Jag lyckades skruva fast den hjälpligt vid Södertälje och kom med andan i halsen ända hem till garaget.
Nu när dämparen är borttagen kunde jag konstatera att låskilen är avskjuvad och vevaxeln är skadad och är konisk i stort sett på hela mantelytan där dämparen sitter. Dämparen har alltså snurrat runt på vevaxeln samtidigt som den vobblat och skavt sönder mantelytan på veven.-
Kort sagt vevaxeln är kass!
Skillnaden på veven är ca 1mm mellan diametern längst in och längst ut.
Några alternativ:
-Lyfta ur motorn, plocka bort veven, köpa en ny vev och balansera alltsammans igen, kommer att kosta 10' kanske och kan göras tidigast i höst.
-Ett annat alternativ kan vara att lyfta motorn plocka ur veven och metall spruta den för att sedan slipa in den i rätt mått, kan tidigast göras i höst och kostar ca 3'
-Köpa en ky kil samt en ARP bult och dra ihop hela skiten stenhårt för att sedan permanent svetsa fast dämparen i veven. Kostnad 1' och kan göras omg!
Ja vad tycker ni?

