Automatlådeolja?
Automatlådeolja?
Hej. Undrar hur ofta ni andra byter olja i växellådan? Hur ofta rekommenderas man att göra detta? Min bil har gått 9500 mil nu och jag vet inte om det är bytt tidigare
MVH Conan999
Re: Automatlådeolja?
Jag kör själv manuell, men har haft andra bilar med automat under årens lopp. Vet inte hur ofta du ska byta , men jag hade vid detta miltal bytat olja o filter. En liten kostnad mot en rasad låda. ...............sprang ut i garaget och kollade i min lilla bok o där står att du bör byta vid 83000 km om du kör i heavy traffic! in hilly mountains (berg o djupa dalar) If you ....
om du inte kör med bilen i dessa( conditions) så byta olja o filter vid 166000 km!
Jag hade bytat olja o filter.
om du inte kör med bilen i dessa( conditions) så byta olja o filter vid 166000 km!

Har fått lära mig den hårda vägen att man skall byta olja och filter var 7000 mil vid normal körning i en automatlåda+diffen.
Så är du osäker så byt hellre en gång för mkt för annars kan det bli dyrt om du har otur.
Så är du osäker så byt hellre en gång för mkt för annars kan det bli dyrt om du har otur.
Vad kostar ett oljebyte + spolning av automatlådan?
Har Ni några förslag på lämpliga verkstäder runt Eskilstuna att vända sig till?
Min C5:a har ju inte gått så långt men jag vill göra ett oljebyte pga av oljans ålder (8år och 2900 mil)
Har Ni några förslag på lämpliga verkstäder runt Eskilstuna att vända sig till?
Min C5:a har ju inte gått så långt men jag vill göra ett oljebyte pga av oljans ålder (8år och 2900 mil)
Fick ett pris på 1850:-hos TATS i Västerås inkl delar och arbete

1850:- låter ju som en enormt bra pris då bara filtret kostar runt 1400:- har jag för mig sen tillkommer ju ca 11 liter olja, för hela systemet då diff+låda.
Jag kanske blev lurad men betalade runt 4-5000:- hos en firma i Mölndal utanför Gbg.
Jag kanske blev lurad men betalade runt 4-5000:- hos en firma i Mölndal utanför Gbg.
Frågade just TATS vad det skulle kosta att byta olja i diff + automatlåda inkl filter och det kostar idag 1790:- så om du betalade 5000kr så har du en väldigt ovanlig låda eller så har verkstaden tagit till rejält.
Ja vad var det jag sa

Ja det är bara att inse fakta, jag blev lurad...