Hjulinställning(sliter framdäck på insidan

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Hjulinställning(sliter framdäck på insidan

Inlägg av Per Saltin »

Jag har en C5 2001.
När jag köpte den satt det vad som tydligen kallas "Ruf Racingfägar på.
Dimensionerna är 285/30-20 bak och 245/35-19 fram.
När jag satte på vinterdäcken som är 255/45-18 bak och 245/45-17 fram på orginalfälgar
så upptäckte jag att sommardäcken var slitna på insidan fram. Jag gjorde då en 4-hjulsinställning
och vinterdäcken verkade jämnslitna när jag bytte i våras. Nu när vinterdäcken skall på igen
så är sommardäcken grovt snedslitna. Nästan blanka längst in och 5 mm i ytterkant.

Frågan är om det skall vara olika inställning beroende på fälg. Måste jag justera 2 ggr per år i fortsättningen?
Eller går det att lägga sig på nåt medelvärde?
Är dessutom framvagnen så vek att Sommarfälgarnas pffsetskillnad snedställer hjulen så mycket?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Hjulinställning(sliter framdäck på insidan

Inlägg av Jake »

Luktar kassa fälgar lång väg. Inget ovanligt problem att det sliter snett med stora felkostruerade fälgar i idiotdimensioner. Har du tillgång till en koordinatmätmaskin lägg upp dem där så får du svar.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Om ett däck har börjat slita snett så kommer det att fortsätta att slita snett även efter en korrekt hjulinställning.

När jag plockade ut min nya Golf GTI så var framvagnen felinställd och framdäcken slet snett, gjorde då en 4 hjulinställning (gick på garantin) och flyttade de slitna däcken till bakvagnen och efter 1500mil så var de sneslitna som nu satt bak helt blanka på insidan medans de som satt fram var ok.
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Per Saltin »

Jake skrev:Luktar kassa fälgar lång väg. Inget ovanligt problem att det sliter snett med stora felkostruerade fälgar i idiotdimensioner. Har du tillgång till en koordinatmätmaskin lägg upp dem där så får du svar.
Tack för det rådet. Har faktiskt inte slagit mig. Skall försöka mäta upp dom.
JoBy
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jake skrev:Inget ovanligt problem att det sliter snett med stora felkostruerade fälgar i idiotdimensioner.
Att fälgarna skulle 'wobbla' eller hur menar du.

Jag kan inte se hur någon fälg skulle kunna orsaka att däcket slits mer bara på insidan.
1984 som blir mindre och mindre original.
Användarens profilbild
Björn
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Björn »

gör en 4 hjuls inställning så borde problemet vara löst sen :?: :roll:
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

du har felaktig toe inställning om det sliter extremt mycket på insidan av däcket (kan vara glapp i styrleder också men det borde besiktningen upptäcka).

Mycket camber har inte så stor inverkan som många tror men felaktig toe på en gatbil som går många många mil dödar däcken. Oavsett om den är ställd med för mycket toe-out eller toe-in så 'kasar' ? däcken mot vägbanan och ger mycket slitage. På en gatbil ställer man toe mellan 0 och -0.25 per sida dvs toe-in.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

merpo skrev:Jag har en C5 2001.
När jag köpte den satt det vad som tydligen kallas "Ruf Racingfägar på.
Dimensionerna är 285/30-20 bak och 245/35-19 fram.
När jag satte på vinterdäcken som är 255/45-18 bak och 245/45-17 fram på orginalfälgar
så upptäckte jag att sommardäcken var slitna på insidan fram. Jag gjorde då en 4-hjulsinställning
och vinterdäcken verkade jämnslitna när jag bytte i våras. Nu när vinterdäcken skall på igen
så är sommardäcken grovt snedslitna. Nästan blanka längst in och 5 mm i ytterkant.

Frågan är om det skall vara olika inställning beroende på fälg. Måste jag justera 2 ggr per år i fortsättningen?
Eller går det att lägga sig på nåt medelvärde?
Är dessutom framvagnen så vek att Sommarfälgarnas pffsetskillnad snedställer hjulen så mycket?
Ja det ska vara olika inställningar beroende på bl.a. fälg, däck m.m.
Ja du kan välja att göra en medelinställning som passar lika bra/dåligt till dina båda uppsättningar.
Jag har svårt att tänka mig att framvagnen är så vek (ett ev.glapp kan dock vara en förklaring men den borde antingen SBP, däckfirman eller du själv noterat) att en ev. offset skillnad skulle snedställa hjulen så mycket vid normal körning.
Intressant att veta är hur snedslitna däcken var innan 4-hjulsinställningen & hur hjulen stog innan & efter 4-hjulsinställningen (fick du något protokoll?).
Sedan kan det vara bra att veta hur & hur långt du kört efter 4-hjulsinställningen.
För mycket toe-out & negativ camber sliter insidan
Jag skulle även ta kontakt med företaget som gjorde 4-hjulsinställningen för att få deras syn på saken.
Senast redigerad av 745 den sön nov 29, 2009 17:39, redigerad totalt 1 gånger.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

JoBy skrev:
Jake skrev:Inget ovanligt problem att det sliter snett med stora felkostruerade fälgar i idiotdimensioner.
Att fälgarna skulle 'wobbla' eller hur menar du.

Jag kan inte se hur någon fälg skulle kunna orsaka att däcket slits mer bara på insidan.
faktum att vinterdäcken slets jämnt och sommardäcken inte gjorde det efter en 4hjulsinställning. Har sett det på vissa eftermarknadsfälgar särskilt i stora mongodimensioner att de är för svaga i fälgbanan och ekrarna, navet kolapsar helt enkelt innåt/utåt (ändrad offset) i förhållande till fälgbanan. Detta får till följd att fälgen har större diameter på insidan än på utsidan.

Att det vobblar med breda och stora fälgar är ju standard :twisted:
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
PerM
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PerM »

Har en Corvette C6 som slet däck på framdäckens insida. I mitt fall tror jag att det berodde på att jag kört på bana en del. Vid högerkurva "kasade" högra däckets insida mot vägbanan vilket jag tror slet på däcken fram :?:
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

vette.se skrev:du har felaktig toe inställning om det sliter extremt mycket på insidan av däcket (kan vara glapp i styrleder också men det borde besiktningen upptäcka).

Mycket camber har inte så stor inverkan som många tror men felaktig toe på en gatbil som går många många mil dödar däcken. Oavsett om den är ställd med för mycket toe-out eller toe-in så 'kasar' ? däcken mot vägbanan och ger mycket slitage. På en gatbil ställer man toe mellan 0 och -0.25 per sida dvs toe-in.
-0,25 är Toe out! :wink:
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
MikkeI
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MikkeI »

Har samma problem på en BMW jag har... vinterdäcken helt ok men sommardäcken bak helt slut (korden syntes på innerkanten) på typ 500-1000 mil... (sänkt BMW = mycket negativ camber bak) har dock höjt den lite bak med annan sänkningssats och det blev lite bättre men däcken behöver skiftas (byta fälgar) för att även yttersidan ska nötas....

Vinterdäcken är 185/65/15, sommar 215/40/17... mer gummi i sidorna = mer förlåtande däck(?)... samt så är ju bilen byggd/optimerad för orginal däckdimension och orginal höjd...
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

PerM skrev:Har en Corvette C6 som slet däck på framdäckens insida. I mitt fall tror jag att det berodde på att jag kört på bana en del. Vid högerkurva "kasade" högra däckets insida mot vägbanan vilket jag tror slet på däcken fram :?:
När man svänger höger förskjuts tyngdpunkten åt vänster, vilket innebär att vänster framhjul får jobba hårt(slits mycket).
Jag förutsätter att bilen beter sig lika i vänster & höger kurva då du hadde slitage på insidorna på båda framhjulen.
För att minska slitaget på insidorna fram kan du öka toe-in fram & lägga mer positiv camber fram.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Per Saltin »

Björn skrev:gör en 4 hjuls inställning så borde problemet vara löst sen :?: :roll:
Det var det som jag gjorde.
vette.se skrev:du har felaktig toe inställning om det sliter extremt mycket på insidan av däcket (kan vara glapp i styrleder också men det borde besiktningen upptäcka).

toe ställdes pch är höger 003 och vänster 003 totalt 006
Glapp tror jag inte att jag har. Bes var inget problem och jag försökte naturligtvis kolla själv
745 skrev: Ja det ska vara olika inställningar beroende på bl.a. fälg, däck m.m.
Ja du kan välja att göra en medelinställning som passar lika bra/dåligt till dina båda uppsättningar.
Jag har svårt att tänka mig att framvagnen är så vek (ett ev.glapp kan dock vara en förklaring men den borde antingen SBP, däckfirman eller du själv noterat) att en ev. offset skillnad skulle snedställa hjulen så mycket vid normal körning.
Intressant att veta är hur snedslitna däcken var innan 4-hjulsinställningen & hur hjulen stog innan & efter 4-hjulsinställningen (fick du något protokoll?).
Sedan kan det vara bra att veta hur & hur långt du kört efter 4-hjulsinställningen.
För mycket toe-out & negativ camber sliter insidan
Jag skulle även ta kontakt med företaget som gjorde 4-hjulsinställningen för att få deras syn på saken.
Jag har kört ungefär 1000-1200 mil. Jag tror inte heller att farmvagnen är vek.
Sommarfälgarna som var svindyra enligt föregående ägare har följande märkningar
Orobica Line
Italy
ET 72,6
PCO 20
05/06
LOAD 930 kg
8Jx19H
RX
Det sitter Fulda Excelente monterade

Fullständigt protolkoll finns och snedslitningen innan var 6 inner 8 ytter ungefär.

Bilen går i vanlig trafik så buskörning är ovanligt. Jag börjar själv luta åt fälgarna faktiskt.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mer slutsatser & frågor

Sommardäckens mönsterdjup var 6 mm på insidan & 8 mm på utsidan
Du bytte till vinterdäck med jämt slitage & gjorde en 4-hjulsinställning.
Efter att ha kört X antal mil med vinterdäcken var slitaget fortfarande jämt.
Du bytte till sommardäck och körde 1.000 – 1.200 mil.
Sommardäckens mönsterdjup var därefter 0 mm på insidan & 5 mm på utsidan.

Om sommardäckens mönsterdjup var 10 mm nya, slets däcken första året 4 mm på insidan och 2 mm på utsidan, och andra året efter 4-hjulsinställningen 6 mm på insidan och 3 mm på insidan, d.v.s. samma fördelning utav slitaget före som efter 4-hjulsinställningen.

Vore intressant att veta hur hjulen var inställda innan 4-hjulsinställningen, framgår det av protokollet?

Hur många mm slets vinterdäcken?
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Per Saltin »

745 skrev: Vore intressant att veta hur hjulen var inställda innan 4-hjulsinställningen, framgår det av protokollet?

Hur många mm slets vinterdäcken?
Vinterdäcken kanske 2 mm snedslitning på 500-1000 mil.

Toe före Vänster - 0,06, Höger - 0,24, Total - 0,30.
Då förstår man att det sliter!
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 62an »

Jag vet inte exakt vilken variant av C5 du har, men original offset är troligen 56 mm fram och 65 mm bak. Du har däremot 72,6 mm runtom på Ruff-fälgarna. Det blir alltså alltså hela 33 mm mindre spårvidd fram jämfört med originalfälgarna! Framvagnsgeometrin påverkas nog ganska mycket av detta. Alla förändingar i framvagnen samverkar dessutom, vilket gör att både camber och toe kommer att ändras när du byter hjul. Som Anders säger, är det nog toe-förändringen som skapar problem. Camber tycker jag borde bli mindre om hjulen hamnar längre in. Om jag inte är helt ute och cyklar, ger det samtidigt mer toe-in. Även det som kallas för "scrub" ändras, vilket oftast inte är så bra.

En möjlighet är ju att kompensera skillnaden i offset med spacers, så att du får samma effektiva offset på båda uppsättningarna. Det borde betyda att du bör ha c:a 15 mm spacers fram och c:a 8 mm spacers bak. Med spacers minskar du din offset.

Jag skulle tippa på att Ruff-fälgarna har en offset som är utvald för att kunna fungera med så många bilar som möjligt för att få ner priset på dem. Därför har de en offset som inte är optimal för Corvette C5.

Ett sätt (men dyrt) att lösa problemet är att köpa nya fälgar som är specialgjorda till din Corvette. Anders på vette.se har t ex fälgar från CCW, som kan beställas med exakt det offset du önskar. Tillverkaren CCW vet dessutom vilka de mest optimala värdena är för din bil.

Kanske är det billigast att först göra två 4-hjulsmätningar på bilen med båda hjuluppsättningarna för att få teorin verifierad (att inställningarna ändras vid hjulbyte). Därefter kan du ta beslut om vilken åtgärd du ska vidta. Jag rekommenderar att du kör med korrekt offset i vilket fall som helst, om du vill att bilen ska ha bästa väghållningsprestanda.

Jag vet inte om detta är orsaken till problemen, men det är ett i alla fall ett litet tips.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

merpo skrev: Vinterdäcken kanske 2 mm snedslitning på 500-1000 mil.
Sommardäcken (utsidan 8 till 5 = 3 mm, Insidan 6 till 0 = 6 mm, d.v.s. 6 - 3 =) 3 mm snedslitning på 1000 - 1200 mil
OK om jag fattat det hela rätt så skulle snedslitningen kunna vara nästan lika mycket på vinter & sommardäcken.
Både JAKE & 62:an har varsin bra teori
Jag tror att det billigaste & enklaste sättet att få ordning på problemet blir nog att byta till orginalfälgar med Std mått på däcken samt gör en ny 4-hjulsinställning och då påpeka problemet med slitaget på insidan & kontrollera att bilen inte är sänkt, dessutom torde du få en bättre väghållning.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Skriv svar