Bästa försäkring?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
xymonthra
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: ons jun 03, 2009 13:46
Ort: Jönköping

Bästa försäkring?

Inlägg av xymonthra »

Hej,

Jag har precis blivit ägare till min tredje corvette. Jag inväntar min nya C5 -04 cab från Florida som skall anlända i slutet på juli. Nu undrar jag om någon har ett bra tips på lämplig försäkring. Jag har en gång i tiden haft Atlantica MC och Entusiast försäkring, men det var länge sedan och finns inte kvar. Finns det någon liknande försäkring idag och ex. Länsförsäkringar som inte kostar skjortan? D v s en försäkring som ställer de vanliga kraven: max 1000 mil/år, brandsläckare, förvaras i garage, ej köras från och till arbete, godkänt larm m m.

Tacksam för svar.

/ xymonthra
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån maj 17, 2004 11:04
Ort: Örebro

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Miraculix »

Thomas
C5 Z06 -02
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av 745 »

CCS har tagit fram några olika försäkringar klicka här http://www.clubcorvette.se/start.html och gå vidare på medlemsförmåner - försäkringar.
Hoppas att du hissar något som passar.

Annars är det nog den vanliga vägen som gäller d.v.s. gå igenom allt ifrån hur du bor och lever och vad du har dina försäkringar för att få rätt pris. Kom ihåg att kontrollera vad som gäller för banåka om du vill kunna prova på det.

Lycka till.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
targamannen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 159
Blev medlem: tor apr 03, 2008 18:56
Ort: eskilstuna

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av targamannen »

hej
jag tog in min bil 2007 och hade inga problem med att försäkra bilen,och jag har tryggahannsa som jag tycker bäst.jag får betala 5200kr om året helförsäkring och ingen självrisk vid vangnskada och övrig skada 1200kr och jag e under 25 år och hos if skulle jag få betala 23 000 om året för samma försäkring :roll: det är värt att kolla runt lita och våga diskutera om försäkringen som man vill ha det går och pruta lite 8) lycka till men bilen och försäkringarna
xymonthra
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: ons jun 03, 2009 13:46
Ort: Jönköping

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av xymonthra »

Okej. Tack så mycket för alla tips :) .

Svart C5 -04 cab m beige/tan top/inredning
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Bobrob »

VIKTIGT!

Innan varje årsförfallodag bör du kolla upp priset hos alternativt bolag. Försäkringsbolagen smyghöjer ofta premien varje år.

Jag började med FOLKSAM för tre år sedan - de var då billigast för min Corvette C5 Z06 2001 med 8000:- i årspremie för helförsäkring - nu ligger den på över 12.000:-.

Kollade just Trygg Hansa som erbjuder helförsäkring för 8.552:- idag - jag byter till min årsförfallodag den 14:e augusti.

Robert
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Björn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: lör maj 09, 2009 10:27

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Björn »

Hej! Instämmer med bobrob :!:
Kolla alltid innan årsföfallodagen med olika bolag 8)

/ Björne
Gul C5-2001
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av 745 »

Vesta har höjt min min försäkringspremie till över 22.000:- / helår :evil:
IF vill ha 18.102:- för samma försäkring.

Bilen är helförsäkrad med högsta självrisk och max 1.000 mil / år.
Ovanstående belopp går att pruta om jag flyttar övriga försäkringar till samma bolag.

Ska kolla några till är det någon som har några andra förslag?
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Vettemannen »

745 skrev:Vesta har höjt min min försäkringspremie till över 22.000:- / helår :evil:
IF vill ha 18.102:- för samma försäkring.

Bilen är helförsäkrad med högsta självrisk och max 1.000 mil / år.
Ovanstående belopp går att pruta om jag flyttar övriga försäkringar till samma bolag.

Ska kolla några till är det någon som har några andra förslag?
Oj va dyrt!!! Jag har nästan alla försäkringar i Vesta och betalar 3800/år för min C4:a, men jag bor på landet utanför Eskilstuna och har låst garage. Först skulle jag inte få ta helförsäkring i Vesta för dom har som policy att inte försäkra bilar äldre än tio år......det var så dom sa men efter att ha tagit ett gäng kort och skickat in dessa till Vesta så är Vetten försäkrad i Vesta för 3800/år! :D


/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
trampraket
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis apr 13, 2010 20:18
Ort: göteborg

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av trampraket »

Jag har bara ett tips, försäkra aldrig hos Trygg Hansa dom är inte frisk, billiga men världelös! Jag krockade med farsans bil för nästan ett år sen å dom vägrar repa bilen vi har fått bråka hur mycke som helst och nu väntar en rättegång mot dom i sommar fy fan vilket elände så bojkotta Trygg Hansa dom är bra tills det händer nått, jag vet 2 kompisar som också haft stora problem med dom! Död åt Trygg Hansa säger jag!
Bättre skita i festen än å festa i skiten!
Staffan...
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: lör dec 22, 2007 1:38
Ort: Hallsberg

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Staffan... »

Jag hade länsförsäkringar på min C5:a, betalade runt 6000Kr om året. För en månad sen voltade jag med min bruksbil som också var försäkrad hos dom, då fick jag reda på att jag inte kunde ha ett bättre försäkringsbolag. Dom bealade ut vad vi kom överens om på 2-3 dagar utan några som helst bekymmer. Kan bara rekommendera.
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Vettemannen »

Staffan... skrev:Jag hade länsförsäkringar på min C5:a, betalade runt 6000Kr om året. För en månad sen voltade jag med min bruksbil som också var försäkrad hos dom, då fick jag reda på att jag inte kunde ha ett bättre försäkringsbolag. Dom bealade ut vad vi kom överens om på 2-3 dagar utan några som helst bekymmer. Kan bara rekommendera.
Ja men det var ju väldigt positivt!!!!


/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Snoopy
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 142
Blev medlem: lör apr 05, 2008 17:40
Ort: Askersund

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Snoopy »

745 skrev:Vesta har höjt min min försäkringspremie till över 22.000:- / helår :evil:
IF vill ha 18.102:- för samma försäkring.

Bilen är helförsäkrad med högsta självrisk och max 1.000 mil / år.
Ovanstående belopp går att pruta om jag flyttar övriga försäkringar till samma bolag.

Ska kolla några till är det någon som har några andra förslag?

Oj Oj OJ!!! Jag har oxå Vesta men jag betalar 8000 helførsækring helår. Z06a 2007
Blev faktiskt samma pris som nær jag hade C6an, skillde bara några tior emellan.
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Vettemannen »

Snoopy skrev:
745 skrev:Vesta har höjt min min försäkringspremie till över 22.000:- / helår :evil:
IF vill ha 18.102:- för samma försäkring.

Bilen är helförsäkrad med högsta självrisk och max 1.000 mil / år.
Ovanstående belopp går att pruta om jag flyttar övriga försäkringar till samma bolag.

Ska kolla några till är det någon som har några andra förslag?

Oj Oj OJ!!! Jag har oxå Vesta men jag betalar 8000 helførsækring helår. Z06a 2007
Blev faktiskt samma pris som nær jag hade C6an, skillde bara några tior emellan.
Kanske beror det på att 745 bor i Stockholm att försäkringen är dyr sen vet jag ju inte om han är en ung kille för då tror jag att premien kan vara hög. Du Snoopy bor ju inte i storstan så det kan inverka på premien att den är mycket lägre än ex.vis 745:s premie.


/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Snoopy
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 142
Blev medlem: lör apr 05, 2008 17:40
Ort: Askersund

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Snoopy »

[[/quote]
Kanske beror det på att 745 bor i Stockholm att försäkringen är dyr sen vet jag ju inte om han är en ung kille för då tror jag att premien kan vara hög. Du Snoopy bor ju inte i storstan så det kan inverka på premien att den är mycket lägre än ex.vis 745:s premie.


/Benny[/quote]

Jo jag antar det..... Ær 36 år gammal oxå..... Men det ær bara att leta bolag. Skiljer en hel massa mellan de olika. Jag valde Vesta mest av bekvæmlighet, har alla andra førsækringar dær oxå och detta inverkar sækert oxå på priset. Kan væl oxå tillægga at jag haft en del skador på div saker och aldrig haft nåt problem med Vesta.
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
EsCos
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: lör dec 05, 2009 23:57
Ort: Västerås

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av EsCos »

Jag har också IF, då jag har det på övriga försäkringar med..

Jag har en båt samt en släpvagn och en bruksbil försäkrad via dom också samt det vanliga med hem, olycksfall osv.

Mitt pris blev 13 596:-/år
Tycker det blev aningen dyrt då man passerat 35 samt har bilen i låst & larmat garage varje natt.

//J
Corvette C5 Cabriolet ´99
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jul 27, 2004 22:26
Ort: Kungsängen

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av badass »

Kolla med Chevrolet Försäkring (Märkesförsäkring inom If). De var klart billigast för mig, både för Corvetten och min Tahoe.
Mvh,
Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Vettemannen »

badass skrev:Kolla med Chevrolet Försäkring (Märkesförsäkring inom If). De var klart billigast för mig, både för Corvetten och min Tahoe.
Mvh,
Håkan
Jag kollade nyss med IF:s Chevroletförsäkring och min Corvette skulle kosta 4500/år mot 3700/år hos Vesta.....så billiga var dom inte!!!!!


/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av 745 »

BennyLarsson skrev: Kanske beror det på att 745 bor i Stockholm att försäkringen är dyr sen vet jag ju inte om han är en ung kille för då tror jag att premien kan vara hög. Du Snoopy bor ju inte i storstan så det kan inverka på premien att den är mycket lägre än ex.vis 745:s premie.


/Benny
Tack för all respons.
Och för den som undrar är jag en ung kille (47 år) :lol:
Jagar vidare i veckan, och återkommer med rapport.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Snoopy
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 142
Blev medlem: lör apr 05, 2008 17:40
Ort: Askersund

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Snoopy »

745 skrev:
BennyLarsson skrev: Kanske beror det på att 745 bor i Stockholm att försäkringen är dyr sen vet jag ju inte om han är en ung kille för då tror jag att premien kan vara hög. Du Snoopy bor ju inte i storstan så det kan inverka på premien att den är mycket lägre än ex.vis 745:s premie.


/Benny
Tack för all respons.
Och för den som undrar är jag en ung kille (47 år) :lol:
Jagar vidare i veckan, och återkommer med rapport.

Det ær det forum ær till før! :D
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av 745 »

Idag kom försäkringsbrevet från Vesta.
Där står att års-premien är 25.309:- & att aktuellt premiesteg är 12 samt att jag har 1 trafik eller vagnskada under de senaste 2 åren.
Kontaktade Vesta eftersom jag inte har någon skada under de senaste 2 åren. Dom sa då att det var en felaktig uppgift i deras register som de skulle rätta men att det inte spelade någon roll eftersom det aktuella premiesteget ändå var 12.

Trygg-Hansa vill ha 8.288:-
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
azer666
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 44
Blev medlem: fre jan 15, 2010 11:34
Ort: Göteborg

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av azer666 »

Jag har Atava försäkring. Då är det 11 200 kr om året för helförsäkring, då ingår bärgare, hyrbil och minskad självrisk vid skadegörelse. Länsförsäkringar skulle ha 17 000 som jag hade innan. Bor i Solna.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Vettemannen »

azer666 skrev:Jag har Atava försäkring. Då är det 11 200 kr om året för helförsäkring, då ingår bärgare, hyrbil och minskad självrisk vid skadegörelse. Länsförsäkringar skulle ha 17 000 som jag hade innan. Bor i Solna.
Hög premie är definitivt storstadsrelaterat. Procentuellt sker det mer stölder och inbrott i de större städerna. Vi som bor på landet är mer förskonade från detta.


/benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
azer666
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 44
Blev medlem: fre jan 15, 2010 11:34
Ort: Göteborg

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av azer666 »

Japp, verkligen. Jag flyttade nyss från Halmstad och där hade jag 8000 kr hos länsförsäkringar. En liten nice suprise vid flytten :wink:
Electronicd
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: fre apr 21, 2006 19:19
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Electronicd »

Jag har idag länsförsäkringar och betalar 14132kr helåret för helförsäkring.
Trygg Hansa hörde av sig och där kan jag få ner helförsäkringen till 9791kr helåret.

Nu till min fråga, är det någon som har någon erfarenhet av Trygg Hansa som försäkringsbolag? Bra eller dåligt? Det är ju inga problem med försäkringar sålänge det inte händer något men hur är det om olyckan är framme?

Tacksam för input! :)
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Vettemannen »

Electronicd skrev:Jag har idag länsförsäkringar och betalar 14132kr helåret för helförsäkring.
Trygg Hansa hörde av sig och där kan jag få ner helförsäkringen till 9791kr helåret.

Nu till min fråga, är det någon som har någon erfarenhet av Trygg Hansa som försäkringsbolag? Bra eller dåligt? Det är ju inga problem med försäkringar sålänge det inte händer något men hur är det om olyckan är framme?

Tacksam för input! :)
Har du testat att kontakta Vesta?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Wiik
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: lör maj 12, 2007 21:30
Ort: Åhus

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Wiik »

Tjena
Trygghansa är ett bond företag, jag har alltid haft Länsförsäkringar funkat kanon.
Förra året hörde Trygg Hansa av sig och erbjöd bättre pris än Länsförsäkringar, det skulle vara helt
lik försäkring som jag hade, och jag bytte.
När jag ställde av bilen så skulle den bli garageförsäkrad jag betalade den premien men när jag skulle ställa på bilen fick
jag reda på att den ej varit försäkrad och dom hade höjt premien över Länsförsäkringar.
Jag har nu Länsförsäkringar igen och ska inte byta fler gånger.
Betaler 7420kr/helår med tillägs försäkring.

Mvh
Rickard
Grön C5 cab -99

http://www.garaget.org/wiik_c5

CCS 2406
Zeb
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:33

Re: Bästa försäkring?

Inlägg av Zeb »

Det är lite som att spela på lyckohjulet med försäkringsbolagen. En kan få en låg premie å en annan en hög.
Så som många har sagt förut, kolla runt med alla bolagen. Det finns inget bolag som kommer ge alla en lika låg premien.
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
Erling
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons jan 19, 2011 10:41
Ort: Göteborg-Billdal

Försäkringsfråga?

Inlägg av Erling »

Hej medlemmar:
Jag är ny på detta forumet, men är på gång att köpa en 2001 cab.

Hur försäkrar jag den smartast och var, kommer att köra under 500 mil

Tacksam för svar på e.nielsen@mma.se

Erling
Harry
Hasse C4
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor okt 29, 2009 12:06

Re: Försäkringsfråga?

Inlägg av Hasse C4 »

Hej
Svarar här inne.
Hur stor premien blir beror på var du bor, om den är i låst garage
ålder, på ägaren. Hur hög självrisk du lägger in. Körsträckan 500 mil är nog i minsta laget.

Jag bor i Gbg och har en 02:a betalar 648 kr i månaden hos Länsförsäkringar med 4000 kr i självrisk. När den är avställd på vintern (halva året) då betalar jag 95 kr i månaden.
Körsträckan är då 1000 mil per år. Jag är 56 år så har väl en del fördel av det...(gubbe med hatt syndromet)

Bästa sättet är att ringa runt till olika bolag. Har du tex andra försäkringar kan du kanske få mängdrabatt.
Skriv svar