Hej
En FOB som är programmerad till en Corvette C6 kan den programmeras i en en annan C6. Måste det vara av samma årsmodell.
Jag vill kolla om min FOB som inte går att använda på mer än knapparna.
Bilen känner inte av när man närmar sig dörrar eller försöker att starta.
mvh
Håkan Rozen "jularp"
FOB C6
Re: FOB C6
Ja, FOB:en vet inte att den är programmerad. Programmeringen ligger i bilens dator.
Alla C6 FOB:s fungerar till alla C6:or oavsett årsmodell. 2008 ändrades utseendet på den, med infällbar nyckel, men även den fungerar.
Alla C6 FOB:s fungerar till alla C6:or oavsett årsmodell. 2008 ändrades utseendet på den, med infällbar nyckel, men även den fungerar.
/André
Hejandrec skrev:Ja, FOB:en vet inte att den är programmerad. Programmeringen ligger i bilens dator.
Bra.
Var ligger funktionen som känner av fob. Sänder fob ut någon signal eller sänder datorn ut något. Finns det någon antenn i bilen.
Vad jag försöker att fråga vad jag handgripligen skall göra:
Skall jag köpa nya FOB och progrrammera in dessa eller
skall jag rensa bilen dator så jag kan lägga in de gamla igen.
Jag vet inte vad den tidigare ägaren gjort (har frågat men han kunde inte berätta mer än han bytt fob batterierna på båda och programmerad dem enligt instruktionsboken).
Detta kan ha gjort FOB konstiga. Kan detta rättas till eller skall jag köpa nya.
mvh
Håkan "jularp"
FOB är passiv tills att du t.ex. tar i handtaget eller trycker på Start-knappen. Då kollar bilen om FOB finns i närheten, och genomför en matchning.jularp skrev: Var ligger funktionen som känner av fob. Sänder fob ut någon signal eller sänder datorn ut något. Finns det någon antenn i bilen.
Detta gäller om du har automatisk upplåsning aktiverat (på varje FOB).
Jag tror det finns 4 sensorer för att läsa FOB automatiskt. En i varje dörr, en vid Start-knappen och en vid bagaget.
Om du däremot trycker på nån av knapparna på FOB, skickar FOB den första kommunikationen. Detta fungerar ju på längre avstånd.
Troligen är det en annan sensor för detta.
Det första man ska försöka när man har tekniska problem och/eller felkoder är alltid att bryta strömmen i några minuter genom att koppla bort bilbatteriet.jularp skrev: Vad jag försöker att fråga vad jag handgripligen skall göra:
Detta tappar dock inte FOB-programmeringen.
Om man inte har någon FOB programmerad till bilen, kan det bli svårt att programmera in nya själv, eftersom man normalt behöver sätta in originalet i början av programmeringen.
Som jag sagt tidigare, om de fungerar delvis är de fortfarande programmerade och felet verkar därför vara hos bilen. Båda FOB kan ju inte gått sönder samtidigt.jularp skrev: Jag vet inte vad den tidigare ägaren gjort (har frågat men han kunde inte berätta mer än han bytt fob batterierna på båda och programmerad dem enligt instruktionsboken).
Detta kan ha gjort FOB konstiga. Kan detta rättas till eller skall jag köpa nya.
Det finns två sätt att programmera in FOBs själv. En kort variant, där man lägger till extranyckel. Och en lång, där man rensar alla och lägger in dem från början. Sök på nätet om din manual inte innehåller båda. Jag har genomfört den långa.
/André
andrec skrev:FOB är passiv tills att du t.ex. tar i handtaget eller trycker på Start-knappen. Då kollar bilen om FOB finns i närheten, och genomför en matchning.jularp skrev: Var ligger funktionen som känner av fob. Sänder fob ut någon signal eller sänder datorn ut något. Finns det någon antenn i bilen.
Detta gäller om du har automatisk upplåsning aktiverat (på varje FOB).
Jag tror det finns 4 sensorer för att läsa FOB automatiskt. En i varje dörr, en vid Start-knappen och en vid bagaget.
Om du däremot trycker på nån av knapparna på FOB, skickar FOB den första kommunikationen. Detta fungerar ju på längre avstånd.
Troligen är det en annan sensor för detta.
Det första man ska försöka när man har tekniska problem och/eller felkoder är alltid att bryta strömmen i några minuter genom att koppla bort bilbatteriet.jularp skrev:
Hej
Tack
Jag skall bryta strömmen i morgon och se om det funkar.
Det innebär även en justeringsprogrammering av sidofönsterna men det är lätt.
mvh
Håkan "jularp"
Vad jag försöker att fråga vad jag handgripligen skall göra:
Detta tappar dock inte FOB-programmeringen.
Om man inte har någon FOB programmerad till bilen, kan det bli svårt att programmera in nya själv, eftersom man normalt behöver sätta in originalet i början av programmeringen.
Som jag sagt tidigare, om de fungerar delvis är de fortfarande programmerade och felet verkar därför vara hos bilen. Båda FOB kan ju inte gått sönder samtidigt.jularp skrev: Jag vet inte vad den tidigare ägaren gjort (har frågat men han kunde inte berätta mer än han bytt fob batterierna på båda och programmerad dem enligt instruktionsboken).
Det finns två sätt att programmera in FOBs själv. En kort variant, där man lägger till extranyckel. Och en lång, där man rensar alla och lägger in dem från början. Sök på nätet om din manual inte innehåller båda. Jag har genomfört den långa.