Immobilizer

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån maj 17, 2004 11:04
Ort: Örebro

Immobilizer

Inlägg av Miraculix »

Startspärren håller på och krånglar på min Z06, vet inte vad som är felet men ibland händer det inget när jag vrider om nyckeln. Har hört att det finns vissa knep att ta till, bilen startar trots allt alltid till slut, ibland på några försök och ibland tar det längre tid. Någon som vet?

Har provat båda nycklarna, göra rent nycklarna, larma på och av och vricka på nyckeln i låset ifall det vore något glapp men ibland funkar det inte alls att starta när man vill.
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Immobilizer

Inlägg av goa2head »

Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån maj 17, 2004 11:04
Ort: Örebro

Re: Immobilizer

Inlägg av Miraculix »

Nej kopplingen är nere när jag startar

Uff, tändningen är ju precis vad man vill rycka ur och aldrig få dit ordentligt så här i början på sommaren :)
hans d
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör apr 01, 2006 13:43

Re: Immobilizer

Inlägg av hans d »

Verkar misstänkt likt det fel jag haft och som jag numera vet vad det beror på.

Tändningsnyckeln har ett fast motstånd som i "on-läge" talar om för BCM att rätt nyckel används. Om motståndet är fel startar inte motorn och slocknar inte securitylampan alternativt tänds securitylampan om motorn väl kommit igång - så var det i mitt fall och felet var intermittent. Visst kan det vara fel på nyckeln men toleransnivån är rätt stor. Det finns 15 olika motstånd och här är listan på hur många ohm det ska vara - toleransen är några procent upp och ned.


1 392
2 523
3 681
4 887
5 1.13k
6 1.47k
7 1.87k
8 2.37k
9 3.01k
10 3.74k
11 4.75k
12 6.04k
13 7.50k
14 9.53k
15 11.80k

Börja med att mäta nycklarnas motstånd med ett enkelt mätinstrument - glöm dyra mätningar/sökningar via bilfirmor - och jämför sedan mot tabellen plus minus någon procent - om du hittar nyckeln i tabellen kan du troligtvis utgå ifrån att felet inte beror på nyckelfel. Är det fel på nyckeln använd ovanstående nr på nyckeln - 1 till 15, beställ nya ämnen från t ex Ecklers och låt sedan en låssmed göra nya nycklar.

Lyser securitylampan efter start och tänds den ibland när du kör? - Du har i så fall glapp någonstans. Att securitylampan tänds beror på att BCM får nytt och fel besked om nyckelns motstånd. Detta beror vare sig det mekaniska tändlåset eller de bakomliggande kontakterna till tändlåset - det beror istället på nyckelns motstånd, avläsaren för motståndet eller kablarna till BCM.

Lossa kontakten vid BCM och mät vilket motstånd som tändlåset "sänder" till BCM - ska vara samma som nyckelns motstånd. Vrid nyckeln under mätningen och se om mätvärdet varierar - ska inte göra detta. Om du kan frambringa olika värden kan du sedan eleminera kablarna till BCM genom att flytta mätpunten till kontakterna under rattlåset - om felet upphör är det troligtvis fel på kablarna mellan rattlås och BCM och i annat fall själva avläsningaanordningen - den runda plastgrejen med kabel som sitter där du stoppar in nyckeln.

Om det är fel på avläsningsanordningen kan man enkelt ersätta denna med ett fast motstånd - köps enklast på ELFA för några kronor - en lösning som dock har nackdelar från stöldskyddssynpunkt. En mer permanent lösning är att byta den felaktiga läsaren, vilket dock kostar betydligt mer.

Ett sista tips innan du hittat orsaken - varje startförsök måste följas av minst 2 minuter i off-läge innan nytt försök. Om man missar detta får BCM inte chansen att "glömma" tidigare felaktigt startförsök. När bilen väl startat så går den sedan normalt. Läs också varningstexten om airbag i servicemanualen innan du börjar pilla under instrumentbrädan - kan bli dyrt och ljudligt annars
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån maj 17, 2004 11:04
Ort: Örebro

Re: Immobilizer

Inlägg av Miraculix »

Jag vet vad det är för strul nu
Det är kopplingen som måste vara STENHÅRT nertryckt innan man försöker starta bilen.
Har lite strul med kopplingen som ska lagas så det fixar förmodligen problemet!
Känns skönt att veta ändå!
Thomas
C5 Z06 -02
Skriv svar