Någon som har beställt från corvettecentral?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Hampa87
Nykomling
Nykomling

Någon som har beställt från corvettecentral?

Inlägg av Hampa87 »

Hade tänkt att beställa hem ett avgassystem från corvettecentral. De verkar vara ganska många tusenlappar billigare än här hemma. De jag undrar är om de är någon som har några erfarenheter från corvettecentral? Vad brukar frakten ligga på? Tillkommer tull och moms osv?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Någon som har beställt från corvettecentral?

Inlägg av Corinthian »

jag har bara beställt smågrejor från corvettecentral. då skickar dom med usps (united states postal service) och det är inte så dyrt. momsen ligger väl på 25% på dollarvärdet.

om man beställer tyngre grejor som fälgar etc så har dom sagt till mig att man kan få en "shipping estimate" efter ordern är lagd och skulle man tycka det är för dyrt så kan man avboka beställningen.
jag rekommenderar att man ringer o snackar med dom, supertrevliga på telefon.

ett annat alternativ är att ta grejorna genom vettepartssweden.se, han har inte dyra fraktkostnader (ca 2500:- för 4st fälgar)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Hampa87 skrev:Hade tänkt att beställa hem ett avgassystem från corvettecentral. De verkar vara ganska många tusenlappar billigare än här hemma. De jag undrar är om de är någon som har några erfarenheter från corvettecentral? Vad brukar frakten ligga på? Tillkommer tull och moms osv?
Du får betala produktens dollarpris + fraktkostnaden i dollar + ditt kreditkortsbolags avgift för köp i utländsk valuta (brukar vara 1.5-2.5%) + ditt kreditkortsbolags dollarkurs (oftast 20-50öre högre än den kurs du ser i tidningar och på webben) + 3.5% i tull och till sist + 25% moms på allt inklusive frakten.

Angående fraktkostnaden så är den helt beroende på vilket fraktmetod du väljer, Corvettecentral brukar använda UPS, UPS SCS eller USPS(Amerikanska postverket), de använde BAX tidigare men vet inte om de gör det längre, de verkar gått över helt på UPS och UPS SCS efter att BAX köptes upp av Schenker.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Hampa87
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hampa87 »

Okej, tack så mycket!
Jag är ute efter lite mer effekt i min LS2a. Jag vill ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt:)
Jobbar du "vette.se" på vette.se? Isf kanske du skulle kunna hjälpa mig med något ni har i ert sortiment?
MVH Hampus
MickeLina
Rookie
Rookie

Inlägg av MickeLina »

Tog hem ett Corsa Sport m 4 blås ifrån US tidigare i veckan som skickades med Bax, dock ej Corvettecentral som försäljare.
Hamnade på en slutsumma på 19500:- med dollarkurs på 8,20, av detta var tull/skatt på 3800:-
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Hampa87 skrev:Okej, tack så mycket!
Jag är ute efter lite mer effekt i min LS2a. Jag vill ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt:)
Jobbar du "vette.se" på vette.se? Isf kanske du skulle kunna hjälpa mig med något ni har i ert sortiment?
MVH Hampus
jodå :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
Hampa87
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hampa87 »

Vad har du för tips då? De grejjerna ni har på sidan ger dem verkligen så många hk som ni har skrivit? Såg att de var ett insug som skulle ge upp till 26hk på automatbilar, vad menas med "upp till"?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Siffrorna som står vid produkterna är vad tillverkaren anger och ska alltid tas med en stor nypa salt !

En typisk uppgradering med insug, headers(med racekattar och x-pipa) och avgassystem ger tillsammans med mappning ca 35 riktiga hästar på bakhjulen uppmätt med Rototest.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Anders på vette.se har hjälpt mig att plocka på det han beskriver i föregående post, på min C6'a. jag har:

Callaway Honker insug
LG Pro Longtube headers med race-kattar och X-pipa
Borla Touring slutssýstem

detta gav efter mappning 352.5hk/476nm på hjulen. diagramet: http://www.garaget.org/?car=129792&image=1350774
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

Hej,

Jag har tagit hem LG Pro headers, Vararam CAI, Magnaflow system, portat trottelhus och lite annat godis från USA.
Har inte köpt via Corvettecentral men via East Coast Supercharging och lite beggat från privatpersoner.
LG headers är den bästa uppgraderingen än så länge tycker jag.
Är sjukt nöjd med den uppgraderingen, gasresponsen och ljudet är helt underbart!
Nu väntar jag på mitt kompressorkit från USA :lol:
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av VettePartsSweden »

Hampa87 skrev:Hade tänkt att beställa hem ett avgassystem från corvettecentral. De verkar vara ganska många tusenlappar billigare än här hemma. De jag undrar är om de är någon som har några erfarenheter från corvettecentral? Vad brukar frakten ligga på? Tillkommer tull och moms osv?
Vi är en av Corvette Central's största återförsäljare i hela världen! Vi får leveranser VARJE VECKA! Beställningar inkommna till oss senast tisdag brukar skeppas ut fredag samma vecka (om de finns i lager hos Corvette Central) med flygfrakt - som anländer till oss måndag-tisdag påföljande vecka.

Eftersom vi har stora leveranser från dem hela tiden, får vi också extremt bra fraktpriser - mindre än hälften av UPS-fraktkostnader. Detta kommer dig tillgodo!

Normalt ingår alla flygfraktkostnader på normala delar i vårt fasta dollarpris på 13,95, MEN för extra skrymmande delar måste vi ta ut ett flygfrakttillägg som t.ex. är 1.250:- för 2 fälgar eller ett bakre avgassystem och 5.000:- för en kubikmeter volym.

Läs mer om vårt aprilbesök hos bl.a. Corvette Central här: http://vetteparts.se/nyheter/nyhet_2009-04-12.html

Som sagt det brukar löna sig att anlita oss för Corvette-delar - speciellt från kvalitetsleverantören Corvette Central!
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

Jag betalade 350 USD i frakt för LG headers med x pipa, tror det var FedEx och det var ett monsterpaket som levererades till dörren :shock: 44inx10inx31in and it weighs 46lb
Det blir mycket i fraktkostnad när det är skrymmande.
Hampa87
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hampa87 »

Jag får se hur jag gör, tycker att 40000-50000 eller vad de nu kan komma att kosta för 35hk på hjulen är på tok för mycket. Hade siffrorna som står på produkterna på hemsidorna stämmt så hade jag varit mycket mer sugen. Man vet vad man får. Finns de ingen som har köpt någon effektökande produkt runt 10-15000 som verkligen märkt stor skillnad? Bänkat bilen före och efter tex?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

det är ju inte bara effekten på toppen som blir bättre utan över hela registret.
det är en märkbar skillnad i gasrespons efter headers är monterade. bilen är mycket rappare och svarar som en MC

för 10-15k kan du montera ett insug och mappa bilen hos vette.se, det borde ge ca 15hk på hjulen meneftersom bara mappningen kostar 7000:- så blir det dyrt om man ska göra det efter varje installation
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

Mina mods jag har gjort på bilen ligger strax över 20K och jag har fått hjälp från USA med att mappa bilen.
Man kan göra mycket själv om man har intresse för det, jag började med att mappa med Diablosport Predator och skickade loggar och filer till USA.
Det blev rätt många vändor med bilen och med inkopplad laptop innan vi fick till mellanvarv och fullgasen, men det var kul och lärorikt.
Diablosport Predator är bra som introduktion och för lätta mods som headers och insug.
Nu ska jag lära mig HP Tuners för mer avancerade mods framöver.

Efter diverse mods och tuning av bilen så tycker jag att det är en helt annan bil.
Bränsleförbrukningen har minskat rejält och det är stor skillnad på effekt på hela registret, jag är förvånad på hur stor skillnad det blev.

Vill man inte mappa själv så skulle jag rekommendera headers och insug och sedan lämna in för mappning.
Hampa87
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hampa87 »

15hk på hjulen, är de ungefär som 20hk i motorn? Om jag har en budget på 15000kr, vad är de mest prisvärda jag kan köpa då tycker ni? Vad ska jag satsa på? Jag vet inte om jag har skrivit de innan men självklart vill man ha så mycket hk som möjligt för så lite pengar som möjligt:) Alla förslag är välkomna:)
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

Hampa87 skrev:15hk på hjulen, är de ungefär som 20hk i motorn? Om jag har en budget på 15000kr, vad är de mest prisvärda jag kan köpa då tycker ni? Vad ska jag satsa på? Jag vet inte om jag har skrivit de innan men självklart vill man ha så mycket hk som möjligt för så lite pengar som möjligt:) Alla förslag är välkomna:)

jag har ett förslag köp lotto eller harryboy för 15 000:- så att du kan köpa riktiga uppgraderingar(detta var ett skämt)

jag tycker du ska vänta å spara ihop lite till pengar, för det blir nog svårt att få nå många hästar för 15 000:-

+ att en mappning e nog så viktig och då kostar ju den 7500 typ hos en som vet vad han pysslar med och då har du 7500 kr kvar av budget! så vänta ett tag till å köp d du vill ha ist tror det kan vara värt väntan, ialf som tidigare har skrivit så kan jag med intyga att LG longtube headers är värt att satsa på du får en helt annan motor karaktär med mkt snabbare gassvar etc.............

/anders
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Hampa87
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hampa87 »

Okej, jag får se hur jag gör, kanske börjar med en sportljuddämpare, de är ju ändå ett måste!
Johand82
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Johand82 »

Hampa87 skrev:Okej, jag får se hur jag gör, kanske börjar med en sportljuddämpare, de är ju ändå ett måste!
Ja kör med headers och sen raka jävla rör. Det skall du göra. Det är sån jävla ståpäls!

Dratt larmet på massa stående bilar :)
vildtwin
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av vildtwin »

Det är det som är så tråkigt med slutdämparna är att du får betala 10-20 tusen för några decibell mer knappt nån hk,effekten sitter längre fram i headers å insug,satsa på insug,headers ,cut out ,(för ljudets skull)+mappning.. C6 ans ljud dämpare har ett relativt bra flöde fast det är tyst,(om man jämför å tittar hur c5 ans slutburkar som e som riktiga pluggar)..
mr_vic
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mr_vic »

Jag har beställt från zip corvette i usa , jag har beställt grejer i 5 omgångar för samanlagt 11000 dollar. Då beställer jag dom till texas, där läggs dom i en container som skickas till sverige. Det går 1 container i månaden.
Om jag räknar med vad grejerna kostar+ frakt till texas ,frakt från texas till sverige, tull + moms så har jag en dollarfaktor idag på 10,50kr . Även skrymande grejer går bra.
Senaste beställningen var cobolt xr2 belägg , kostar i sverige 10980kr för fram o bak. Alla kostnader är nu dragna och det slutade på 7200kr för ett set fram o bak.
Det är skillnad. Men om dollarn ligger under 7kr så är 10,50 rimligt , nackdelen är att dom kommer i en container då och det tar 6-7 veckor innan du har dom , istället för 2-4 veckor..
mr vic
Skriv svar