En newbies renovering...

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Re: En newbies renovering...

Inlägg av DeffeDefect »

Så var det dax för lite uppdateringar...

Efter mycket slipning så bler armarna rostfria och fick sig en bra zinkbehandling.
Bild

Fick gjort en fin rostfri platta med tillhörande kåpa för den nya pumpen... Missbedömde dock placeringen då ljuddämparen skulle ligga där... Jaja, fick skippa lådan så länge och monterade den provisoriskt ovanför dämparen...

Bild

Man ska väl förvärma bensinen???
Bild

Jobbade många kvällar och kastades mellan hopp om att köra till vårmönstringen i Ängelholm eller missa ännu en vår...
Nya lager i armarna och nya knutkors... Det börjar se ut som om jag ska får köra i år...
Bild

Gammalt 2” som var så knyckligt att det var nog bara 1,25 på sina ställen... Köpte nytt 3” med X-pipe från Magnaflow genom Hansenracing... Skulle vara rostfritt men om inte min kemi missminner mer så är rostfritt inte magnetiskt... Fick det undersökt av 2 oberoende firmor som konstaterade att det var en rostfri legering... Lite skillnad vilket jag påpeka till Hansen som inte verka bry sig om denna ”falska” marknadsföring. Jaja, det var ett bra pris iaf...

Rören var till en 74 med bocka hornen så modifiering krävdes för att få dem att passa mina headers.. Lyckades inte helt så nu hänger de provisoriskt med 6 cm frigång... Dessutom måste jag flytta bensinpumpen till ett bättre läge! Ska bli skoj att få höra dem iaf! :D

Bild
Bild

Svårt att få hjälp en fredagsnatt så det fick bli självluftning...
Bild

Klockan blev 0230 på morgnen innan bilen var körklar och uppstartad. 08 på morgonen var man i garaget igen fyllde på olja på lådan och fick den att dra runt...Ut och testköra och check så inga läckor fans.. snabbtvätt och kl 10:30 var jag på årets vårmönstringen i Ängelholm... JÄVLIG trött men mycket nöjd... 8)

Bild

Ett stort tack till ”gubbarna” i garaget för deras råd och hjälpande händer och som vanligt hade Björn på Carfix ett stort finger med i jobbet...

På att göra listan är:
Hjulinställning
Flytta bensinpump och tabort den mekaniska
Mäta med G-tech
På med nya Holley förgasaren
Mäta med G-tech
Vårmöte i Åsljunga och Meca Raceway
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Holleyn på plats!

Så fick jag då äntligen på min Holley. Var ganska spänd på vilket skick den var i. Köpte den av en kille i US som renoverar förgasare och fick den gjord enl. mina specar med bl.a. borttaget choke torn och annular boosters till ett vettigt pris. Edelbrock jag hade lånat visste jag om att den var sliten och felbestyckad till min motor (suttit på en 440).

Den gamla Edelbrocken...
Bild

Problemen började direkt då jag inte fick ner förgasarfoten till insuget pågrund av vakuum utgångarna stack upp. Smart av Edelbrock att göra insuget så bara deras förgasare passar bolton. Skimsa upp 5 m.m. sedan satt den där.

Nästa bakslag var att mitt nya bensinrör med mätare inte fick plats p.gr. av kopplingen till värmeslangen åp insuget. Som tur var prutade jag mig till ett rör till Holleyn som passade.

Vid uppstart drog jag av min NYA gasfjäder vid pedalen. Returfjädrarna var nog lite hårda... :?
Nåväl, efter lite pulande med ryggont som bieffekt så fick jag dit ett nytt lås.

Ganska snygg tycker jag.. :D
Bild

Efter uppstart så läckte det naturligtvis runt rörens fäste och det hjälpte inte med gängtätning. Bara till att plocka av dem och glöddga ändarna så de blev mjuka igen. Därefter höll det tätt... Förutom att det började läcka rån tryck regulatorn... där jag inte ens hade pillat. Nåväl, fick iaf på förgasaren och gjorde grovinställning och mätte upp ett vakuum på 12.

Dagen efter mätte jag upp med G-tecken och blev ganska glad över resultatet:
Bild

Main: Förra året med Edelbrock
Run 1: Edelbrock + Ny stallconverter (2400) + X-pipe
Run 2: Holley 750

HP och Vrid ska gångas med 1.6 för ett någorlunda korrekt värde.

Därmed har jag nått mitt mål med motorn som var 350 Hp +. Fast spräcka 400 ligger ju inte långt borta...

Vill även tacka alla som hjälp med råd och tipps samt ett handtag här å där... Som vanligt har Björn på Carfix haft ett finger med i spelet..!

Efter Vetteklubbens dag på Meca dragracing i Malmö är jag än mer nöjd... Skulle dock vilja få upp lite mer bottendrag! Några tipps?

Mvh,
Detlef Andersson (inte riktigt newbi mer)

Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Paniken börjat komma krypande inför Mantorp...
Läckande automatlåde sump som vi har försökt att fixa 4 gånger nu... Smäller dit orginalet...
Bild

Kassa ventilkåpspackningar... Köpte silikon packning från Felpro... hoppas de är lika bra som de var dyra... :?
Bild
Bild

Ombestyckning av förgasaren... Går lite fett...
Bild

Bråda dagar som jag ska få ihop allt och få det till att lira till helgen... :|

Skriv svar