Dör när man gasar på.....
Dör när man gasar på.....
Har dykt upp ett skumt problem med min Vette-88
I höstas så gick den ojämt och dog på tomgång samt att den inte svarade bra på gaspådrag.
Och när den var varmkörd så dog den när man tex skulle köra om.
Jag bytte bränslefilter och serbvade den, men problemen har inte försvunnit.
Nu vid första provturen så dör den fortfarande vid högre varv, typ över 3000 varv.
Den går utmärkt att köra så länge jag inte gasar på, alltså är försiktig på gasen.
Men den dör inte vid tomgäng längre iallafall.
Men vad kan detta bero på, dålig bränslepump, eller nåt med elektroniken ?
I höstas så gick den ojämt och dog på tomgång samt att den inte svarade bra på gaspådrag.
Och när den var varmkörd så dog den när man tex skulle köra om.
Jag bytte bränslefilter och serbvade den, men problemen har inte försvunnit.
Nu vid första provturen så dör den fortfarande vid högre varv, typ över 3000 varv.
Den går utmärkt att köra så länge jag inte gasar på, alltså är försiktig på gasen.
Men den dör inte vid tomgäng längre iallafall.
Men vad kan detta bero på, dålig bränslepump, eller nåt med elektroniken ?
Re: Dör när man gasar på.....
Går den varm?alltså känns det djävilskt varmt i motorrummet och grenrören småglöder i mörker
kan vara en precat som rämnat och blockerar huvudkaten?
då brukar den funka på lägre varv men dö in när man belastar..
Men har du någon felkod?
kan vara en precat som rämnat och blockerar huvudkaten?
då brukar den funka på lägre varv men dö in när man belastar..
Men har du någon felkod?
Re: Dör när man gasar på.....
Hur ser man felkoden?
Jag ser bara att det står "Engine service soon"
Jag ser bara att det står "Engine service soon"
Re: Dör när man gasar på.....
Felkoden ser du antingen med en kodknäckare eller så kortsluter du anslutningskontakten
och då börjar service engine soon lampan att blinka, notera blinket.
Finns flera gamla trådar om hur du kollar koder ,och även kodlista.
kontakten sitter ju under instrumentbrädan till höger vid förarplatsen..
det är de två stiften längst till höger som ska kortslutas..
Om bränslepumpen håller på att lägga av tror jag inte du får någon felkod,däremot om det är problem med relä till pumpen
och då börjar service engine soon lampan att blinka, notera blinket.
Finns flera gamla trådar om hur du kollar koder ,och även kodlista.
kontakten sitter ju under instrumentbrädan till höger vid förarplatsen..
det är de två stiften längst till höger som ska kortslutas..
Om bränslepumpen håller på att lägga av tror jag inte du får någon felkod,däremot om det är problem med relä till pumpen
Re: Dör när man gasar på.....
Väldigt skumt detta, idag gick den som den skulle......
Fick ett tips på att catalysatorn kunde vara igensatt, kan den blåst rent sig när jag gasade på lite ?
Jag tycker mig höra nåt lättare skrammel under bilen, kan det vara från catten ?
Fick ett tips på att catalysatorn kunde vara igensatt, kan den blåst rent sig när jag gasade på lite ?
Jag tycker mig höra nåt lättare skrammel under bilen, kan det vara från catten ?
Re: Dör när man gasar på.....
Jag skulle mäta upp spridarna och kolla dessa. Bör ligga mellan 12-14 ohm har jag för mej..
Re: Dör när man gasar på.....
Är katen ren börjar det bullra mer,men tvivlar om den inte fått någon rejäl smäll..IceBear skrev:Väldigt skumt detta, idag gick den som den skulle......
Fick ett tips på att catalysatorn kunde vara igensatt, kan den blåst rent sig när jag gasade på lite ?
Jag tycker mig höra nåt lättare skrammel under bilen, kan det vara från catten ?
Att ohm mäta spridare är enkelt kolla både varmt och kallt.
Dom ska vara någorlunda jämna ..
Re: Dör när man gasar på.....
Min e likadan, den finner någåt tomgångsläge och ändrar man på det så storknar den nästan. Om växeln ligger i neutral eller P, och jag lägger in växel, så hickar motorn till, går ner i 300-400 varv. Gasar jag direkt tvärdör motorn - väntar jag tills den kommit tillbaka till tomgångsvarvtal går det bra.
För övrigt.
Mina främre katalysatorer kollapsade, skrotet lade sig i bakre katten som ett lock. Motorn blev oerhört varm, och slö.
Jag rensade bakre katten, och allt skrot blåste ut från främre kattarna. Bilen går som en skållad råtta nu. Och så låter den väldigt trevligt. Läs mitt andra inlägg om detta.
För övrigt.
Mina främre katalysatorer kollapsade, skrotet lade sig i bakre katten som ett lock. Motorn blev oerhört varm, och slö.
Jag rensade bakre katten, och allt skrot blåste ut från främre kattarna. Bilen går som en skållad råtta nu. Och så låter den väldigt trevligt. Läs mitt andra inlägg om detta.
88
Re: Dör när man gasar på.....
Men den lär inte gå igenom besiktningen med trasiga, (läs tomma) cattar ?maisac skrev: Mina främre katalysatorer kollapsade, skrotet lade sig i bakre katten som ett lock. Motorn blev oerhört varm, och slö.
Jag rensade bakre katten, och allt skrot blåste ut från främre kattarna. Bilen går som en skållad råtta nu. Och så låter den väldigt trevligt. Läs mitt andra inlägg om detta.
Re: Dör när man gasar på.....
Jo för tusan. Du borde vara glad att du har just en 88'a. Det är jag. Skulle det ha varit en 89'a skulle det ha varit svårt att klara besiktning utan kattar (och utan E85
)
Är din motor någorlunda frisk klarar den kraven.
Lycka till

Är din motor någorlunda frisk klarar den kraven.
Lycka till
88
Re: Dör när man gasar på.....
Jepp det funkar utan kat. jag har ännu bättre villkor eftersom det är en flyttgodsbil,men co halten fixar man utan kat,det är hc o lambdavärdet som blir knas,och det bortser man jufrån på en 88,a.
Men man får inte fysiskt ta bort avgasreningen ,katarna ska sitta kvar,men kvittar om dom är tomma..
Men man får inte fysiskt ta bort avgasreningen ,katarna ska sitta kvar,men kvittar om dom är tomma..