Är detta insug något att satsa på, märker man någon skillnad före och efter monteringen på en original motor?
Rent psykologiskt skulle en sådan modifiering i alla fall göra skillnad i mitt huvud men gör det någon skillnad rent tekniskt sätt?
Dela gärna med er av era egna erfarenheter.
Vararam VR-B2
- Holmqvistar
- Rookie
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån apr 10, 2006 19:39
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Vararam VR-B2
Hej.
Monterade det på min 01:a och tyckte att det gav en viss skillnad.
Den största skillnaden var dock i högre hastigheter, då du får lite "överladd" av lufttrycket.
På min bil hade jag ifs Lg longtubes, inga kattar 80 mm spjällhus, större spridare och en mapp som var lite vassare (Predator)
Men om priset är ok i jämförelse mot effektvinst är ju en tolkningsfråga..
Mvh Fredde
Monterade det på min 01:a och tyckte att det gav en viss skillnad.
Den största skillnaden var dock i högre hastigheter, då du får lite "överladd" av lufttrycket.
På min bil hade jag ifs Lg longtubes, inga kattar 80 mm spjällhus, större spridare och en mapp som var lite vassare (Predator)
Men om priset är ok i jämförelse mot effektvinst är ju en tolkningsfråga..
Mvh Fredde
CORVETTE C3 -69
Tidigare:
C4 - 92:a (Gul)
C5 - 98:a (Silver
C5 - 01:a (Silver)
C5 - 01:a (Svart)
Medlem 2019 i CCS
Tidigare:
C4 - 92:a (Gul)
C5 - 98:a (Silver
C5 - 01:a (Silver)
C5 - 01:a (Svart)
Medlem 2019 i CCS
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Vararam VR-B2
Jag böt insug o headders, rör, x-pipa o slutdämpare på min förra (C6 2006)
efter mappning så var den mycket mer responsiv och svarade betydligt bättre vid gaspådra. hur mycket som utgjordes av insuget vet jag inte men jag har för mig att vette.se har nämnt att ett insug bör ge 5-10hk på en övrigt original bil.
min bromsades med 352 rwhp efter modifieringarna
efter mappning så var den mycket mer responsiv och svarade betydligt bättre vid gaspådra. hur mycket som utgjordes av insuget vet jag inte men jag har för mig att vette.se har nämnt att ett insug bör ge 5-10hk på en övrigt original bil.
min bromsades med 352 rwhp efter modifieringarna
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Vararam VR-B2
Du märker ingenting under 100km/tim.Gör du det är det psykologiskt bara.Vid hög fart kan man kanske tycka att det blivit lite mer fart.Vararam fungerar bättre om du har headers.Mer luft in mer luft ut ger resultat.
C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510rwnm)
C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510rwnm)
Re: Vararam VR-B2
Läser man på corvetteforum.com så verkar den allmänna uppfattningen om prestandaförbättringen vara två tiondelar på strippen på en i övrigt originalbil dvs från 13 till 12.80. Om sen inbillningsfaktorn gör att man blir en bättre förare vet jag inte 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Vararam VR-B2
Vara Ram har kommit ut med en ny Power duct.Den är provad i vindtunnel tillsammans med gas spjället.Om jag minns rätt så ger den 19% bättre flöde en andra uppmätta ductar.Den är mätt med gas spjället monterat så att man verkligen ser effecten av VR ducten.En fördel är att luft mängd mätaren flyttas upp till gasspjället vilket logiskt bör vara bättre med exaktare avläsningar.VR ducten är kosturerad så att det blir snabbare och rakare fart av luften rakt in in gas spjället istället för stor luftmängd som har lägre fart.Den har blivit mycket poppulär i USA och det snackas en hel del om den där borta.Några som hade lite ryckningar på låga varv och lite ojämn tomgång satte dit VaraRam ducten och alla ryckningar försvann.Kommer i veckan att sätta dit den nya VR ducten till mitt befintliga Vara Ram.VR ducten passar också till dom flesta andra system som inte är Vara Ram.Men man skall nog hälst köpa den ihop med Vara Ram systemet. Kenta 479hp (406rwhp 510rwnm rototest svepmetoden hos Anders vette.se)
s Vette.se)
s Vette.se)
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Vararam VR-B2
Efter som jag haft lite små ryck på låga varv och lite ojämn tomgång så satte jag i dag dit den nya VR ducten.Efter som en del i USA som haft dessa problem bytte till VR ducten och så var problemet borta. Så ville jag prova om det hjälpte mig också.Jag var inte så säker på det.Men tyckte det var värt att prova.Så när jag moterat dit den och flyttat upp luftmängdmätaren till gaspjället och startat motorn blev jag väldigt överaskad.Det fungerade och nu är tomgången kanon bra. Kenta C5 Z06 2004.