service aktive handling...?
service aktive handling...?
Tjena.. får upp i min display (service aktive handling) någon som vet vad som måste åtgärdas?? (Dyrt, Billigt??)
MVH/ Danne
MVH/ Danne
Re: service aktive handling...?
Hej
Troligtvis så är det EBCM modulen som är kass. Jag fick samma fel på min C5a. Kolla i DICen och se vilka felkoder du får fram och återkom sen.
Troligtvis så är det EBCM modulen som är kass. Jag fick samma fel på min C5a. Kolla i DICen och se vilka felkoder du får fram och återkom sen.
Ok EBCM någon dyr historia eller?? när du säger kolla DICen hur menar du då?? kanske en dum fråga..

Var är EBCM modulen och sensorerna placerade???
Nej, absolut ingen dum fråga. Hade bara lite bråttom när jag skrev detDanne85 skrev:Ok EBCM någon dyr historia eller?? när du säger kolla DICen hur menar du då?? kanske en dum fråga..

Ja, den är dyr om man köper den ny, har för mig att det var uppemot 20 000 kr om jag inte minns fel. Det finns dock de som reparerar dessa i Sverige. Vetteparts.se tror jag det var som fixade detta.Danne85 skrev:Ok EBCM någon dyr historia eller?? när du säger kolla DICen hur menar du då?? kanske en dum fråga..
Jag hade dock turen att hitta en begagnad på blocket för 2000 kr.
Beror lite på vilken årsmodell du har, 97- och vissa 98 tror jag det var som den ligger i den bakre delen av bilen, precis vart vet jag tyvärr inte.Danne85 skrev:Var är EBCM modulen och sensorerna placerade???
Annars så sitter den på vänster sida mellan fläkten och motorn, var ett tag sen jag hade bilen nu så kommer inte ihåg precis hur det såg ut men om du kan ta bild så kan jag visa vilken det är.
Ok tackar för detta ska kolla lite närmare på detta imorgon..
För att kolla felkoder: http://www.c5forum.com/ayc/dtcdic.phpDanne85 skrev:Ok tackar för detta ska kolla lite närmare på detta imorgon..
Kolla felkoderna under 28TCS och posta dem här så kan vi få lite ledtrådar om vad som är fel, testa också enligt nedan.
Jag hade ingen riktigt bra bild men nedan ser du ABSenheten längst ner i kanten något till vänster där ett antal tunna rör går in(på 97-98 ser den likadan ut men sitter vid bakaxeln). På den enheten sitter en stor kontakt som det brukar kunna vara fuktproblem i, prova att koppla bort batteriet, ta loss den stora kontakten från ABS enheten och spraya med kontaktrengöringsspray. Själva EBCM modulen är den som kontakten sitter i och den går att skruva bort.
Det finns också en jordkabel som på vissa årsmodeller är skruvad i ABS enheten och går upp till ramen på förarasidan, på lite senare modeller är det en kontakt men den går fortfarande upp till ramen - kolla att den är ok och att anslutningen till ramen är ok.
Om inget av ovanstående hjälper så kontakta http://www.absfixer.com, du skickar din EBCM modul till dem och får tillbaks den fixad. Vi kan hjälp till med det om du vill.

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se