Hej,
Snart är det dags att byta däck och jag undrar vad ni byter till ?
Har hört att Michelin PS2 eller vad de heter skall ge en mycket högre komfort men är då inte ett "run flat tire". Har även hört att man då köper en lagningsflaska på sprayburk samt en liten kompressor man kopplar till cigguttaget så man klarar en punktering temporärt.
Vilka däck väljer Ni ?
tacksam för förslag.
Jag åker inte på bana , i alla fall inte än.
Mats
jag har precis bett om offerter på Michelin Pilot Sport PS2 ZP (Zero Pressure = run flat). Tittar man på tirerack.com så får Michelin Pilot Sport PS2 toppbetyg, även så på flera amerikanska corvette-forum.
En fördel med run flat-däcken lär vara att de har styvare sidoväggar vilket ger bättre egenskaper.
Jag skickade mina frågor i går kväll, jag kan återkomma om vilka priser jag får.
MVH!
Björn
Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom.
C6 Coupé -07 Machine Silver A6 Z51 B&B Fusion
Björn L skrev:Hej Mats,
En fördel med run flat-däcken lär vara att de har styvare sidoväggar vilket ger bättre egenskaper.
MVH!
Björn
Run-flat är tvärtom usla om man vill köra fort när det svänger, även de senaste versionerna. De styva däckssidorna och hårda gummit gör dem mindre bra för hård körning på slingriga vägar eller banbesök.
Satsa istället på ett vanligt högprestanda däck som Yokahama, Kumho, Continental, Michelin etc
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Lagning på burk är väl ganska känt för att inte vara poppis hos gummijuckarna pga "gegget" och därför nåt som man skall undvika så mycket som möjligt.
Dessutom är väl risken ganska stor att "lagningen" kladdar igen och därmed pajar däcksensorerna (om du har såna)?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter! http://www.spvm.se/ Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Björn L skrev:Hej Mats,
En fördel med run flat-däcken lär vara att de har styvare sidoväggar vilket ger bättre egenskaper.
MVH!
Björn
Run-flat är tvärtom usla om man vill köra fort när det svänger, även de senaste versionerna. De styva däckssidorna och hårda gummit gör dem mindre bra för hård körning på slingriga vägar eller banbesök.
Satsa istället på ett vanligt högprestanda däck som Yokahama, Kumho, Continental, Michelin etc
Tyvärr finns det inte så mycket att välja på om man har orginalfälgar på sin C6:a. Tex KUMHO Exta finns inte vad jag känner till.
Anders har du några bra förslag på bandäck respektive gatdäck?
Har tänkt köpa Michelin Pilot Sport PS2 (ej run flat) om ett par månader när sista mönstret är slut!
Istället för "punkteringsspray" på flaska kan man köpa ett lagningskit, samma grejer som däckhandlarna använder med plugg man sätter i hålet efter spiken,etc. Det fordrar dock att man har någon typ av minikompressor som ansluts till 12 v uttaget i bilen om man skall kunna laga ute längs vägen, samt gärna någon typ av minidomkraft så man kan lyfta och snurra hjulet för att hitta "spiken etc"!
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Jag letar däck till min Z06 och det är inte lätt att hitta!
Någon här måste ju ha bytt, så vart fick ni tag på däck?
Gärna länk eller telefonnummer!
Beklagar att jag lånar tråden lite, men det kändes ändå mer rätt att skriva här än att skapa en ny tråd!
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Nordendack.se har orginal Goodyear till din z06, dom har även Michelin ps2 runflat i rätt dimension, annars funkar Michelin ps2 19/30/345 bra! Är ej runflats. Stop1.se har några andra märken i rätt dimension/ Tomas.
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08