem, för mig känns det i allafall rätt !!
Peter A / C4-93 cab
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ingo skrev:
Enligt min åsikt borde personer utan körkort inte få rösta i trafikpolitiska frågor... :D
Hehe, då blir det inte nog inte tillräckligt många kvar för att röstningen skall räknas.. :twisted:
Kommer ni ihåg Hanna Zetterberg som sa att hon ville sitta i försvarsutskottet pga att försvaret kunde hon minst om..
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Nice car
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Nice car »

Peter Anjou skrev:Hejsan !
i sommar ( + hösten ) .
Peter A / C4-93 cab

Bra sakt kommer åxo köra så mycket jag kan när vädret är ok och tiden finns bilskatten är ju en peng men det är bara pengar låter kanske kaxigt men jag menar bara använd bilen kör dit du vill/ska.. jag njuter.......
Livsnjutare,En dag i taget =),svag för corvette c5 z06
Im back!
Corvette c5 targa-97 såld
Corvette c5 targa -99 såld
Corvette c6 han -05 såld
Corvette c6 competion -08 såld
Mikael Jarl Laholm
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

Nice car skrev:
i sommar ( + hösten ) .
Peter A / C4-93 cab

Bra sakt kommer åxo köra så mycket jag kan när vädret är ok och tiden finns bilskatten är ju en peng men det är bara pengar låter kanske kaxigt men jag menar bara använd bilen kör dit du vill/ska.. jag njuter.......
Jag håller med er, kör på och njut bara :D

En annan grej jag tänkte på var det här med fildelningen.
En studie har visat att sedans folk har börjat fildelat mer och mer på sista tiden så har ju självklart skivförsäljningen minskat men biljettförsäljningen för konserter har ökat riktigt ordentligt.
Nu är jag inte så insatt på vart pengarna går vid inkomsterna av en turnè men jag tror att artisterna tjänar mer pengar på dem än på skivförsäljningen.

Visst så får ju artisterna en minskad inkomst när skivförsäljningen går dåligt men dem som förlorar mest är väl skivbolagen?
Och bara för detta så blir dem tjuriga och vill ha bort fildelningen.
Skivbolagen har väl ingen pengabrist precis, så utifrån det jag har fattat så tycker jag att det bara handlar om snikenhet från skivbolagen.
Men jag kan ju ha fel.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Från bilskatt till fildelning, snacka om off topic :roll:
Thumbs Up!
Pedal Down!

Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Fildelning: / vägkorsning / det blir iallaf lite mindre " off topic " !
Peter A / C4-93 cab
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Peter A / C4-93 cab
?? Där halkade jag till och är nära att tappa fotfästet i tråden och trådämnet... :roll:

Får betala 303kr + 50kr påställning för nöjet att köra i en månad, mars-april..

COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Mange_C5 skrev:
Peter A / C4-93 cab
?? Där halkade jag till och är nära att tappa fotfästet i tråden och trådämnet... :roll:

Får betala 303kr + 50kr påställning för nöjet att köra i en månad, mars-april..
Varför ska du bara köra en månad?
Thumbs Up!
Pedal Down!

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Jag ställde på den i måndags, besiktigade idag. den skall vara påställd framöver, skatten är utfyllnad tills den årliga skatten skall in.
Kan rapportera att det var fint väder i Falkenberg idag för övrigt! :D
Sneglade på väder rapporten (behövs för att undvika överraskningar) innan jag bokade besiktningen, hehe :wink:

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

ja, nu får det vara slut på den här skiten! tog första svängen idag... lagom halt med nya däck... hoppas på plusgrader både dag o natt från o med nästa vecka
Skriv svar