Lägg dig under och slå på kattarna så hör du om det skrammlar från dom hade så på min kat på passagerarsidan lät som motorn skulle rasa, men nu har jag bytt så det går mycket bra att gasa...
Har nu varit under & slagit på kattarna & tycker inte att det skrammlar nått om dom.
Kan kanske vara nån del av avgassystemet som ligger för nära nånstans så att det går mot när motorn vibrerar vid gaspådrag. Behöver nog få upp bilen på lyft för att fixa detta.
På min 93a satt det en bricka vid diffklumpen som dinglade var en bricka med en text (avlång sak) stod något om vad för olja man skulle använda eller nått liknande misstänker att den skramlat lite på min bil iaf...
Detta låter precis som det missljud som jag hade på min 93:a. En hyfsat vanlig grej som kan hända är tydligen att några bultar som sitter i en platta mellan convertern och flexplaten lossnar lite, vilket gör att allt vibrerar och låter - gärna då vid nåt varvtal när allt vibrerar som mest förstås. Jag hade exakt samma funderingar som dina med att det kunde vara misständning eller att avgassystemet kommer åt nåt när det vibrerar, och det låter precis som du skriver som att motorn "rister". Jag lämnade (slö som jag är) in min på verkstad med instruktionerna att börja med att kolla på detta, eftersom jag läst om det på forums.corvetteforum.com (hittar inte inlägget nu tyvärr) och det var mycket riktigt det felet.
Vill man göra allt själv ska man ta bort avgassystemet så man kommer åt en täckplatta som täcker detta område, sen är det bara att dra åt bultarna!
Kan tillägga att jag tyckte en mycket oroande detalj då var att det lät olika mycket beroende på hur varmkörd bilen var, ju varmare desto mer lät det - vilket fick mig orolig för att det kunde vara växellåda och ännu värre saker. Lät ibland så mycket så man skämdes när man långsamt gled iväg vid rödljus i stan och inte lät motorljudet överrösta .
tjena jag har oxå ett skrammel på min corvette 92a. det låter oxå som det kommer från turbin någonstans och det låter bara på tomgång. vi kanske har samma problem ?.
skulle vara kul o lyssna på varandras bilar om det är samma ljud eftersom vi bor nära varann.
bigmoose skrev:har en -84: med skrammel på på tomgång med växel i.Med växelväjaren i läge P är det tyst.Hoppas någon kan luska ut vad det kan vara
Kan ju vara samma problem här men behöver inte vara det förstås. Växel i och inte var också en faktor för mig när jag blev orolig, att det var skillnad på detta förutom långsam start. Detta visade sig ju slutligen bero på motorns olika vibration vid olika varvtal (växel i = något lägre varvtal = mer vibration vid stillastående) vilket fick bultarna att vibrera olika lätt...
bigmoose skrev:har en -84: med skrammel på på tomgång med växel i.Med växelväjaren i läge P är det tyst.Hoppas någon kan luska ut vad det kan vara
Kan ju vara samma problem här men behöver inte vara det förstås. Växel i och inte var också en faktor för mig när jag blev orolig, att det var skillnad på detta förutom långsam start. Detta visade sig ju slutligen bero på motorns olika vibration vid olika varvtal (växel i = något lägre varvtal = mer vibration vid stillastående) vilket fick bultarna att vibrera olika lätt...
det verkar som om att vi får köra bilarna upp på en litft för att sen leta efter lösa plåtar och annat som kan skramla.
har nu hittat mitt problem med skrammel o vibrationer. det är min startkrans (flexskiva)
som har spruckit vid infästningen trodde först att bulltarna var lösa men så var inte fallet. så det betyder att jag måste lyfta ner växellådan för att byta denna.
kul att man hittade felet men jobbet är ju inte lika kul
jag behövde inte ta bort systemet bara kåpan runt turbin.
sen lossa 3 bullt som håller turbin i startkransen. sen skuter man turbin mot växellådan
då ser man om bulltarna 6 stycken är loss eller har spruckit.