Så här lagar man trsiga glasfiberdelar....

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Så här lagar man trsiga glasfiberdelar....

Inlägg av Stingray »

Ny artikelserie på min hemsa.

http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ar ... der_se.htm

Kommentera gärna och kom med synpunkter, önskemål, förslag.

/Tommy
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Matnyttigt artikel! 8)

Är det något speciellt glasfiberspakel som du använder? Planerar att snygga till frontspoilern i vinter.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Snyggt !!

Vad gör man om man bara har sprickor? Kan man laga från baksidan bara eller ska man ta till nåt annat knep?

Terner
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jag köper helt vanligt glasfiberspackel på ok eller var som helst.

Geggean jag limmar ihop saker med är dock annorlunda.

Sprickor MÅSTE slipas ner så att sprickan blir ett V så att man bygger upp lagningen från botten.... Det kommer artiklar om det också ;)
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Varför kapade du upp den nya skärmen och lagade den gamla ?
Hade det inte varit enklare att bara sätta dit den nya ?
:?
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

madcow...

Om du tittar på min bil så ser du att jag har större positionslysen än 69:an hade orginal för att min front kommer från en 71:a I så fall hade jag fått börja molda om positionsljusen. Detta hade jag nog iofs gjort om jag hade haft mer tid på mig men nu var det brådis också för att få bilen klar till första utställningen.

/Tommy
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Snyggt jobb. Man märker att du kan din glasfiber. :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Stingray skrev:Jag köper helt vanligt glasfiberspackel på ok eller var som helst.

Sprickor MÅSTE slipas ner så att sprickan blir ett V så att man bygger upp lagningen från botten.... Det kommer artiklar om det också ;)
Intressant kan du berätta lite mer om vilka verktyg du använder för att såga/slipa..

Erfarenhetan säger ju att har man rätt verktyg så är halva jobbet klart och man förstör mindre.

Jag menar plåt är ju en sak där sågar man rakt och sedan nibblar eller falsar men glasfiber är ju nåt helt annat. Aja man skulle varit båtbyggare...

Terner
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Dremel, filar, slippapper, tålamod *s*
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vill man börja bygga med glasfiber/kolfiber så är denna sida guld värd.
http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/index.html

8)
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Peter skrev:Vill man börja bygga med glasfiber/kolfiber så är denna sida guld värd.
http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/index.html

8)
Skriver ut den och har som nattlektyr...Verkligen Mumsig tack !

Terner
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Peter skrev:Vill man börja bygga med glasfiber/kolfiber så är denna sida guld värd.
http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/index.html

8)
Jättebra manual! 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

jag vill bara lägga en kommentar: Du är ju grymt duktig :D
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Håller med :P
Leifholger
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 20, 2003 20:35
Ort: Örebro

Inlägg av Leifholger »

Är det nå'n som har provat den här geggan? Används mycket på båtar och är mycket formstabil och sjunker inte ihop efter spackling tack vare att den är lösningsmedelsfri. Om ingen har provat får jag väl bli försökskanin - behov finns...

http://www.nmi.se/West-System/index.htm
Leif Andersson/1543/-75:a
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Om du har tid att vänta ett tag så ska du få ett utlåtande... Jag ska laga en Viper huv som nästan gått av på mitten och jag ska använda det där...

/Tommy
Leifholger
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 20, 2003 20:35
Ort: Örebro

Inlägg av Leifholger »

Jag väntar gärna. Just nu väntar jag på att växellådan ska bli klar efter converterhaveri på premiärturen. Jag tänkte få några mil innan det där vita kommer ner...

Om tillverkaren av West Systems har rätt sjunker vanliga fyllningar och spackel p g a lösningsmedlen skapar porer för att kunna dunsta vid härdningen. En lösningsmedelsfri epoxi reagerar på nå't annat sätt (fan vet hur!) men ska inte skapa porer, som i sin tur ger sjunkning, och det skulle ju underlätta Corvette-renoveringar avsevärt. Hoppas det stämmer.
Leif Andersson/1543/-75:a
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Min bil har fått en smäll på vänster bakskärm:

Bild

...några tips?

Klarar jag mig med plåtremsor på baksidan med försänkta poppnitar utifrån samt glasfiberspackel eller?

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

janbanan24 skrev:Bild

Klarar jag mig med plåtremsor på baksidan med försänkta poppnitar utifrån samt glasfiberspackel eller?

Janne
Använde INTE plåtremsor, popnitar över huvudtaget....

Låt någon som kan laga skärmen istället så att du inte riskerar sprickor eller annat vid reparationen.

/Tommy
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Nooooooo!

....det var inte vad jag VILLE höra! ....glad att du ger mig råd ändå!

:oops: Att låta "någon som kan" ta hand om det låter dyrt!

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Hahaha

"någon" kanske = Tommy ??
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ja, Tommy verkar ju inte ha tummen mitt i handen när det gäller glasfiber, men det blir nog för dyrt att ta ner bilen från Umeå till Huddinge för detta ändamål, eller att ha honom liggandes på traktamente här uppe i Umeå! :wink: :lol: :lol:

...ne, det käns bara som överkurs att köpa en bakskärm för att skära ur en bit att laga med, som Tommy gjorde med sin framskärm, när det inte saknas bitar. Tycker att det borde gå plasta-till på nått vänster ...får väl snacka med nå'n styrenskadad båtbyggare! :twisted:

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

*skrattar* Sorry... det var inte så jag menade...

Menade att om du absolut inte vill eller vågar prova laga själv så ska du nog ta till lie hjälp, men använd inte plåtremsor och popnitar.... Har du bara lite hum så tror jag du kan göra det själv.... du har ju hela vintern på dig ;)

Vi kan ta det steg för steg här om du vill så får du vägledning hela vägen, Vad säger du om det ??

Ungefär som när en kirurg opererar via monitor från en annan plats *s*

/Tommy
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Passa dig, jag kanske tar dig på orden! :wink:

Nåja, nu är det Reg-besiktningen som är prio-1, plastningen blir säkert inte förän nästa vinter! :oops:

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
båtmatte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 19, 2004 18:22

Inlägg av båtmatte »

Hej Janne, jag har hållt på med polyesterplast på "hobby" nivå ett antal år
och tycker inte att plastreparationer behöver vara speciellt krångligt.
I mitt tycke så är största problemet att undvika sprickbildning en tid efter plastningen & lackeringen.
Vad jag skulle göra i ditt fall är att demontera så mycket så att du lätt kan komma åt skärmen från insidan,
bäst och svårast är att demontera allt som ska plastas.
Rugga upp ytan på insidan med "mjuk" rondel, slipa ner skadorna i "V" form utifrån lacksidan, i värsta fall om ytan delaminerat kapa bort dom delaminerade bitarna om dom inte är för stora, (max 3-6 cm), fortfarande slipat i "V" form.
Tvätta rent ytorna som ska plastas med aceton. Plasta med polyesterplast & glasfiberväv från insidan så skadorna överlappas rejält, (funkar bra med Biltemas), använd gärna vanlig pensel eller elementroller, försök hålla lagom temperatur (20C). Väven suger snart åt sig plasten, "moddla" med penseln för att få ut all luft ur väven, (ska bli transparent.)
Plasten härdar inom en timme, lägg därefter på glasfiberspackel från lacksidan med gummispatel inom ett dygn, viktigt är att det är glasfiber i spacklet och att spateln inte är för hård, den ska forma sig efter skärmen. Låt härda ett par dagar, slipa ytan, aceton, gå sen på med finspackel tills resultatet blir bra. Denna metod har fungerat bra på tex. hardtop till en Wrangler, kanske inte som "proffset" skulle göra men resultatet blir bra och det spricker inte av sig självt.
Mvh Matte
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Najs beskrivning!

Låter lagom komplicerat för mig!

Jag har för närvarande alla möjliga "lackfel" på bilen, sprickor, skador, blåsor, you name it!

Så jag funderar på att börja laga eftersom jag får tid, fastän själva lackeringen ligger flera år in i framtiden. På så sätt hinner lagningar och liknande spricka och krympa innan man lägger på den slutliga lacken, men jag kanske tänker fel?

Någon som vet varför Corvetterna ofta har de där karaktäristiska blåsorna? ...små upphöjningar i lacken, runda ca 1mm i diameter, ser ut som om bilen har acne!!! :cry:

Syns längst upp till vänster i det svarta fältet på den här bilden:

Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Vet inte om det är speciellt för Corvetter men överhuvud taget så har äldre bilar ofta vart utsatta för sprutspackling med diverse oprövade metoder som visats sig vara katastrofala.
Speciellt på tidigt 70-tal fanns det nåt sprutspackel som användes flitigt och som visade sig ge upphov till "Acne" efter några år. Kommer inte ihåg vad det innehöll men det har förstört många fina bilar.

Har haft en Mustang GTA Cab -67 som fick göras plåtren för att få bort detta. Inte speciellt roligt när man tror man köpt en bil som bara behöver slipas av lite och sen lackas.

Det otäcka är att det kan dröja många år innan "acnen" visar sig så man är ju aldrig riktigt säker..

Är det bara en begänsad yta så är du ju lyckligt lottad i alla fall Grattis!

/Terner
Skriv svar