Tänkte på just det att det står nästan inget bromsdamm! Just det e jag ute efter menar gött o slippa få sina polerade fälgar skitna redan efter en tur till korvmojjen o tillbaka

(Kör idag med orginalklossar)!

Hej Bengt och ni andra som kan det här med bromsar kan man inte förenkla det hela och säga så härBengt skrev:Är det bara till korvmojjen man ska så klarar man sig. (Bak)tanken med att jaga belägg som inte "dammar" är väl också att man vill kunna gasa friskt, men slippa de svarta fälgarna - där blir det svårare...
Vad jag vet finns inga "race-belägg" som egentligen funkar på gatan(på en svensson bil). Det verkar vara svårt att hitta material som klarar -20 till +700 grader.. Problemet är att när man väl måste panikbromsa på essingeleden med iskalla bromsar så... Ovan tanke är väl inte helt fel men i praktiken finns det både "race-belägg" som slits ned mycket snabbt och sådana som håller länge men som i stället äter skivor i parti o minut. Jag har själv MOVIT(brembo) bromsar med gatbelägg. Ingen billig lösning, dammar inte mkt, men å andra sidan går ju bromsarna mest på "tomgång".. De Hawk jag kört med dammade rätt friskt om man använde dem lite hårdare.745 skrev:Hej Bengt och ni andra som kan det här med bromsar kan man inte förenkla det hela och säga så härBengt skrev:Är det bara till korvmojjen man ska så klarar man sig. (Bak)tanken med att jaga belägg som inte "dammar" är väl också att man vill kunna gasa friskt, men slippa de svarta fälgarna - där blir det svårare...![]()
Är det inte så här att race belägg görs för att arbeta vid högre temperaturer vilket innebär att dom inte kommer upp i sin arbetstemperatur på gatan vilket resulterar i: längre bromssträcka, risk för skrik, samt givetvis mindre slitage=mindre smuts
Jag har valt och satt på PFC skivor fram och PFC belägg runtom (+kylning) och har grymt bett och inga problem med fading. Lite trixande för att köra in beläggen och de kan börja gnissla om man cruisar i stan. Med lite framförhållning så kan man bromsa in beläggen och skivorna igen före bankörning (om man inte kör med två uppsättningar belägg/skivor).Miraculix skrev:Jag tycker till och med Z06 beläggen är värdelösa för bana
På Rudskogen i helgen började dom fade'a när man närmade sig 10-15 varv
Jag tänker byta till uber-race belägg på min bil och bryr mig inte en gnutta om dom gnisslar
(fast det vore ju bra om man slapp hörselskador i kupén)
Jag tycker du ska köra med samma belägg som jag, det är en liten peng att lägga för att få så pass bra stoppkraft (runt 5000) som man får. Måhända dom äter upp skivorna men när skrivorna är slut så uppgraderar man dom också till något hårdare
Det jag är mest konfunderad över är hur dom kan utveckla en vette som är utvecklad för bana och inte använda borrade skivor på bilen? Vilka andra prestandabilar som Porsche, Ferrari eller Lamborghini har INTE borrade skivor???