Snart e det vinter...
Snart e det vinter...
Snart e Kung Bore här med allt vad det nu innebär.
Vad ska ni sysselsätta er med i garagen i vinter?
Vad ska ni sysselsätta er med i garagen i vinter?
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteälskare
Har ett givet mini-projekt, beställa fyra stycken nya bromsok ifrån VB&P och se till att bromsystemet fungerar bra.
Sen hoppas jag på att kunna genomföra en framvagnsrenovering som jag frågat massa saker om här på forumet.
Sen en bakvagnsrenovering, steeriods, 6-växlad låda, bigblock, kompressor, lustgas, nya fälgar, ny lack, ny inredning... eller vänta nu, förlåt, spårade visst ur
Blir väl en massa småfix och putsande av utsida/insida och motorrum, det maskinella fungerar mycket fint nu, några läckor bara.
Vintern må vara lång och seg men det är inte helt fel att ha bilen stående på bockar i garaget och gå upp och jobba med den eller bara drömma när det är snöstorm utanför.
Sen hoppas jag på att kunna genomföra en framvagnsrenovering som jag frågat massa saker om här på forumet.
Sen en bakvagnsrenovering, steeriods, 6-växlad låda, bigblock, kompressor, lustgas, nya fälgar, ny lack, ny inredning... eller vänta nu, förlåt, spårade visst ur

Blir väl en massa småfix och putsande av utsida/insida och motorrum, det maskinella fungerar mycket fint nu, några läckor bara.
Vintern må vara lång och seg men det är inte helt fel att ha bilen stående på bockar i garaget och gå upp och jobba med den eller bara drömma när det är snöstorm utanför.
Lutar åt att byta snäckan mot kuggstång, Steeroidskitet ni vet, för att få distinktare styrning.
Ska byta ut Strutrodsen också samt kanske bussa om fram- och bakvagn.
Kanske ska lämna in instrumenten för uppfräschning, tavlorna är lite korroderade.
Var ute en sväng idag och körde lite G-kraftsövningar, testade kick-downfunktionen i lådan, dvs plattan i botten på lite kurvig väg och ja det kickar och drar iväg så man blir lycklig !
Men man får hålla i ratten...
Och vad händer då man kommer hem till garaget, jo klockan har börjat gå ! Den har inte funkat sen jag köpte bilen, trodde nog att den var lika korroderad/rostig som vissa av mätartavlorna fast inuti.
Kul att höra vad ni andra har tänkt er !
Ska byta ut Strutrodsen också samt kanske bussa om fram- och bakvagn.
Kanske ska lämna in instrumenten för uppfräschning, tavlorna är lite korroderade.
Var ute en sväng idag och körde lite G-kraftsövningar, testade kick-downfunktionen i lådan, dvs plattan i botten på lite kurvig väg och ja det kickar och drar iväg så man blir lycklig !
Men man får hålla i ratten...
Och vad händer då man kommer hem till garaget, jo klockan har börjat gå ! Den har inte funkat sen jag köpte bilen, trodde nog att den var lika korroderad/rostig som vissa av mätartavlorna fast inuti.
Kul att höra vad ni andra har tänkt er !
För mig lutar det åt att plocka ur motorn - göra rent o lacka snyggt i motorrumet - renovera servon - ta reda på vart alla kablar går som bara hänger i motorrummet och gömma dom - få fkäkten att blåsa till andra ställen än bara benen - och sen se till att motorn ser skaplig ut oXå - byta oljor tändstift mm - och till våren hitta någons som kan ställa in holley 650 så de står som de ska - sen blire säkert en massa polera och vaXa innan bilen ska ut till våren oXå - PUH - hoppas man hinner me allt
´
--= [PLYMKVIST] =--
- Corvetteälskare
För mig som inte fattar något om motorer så ska jag bara ha den i garaget o se snygg ut
Närå ska endast småfixa på den i vinter, byta soppapump, gnugga lite på pärlan o byta ngn packning som läcker, ska sedan lämna in den till våren för en genomkoll inför den nya säsongen
Förresten är det någon som har erfarenhet av verkstaden GM i Södertälje?

Förresten är det någon som har erfarenhet av verkstaden GM i Södertälje?
- susanna113
- Corvetteälskare
Dags att skaffa vinterdäck!
Det har blivit en omvänd säsong för mig, Corvetten strulade oerhört på försommaren och efter idogt felsökande så slutade det med att jag rev motorn. Nu sitter det nya toppar på, nytt insug väntar osv, och jag vill ju kunna köra något i år så det kommer att bli Corvetten när vädret tillåter i vinter! Så får det bli när sommaren ägnats åt mekande.

Det har blivit en omvänd säsong för mig, Corvetten strulade oerhört på försommaren och efter idogt felsökande så slutade det med att jag rev motorn. Nu sitter det nya toppar på, nytt insug väntar osv, och jag vill ju kunna köra något i år så det kommer att bli Corvetten när vädret tillåter i vinter! Så får det bli när sommaren ägnats åt mekande.

- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Jag skall fortsätta att skruva ihop alla delar på ramen, avgassytemet skall monteras, topparna skall hämtas hos Tommy Flitt (tack Tommy "Stingray för tipset) nästa vecka sedan skall dom monteras och sedan skall insuget monteras. Karossens undersida skall tvättas och sedan skall ny "isolering för skydd mot värmen" monteras. Innerskärmarna skall plastas fast igen, huven skall passas in. Torpedväggen skall lackas om... Därefter kommer det stora ögonblicket när 2 skall bli 1. Karossen skall schimsas in på ramen.
Sedan är det bara resten kvar.... inredningen, elsystemet, montera fast allt krom och emblem på karossen innan lack för att se att allt passar, därefter demontera detta, slipa det sista inför lackering. Pust!! Klar till nästa sommar????
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Håller på med en orginal helrenovering matching number 68 coupe.
Sedan är det bara resten kvar.... inredningen, elsystemet, montera fast allt krom och emblem på karossen innan lack för att se att allt passar, därefter demontera detta, slipa det sista inför lackering. Pust!! Klar till nästa sommar????
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Håller på med en orginal helrenovering matching number 68 coupe.
Ny motor håller på att byggas, det svåra i det här läget är att hålla sig på rätt sida och få den gatvänlig... Gammelrävarna här i stan försköker ju pracka på mig både det ena och det andra, som det ser ut nu så kommer den ut Aningen annorlunda färgmässigt, med en nybygg spis som ska lämna straxt över 650hk, om jag får bestämma alltså, får gubbarna som dom vill så blir det nån form av insprut ovanpå hela härligheten, har även hört dom kacklat om nån 9tums axel? 

Kompressormatad stingray SÅLD!
Aja..
350:n e snart ute och vintern är vikt för en snygg 454 installation. Motorn e inne för borrning/slipning nu och så får man väl se vad som hamnar i den. Har en känsla av att blir dyrare än jag tänkt mig.
Så kan man ju inte stoppa i en 454 utan att se över hela drivlinan med så jobb finnes.
Så blir det väl lite småputs, skulle behöva nya dörrsidor inne och lite sånt.
Jaja tiden går nog eftersom jag samtidigt helrenoverar en 65:a Mustang Fastback som stått ute i solen i Texas sen -77(behöver allt), och så har jag min Norton Commander från -73 som tigger om uppmärksamhet.
Men har ni vägarna förbi Helsingborg så titta in på en garagekaffe och lite vettesnack
i vintermörkret
Terner
350:n e snart ute och vintern är vikt för en snygg 454 installation. Motorn e inne för borrning/slipning nu och så får man väl se vad som hamnar i den. Har en känsla av att blir dyrare än jag tänkt mig.
Så kan man ju inte stoppa i en 454 utan att se över hela drivlinan med så jobb finnes.
Så blir det väl lite småputs, skulle behöva nya dörrsidor inne och lite sånt.
Jaja tiden går nog eftersom jag samtidigt helrenoverar en 65:a Mustang Fastback som stått ute i solen i Texas sen -77(behöver allt), och så har jag min Norton Commander från -73 som tigger om uppmärksamhet.
Men har ni vägarna förbi Helsingborg så titta in på en garagekaffe och lite vettesnack

Terner