Så här lagar man trsiga glasfiberdelar....
Så här lagar man trsiga glasfiberdelar....
Ny artikelserie på min hemsa.
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ar ... der_se.htm
Kommentera gärna och kom med synpunkter, önskemål, förslag.
/Tommy
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ar ... der_se.htm
Kommentera gärna och kom med synpunkter, önskemål, förslag.
/Tommy
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Matnyttigt artikel!
Är det något speciellt glasfiberspakel som du använder? Planerar att snygga till frontspoilern i vinter.

Är det något speciellt glasfiberspakel som du använder? Planerar att snygga till frontspoilern i vinter.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
madcow...
Om du tittar på min bil så ser du att jag har större positionslysen än 69:an hade orginal för att min front kommer från en 71:a I så fall hade jag fått börja molda om positionsljusen. Detta hade jag nog iofs gjort om jag hade haft mer tid på mig men nu var det brådis också för att få bilen klar till första utställningen.
/Tommy
Om du tittar på min bil så ser du att jag har större positionslysen än 69:an hade orginal för att min front kommer från en 71:a I så fall hade jag fått börja molda om positionsljusen. Detta hade jag nog iofs gjort om jag hade haft mer tid på mig men nu var det brådis också för att få bilen klar till första utställningen.
/Tommy
Intressant kan du berätta lite mer om vilka verktyg du använder för att såga/slipa..Stingray skrev:Jag köper helt vanligt glasfiberspackel på ok eller var som helst.
Sprickor MÅSTE slipas ner så att sprickan blir ett V så att man bygger upp lagningen från botten.... Det kommer artiklar om det också
Erfarenhetan säger ju att har man rätt verktyg så är halva jobbet klart och man förstör mindre.
Jag menar plåt är ju en sak där sågar man rakt och sedan nibblar eller falsar men glasfiber är ju nåt helt annat. Aja man skulle varit båtbyggare...
Terner
Vill man börja bygga med glasfiber/kolfiber så är denna sida guld värd.
http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/index.html

http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/index.html

Kasta inte bäver i trähus.
Skriver ut den och har som nattlektyr...Verkligen Mumsig tack !Peter skrev:Vill man börja bygga med glasfiber/kolfiber så är denna sida guld värd.
http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/index.html
Terner
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Jättebra manual!Peter skrev:Vill man börja bygga med glasfiber/kolfiber så är denna sida guld värd.
http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/index.html

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
-
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 20:35
- Ort: Örebro
Är det nå'n som har provat den här geggan? Används mycket på båtar och är mycket formstabil och sjunker inte ihop efter spackling tack vare att den är lösningsmedelsfri. Om ingen har provat får jag väl bli försökskanin - behov finns...
http://www.nmi.se/West-System/index.htm
http://www.nmi.se/West-System/index.htm
Leif Andersson/1543/-75:a
-
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 20:35
- Ort: Örebro
Jag väntar gärna. Just nu väntar jag på att växellådan ska bli klar efter converterhaveri på premiärturen. Jag tänkte få några mil innan det där vita kommer ner...
Om tillverkaren av West Systems har rätt sjunker vanliga fyllningar och spackel p g a lösningsmedlen skapar porer för att kunna dunsta vid härdningen. En lösningsmedelsfri epoxi reagerar på nå't annat sätt (fan vet hur!) men ska inte skapa porer, som i sin tur ger sjunkning, och det skulle ju underlätta Corvette-renoveringar avsevärt. Hoppas det stämmer.
Om tillverkaren av West Systems har rätt sjunker vanliga fyllningar och spackel p g a lösningsmedlen skapar porer för att kunna dunsta vid härdningen. En lösningsmedelsfri epoxi reagerar på nå't annat sätt (fan vet hur!) men ska inte skapa porer, som i sin tur ger sjunkning, och det skulle ju underlätta Corvette-renoveringar avsevärt. Hoppas det stämmer.
Leif Andersson/1543/-75:a
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Min bil har fått en smäll på vänster bakskärm:

...några tips?
Klarar jag mig med plåtremsor på baksidan med försänkta poppnitar utifrån samt glasfiberspackel eller?
Janne

...några tips?
Klarar jag mig med plåtremsor på baksidan med försänkta poppnitar utifrån samt glasfiberspackel eller?
Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ja, Tommy verkar ju inte ha tummen mitt i handen när det gäller glasfiber, men det blir nog för dyrt att ta ner bilen från Umeå till Huddinge för detta ändamål, eller att ha honom liggandes på traktamente här uppe i Umeå!
...ne, det käns bara som överkurs att köpa en bakskärm för att skära ur en bit att laga med, som Tommy gjorde med sin framskärm, när det inte saknas bitar. Tycker att det borde gå plasta-till på nått vänster ...får väl snacka med nå'n styrenskadad båtbyggare!
Janne



...ne, det käns bara som överkurs att köpa en bakskärm för att skära ur en bit att laga med, som Tommy gjorde med sin framskärm, när det inte saknas bitar. Tycker att det borde gå plasta-till på nått vänster ...får väl snacka med nå'n styrenskadad båtbyggare!

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
*skrattar* Sorry... det var inte så jag menade...
Menade att om du absolut inte vill eller vågar prova laga själv så ska du nog ta till lie hjälp, men använd inte plåtremsor och popnitar.... Har du bara lite hum så tror jag du kan göra det själv.... du har ju hela vintern på dig
Vi kan ta det steg för steg här om du vill så får du vägledning hela vägen, Vad säger du om det ??
Ungefär som när en kirurg opererar via monitor från en annan plats *s*
/Tommy
Menade att om du absolut inte vill eller vågar prova laga själv så ska du nog ta till lie hjälp, men använd inte plåtremsor och popnitar.... Har du bara lite hum så tror jag du kan göra det själv.... du har ju hela vintern på dig

Vi kan ta det steg för steg här om du vill så får du vägledning hela vägen, Vad säger du om det ??
Ungefär som när en kirurg opererar via monitor från en annan plats *s*
/Tommy
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hej Janne, jag har hållt på med polyesterplast på "hobby" nivå ett antal år
och tycker inte att plastreparationer behöver vara speciellt krångligt.
I mitt tycke så är största problemet att undvika sprickbildning en tid efter plastningen & lackeringen.
Vad jag skulle göra i ditt fall är att demontera så mycket så att du lätt kan komma åt skärmen från insidan,
bäst och svårast är att demontera allt som ska plastas.
Rugga upp ytan på insidan med "mjuk" rondel, slipa ner skadorna i "V" form utifrån lacksidan, i värsta fall om ytan delaminerat kapa bort dom delaminerade bitarna om dom inte är för stora, (max 3-6 cm), fortfarande slipat i "V" form.
Tvätta rent ytorna som ska plastas med aceton. Plasta med polyesterplast & glasfiberväv från insidan så skadorna överlappas rejält, (funkar bra med Biltemas), använd gärna vanlig pensel eller elementroller, försök hålla lagom temperatur (20C). Väven suger snart åt sig plasten, "moddla" med penseln för att få ut all luft ur väven, (ska bli transparent.)
Plasten härdar inom en timme, lägg därefter på glasfiberspackel från lacksidan med gummispatel inom ett dygn, viktigt är att det är glasfiber i spacklet och att spateln inte är för hård, den ska forma sig efter skärmen. Låt härda ett par dagar, slipa ytan, aceton, gå sen på med finspackel tills resultatet blir bra. Denna metod har fungerat bra på tex. hardtop till en Wrangler, kanske inte som "proffset" skulle göra men resultatet blir bra och det spricker inte av sig självt.
Mvh Matte
och tycker inte att plastreparationer behöver vara speciellt krångligt.
I mitt tycke så är största problemet att undvika sprickbildning en tid efter plastningen & lackeringen.
Vad jag skulle göra i ditt fall är att demontera så mycket så att du lätt kan komma åt skärmen från insidan,
bäst och svårast är att demontera allt som ska plastas.
Rugga upp ytan på insidan med "mjuk" rondel, slipa ner skadorna i "V" form utifrån lacksidan, i värsta fall om ytan delaminerat kapa bort dom delaminerade bitarna om dom inte är för stora, (max 3-6 cm), fortfarande slipat i "V" form.
Tvätta rent ytorna som ska plastas med aceton. Plasta med polyesterplast & glasfiberväv från insidan så skadorna överlappas rejält, (funkar bra med Biltemas), använd gärna vanlig pensel eller elementroller, försök hålla lagom temperatur (20C). Väven suger snart åt sig plasten, "moddla" med penseln för att få ut all luft ur väven, (ska bli transparent.)
Plasten härdar inom en timme, lägg därefter på glasfiberspackel från lacksidan med gummispatel inom ett dygn, viktigt är att det är glasfiber i spacklet och att spateln inte är för hård, den ska forma sig efter skärmen. Låt härda ett par dagar, slipa ytan, aceton, gå sen på med finspackel tills resultatet blir bra. Denna metod har fungerat bra på tex. hardtop till en Wrangler, kanske inte som "proffset" skulle göra men resultatet blir bra och det spricker inte av sig självt.
Mvh Matte
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Najs beskrivning!
Låter lagom komplicerat för mig!
Jag har för närvarande alla möjliga "lackfel" på bilen, sprickor, skador, blåsor, you name it!
Så jag funderar på att börja laga eftersom jag får tid, fastän själva lackeringen ligger flera år in i framtiden. På så sätt hinner lagningar och liknande spricka och krympa innan man lägger på den slutliga lacken, men jag kanske tänker fel?
Någon som vet varför Corvetterna ofta har de där karaktäristiska blåsorna? ...små upphöjningar i lacken, runda ca 1mm i diameter, ser ut som om bilen har acne!!!
Syns längst upp till vänster i det svarta fältet på den här bilden:

Låter lagom komplicerat för mig!
Jag har för närvarande alla möjliga "lackfel" på bilen, sprickor, skador, blåsor, you name it!
Så jag funderar på att börja laga eftersom jag får tid, fastän själva lackeringen ligger flera år in i framtiden. På så sätt hinner lagningar och liknande spricka och krympa innan man lägger på den slutliga lacken, men jag kanske tänker fel?
Någon som vet varför Corvetterna ofta har de där karaktäristiska blåsorna? ...små upphöjningar i lacken, runda ca 1mm i diameter, ser ut som om bilen har acne!!!

Syns längst upp till vänster i det svarta fältet på den här bilden:

Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Vet inte om det är speciellt för Corvetter men överhuvud taget så har äldre bilar ofta vart utsatta för sprutspackling med diverse oprövade metoder som visats sig vara katastrofala.
Speciellt på tidigt 70-tal fanns det nåt sprutspackel som användes flitigt och som visade sig ge upphov till "Acne" efter några år. Kommer inte ihåg vad det innehöll men det har förstört många fina bilar.
Har haft en Mustang GTA Cab -67 som fick göras plåtren för att få bort detta. Inte speciellt roligt när man tror man köpt en bil som bara behöver slipas av lite och sen lackas.
Det otäcka är att det kan dröja många år innan "acnen" visar sig så man är ju aldrig riktigt säker..
Är det bara en begänsad yta så är du ju lyckligt lottad i alla fall Grattis!
/Terner
Speciellt på tidigt 70-tal fanns det nåt sprutspackel som användes flitigt och som visade sig ge upphov till "Acne" efter några år. Kommer inte ihåg vad det innehöll men det har förstört många fina bilar.
Har haft en Mustang GTA Cab -67 som fick göras plåtren för att få bort detta. Inte speciellt roligt när man tror man köpt en bil som bara behöver slipas av lite och sen lackas.
Det otäcka är att det kan dröja många år innan "acnen" visar sig så man är ju aldrig riktigt säker..
Är det bara en begänsad yta så är du ju lyckligt lottad i alla fall Grattis!
/Terner