Trimma Lt1 -95

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Trimma Lt1 -95

Inlägg av Porginal »

Vad köper man??

Har efter timmar av sökandes i summitracing.com efter vad man ska köpa för kul att skruva på under vintern.

Saken är ju den att bilen e orginal nu, dock har jag ett vortech kompressorpaket som jag skall montera i vinter.
Då hör det ju till att det e ju lika bra att renovera motorn innan, känns lite onödigt att försöka trycka på 100+ hk på en bil som rullat 13000mil.
Men i och med renoveringen så kan man ju lika gärna fortsätta pilla lite, men vad köper man?

Ge mig tips! ingen som har ett liknande projekt eller haft?
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Jake »

äh på med kompressorn bara och kolla hur det funkar.

Renovera motorn kan du göra när du bestämmer dig för att trimma vidare :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Porginal »

Jo det e ju en tanke, men va mest lite frågan att jag e lite sugen på att trimma vidare direkt!
Så när man ändå ska hinka ner kompressorn och renovera automaten så kan man ju lika gärna slå på stort och dona lite mer grejer...

Frågan e vart man börjar och vad man väljer.

ska man byta stakar och kolvar? kanske ett strokerkit?
toppar?
Kam?
headers eller inte?
Avgassystemet blir ju nytt i vilket fall, e tråkigt att smyga vilket man gör nu med orginalet.
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kuggen »

http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... index.html

bästa av allt är PARTSLIST som de även specar allt i bygget med.

grabbarna vet vad dom gör, du får det svart på vitt.

chevy high performance kör oxå bra bänkningar.

gm high tech performance.

finns ingen i detta avlånga land som har mer kunskap, inte i närheten.
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Porginal »

Tack för det inlägget, det gav många svar

Ska sätta mig i helgen och tokläsa igenom alla artiklar. Tänkte få allt beställt innan jul, så det bara e att plocka ihop grejerna till våren :P
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det finns en på forumet som har en liknande motor ... fast 383 behöver inte säga att den inte var billig :)
Överladdad, E85

(_!_)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Du har trimmat för och gör det rätt från början verkar det som.
Vad har du för vxl.låda - bakaxel :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Ett lt4 kitt då? Blir ju en hel del mer pang pang i motorn med det.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
JoBy
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Eftersom motorn ger 300 hp i orginalskick är toppar, insug och kam hyggligt bra.
Att kompsänka är det viktigaste på en LT1. Om du siktar på 400 hk så håller vilka kolvar som helst med lägra komp.
Pajjar kolvarna på den effekten har motorn antagligen spikat, och då pajjar även dyrkolvar.
Byter du till E85 så bör 400 hk inte var några problem med dom kolvar som sitter i heller.

Däremot tror jag du har svårt att bara öka effekten med 100 hp med kompressorn.

Att lägga pengar på LT4-prylar och liknande är vansinnigt om du ska köra överladdat. Skillnaden i flöde är inte större än att du får samma effekt genom att ladda på aningens mer till en bråkdel av kostnaden.

Om du ska optimera motorn för kompressorn så byter du till en lämpligare kam och kolvar som ger lägre komp. Ska du över 500 hp på hjulen så bör du även byta till bättre stakar och kanske även vevaxel för att sova gott.

Du kommer att inse att automatlådan är ett betydligt större problem än att få effekt i motorn. Även efter att du har renoverat och preppat den.
1984 som blir mindre och mindre original.
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Porginal »

JoBy skrev:Eftersom motorn ger 300 hp i orginalskick är toppar, insug och kam hyggligt bra.
Att kompsänka är det viktigaste på en LT1. Om du siktar på 400 hk så håller vilka kolvar som helst med lägra komp.
Pajjar kolvarna på den effekten har motorn antagligen spikat, och då pajjar även dyrkolvar.
Byter du till E85 så bör 400 hk inte var några problem med dom kolvar som sitter i heller.

Däremot tror jag du har svårt att bara öka effekten med 100 hp med kompressorn.

Att lägga pengar på LT4-prylar och liknande är vansinnigt om du ska köra överladdat. Skillnaden i flöde är inte större än att du får samma effekt genom att ladda på aningens mer till en bråkdel av kostnaden.

Om du ska optimera motorn för kompressorn så byter du till en lämpligare kam och kolvar som ger lägre komp. Ska du över 500 hp på hjulen så bör du även byta till bättre stakar och kanske även vevaxel för att sova gott.

Du kommer att inse att automatlådan är ett betydligt större problem än att få effekt i motorn. Även efter att du har renoverat och preppat den.
Intressant inlägg, jo att växelådan kommer att vara bekymret vet jag, men det ska ju va automat pga av att det e en glidarbil kommer inte att användas för att köra något hårt med den.

nja de säger ju att kompressorn ska ge 100hk på en orginal motor, men håller med dig värre stakar och kolvar får det nog bli, och en lämplig kam.

Funderar på att lämna in topparna och insuget för portning tror det kommer kapa en del kostnad, kollade på lt4 packet men det kostar ju en del.

frågan e om man ska gå så långt att man kör eftermarknadssprut eller om man ska hitta någon som gör chip till bilens orginala?

Kompressor paketet e ett bulta på vortech, enl tillverkaren +125hk enda e ju högre bränsletryck och tändningsmodul

fortsatt gärna lagga mer förslag, och att det kostar pengar det har jag medvetenskap om...

intressant att få veta vad andra tycker :)
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
JoBy
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Porginal skrev: Kompressor paketet e ett bulta på vortech, enl tillverkaren +125hk enda e ju högre bränsletryck och tändningsmodul
Eftersom det som du säger är 'bulta på' så går det inte att ladda mycket.
Kanske 0.3 till 0.4 bar och det är väl kanske det som går med det höga komp LT1an har.
Att fuska med bränsletryck är ingen bra lösning men med så lågt ladd funkar det hyggligt.

Ju mer du trimmar desto sämre blir denna lösning. Det är mycket bättre att chippa orginalboxen eller att montera eftermarknads-sprut.

Om man försöker lösa extrabränslet enbart med höjt bränsletryck med progressiv regulator ( FMU tror jag Vortech kallar den ) så blir det fort problem.
Du behöver dubbla difftrycket över spridarna för 50% mer bränsle.
300 hk orginal + 150 hk från laddtryck för enkelhetens skull. ( 50% mer effekt)
Det kräver ungefär 0.5 bar laddtryck.

300 orginalhästar förbrukar ca 1.6 minutliter bränsle med 3 bar bränsletryck.
450 hästar förbrukar alltså ungefär 2.4 minutliter bränsle med 6.5 bar bränsletryck. ( 3*2 + 0.5 eftersom difftrycket är dubblat och det är 0.5 bar laddtryck i plenumet).

Jag antar att Vortech har skickat med en extra bränslepump att koppla på ledningen för att klara det högre trycket.

För att dubbla effekten skulle det krävas 3.6 minutliter med 13 bar bränsletryck.
Med chip och större spridare krävs det fortfarande 3.6 minutliter men bara 4 bar bränsletryck.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Kan kanske tillägga i debatten att du måste mappa bilen på väg/bänk för att få det att funka om du trimmar mer än kittet. Att beställa chip från andra sida pölen eller likande och tro att det är perfekt är ungerfär som att försöka träffa mygg med höftskott på 100m dvs omöjligt.

Det är mycket stor risk att du åker på ett eftermarknadsput efter du försökt alla utvägar för att slippa.
Överladdad, E85

(_!_)
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Porginal »

Jake skrev:Kan kanske tillägga i debatten att du måste mappa bilen på väg/bänk för att få det att funka om du trimmar mer än kittet. Att beställa chip från andra sida pölen eller likande och tro att det är perfekt är ungerfär som att försöka träffa mygg med höftskott på 100m dvs omöjligt.

Det är mycket stor risk att du åker på ett eftermarknadsput efter du försökt alla utvägar för att slippa.
Du som åker överladdat, vad har du under huven?
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
JoBy
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Porginal »

JoBy skrev:Tänk dig för innan du fastnar i trimningsträsket ... det brukar bli dyrt. :lol:

Bild

http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_2.mpg

http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_3.mpg

Och det blir halt med vanliga däck ...

http://www.joby.se/video/joby/2007-08-10_1.mpg

http://www.joby.se/video/joby/2007-08-10_3.mpg
Läckert, jo att det blir dyrt det e jag redan medveten om. E ju inte första gången :)
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Porginal skrev: Du som åker överladdat, vad har du under huven?
En 350 :lol:

Med aningen maserad överdel...
Överladdad, E85

(_!_)
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Jake skrev:
Porginal skrev: Du som åker överladdat, vad har du under huven?
En 350 :lol:

Med aningen maserad överdel...

Vill du massera min också? :lol:
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
spinnson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av spinnson »

finns det ingen som har provat lt4 toppar o hot cam???
bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig våga spänna en båge.
Tolf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Tolf »

Har låtit jake bygga en 383a som går på e85 och en procharger 600b+150hk gas ifall effekten inte skulle räcka till!Kan säga att det har kostat mej någon stans mellan 200-300tusen för material och arbete,hadde kompressorn innan.Har hållit på i 2år med att få grejorna att lira som de ska,nu äntligen börjar det att funka som det ska! :twisted:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Tolf skrev:Kan säga att det har kostat mej någon stans mellan 200-300tusen för material och arbete :twisted:
Jag har inte vågat räkna ut vad mitt kostat, men billigt har det inte varit :twisted:
Överladdad, E85

(_!_)
Svante
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Svante »

Porginal skrev:Vad köper man??

Har efter timmar av sökandes i summitracing.com efter vad man ska köpa för kul att skruva på under vintern.

Saken är ju den att bilen e orginal nu, dock har jag ett vortech kompressorpaket som jag skall montera i vinter.
Då hör det ju till att det e ju lika bra att renovera motorn innan, känns lite onödigt att försöka trycka på 100+ hk på en bil som rullat 13000mil.
Men i och med renoveringen så kan man ju lika gärna fortsätta pilla lite, men vad köper man?

Ge mig tips! ingen som har ett liknande projekt eller haft?
Intressant så du är spikad på kompressoröverladdning?
Jag har åkt kompressor ett tag och även turbo. Men det är nästan aldrig man ser en C4 med en rå N/A motor?

Så bryt isen och högkompa den jäkeln :) kompressorn kan du ju sälja till nån bättre behövande.

Jag är i slutet av monteringen av min 12.0:1 CR 383 LtX motor.
Och med
4340 Scatvev 3.75 i slag
Compstar 4340 H-profil stakar och ARP-2000 bolt upgrade
SRP Professional kolvar flat tops
AFR 1039 Eliminator cnc toppar + spring upgrade
Comps custom grind kam mekanisk rulle
Isky racing mek, rullyftare
Canton road race oljetråg m pump och pickup
Mls packningar
Lt4 billet kamdrivning
Har även preppat lådan och installerat transpak och B/M ripper shifter.
Blocket stressborrat och planat och jag la mig på 0.040 i quench
Fullt ARP-bultad
Ja listan fortsätter
Samt lite mätare och annat lall så har jag inte passerat 90 000kr än.

Men jag tippar på ca 100k.. Ändå lite billigare jämnfört med 2-300k som ovanstående talare nämnde.

Och då siktar jag ändå på att plocka mer ur denna motor än 383an med kompressor jag byggde 2003-2004.. Du kan plocka över 600hk N/A ur Lt´n. 355 eller 383 välj själv =)

/Svante.
C4 -85 9.0:1 Twin turbo
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
Hällsjö
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hällsjö »

Intreesant att läsa era trimningar, :shock: :lol: :?: :!:
Senast redigerad av Hällsjö den sön apr 25, 2010 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
-09 uttagen -11 C6 Victory Edition (svensksåld)
-92 vette med LT1 o aut
Bilar jag haft ,Firebird -67, Mustang -69 , El camino -73 ,Camaro Lt 75 ,mm.
Ford Pinto Rörram med betongfylld 460
Några rallybilar i Grupp nationell o Grupp A .
Svante
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Svante »

Dynga? Nu får du förklara dig..
Hällsjö
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hällsjö »

Många här går verkligen in för OVERKILL ! :shock:
Vad baserar ni era komponent val på :?: egna erfarenheter o uträkningar eller ?
Har ni kört sönder några stakar,kolvar,vevaxlar ? vet ni vad en original LT1 pallar för ?
Vad det gäller 700lådan så håller den bra men det funkar inte på nån cheva att köra på lockupen,vid ökat torque så se till att lådan växlar bestämt o tryck i nån extra lamell,att lådor rasar efter 20 år av hård körning tycker inte jag är konstigt !
Vad det gäller överladdning så kan du ladda mer än ovan föreslagna 0,3 bara du ser till att mata rikligt o(trycket ska du inte öka alls om inte de spridare du bytt till är specat så) o förstå o ha koll på
styrningen,det är spikningar eller värmen som dödar (oftast är värmen största problemet)
Har själv laddat 1,8 bar i en helt original 350 (ny) vilket funkade,gjutkolvar,2bult o lilla tappen alltså värsta sniket !!
Problemet med "värstinggrejer" är att det är svårt att få dom att lira ihop o körbarheten minskar drastiskt utan för den skull
ge mera pulver,mindre faktiskt i en del fall. Starta med en fräsch motor o en riktig Blueprinting o du får mer effekt än vad ett chip ger,mkt bättre håll i bitarna o är du inte proffs låt ett proffs göra det !

Jag tycker personligen att en bil ska man kunna handla o hämta kidsen med o torka av nån japsare på lördagskvällen o den ska klara sig med normal service,då är det en bil :D
-92 vette med LT1 o aut
Svante
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Svante »

Visst är det så, man bygger väl efter det man känner för. Vill man sitta och tumma på driftsäkerheten ur en lågflödande 350 ( som troligtvis i ditt fall var en bidragande orsak till dina 1,8bar ) så får man väl göra det. När det är dags för trimning så brukar jag Alltid basera mig på bottendel först, känns tryggare oavsett om jag kan plocka samma effekt ur standardprylarna. Ang komponentval så brukar jag i mitt fall disskutera igenom detta med min kontakt i USA, som för övrigt livnär sig på att bygga racemotorer innan jag gör mina beställningar, uträkningarna gör jag själv med dubbelcheck av min kontakt så 4 ögon får se innan man gör slag i saken, har fungerat hittills under de senaste 7 åren!

Vore roligt att höra din setup med turbo och 1,8bar. Även effekten, åker nämligen själv Turbo i min andra Corvette. Visserligen dubbla HX50 men laddtrycket är lite lägre ( 1,75bar ). Där är det dock inte motorn som är problemet utan snarare drivlinan. Och jag törs nästan svära på att en orginal 350 inte hade klarat sig någon längre tid.

Sen är det lite don efter person. Jag skulle inte klara mig att åka orginal Corvette. Det finns nog inget tråkigare. För tröttare bil får man leta efter. Sen hade jag nog aldrig heller lämnat in någon av mina maskiner på annan service än min egen.. För externt vet man ALDRIG vad man får.

Säkraste handen är ens egen, för oftast värderas alltid ditt eget mer än en annans!

Åter till tråden. Vill du åka kompressor så gör det. Men mitt tips är att se över bottendelen, en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk. Vilket i detta fall kan medföra ett så pass saftigt ras att du inte kan återanvända någonting från motorn, lägg på några 1000-lappar och gör det riktigt innan det är för sent!!

/Svante.
Hällsjö
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hällsjö »

Lågflödande ??!! :shock: jag kör fyrtaktare,när jag körde tvåtaktsdiesel med kompressor (Detroit) eller tvåtakt generellt då man måste man
se till att motorn snabbt kan spola ur sig,då är det viktigt med flöde, men i en fyrtakt där man trycker in o trycker ut ??????????? Svante du har nog missat poängen med turbon :wink:

Om du inte vet vad du pysslar med eller hur saker funkar Svante så ska du nog undvika att ge råd till andra ! 8)
-92 vette med LT1 o aut
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Hällsjö skrev:Många här går verkligen in för OVERKILL ! :shock:
Vad baserar ni era komponent val på :?: egna erfarenheter o uträkningar eller ?
Har ni kört sönder några stakar,kolvar,vevaxlar ? vet ni vad en original LT1 pallar för ?
Vad det gäller 700lådan så håller den bra men det funkar inte på nån cheva att köra på lockupen,vid ökat torque så se till att lådan växlar bestämt o tryck i nån extra lamell,att lådor rasar efter 20 år av hård körning tycker inte jag är konstigt !
Vad det gäller överladdning så kan du ladda mer än ovan föreslagna 0,3 bara du ser till att mata rikligt o(trycket ska du inte öka alls om inte de spridare du bytt till är specat så) o förstå o ha koll på
styrningen,det är spikningar eller värmen som dödar (oftast är värmen största problemet)
Har själv laddat 1,8 bar i en helt original 350 (ny) vilket funkade,gjutkolvar,2bult o lilla tappen alltså värsta sniket !!
Problemet med "värstinggrejer" är att det är svårt att få dom att lira ihop o körbarheten minskar drastiskt utan för den skull
ge mera pulver,mindre faktiskt i en del fall. Starta med en fräsch motor o en riktig Blueprinting o du får mer effekt än vad ett chip ger,mkt bättre håll i bitarna o är du inte proffs låt ett proffs göra det !

Jag tycker personligen att en bil ska man kunna handla o hämta kidsen med o torka av nån japsare på lördagskvällen o den ska klara sig med normal service,då är det en bil :D

Du som verkar ha koll, vad tål en orginal LT1? och vad går att plocka ut ur orgmotorn med org överdel om man kör N/A resp overladdat?
Överladdad, E85

(_!_)
spinnson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av spinnson »

satan :evil: då har man köpt en massa pryttlar i onödan.. nu blir det en stor turbo på Fiat 600an .....en 700 häst borde väl vara rimligt.....
bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig våga spänna en båge.
Hällsjö
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hällsjö »

Blueprintad o med rätt styrningar kan du under en kortare tidsperiod ta ut fyrsiffriga effekttal utan problem, jämför ex med BRP 1200cc (fyrtakt) 320hk och då är den KORVGRILLNINGSVÄNLIG ! :shock: bara att byta olja på 300mil.
-92 vette med LT1 o aut
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Hällsjö skrev:Blueprintad o med rätt styrningar kan du under en kortare tidsperiod ta ut fyrsiffriga effekttal utan problem, jämför ex med BRP 1200cc (fyrtakt) 320hk och då är den KORVGRILLNINGSVÄNLIG ! :shock: bara att byta olja på 300mil.
Så du tycker att en trimmad snöskotermotor (ger 9X kW orginal) är fullt ut jämförbar med en gjutjärnsklump med rötterna i 50talet?
Har du själv provat att bromsa en fyrsiffrig stockblock??? Men att grilla korv i motorummet lär inte vara några större problem som du skriver.
Överladdad, E85

(_!_)
Skriv svar