Måste avdragare användas för att få bort bromsskivorna bak ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
mats nyberg
Nykomling
Nykomling

Måste avdragare användas för att få bort bromsskivorna bak ?

Inlägg av mats nyberg »

Go kväll,
Skall ta bort bromsskivorna bak på min C6:a och undrar om man måste använda en avdragare
efter att ha lossa centrum muttern för att få bort dem ?
Sitter hjulbultarna fast i skivan/trumman för handbromsen så att de följer med då skivan lossnar ?
Om så är fallet kan man kanske sätta avdragarklor med hål i (om den behövs) på bultarna istället för att ta runt själva bromsskivan ?
Vet att detta är en barnlek för många av er och vore tacksam för snabbt svar.
Anledningen är att jag skall smörja upp självjusteringen av handbromsbackarna.
Mats :?:
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Måste avdragare användas för att få bort bromsskivorna bak ?

Inlägg av Lars J »

Tag bort hjulmuttrarna, tag av hjulen. Därefter så tar du loss bromsoken som sitter med två stycken bultar på baksidan av oken. Vik oken försiktigt till sidan. Därefter så tittar du på bromsskivan om det sitter små "låsclips" på skivan vid någon/några av hjulbultarna. Troligen så gör det det och då petar du av dem med en flat skruvmejsel. Därefter skall det gå att ta av skivan genom lite "lirkande". Kan behövas en gummiklubba eller liknande som du slår med på baksidan av skivan samtidigt som du snurrar runt den. Sunt förnuft gäller så du inte skadar något. Någon avdragare behövs absolut inte.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
mats nyberg
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mats nyberg »

Hej och tack,
På min C6:a sitter det inga låsclips men jag får inte bort skivorna !
Har sprejat rostolja och provat att knack med en typ gummoklubba på baksidan av skivan samtidigt som jag roterar den men den sitter stenhårt.
Har även försökt med att värma trumman med en gasollåga för att få den att vidga sig i centrum och sedan knacka men utan resultat.
Provat med att sätta skivan i spänn med en kofot men inget resultat.
Har bara avdragaralternativet kvar men känns inte rätt då jag är rädd att göra skivan skev.
Har någon råkat ut för detta och i så fall, vad gjorde ni ?
Kan det vara så att den pressats dit eller har den bara rostat fast ?
Har Z51 kit på bilen dvs. de ventilerade skivorna.
Hjälp !! :cry:
Mats
jänk
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jänk »

Hej! När jag rev och renoverade min C6 så satt det ett par låsbrickor på hjulbultarna mot bromsskivan som höll den. Dom är ganska tunna och lätta att missa där dom sitter.
/Erik
C3 coupé 1969
Mustang 1970 grandé
C4 coupé 1985
C4 cab LT4 1996
C5 coupé 2001
C6 coupé 2005
PerM
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PerM »

Har själv bytt bromsskivor nyligen på min C6:a med Z51-bromsar. Backade bort "låsclipsen" och kunde med lätthet plocka bort skivorna. Tänk bara på att inte handbromsen är åtdragen annars får man inte bort skivorna bak.
mats nyberg
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mats nyberg »

Tack för alla tips men det löste sig igår. Besökte en bilverkstad som berättade hur man gör.
Men en kraftig hammare slår man på trumman, obs ! ej skivan mellan pinnbultarna så att man får den att vibrera och då släpper den. Jag satte på hjulmuttrarna som skydd för gängorna om man skulle missa.
Trots att det var torrt och ingen rost bakom satt de som f-n.
Gissa om man blir glad när den lossnar. :lol:
Sen var det lätt att göra rent självjusteringen till handbromsbackarna och justera in dem så att handbromsen nu tar både bra och att man inte behöver dra i spaken så långt.
Mats
Skriv svar