Prisutdelning Banracing Mantorp ??????

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Prisutdelning Banracing Mantorp ??????

Inlägg av Lars J »

I programmet så står det att priser 1-3 kommer att delas ut för banracing modifierad, och banracing standard/omodifierad 1-3. De 3 som fick pris får väl anses gå i modifierad, var blev priserna av till de andra tre? För nog var väl inte alla bilar som körde modifierade :?:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Prisutdelning Banracing Mantorp ??????

Inlägg av ornet »

Hej!
Micke kunde inte komma in i forumet och förklara men skrev i ett mejl.
"Det var tryckfel i bladet rörande benämningen, tävlingen ska vara enligt
klubbens indelning i klass 1 och klass 2 där tiderna i dragracingen
innebar att vi bara körde en klass. Pokaler som delades ut betecknades
dock korrekt."
Jag har inga detaljer om tävlingsupplägget nu.
Tidigare har ju två klasser varit aktuella men då deltagarantalet flukturerat har det på dagen bestämts att det varit meningslöst med kanske enbart en tävlande i standard så man tog gemensamt beslut om att enbart köra en klass.
Hade det varit större medverkan har man kört två klasser.
Uppdelningen i bladet har väl bara följt med år från år i och med att man inte kunnat veta hur många som kör, fast grundtanken fanns väl kvar.
Nu verkar man gått ifrån standard/mod definitionen och använder tider från dragracet som hjölp för indelning.
Tyvärr var jag inte där och har inga definitiva regler för tillfället.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag tackar för svaret Ornet, dock var det flera bilar som hade klassat in som standard på plats. Jag är övertygad om att betydligt fler hade kört själva tävlingen om det funnits två klasser, en för standardbilar och en för modifierade. Motståndet hade blivit betydligt jämnare i båda klasserna. Vid några tidigare tillfällen har vi haft inslag av "folkracechafförer" och därför är det nog en del som inte har velat köra själva racet då de är rädda om sina bilar.
Titta bara på hur många det är som är ute på själva träningen och hur många som sedan ställer upp i själva racet!

Det Thomas Mothander gjorde i år tyckte jag var lysande! Han tog ut oss och visade oss banan, spårval och bromspunkter allt utifrån bil och körförmåga, även omkörningar togs upp så att vi alla skulle kunna köra hem med våra bilar, alltså förebygga incidenter. Vi är nog en hel del som inte är banracingförare utan bara glada amatörer och som tycker det kunde vara kul med en standardklass. De duktiga killarna som racar mycket har nog nästan uteslutande trimmade bilar!

Att förbjuda slicks/R-däck för att jämna ut "klasserna" tycker jag inte är rätt väg att gå.

Och sist men inte minst, det här är ingen kritik utan ett inlägg för att förhoppningsvis kunna vara med och göra något ännu bättre så att vi får många deltagare också i banracet!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Du skriver klokt du Lars.
Kan bara hålla med till fullo.
Tävlingsrädslan är nästan som att doppa sig, känns kallt och otäckt tills man hoppar i, då är det jäkligt kul.
Man drar sig för att köra.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar