Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av madcow »

Håller på att mecka mina corvettemaskiner som sitter original i min gamla Chris Craft
283:or, från -61, lade även in en blänkare på C1 forumet...

Tändningen på den ena djävlas, har bytt det mesta, utom brytarspetsar
Tyvärr är man ju ingen guru på detta direkt, men hur svårt kan det va? ;-)
- Har fin gnista direkt från tändspolen
- Ingen gnista på stiften
- Mätt med multimeter, har kontakt till ledaren i mitten som matar rotorn (som är ny)
- Gnistrar som f...n mellan brytarspetsarna - känns inte helt rätt, den gnistan borde vara på stiftet

vad är fel ?
Det enda jag kan tänka mig är att gapet mellan spetsarna är för litet
- antar att gnistan skall välja vägen över stiftet när brytarna öppnar, och då måste ju gapet bli större än det på stiftet eller ?


Den andra maskinen går klockrent, tyvärr är det olika fördelare, så man kan ju inte bara kolla på den som funkar och göra lika på den andra..
Dessutom går maskinerna åt olika håll - allt för att göra det hela extra krångligt ..


/T
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Harry Bosch
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: fre apr 17, 2009 20:33
Ort: Ulricehamn

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av Harry Bosch »

Hej,jag vet ju inte vilka delar du har bytt men kondensatorn e ju till för att ta bort gnistbildning mellan brytarspetsarna.Kanske den som behöver bytas!
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av Hot Rod »

madcow skrev:Dessutom går maskinerna åt olika håll - allt för att göra det hela extra krångligt ..
Nja, maskinerna snurrar väl inte åt olika håll, propellrarna gör det kanske men det fixas väl i dreven?

Ligger din båt på land på den ena klubben? Jag gick vakt där häromnatten...
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av madcow »

Harry Bosch skrev:Hej,jag vet ju inte vilka delar du har bytt men kondensatorn e ju till för att ta bort gnistbildning mellan brytarspetsarna.Kanske den som behöver bytas!

Kondingen är bytt... Utan resultat...
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av madcow »

Hot Rod skrev:
madcow skrev:Dessutom går maskinerna åt olika håll - allt för att göra det hela extra krångligt ..
Nja, maskinerna snurrar väl inte åt olika håll, propellrarna gör det kanske men det fixas väl i dreven?

Ligger din båt på land på den ena klubben? Jag gick vakt där häromnatten...

Ligger på land, i Frösundaviken, Bålsta - så var det där du gick vakt så är det rätt båt...

MEN jag har inga drev, raka axlar, och Maskinerna har olika rotation, en vänstergående, en högergående, ganska vanligt på amerikanska båtar med dubbla maskiner och raka axlar. Detta gör det hela lite mer "intressant"
Tittar man i gamla reservdelslistor så är det skillnad på fördelarna.
Allt är spegelvänt....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av Bengt »

Bytt tändspole ? En ny kostar väl 50spänn på biltema ?
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av madcow »

Bengt skrev:Bytt tändspole ? En ny kostar väl 50spänn på biltema ?
Japp - Hansen Racing - 150 spänn ;-)
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av Bengt »

Lyft över den ena föredelaren till den andra motorn ?
Taskig jordning av brytarspetsarna?
Som sagt , hur svårt kan det va :lol:
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av madcow »

Bengt skrev:Lyft över den ena föredelaren till den andra motorn ?
Taskig jordning av brytarspetsarna?
Som sagt , hur svårt kan det va :lol:
Det är just det som inte går, då motorerna har olika rotation.....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av Bengt »

Hmm går den åt andra hållet låter det som om både fördelarlock och rotor skulle kunna vara speciella ?
Rotorn ligger inte rätt i fördelaren osv.. Skickar du gnistan till fel stift ?
Andra hållet ? Hur fan kan oljepump mm fungera alls ?
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av madcow »

Bengt skrev:Hmm går den åt andra hållet låter det som om både fördelarlock och rotor skulle kunna vara speciella ?
Rotorn ligger inte rätt i fördelaren osv.. Skickar du gnistan till fel stift ?
Andra hållet ? Hur fan kan oljepump mm fungera alls ?

Allt är vänt på .... Även tändföljden, skulle ge vad som helst för en verkstadshandbok
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av Hot Rod »

madcow skrev:Ligger på land, i Frösundaviken, Bålsta - så var det där du gick vakt så är det rätt båt...

MEN jag har inga drev, raka axlar, och Maskinerna har olika rotation, en vänstergående, en högergående
Å fan... Intressant! Trodde alla "rotationsvändningar" gjordes i drev eller backslag.

Visst, det var där jag gick vakt, vi stod o lyste på den i mörkret. Min båt ligger på andra sidan.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av madcow »

Hot Rod skrev:
madcow skrev:Ligger på land, i Frösundaviken, Bålsta - så var det där du gick vakt så är det rätt båt...

MEN jag har inga drev, raka axlar, och Maskinerna har olika rotation, en vänstergående, en högergående
Å fan... Intressant! Trodde alla "rotationsvändningar" gjordes i drev eller backslag.

Visst, det var där jag gick vakt, vi stod o lyste på den i mörkret. Min båt ligger på andra sidan.
Brorsan fick igång maskinen, meckade lite med brytarna, sen hoppade den igång direkt

Men brytarna är slitna som f...n - nocken helt nersliten
Fick tag i vad vi trodde var "rätt" brytarspetsar - men icke, de var spegelvända....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
triumph
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jul 20, 2006 16:44
Ort: ~ Göteborg

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av triumph »

Kanske du redan provat mitt lilla tips - har du kontrollerat jordningen, alltså alla jordanslutningar, framför allt jordflätor kan stöka till, fast de ser bra ut
Ett enkelt tips är använda startkablarna tillfälligt och jorda motorn
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av madcow »

triumph skrev:Kanske du redan provat mitt lilla tips - har du kontrollerat jordningen, alltså alla jordanslutningar, framför allt jordflätor kan stöka till, fast de ser bra ut
Ett enkelt tips är använda startkablarna tillfälligt och jorda motorn
Det är brytarna som är kass - jord funkar....
Nocken är nedsliten, så gapet blev inte tillräckligt.. Ny brytare på väg, men som sagt - de var inte lätta att hitta
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Tändning - Teknisk fråga, ej modell specifik

Inlägg av Ricky »

Varför inte montera ett Ignitor kit eller liknande brytarlös konvertering?

Då slipper du de där trilskande brytarna för alltid. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar