Skillnad mellan årsmodeller/Vanliga fel?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Jay
Nykomling
Nykomling

Skillnad mellan årsmodeller/Vanliga fel?

Inlägg av Jay »

Tjena,

Är en hugad corvettespekulant som skulle behöva svar på några saker om årsmodellerna 88-92

Satt TPI-motorn i ända fram tills -92 då LT-1 motorn kom? Var effekten oförändrad fram tills -92?

Var det några större skillnader mellan 88-92 om vi bortser från motor och inredning osv? Hur är det med bromsar, fjädringskomponenter osv mellan dom olika åren.

Automat eller manuell? Fördelar kontra nackdelar? Vill helst ha en manuell men verkar inte vara så vanligt. Är det samma effekt i automataren som den manuella? Varningsflaggor på automatlådan?

Vanliga fel att se upp med på dom olika årsmodellerna?

Uppskattar alla svar.

/Jay
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Min första kommentar - det är mycket viktigare med skicket på bilen än årsmodell. En välskött bil ger mindre risk för problem. Med en misskött bil riskerar du lättare att hitta dolda fel på senare - t.ex. överhoppade olje och filterbyten ger mycket snabbare slitage på motor etc. Vid 10.000 mil skall en välskött bil se ut som NY.

Min gamla 427 -69 köpte jag 1974. Den var då redan risig (men billig) och jag tappade snabbt intresset för renovering. Min nya - ser-ut-som-ny - efter 10.000 mil, drar ingen olja och spinner fint, bara behov av rent underhåll och lite småfix/justeringar.

Min rekommendation är att en amerikanare med V8, så även Corvette, SKALL ha automat - undantag möjligen om du skall åka ren banracing. Provåk en automat och du blir imponerad. Du bör lätt kunna åstadkomma hjulspinn vid start och växling till 2:an - åtminstone på gamla bigblock och en 92:a LT1 (306 hk + chip). Räcker bra för "gatrace" mot det mesta -oftast 200 meter före vid nästa lyse! Du kan vässa automaten vid behov - öka stallspeed göra den mer snabbväxlande - men det behövs knappast för en rolig gatbil.

Övrig teknisk information - sök på webben och Ecklers för jämförelser - andra kommer säkert med bra web-adresser.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Lingmieux
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lingmieux »

För teknisk info följ denna länken där du kan kolla varje arsmodell:
http://www.corvetteactioncenter.com/specs/index.html

Om du klickar pa "Production" länken för varje arsmodell far du även en beskrivning om vad som var nytt för just den arsmodellen osv.

Lycka till i letandet!
/Roger
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

vilken ska man ha?

Inlägg av Ingo »

Helt klart ska man gå efter skicket,har sett en bil jag var spekulant på innan jag köpte min egen 88.Affären föll på grund av att vi inte var överens om tiotusenkroor(och jag höjde inte en spänn för jag tyckte det var för lite utrustning).hursom helst var bilen nyligen såld för en summa som jag nog kunnat acceptera att sälja min för om det knep,och bilen hade säkert gått 4000 mindre än min.Men vilket vrak!!!!,där kan man se vad korkade ägare kan förstöra en bil utan att för den skull egentligen vanvårda den.Håller med om att automat är att föredra,men gillar man att köra tung lastbil kan ju en manuell upp till 88 fresta ?.fyrväxlat med överväxel på tre växlar.Den senare manuella sexväxlade är ju fin ,men som Manny skrev:varför ska man veva om man har elstyrda backspeglar och fönsterhissar?. Det skiljer ju lite i stil mellan bilarna 83-89 är ju det rena originalet,90 kom saab 9000 inredningen(fränt i USA,men knappast i sverige. Att 91 fick ZR1ans baklysen är ju också ett nedköp,lite dekaltrimning.91,ans fälgar gillar jag inte heller,men man är väl lite partisk.Effekten ändras uppåt hela tiden några hästkrafter i taget.bilar med värstaväghållningspaketet och manuell låda brukar ha några hästar till.(5) automaten blev kraftigare 88.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Kanske är man partisk... Jag har ju en -90:a, det där med "saab 9000" inredning förstår jag inte riktigt - personligen tycker jag att -90 -> är de snyggaste C4:orna, och från och med -90 slipper man "crossfire" insprutningen - TPI:n känns ju som ett bättre val, sedan fick man ju justare fälgar.
-92 fick man fler hästar men lite mindre vrid, personligen gillar jag vridet.
Och sedan kan man ju diskutera om man gillar runda eller fyrkantiga baklysen - men det är ju lätt att åtgärda...

men som övriga säger, det viktigaste är att hitta ett juste exemplar,
se framför allt till att lådan är hel, speciellt automat - jag fick ett surt ras ca 500 mil efter att jag köpt min - 26 loppor gick der på
AC problem är vanligare men betydligt billigare att åtgärda.
Se till att elektroniken funkar - dyrt och ett helvete att fixa - instrumenteringen är ju "digital panik"

Måttligt trim är ju trevligt, typ ställbart bränsletryck, luftintagsmodifieringar etc - MEN sitter det en kompressor eller liknande i kanske man skall vara lite nogrannare - MEN jag funderar själv på kompressor - det beror ju på hur mycket man laddar på......
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Jay,

kollar du länken som angivits ovan ser du skillnaderna mellan årsmodellerna. Sedan kan du avgöra om du gillar den ursprungliga designen eller den uppdaterade varianten. Jag är ingen vän av den fjantiga flipperspelsinstrumenteringen, svårläst, långsam uppdatering och tramsigt att flippa med switchar för att få ut mätvärden...

Vill du ha manuell så köp det. Skall du trimma så kommer en automat att rasa tillsammans med bakaxeln. Med man låda skull ejag kunna tänka mig en LT1 istället för L98

Madcaw: Du har inte sett en Crossfire va? :wink: Fanns bara i C4 som -84 års modell. För de hårda grabbarna som kör ofjädrat... :lol:

MVH

MN
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

M Nordin skrev:Crossfire - Fanns bara i C4 som -84 års modell. För de hårda grabbarna som kör ofjädrat... :lol:
:lol: 8)

Det är få som vill kännas vid det, men bara 84an hade väghållningen som GM tyckte att C4-Corvetten skulle ha (1G i kurvbelastning), men de ömrumpade amerikanerna höll inte med om det :wink: , fjädringen mjukades upp rejält till -85an och ytterligare åren efter det.

Vill du ha komfort, välj en senare modell.

Ska man generalisera så passar den lågvarviga TPIn (eller Crossfire) bäst med automat medan den högvarvigare LT1an matchas bäst med manuell låda, men alla har ju olika tycke och smak.
Jay
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Jay »

Tack för svaren och länkarna boys. Jag har iofs alltid tyckt att ska man ha en automatare så ska det vara på en vridstark V8. Å andra sidan så tycker jag att automatare kan man köra när man blir för gammal för att växla själv. Får nog provköra båda först innan jag bestämmer mig.

Så en väldokumenterad och välservad är inte ett plus, det är ett krav? Är det vanligt att bilarna är fullservade med tanke på vad bilarna kostar att serva eller är det bara entusiasterna som bryr sig om detta?
Stefan J
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan J »

Hej !
Smaken är ju som sagt delad, har själv nu en 91:a med manuell låda efter att ha haft en 85:a med automat och det är helt klart roligare med manuell. Beträffande hårdhet håller jag med, min 85:a var mycke hårdare i fjädring och dämpning men detta åtgärdade jag med att montera gula Koni så nu ligger bilen helt still vid kurvig väg. Själv föredrar jag hårdare sättning på en corvette.
Anser också att skick är viktigare än årsmodell.

Stefan
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Så en väldokumenterad och välservad är inte ett plus, det är ett krav? Är det vanligt att bilarna är fullservade med tanke på vad bilarna kostar att serva eller är det bara entusiasterna som bryr sig om detta?
Fulltecknad servicebok?!?! vad är det!!!! :D ... När jag letade runt efter min nuvarande bil så var det inte en enda som hade service bok.. en god idé kan ju vara att ta ur lite av alla oljorna och se i vilken konition dom är.. Vidare så kan det vra idé att kolla så bilen inte är krockad, Chassiet är ganska vekt och blir lätt skevt, men tänk på att plastkarossen ska sitta lite på trekvart för att glasfibern ska ha plats att röra sig.. kolla även golvet så att inget pucko har varit och lyft i det.. Bilen är nämligen så låg så att golvet är nästan enda stället man kan lyfta i.. Golvet bucklas sedan innåt och sedan sitter inte stolarna rakt..

Kan ju även säga att flipperspels instumenteringen är totalt värdelös och ännu sämre om man har de minsta dyslexsiska anlag.. Slutar med att man kör på motorvaret eller köper en fin 5" autometer och sätter framför varvräknaren 8) ..

Om du spekulerar på en manuell 84-89 (4+3lådan) så är det av yttersta vikt att OD enheten funkar.. Ofta så har det slarvats med vätske och filterbyte i dom, vilket gör att dom är total KESO.. bortsett från OD'n på den manuella så är drivlinan hur stark som helst.. växelådan är super T10, har missahndlats och uppdaterats sedan 60talet, givetvis så har vetten senate uppdateringen.. Du vrider av drivaxlarna innan du förstör bakaxeln (DANA 44, sitter för övrigt i vipern) .. Automatbilarna har DANA 36 och den kan man rasa med orginal motorn :twisted: om man inte är försiktig..

annars så kan man ju säga att motorn var som tåligast 84-85 (smidda kolvar, bättre vev mm), 86 blev den vekare med gjutna kolvar osv, och 87 fick kolvarna mindre gods..

Även om lacken är lite ful (läs min bil) så behöver det inte betyda att det maskinella är dåligt.. Lack kvalitén från fabrik var ju inte den bästa..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

tpi och så vidare

Inlägg av Ingo »

Jo 84,orna var för det mesta utrustade med ett väghållningspaket modell hårt, men det lär finnas en del bilar i sverige som har det mjukare standardpaketet,men har för mig att dom original skulle ha plåtfälgar. 85 kom tpi,86 aluminiumtoppar på alla cabar och couper tillverkade i slutet av året.87 kom rullkam,88 kom 17 tums fälgar och andra bromsar bla,89 kom en ny typ av stolar,å andra sidan gick det inte att beställa sportstolar till cabarna förrän i slutet av året när man såg att det fanns sportstolar över,manuella lådan blev sexväxlad.90 kom Saab 9000 inredningen,airbag och att kylaren lutades igen(bra mot radarpistoler),mafen bortrationaliserades,liksom navkapslarna.ZR1 kom ut till försäljning.91 blev det nya fälgar bla,och Zr1,ans baklysen blev standard. 92 kom LT1,an och mafen återinfördes. sedan förbättrades väl bilarna på småpunkter hela tiden till 96.
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Re: tpi och så vidare

Inlägg av MJ »

Ingo skrev:Jo 84,orna var för det mesta utrustade med ett väghållningspaket modell hårt, men det lär finnas en del bilar i sverige som har det mjukare standardpaketet
Det "mjukare" standardpaketet på -84an var betydligt hårdare än -85an med Z-51 (väghållningspaket), jämför bakfjäderns spring rate som var 445 som standard -84 men bara 228 -85, 330 med väghållningspaket -85.
84an som standard är hård som ingen annan C4, väghållningspaket eller inte, dock har åtskilliga bytt fjädrar i efterhand för komfortens skull. Dessutom fanns många 84 Z-51 med ca 100% (dubbelt!) styvare fjädrar både fram och bak än -85an hade som standard och det var denna som uppnådde 1 G i kurvbelastning.

Den som aldrig åkt i en "icke uppmjukad" 84a och känt inälvorna skumpa omkring när bakhjulen kör över någon ojämnhet (t ex en målad linje) har nog svårt att föreställa sig hur oamerikansk C4an var första årsmodellen.

Tar mig friheten att låna en tabell av Jonas Bylund, som liksom jag själv och M Nordin tillhör de som kör "ofjädrat" (fyndig beskrivning Morgan :wink: ):

Bild
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

MJ: Vi är ju lite offtopic här för Jay letar ju efter en nyare bil än våra motoriserade järnsängar... Jag kan väl nämna att det är inte bara fräckt med hård fjädring - på dålig väg känns det i bland som man skall hoppa av vägen... Skall man busa på sådana vägar tar jag hellre min Volvo 240, så jobbigt att tejpa i hop inredningen med silvertejp och köra med bettskena i Corvetten :D

Ingo: Vad jag har läst såldes -84 med 16'' alufälg. Plåtfälg på en C4 - urk!

MVH

MN
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

M Nordin skrev:MJ: Vi är ju lite offtopic här för Jay letar ju efter en nyare bil än våra motoriserade järnsängar...
Sorry Jay :oops:

M Nordin skrev:Ingo: Vad jag har läst såldes -84 med 16'' alufälg. Plåtfälg på en C4 - urk!
Dokumenterat av Jonas det också: Corvette Wheels
Jay
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Jay »

Ingen fara. Det blir lätt OT :wink: . Fjädringen må vara hård på -84an men har man som jag ägt en sänkt Honda CRC VTEC så är den förmodligen ganska mjuk i fjädringen i jämförelse. Njurbälte var ett plus.

Har någon fler saker att påpeka som man ska vara uppmärksam på när det gäller mekaniken? Skiljer förmodligen från år till år men det finns kanske några saker som rent generellt strular på vetten?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

strul på perfekta bilar näää..

Inlägg av Ingo »

Men okay.På bilar före 88 sållar ackompressorn olja upp under huven(finns faktiskt en speciell skyddsplåt för att fånga upp stänket på eftermarknaden.från 88 kom nippodensokompressorer så det problemet verkar försvinna(i och för sig verkar man byta kompressortyp nästan varje år men det kan vara en kostnadsfråga).Vi använder bilarna på sommaren framför allt och är klimatanläggningen inkopplad går en av fläktarna ständigt,så efter några år lägger den av av.det går att byta kol i motorn men den är väl rätt överkomlig i pris ändå.Generatorn är väl eljest det som jag bedömer som det sämsta på hela bilen.Men att dom pajar är väl samma problem,dom ger hiskeligt med ström,blir enormt varma och används bilen inte regelbundet är väl inte alltid batteriet fulladdat(egentligen skulle man ha underhållsladdning på,när bilen står någon vecka).Följdaktligen pajar batteriet någon gång också.ett tips är att se till att batteriet är fulladdat på hösten och att batterikabeln är av.det sägs att ett niovolts batteri ska hålla kvar minnet i datorn över vintern,men knappast troligt),tpibilarna brukar sålla lite olja runt insuget och även lite vatten ibland.Inte svårt att fixa men det tar tid.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Rent mekaniska fel i motorn==> NEJ om man inte har misshandlat å det grövsta, gäller alla modeller.. Automaterna slits, vilket är normalt. de manuella är skottsäkra, OD'n på 4+3 är granksa svag och vek..

Detta gäller för otimmade/måttligt tirmmade (typ luftfilter, chip, kat, avgass, 52mmTB) motorer
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar