OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Bytte till en uppsättning nya spridare i vette´n idag..6 av dom gamla hade gett upp..men n u går bilen bara på 6 eller 7 cylindrar...Kan det vara stiften som fått stryk av att gå lite "torra"?eller något annat typfel?
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
kolla först så alla tändkablar sitter ordentligt på.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
HJÄLP..Har bytt till nys stift och grejat med allt jag kan komma på..ändå går bilen bara på 6-7 cylindrar....Är alldeles för dålig på v8:or..så hjälp mig....
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
kolla vilka cylindrar den inte går på genom att blöta grenrören med kall motor och sedan starta.
kolla gnistan på berörd cylinder. samt att byta tändkabel på berörd cylinder (går att byta på två st)
Sedan kan du kolla om du har soppa på berörd cylinder genom att mäta lambda med en mulitmeter kommer att ligga fett. dvs under 0.5 troligt 0.1-0.2. får den ingen soppa kommer lambda att ligga tunnt dvs över 0.5, kolla i så fall kontakten till spridaren och om det kan vara så illa att du fått något måndagex till spridare.
Eller så är det så enkelt att du har switchat 2 tändkablar????
kolla gnistan på berörd cylinder. samt att byta tändkabel på berörd cylinder (går att byta på två st)
Sedan kan du kolla om du har soppa på berörd cylinder genom att mäta lambda med en mulitmeter kommer att ligga fett. dvs under 0.5 troligt 0.1-0.2. får den ingen soppa kommer lambda att ligga tunnt dvs över 0.5, kolla i så fall kontakten till spridaren och om det kan vara så illa att du fått något måndagex till spridare.
Eller så är det så enkelt att du har switchat 2 tändkablar????
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Har kollat gnista på alla cylindrar med ett löst stift i kabel´n... Gnista överallt...Spänning på alla spridarkontakter när motorn går..Det knäpper i alla spridare när den går..men ändå går den inte rent..
Kan en spridare ha rätt motstånd men ändå inte ge någon soppa alls? eller är det smuts i den?...Ska kolla vilken cylinder som inte går..sen blir det nog kabelbyte.men det känns ändå inte som ett kabelfel..Det ger ju gnista på alla kablar...
Ska ta loss fuelrailen igen och köra starten med spridarna i luften..får se om alla ger soppa!!!
Jävla stökigt att lossa dem på TPI´n bara
Har ni fler tips så ös på...
Kan en spridare ha rätt motstånd men ändå inte ge någon soppa alls? eller är det smuts i den?...Ska kolla vilken cylinder som inte går..sen blir det nog kabelbyte.men det känns ändå inte som ett kabelfel..Det ger ju gnista på alla kablar...
Ska ta loss fuelrailen igen och köra starten med spridarna i luften..får se om alla ger soppa!!!
Jävla stökigt att lossa dem på TPI´n bara
Har ni fler tips så ös på...
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
kolla alla stiften hjälper ju inte att man har ström i kablarna om stiftet är slut, ta stiftet från cylindern som den inte går på och byt helt enkelt med cylindern brevid, flyttar sig problemet då så är det stiftet som är slut.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Så sant..men man har ju förhoppningar om att nya stift inte är kass när man köper dom
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Hur vet du att den inte går på alla cylindrar? kanske är maffen som spökar. testa koppa ur den så blien går i service läge.
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Http://www.corvetteGTA.tk
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
bra sätt att kolla är att känna på grenrören efter du startat motorn , du kommer att märka att ett av grenrören är kallt jämfört med dom andra, gör det INTE när motorn gått ett tag för då är dom för varma för att ta på
Räcker ju med att ngn tappat stiftet i backen för att kolstaven i mitten ska spricka om man har otur,
Räcker ju med att ngn tappat stiftet i backen för att kolstaven i mitten ska spricka om man har otur,
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Vet nu att bilen inte går på cylinder 2&7..har inte hunnit byta tändkablar där än..ska prova det i morgon...mätte upp alla kablar med multimeter och hittade en som var död..den byttes och förmodligen så gick bilen bara på 5 cylindrar innan...är inte helt lätt at höra om det är 5,6 eller7 burkar som tänder...Fick även tips om att det kunde vara fel på "Engine coolant temperature sensor" att den gav signal om 30 minusgrader och därmed fettade på så mycket att bilen gick skit..men den borde inte dö på 2-3 burkar för det..bara gå jävligt illa....
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Du har inte råkat byta plats på tändkablarna på fördelarens anslutningar för dessa 2 cylindrar då de ligger i tändföljd?
MN
MN
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Nix..har inte bytt plats på dem..vis av gamla erfarenheter så byter/tar jag bara bort en kabel i taget..annars dubbelkollar jag mot tändföljd...
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Min går numera ojämnt också, men inte så illa. 500-700 varv.
Bilen har stått still under sommarsemestern, batteriet helt tömt. Jag laddade batteriet, drog igång, den vägrade gå på tomgång, motorn vrålade värre än själva lejonkungen. Samma efter tankningen 10 minuter senare, gick inte att hålla tomgång. En annan C4 gled in bakom mig för att tanka, han trodde väl att jag stilade mig...
Jag körde en sväng genom stan, då klarade bilen tomgång enligt ovan.
Då bilen stått ett tag startar den utmärkt om man gasar. Jag tror att det läckt bensin genom slitna spridare ner i cylindrarna, och får den luft så friskar motorn igång rejält. Och det luktar bensin.
Jag tror att jag måste byta spridare.
Hur får man tag i spridare och vad kostar de?
mvh
Bilen har stått still under sommarsemestern, batteriet helt tömt. Jag laddade batteriet, drog igång, den vägrade gå på tomgång, motorn vrålade värre än själva lejonkungen. Samma efter tankningen 10 minuter senare, gick inte att hålla tomgång. En annan C4 gled in bakom mig för att tanka, han trodde väl att jag stilade mig...
Jag körde en sväng genom stan, då klarade bilen tomgång enligt ovan.
Då bilen stått ett tag startar den utmärkt om man gasar. Jag tror att det läckt bensin genom slitna spridare ner i cylindrarna, och får den luft så friskar motorn igång rejält. Och det luktar bensin.
Jag tror att jag måste byta spridare.
Hur får man tag i spridare och vad kostar de?
mvh
88
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Jag köpte renoverade spridare från EFIcorner.se..för drygt 2000:- för 8st
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Ja relativtlätt man får lyfta på fuelrailen(man kan få vicka lite och dra så att den lossnar) och sen sitter det clips som håller spridarna dra dom åt sidan så lossnar dom
Tar absolut int mer än en dag att lyfta plenum och fuelrail och montera ihop igen. Passa på att byta även fuelrailens oringar.
Tar absolut int mer än en dag att lyfta plenum och fuelrail och montera ihop igen. Passa på att byta även fuelrailens oringar.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Har nu även bytt till nya tändkablar..Alltså Spridare,stift och kablar är nytt..ändå vill bilen inte gå på alla burkar..är fortfarande burk 2&7 som inte går....Kvar att prova...Byta stift på dessa burkar,, kolla spridarna,,komptest.....
Några mer tips???????????????????????

Några mer tips???????????????????????

-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
PROBLEMET LÖST..dom 2 berörda spridarna öppnade inte..trots att de visade rätt ohmtal vid mätning...trodde inte det kunde vara mycket mer än el fel på spridare...
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Spridare kan lika gärna ha mekaniskt fel t ex stå öppna eller pinka en stråle ist f att ge en dusch. Mina spridare var perfekta när jag mätte dom men bilen hade ingen tomgång under 2000 rpm. Efter proffsrengöring gick bilen klockrent igen.
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
I mitt fall är det luftmängdmätaren. Jag trodde det var läckande spridare då motorn var så sur, och bensinstank i garaget. Ett par tusen spänn säger de att det ska kosta att greja.
88
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
vad menar du med proffsrengöring, hur går det tillromaju skrev:Spridare kan lika gärna ha mekaniskt fel t ex stå öppna eller pinka en stråle ist f att ge en dusch. Mina spridare var perfekta när jag mätte dom men bilen hade ingen tomgång under 2000 rpm. Efter proffsrengöring gick bilen klockrent igen.
Re: OJÄMN GÅNG EFTER SPRIDARBYTE
Proffsrengöring betyder i mitt fall att jag lämnade spridarna till Danielssons Bilservice i Skå för rengöring. Jag har förstått att det går till så att man flödar rengöringsvätska genom spridarna samtidigt som man högfrekvent pulsar dem så att de öppnar och stänger, jag tror man flödar dem baklänges eftersom det tydligen kan finnas ett litet filter i spridaren som ska fånga upp större partiklar. Någon flödestest före rengöringen gjordes inte men efter rengöring hade alla spridare perfekt sprutbild och det funkade oxo som det skulle när spridarna kommit på plats igen.bigmoose skrev:vad menar du med proffsrengöring, hur går det till
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare