service aktive handling...?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Danne85
Nykomling
Nykomling

service aktive handling...?

Inlägg av Danne85 »

Tjena.. får upp i min display (service aktive handling) någon som vet vad som måste åtgärdas?? (Dyrt, Billigt??)
MVH/ Danne
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling

Re: service aktive handling...?

Inlägg av Tomand »

Hej

Troligtvis så är det EBCM modulen som är kass. Jag fick samma fel på min C5a. Kolla i DICen och se vilka felkoder du får fram och återkom sen.
Danne85
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Danne85 »

Ok EBCM någon dyr historia eller?? när du säger kolla DICen hur menar du då?? kanske en dum fråga..:)
Danne85
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Danne85 »

Var är EBCM modulen och sensorerna placerade???
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Tomand »

Danne85 skrev:Ok EBCM någon dyr historia eller?? när du säger kolla DICen hur menar du då?? kanske en dum fråga..:)
Nej, absolut ingen dum fråga. Hade bara lite bråttom när jag skrev det :-) Håll nere options knappen och tryck på fuel knappen fyra ggr under tiden så kommer det upp eventuella felkoder på displayen framför dig.
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Tomand »

Danne85 skrev:Ok EBCM någon dyr historia eller?? när du säger kolla DICen hur menar du då?? kanske en dum fråga..:)
Ja, den är dyr om man köper den ny, har för mig att det var uppemot 20 000 kr om jag inte minns fel. Det finns dock de som reparerar dessa i Sverige. Vetteparts.se tror jag det var som fixade detta.

Jag hade dock turen att hitta en begagnad på blocket för 2000 kr.
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Tomand »

Danne85 skrev:Var är EBCM modulen och sensorerna placerade???
Beror lite på vilken årsmodell du har, 97- och vissa 98 tror jag det var som den ligger i den bakre delen av bilen, precis vart vet jag tyvärr inte.

Annars så sitter den på vänster sida mellan fläkten och motorn, var ett tag sen jag hade bilen nu så kommer inte ihåg precis hur det såg ut men om du kan ta bild så kan jag visa vilken det är.
Danne85
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Danne85 »

Ok tackar för detta ska kolla lite närmare på detta imorgon..
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Danne85 skrev:Ok tackar för detta ska kolla lite närmare på detta imorgon..
För att kolla felkoder: http://www.c5forum.com/ayc/dtcdic.php

Kolla felkoderna under 28TCS och posta dem här så kan vi få lite ledtrådar om vad som är fel, testa också enligt nedan.

Jag hade ingen riktigt bra bild men nedan ser du ABSenheten längst ner i kanten något till vänster där ett antal tunna rör går in(på 97-98 ser den likadan ut men sitter vid bakaxeln). På den enheten sitter en stor kontakt som det brukar kunna vara fuktproblem i, prova att koppla bort batteriet, ta loss den stora kontakten från ABS enheten och spraya med kontaktrengöringsspray. Själva EBCM modulen är den som kontakten sitter i och den går att skruva bort.
Det finns också en jordkabel som på vissa årsmodeller är skruvad i ABS enheten och går upp till ramen på förarasidan, på lite senare modeller är det en kontakt men den går fortfarande upp till ramen - kolla att den är ok och att anslutningen till ramen är ok.
Om inget av ovanstående hjälper så kontakta http://www.absfixer.com, du skickar din EBCM modul till dem och får tillbaks den fixad. Vi kan hjälp till med det om du vill.

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar