Corvette?
-
- Nykomling
Corvette?
Ska köpa min första corvette, och de ska bli en stingray har jag tänkt.
Någon som har synpunkter på årsmodell som är bättre än andra?
Något man ska ha koll på vid köp,brister på någon årsmodell etc?
Manuell eller automat?
Skriv gärna en rad!
/Micke
Manuell eller automat?
Skriv gärna en rad!
/Micke
Re: Corvette?
norrlandsmicke skrev:Ska köpa min första corvette, och de ska bli en stingray har jag tänkt.
Manuell eller automat?
Skriv gärna en rad!
/Micke
Det räcker nog med en rad, manuell med potent smallblock och årsmodell -69, fast jag kan vara partisk

-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
75 och äldre. andra besiktningsregler, kan vara lättare att trimma och få igenom besiktningen. sen är det väl som man tycker mellan manuell och automat, automaten tar ju lite mer effekt än vad manuella gör. min manuella 75 gör lite över 100 på ettans växel så då kan det vara väldigt jobbigt att smygköra i väldigt låg fart, då blir det till att hålla på att slira på kopplingen, men när det är till att gasa så tycker jag det är väldigt mycke roligare med manuell. 

c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Nykomling
- Kontakt:
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
inge fel på 76 men fel på besiktningen. massa extra krångliga regler då. t.e.x volvo går endast 75 årsmodell typa in me v8
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
-
- Nykomling
- Kontakt:
kungricky skrev:inge fel på 76 men fel på besiktningen. massa extra krångliga regler då. t.e.x volvo går endast 75 årsmodell typa in me v8
ok, men han kan ju köpa en som redan finns i sverige, aja han får köpa vad han vill, undrade mest vad du hade emot 76:orna

Stingray 76
Falkenberg
Falkenberg
Hej Micke! Du är inne på rätt spår.
Här finns lite info och lycka till!
http://www.dreamfactory.dk/
http://www.stingray.nu/articles/dreamcar.pdf
Här finns lite info och lycka till!
http://www.dreamfactory.dk/
http://www.stingray.nu/articles/dreamcar.pdf
-
- Nykomling
Tackar för alla tips!
Se vad de blir! lutar mot e 73-75a kanske, hoppas man hittar något!
Micke
Se vad de blir! lutar mot e 73-75a kanske, hoppas man hittar något!
Micke
Personligen tycker jag 73:a är snyggast. Tycker inte att kromade kofångare fram passar på dessa bilar, men bakändan blir riktigt läcker med krom. Hittar du en 73:a, ta den
. Jag tog en 75:a för jag inte orka leta vidare, men ångrar mig lite nu i efterhand.
MvH Martin

MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
En 73a med automat hade jag velat ha, som föregående skribent skrev dom är snyggast helt enkelt. Kör själv en 75a med 80-tals bakände ser hyfsat ut men 73an är klart snyggare.
Ska du inte ha bilen till racing tycker jag automat passar bäst att glida runt med.
Ska du inte ha bilen till racing tycker jag automat passar bäst att glida runt med.
Smaken är som baken delad!
Har själv ägt en -73a och tyckte den var en hybrid
. Nä jag föredrar tidigare modeller eller senare utan chromebumber.
Har själv ägt en -73a och tyckte den var en hybrid

Hej !
Det beror på lite vad du tycker e snyggast + hur mycket pengar du är villig att lägga ut. Själv tycker jag att 68-72 ( chrome fram å bak ) e klart snyggast. ( smaksak ) men då är dom generellt sätt lite dyrare också. Den billigaste jag sett av dom årsmodellerna i bruksskick senaste året var en -72 sb den gick för 152000 kr. Ska du ha en nyare modell 73- så är dom billigare..då kan du få en strax under 100000 kr och uppåt. Nu beror det också på vad det är för motortrim och dyl. Finns ju dyra såna med. Sen om du ska tänka på det som en investering så ska du nog satsa på -72 och äldre. Tycker själv att jag e ganska uppdaterad när jag följer priserna på dom vettar som finns dagligen under flera års tid. Slå mig grärna en pling så kan jag berätta lite mer. Jag hjälper gärna till. Mvh Krister 076-1633075
Det beror på lite vad du tycker e snyggast + hur mycket pengar du är villig att lägga ut. Själv tycker jag att 68-72 ( chrome fram å bak ) e klart snyggast. ( smaksak ) men då är dom generellt sätt lite dyrare också. Den billigaste jag sett av dom årsmodellerna i bruksskick senaste året var en -72 sb den gick för 152000 kr. Ska du ha en nyare modell 73- så är dom billigare..då kan du få en strax under 100000 kr och uppåt. Nu beror det också på vad det är för motortrim och dyl. Finns ju dyra såna med. Sen om du ska tänka på det som en investering så ska du nog satsa på -72 och äldre. Tycker själv att jag e ganska uppdaterad när jag följer priserna på dom vettar som finns dagligen under flera års tid. Slå mig grärna en pling så kan jag berätta lite mer. Jag hjälper gärna till. Mvh Krister 076-1633075
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Jag vet att min smak skiljer sig från de flestas, men jag tycker att du ska kolla efter en 78-79.
D.v.s. med den nyare bakrutan (kom -78) fast utan ankstjärt (kom -80) och den "mindre" fronten (försvann -80).
...men smaken är som sagt delad, länkar till en bild för säkerhets skull:

D.v.s. med den nyare bakrutan (kom -78) fast utan ankstjärt (kom -80) och den "mindre" fronten (försvann -80).
...men smaken är som sagt delad, länkar till en bild för säkerhets skull:

Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
- Rookie
Enig med dig "janbanan". Har också 79. Janis bil (som du har på fotot) är ett fantastiskt bygge.
20" fälgar och numera tror jag också han har dubbbelturbo! Snygg är den i alla fall, en fin 79:a.
20" fälgar och numera tror jag också han har dubbbelturbo! Snygg är den i alla fall, en fin 79:a.
Personligen tycker jag 20" är alldeles för stort.
Jag tycker mina 18" är på gränsen, bak går det an men hade gärna sett 17 fram..
men det är tur vi har olika smak, annars hade alla kört omkring med likadana bilar!
Jag tycker mina 18" är på gränsen, bak går det an men hade gärna sett 17 fram..
men det är tur vi har olika smak, annars hade alla kört omkring med likadana bilar!
-69, 502, Coupé
tja! visst är det snyggt med chrome bumpers men jag tycker det ser rätt bra ut utan åxå. har själv en 75:a och är helnöjd, samma stuk på alla årsmodellerna ju. villken du än kommer att köpa kommer du köpa en tuff bil. kolla min länk om du vill se hur en fet 75:a ser ut=)
www.garaget.org/dixon
lycka till med ditt val
mvh nicklas
www.garaget.org/dixon
lycka till med ditt val
mvh nicklas
Tjena !
Håller med janbanan, 78:a, då får du en 25-års jubileumsmodellen då GM återinförde coupebakrutan, coolt !
Min är flyttgods från Oman så jag kan bestycka den hur jag vill utan att Svensk Bilprovning kan lägga sig i speciellt mycket
Har tex sidepipes på den, kan byta från en SB-motor till en BB-motor utan problem !
Hur som helst, fundera över vilken årsmodell du tycker är snyggast/tyckert mest om och sedan börjar du att leta ett lämpligt objekt utifrån det.
Kom ihåg, köper du en rishög så kommer det att kosta mycket pengar att få den i bra- eller toppskick !
Min var i dåligt skick mekaniskt och interiört, däremot var ramen mm rostfri. Har gjort allt jobb själv och det dyraste var att få interiören i toppskick gick på ca 25 -30 000 SEK. Det som är förhållandevis billigt på dessa bilar är motor/motordelar, växellåda etc. Allt som är specifikt för Corvette är ganska dyrt tex inredningsdetaljer, vissa detaljer för drivlina, el-delar, etc.
I övrigt tycker jag att Corvetten (C3) är en lättmekad bil, men skaffa dig en vettig reparationshandbok det första du gör, tex Haynes, där får du mycket tips och råd för olika meksituationer vilket sparar både tid och pengar !
Sen är vi ju väldigt hjälpsamma här på forumet om det kniper, det är många här som har skruvat otroligt många timmar på våra bilar så i princip finns det tips och råd att få om det mesta !
Lycka till !
Håller med janbanan, 78:a, då får du en 25-års jubileumsmodellen då GM återinförde coupebakrutan, coolt !
Min är flyttgods från Oman så jag kan bestycka den hur jag vill utan att Svensk Bilprovning kan lägga sig i speciellt mycket

Har tex sidepipes på den, kan byta från en SB-motor till en BB-motor utan problem !
Hur som helst, fundera över vilken årsmodell du tycker är snyggast/tyckert mest om och sedan börjar du att leta ett lämpligt objekt utifrån det.
Kom ihåg, köper du en rishög så kommer det att kosta mycket pengar att få den i bra- eller toppskick !
Min var i dåligt skick mekaniskt och interiört, däremot var ramen mm rostfri. Har gjort allt jobb själv och det dyraste var att få interiören i toppskick gick på ca 25 -30 000 SEK. Det som är förhållandevis billigt på dessa bilar är motor/motordelar, växellåda etc. Allt som är specifikt för Corvette är ganska dyrt tex inredningsdetaljer, vissa detaljer för drivlina, el-delar, etc.
I övrigt tycker jag att Corvetten (C3) är en lättmekad bil, men skaffa dig en vettig reparationshandbok det första du gör, tex Haynes, där får du mycket tips och råd för olika meksituationer vilket sparar både tid och pengar !
Sen är vi ju väldigt hjälpsamma här på forumet om det kniper, det är många här som har skruvat otroligt många timmar på våra bilar så i princip finns det tips och råd att få om det mesta !
Lycka till !
//Hagge
Klart att du skall ha en -73:a med bigblock, automat och 17-tummare....
Kolla att bara att bromsarna inklusive p-bromsen är hyfsade, det är det som gör en mest gråhårig om det krånglar...
/ Mr. Beam
Kolla att bara att bromsarna inklusive p-bromsen är hyfsade, det är det som gör en mest gråhårig om det krånglar...
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Mr. Beam skrev:Klart att du skall ha en -73:a med bigblock, automat och 17-tummare....
/ Mr. Beam
Jajamen!

Men skippa "pimp my ride fälgarna".

-
- Nykomling
Tack för alla tips! Var väg och köpte mej en för några veckor sen. Lär göra vissa nöjda, vart en 73a med 454 bb manuell! Lite jobb men roligt att få lära sej lite nytt! Är de någon som är duktig på plast och har tips så skriv gärna en rad!
Grattis!norrlandsmicke skrev:Tack för alla tips! Var väg och köpte mej en för några veckor sen. Lär göra vissa nöjda, vart en 73a med 454 bb manuell! Lite jobb men roligt att få lära sej lite nytt! Är de någon som är duktig på plast och har tips så skriv gärna en rad!
Har själv en 72:a med bb och manuell, riktigt roligt att köra bil igen.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies