Resonans??
Resonans??
Har sett tidigare trådar med samma ämne men inga svar..
Har satt dit ett par simonsdämpare bak och fått ett mycket trevligt ljud!
Men mellan ca 1500 och 3000 varv så blir det ett våldsamt resonansljud..
Ni som skrivit tidigare, vad gjorde ni åt problemet??
Mvh Fredrik
Har satt dit ett par simonsdämpare bak och fått ett mycket trevligt ljud!
Men mellan ca 1500 och 3000 varv så blir det ett våldsamt resonansljud..
Ni som skrivit tidigare, vad gjorde ni åt problemet??
Mvh Fredrik
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Resonans??
numera kör jag Z06 så jag stoppar i säkringen som styr avgasventlierna i bakre dämparna (dvs, stänger dom) när jag ska köra långt. då försvinner all resonans.
tidigare hade jag borla touring på en vanlig C6'a, då var det lite jobbig resonans mellan 1500-1800 fast inte inte alltför jobbig, så jag gjorde inget åt det
1500-3000 är ett ganska stort spann... då måste det vara en kombination av undermålig ljuddämpning och resonans, eller?
tidigare hade jag borla touring på en vanlig C6'a, då var det lite jobbig resonans mellan 1500-1800 fast inte inte alltför jobbig, så jag gjorde inget åt det
1500-3000 är ett ganska stort spann... då måste det vara en kombination av undermålig ljuddämpning och resonans, eller?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Resonans??
Hej!
Vanligt med resonansljud! Har en C6 cab som jag monterade Lg Headers, racekattar och Route 66 ljuddämmpare och fick ett mycket bra ljud och mycket snygga slutrör. men också ett grymt resonansljud vid 1600- 2000 rpm som motsvarar hastighet cirka 95- 130 km. Skulle man som vi åka på en längre semestertur gick det ej att åka i bilen i laglig hastighet på högsta växeln med cabben uppe utan hörselskydd. Jag kontaktade de firmor som säljer dessa system och en firma i Gbg som tillverkar specialavgassystem och fick där till svar att orsaken till resonansljudet är att ljuddämpare som eftermonteras är av s.k. fullflödestyp och orginal är av flerkammartyp och det innebär att avgaserna ger svägningar i fullflödesljuddämparna som skapar resonansljud. Teorier om längre slurör, isolera och montera extra plåt runt ljudämparna med slangklammer liksom att montera plåtar invändigt i avgasröret för att slå sönder avgasströmmarna funkar ej. Ej heller att isolera utrymmet ovan ljuddämparna. Vill man ha ett högre ljud får man gilla läget med resonansljud, för min del tog jag bort Headers och racekattar och satte dit orginal men behöll Route 66 ljudämparna vilket gav lite mindre resonansljud. Därefter var jag hos R-Tune Vette och mappade motor och han mappade också om växellägena på växellådan (automat) så motorvarvet 1600 rpm på sexan är nu vid 135 km och då får det gärna vara det "goa" ljudet både ut som invändigt. Firman i Gbg har enligt uppgift byggt ljudämpare till Corvetter av flerkammartyp med högre ljud utan resonansljud. /Macka
Vanligt med resonansljud! Har en C6 cab som jag monterade Lg Headers, racekattar och Route 66 ljuddämmpare och fick ett mycket bra ljud och mycket snygga slutrör. men också ett grymt resonansljud vid 1600- 2000 rpm som motsvarar hastighet cirka 95- 130 km. Skulle man som vi åka på en längre semestertur gick det ej att åka i bilen i laglig hastighet på högsta växeln med cabben uppe utan hörselskydd. Jag kontaktade de firmor som säljer dessa system och en firma i Gbg som tillverkar specialavgassystem och fick där till svar att orsaken till resonansljudet är att ljuddämpare som eftermonteras är av s.k. fullflödestyp och orginal är av flerkammartyp och det innebär att avgaserna ger svägningar i fullflödesljuddämparna som skapar resonansljud. Teorier om längre slurör, isolera och montera extra plåt runt ljudämparna med slangklammer liksom att montera plåtar invändigt i avgasröret för att slå sönder avgasströmmarna funkar ej. Ej heller att isolera utrymmet ovan ljuddämparna. Vill man ha ett högre ljud får man gilla läget med resonansljud, för min del tog jag bort Headers och racekattar och satte dit orginal men behöll Route 66 ljudämparna vilket gav lite mindre resonansljud. Därefter var jag hos R-Tune Vette och mappade motor och han mappade också om växellägena på växellådan (automat) så motorvarvet 1600 rpm på sexan är nu vid 135 km och då får det gärna vara det "goa" ljudet både ut som invändigt. Firman i Gbg har enligt uppgift byggt ljudämpare till Corvetter av flerkammartyp med högre ljud utan resonansljud. /Macka
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Resonans??
Jag tar bort den som är längs ned till höger i säkringsdosan under golver på passargerarsidanpgstoy skrev:Vilken säkring tar du bort ?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Resonans??
Denna säkring som styr bakre avgasspjällen och som öppnar vid ett visst varvtal sitter bara på C6 Z06. Själv har jag modifierat detta genom att "klippa" säkringen och lödat på två kablar på den. Sedan har jag dragit upp kablarna till en liten knapp på mittkonsollen så jag kan enkelt styra on-off effekten när jag vill - man tröttnar på att plocka säkringen in och ur. Vid motorvägskörning runt 1200 varv är det inte kul att åka långt med säkringen ur. De som sett installationen har trott att knappen var ett originalmontage då den liknar den som styr antispinnfunktionen. Kostnad ca 30:- samt runt en timmas arbete. Glöm bara inte att säkra upp kabeln upp till knappen.
/Lars/
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Resonans??
kan du maila mig lite bilder på installationen? till parsa@mac.comLars J skrev:De som sett installationen har trott att knappen var ett originalmontage då den liknar den som styr antispinnfunktionen. Kostnad ca 30:- samt runt en timmas arbete. Glöm bara inte att säkra upp kabeln upp till knappen
annars finns ju alltid denna http://www.lgmotorsports.com/catalog/pr ... ts_id=1516
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Resonans??
Jo tycker du att samma sak är värt ca 100 dollar + frakt ,tull och moms så visst! Jag skall ta ett foto och maila över till dig, det kan någon dag eller så bara, så kan du själv bedömma om Usa varianten är bättre!
/Lars/
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Resonans??
toppen! jag tycker ju att 100 buck är lite dyrt faktiskt... var köpte du själva switchen?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Resonans??
du behöver inte ta en bild till mig. Jag dundrade förbi ELFA och handlade strömställare, säkringshållare och kabelskor att stoppa i säkringsdosan i stället för säkringen.Lars J skrev:Jag skall ta ett foto och maila över till dig, det kan någon dag eller så bara, så kan du själv bedömma om Usa varianten är bättre!
satte ihop det med lite kabel och voiala!
dessvärre så slant jag lite precis när jag borrade så det blev en liten reva på plastbiten... men det kostade bara 84:-
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Resonans??
Nu är den hos Anders på Vette.se
Får vi se vad jag får tillbaka
MVH
Peter
CCSR
Får vi se vad jag får tillbaka

MVH
Peter
CCSR
Re: Resonans??
Jag monterade asfaltsmatta, och det blev bättre men inte helt bra!
Re: Resonans??
/André
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Resonans??
jorå, som du ser längre ned i tråden byggde jag en egen for ca hundralappenandrec skrev:Känner ni inte till Mild2Wild?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Resonans??
Problemet kvarstår ju dock för alla som inte har C6 Z06 eller nya Zr1:an eller de som byter dämparna på dessa bilar. Isolera som Nikl@s hade gjort hjälpte tydligen en del men inte fullt ut. Här finns nog något att fundera på
/Lars/

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"