Automatlåda växlar ej
-
- Nykomling
- Inlägg: 16
- Blev medlem: fre maj 22, 2009 22:51
- Ort: Falkenberg
- Kontakt:
Automatlåda växlar ej
Hej.
Min automatlåda har slutat att växla. (kör bara i ettan)
Har inte en susning om vad det kan vara.
Oljan har jag kollat, den är ok.
76:a
350 motor
MvH Henrik
Min automatlåda har slutat att växla. (kör bara i ettan)
Har inte en susning om vad det kan vara.
Oljan har jag kollat, den är ok.
76:a
350 motor
MvH Henrik
Stingray 76
Falkenberg
Falkenberg
Re: Automatlåda växlar ej
Jag antar att du har kollat olje nivån med motorn igång.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Automatlåda växlar ej
Är det en TH-350 autom. Det kan vara vakuum slangen som hoppat bort från vakuum modelatorn.
/Christer 

-
- Nykomling
- Inlägg: 16
- Blev medlem: fre maj 22, 2009 22:51
- Ort: Falkenberg
- Kontakt:
Re: Automatlåda växlar ej
OK, det får kollas, vart sitter den ungefär?Chrippe skrev:Är det en TH-350 autom. Det kan vara vakuum slangen som hoppat bort från vakuum modelatorn.
Stingray 76
Falkenberg
Falkenberg
Re: Automatlåda växlar ej
Den sitter bak på höger sida , det ska gå en vakuum slang från insuget till modelatorn.
Modelatorn kan ha gett upp , men det brukar vara vanligare att det är läck eller att vakuum slangen hoppat bort.
Modelatorn kan ha gett upp , men det brukar vara vanligare att det är läck eller att vakuum slangen hoppat bort.
/Christer 

Re: Automatlåda växlar ej
tja! kolla guvenören (hjärtat i en th350), har för mig att den sitter på vänster sida långt bak på lådan innaför ett runt lock. du får bort locket enkelt genom att lirka ut det med en skruvmejsel, när locket är borta ser du "guvenören" en axel med två vikter som slungas ut, du får bort den genom att försiktigt skruva ut den ett kvartsvarv eller nått och samtidigt lirka den utåt, i enden som sticker in i lådan finner du ett plast drev som förmodligen ser ut att ha gjort sitt. när du fått ut den så sitter plastdrevet med en liten sprint som man får knacka ut. annars kan det vara slungvikterna som kärvar. tar max en halvtimma att kolla upp om det är den. är drevet trasigt så köp ett nytt som är tillverkat i grön plast då det ska hålla bättre enligt utsago. kostar inte många kronor. detta hände på en kompis bil, hade nyss stoppat dit en nyrenoverad låda och hann bara åka 3mil innan den helt plöttsligt endast gick på ettan och backen. har för mig att vacumet endast gör att lådan växlar lugnare och på lägre varv men jag kan ha fel.
lycka till. mvh nicklas
lycka till. mvh nicklas
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Re: Automatlåda växlar ej
Hur har det gått, har du hittat felet?
Guvenören borde det inte vara eftersom den endast ska sköta växlingen vid fullgas (WOT) då den bestämmer oberoende av vakuum och ev justerbar vakuum-modulator, om inte den kärvar och fastnat i "maxläge" som dixon skriver.
Men om modulatorn ev skulle kärva och fastna i nåt läge borde inte heller spela någon roll, eftersom den styrs av vakuum, och det enda som händer om man kopplar bort vakuumslangen är att det rycker mer vid växlingarna, även vid låga varv.
Nu har jag ingen TH350 själv, men funkar reverse?
När uppkom felet, plötsligt efter "busning", eller funkade den innan du ställde bort bilen för natten och defekt nästa dag?
Är det en original-låda eller preppad?
Guvenören borde det inte vara eftersom den endast ska sköta växlingen vid fullgas (WOT) då den bestämmer oberoende av vakuum och ev justerbar vakuum-modulator, om inte den kärvar och fastnat i "maxläge" som dixon skriver.
Men om modulatorn ev skulle kärva och fastna i nåt läge borde inte heller spela någon roll, eftersom den styrs av vakuum, och det enda som händer om man kopplar bort vakuumslangen är att det rycker mer vid växlingarna, även vid låga varv.
Nu har jag ingen TH350 själv, men funkar reverse?
När uppkom felet, plötsligt efter "busning", eller funkade den innan du ställde bort bilen för natten och defekt nästa dag?
Är det en original-låda eller preppad?
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Re: Automatlåda växlar ej
Vad jag kommer ihåg , när min vakuum slang hade av misstag åkt av modelatorn så växlade lådan bara när jag förde växelspaken från 1 till 2 till drive. men det behöver inte vara din orsak till ditt proplem med din låda.
/Christer 

-
- Nykomling
- Inlägg: 16
- Blev medlem: fre maj 22, 2009 22:51
- Ort: Falkenberg
- Kontakt:
Re: Automatlåda växlar ej
R0ffe skrev:Hur har det gått, har du hittat felet?
Guvenören borde det inte vara eftersom den endast ska sköta växlingen vid fullgas (WOT) då den bestämmer oberoende av vakuum och ev justerbar vakuum-modulator, om inte den kärvar och fastnat i "maxläge" som dixon skriver.
Men om modulatorn ev skulle kärva och fastna i nåt läge borde inte heller spela någon roll, eftersom den styrs av vakuum, och det enda som händer om man kopplar bort vakuumslangen är att det rycker mer vid växlingarna, även vid låga varv.
Nu har jag ingen TH350 själv, men funkar reverse?
När uppkom felet, plötsligt efter "busning", eller funkade den innan du ställde bort bilen för natten och defekt nästa dag?
Är det en original-låda eller preppad?
Nej jag har inte hunnit kolla det än. Väntar tills grannen är hemma då där finns oljegrop.
Felet uppkom från en dag till en annan, alltså ingen "buskörning" eller dylikt. Det är en orginallåda.
Har du några ideér på vad det kan vara?
Lådan bör ju inte vara helt "paj" eftersom den rullar i ettan och i backen.
Inga ovanliga eller konstiga ljud hörs heller.
Dock så känns spaken liten "tajtare" nu än innan. Det är lätt att lägga i de olika växlarna och den känns inte lika "glappig" som innan.
hmm myskofel
Stingray 76
Falkenberg
Falkenberg
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Re: Automatlåda växlar ej
Förresten, TH350 har en kickdown wire istället en soleonid som Th400 har, om den har hakat upp sig i WOT-läge så vill lådan uppföra sig som när du gör en kickdown på landsvägen, växla ner och hålla ut längre på varje växel och låta guvenören bestämma växlingsvarvet.
Du råkar inte ha tryckt gaspedalen i botten vid uppstart eller "torrgasat" i garaget och den kan ha fastnat i fel läge?
Har du testat köra på D och varvat upp till 4500rpm där vanligtvis guvenören ska växla till nästa växel?
Kolla kickdown wiren när du får tid.
Du råkar inte ha tryckt gaspedalen i botten vid uppstart eller "torrgasat" i garaget och den kan ha fastnat i fel läge?
Har du testat köra på D och varvat upp till 4500rpm där vanligtvis guvenören ska växla till nästa växel?
Kolla kickdown wiren när du får tid.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
-
- Nykomling
- Inlägg: 16
- Blev medlem: fre maj 22, 2009 22:51
- Ort: Falkenberg
- Kontakt:
Re: Automatlåda växlar ej
värt att kolla upp,R0ffe skrev:Förresten, TH350 har en kickdown wire istället en soleonid som Th400 har, om den har hakat upp sig i WOT-läge så vill lådan uppföra sig som när du gör en kickdown på landsvägen, växla ner och hålla ut längre på varje växel och låta guvenören bestämma växlingsvarvet.
Du råkar inte ha tryckt gaspedalen i botten vid uppstart eller "torrgasat" i garaget och den kan ha fastnat i fel läge?
Har du testat köra på D och varvat upp till 4500rpm där vanligtvis guvenören ska växla till nästa växel?
Kolla kickdown wiren när du får tid.
några 4500 varv tror jag inte jag har varit uppe i.
Bilen bör väl växla innan 4500 varv?
Jag är ganska så ny på vad det gäller bilar. Det är inte omöjligt att gaspedalen har gått i botten vid uppstart.
Ska jag låta han varva högt och se vad som händer? eller hur menar du?
tack för hjälpen så länge...
Stingray 76
Falkenberg
Falkenberg
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Re: Automatlåda växlar ej
Vid vanlig körning så bestäms växlingsvarvet av vakuummodulatorn (därför brukar man oftast montera en justerbar variant, då finns det en justerskruv inne i hålet där vakuumslangen ansluts på modulatorn och man ändra växlingsvarvet några hundra rpm upp eller neråt).
Men vid WOT (wide open throttle) så gör lådan en kickdown om varvet är lågt och fortsätter du att hålla WOT så är det Guvenören som bestämmer växlingspunkt, och originallådor brukar ligga kring 4500 om jag inte minns helt fel.
Så lådan borde växla upp vid högst 4500rpm om lådan är just och endast guvenör eller reglage strular.
Kolla först länkaget och att wiren löper lätt, även ner på lådan ska reglaget röra sig som det ska.
Om allt verkar OK så lossa Guvenören och kolla att armarna löper lätt och håller sig in mot centrumaxeln.
Men vid WOT (wide open throttle) så gör lådan en kickdown om varvet är lågt och fortsätter du att hålla WOT så är det Guvenören som bestämmer växlingspunkt, och originallådor brukar ligga kring 4500 om jag inte minns helt fel.
Så lådan borde växla upp vid högst 4500rpm om lådan är just och endast guvenör eller reglage strular.
Kolla först länkaget och att wiren löper lätt, även ner på lådan ska reglaget röra sig som det ska.
Om allt verkar OK så lossa Guvenören och kolla att armarna löper lätt och håller sig in mot centrumaxeln.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
-
- Nykomling
- Inlägg: 16
- Blev medlem: fre maj 22, 2009 22:51
- Ort: Falkenberg
- Kontakt:
Re: Automatlåda växlar ej
R0ffe:
Du är inne på rätt spår. Testade bilen idag lite.
Vid 4500 varv så växlar den upp.
Den växlar ner fint.
Kickdown fungerar.
Men lite brötit om man ska hålla på att varva ut den till 4500 varv varje gång den ska växla
Vad tror du då att det kan vara?
Stort tack för hjälpen sålänge
Du är inne på rätt spår. Testade bilen idag lite.
Vid 4500 varv så växlar den upp.
Den växlar ner fint.
Kickdown fungerar.
Men lite brötit om man ska hålla på att varva ut den till 4500 varv varje gång den ska växla

Vad tror du då att det kan vara?
Stort tack för hjälpen sålänge
Stingray 76
Falkenberg
Falkenberg
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Re: Automatlåda växlar ej
Bra, då kollar du om Kickdown-wiren och länkaget nere på lådan rör sig som dom ska, dvs vid WOT ska wiren dra och ändra länkaget, men sen ska den återgå när du släpper gasen igen, annars kärvar något eller har hakat fast på något sätt.
För du är säker att det är en TH350 du har, den har en Kickdown-wire från förgasaren ner till lådan?
Ser allt där bra ut så måste du nog ta och öppna Guvenören och se om någon fjäder gått av eller om armarna kärvar (nötta infästningar), allt ska gå lätt utan att "hugga" eller kärva.
Jag hittade ingen manual på TH350 hemma, bara TH400 och 4L60E, guvenören ser visserligen likadan ut men täcklocken är olika om jag inte minns helt fel.
Men här är en länk så att du åtminstone får ser hur den ska se ut och hur man byter fjädrar och vikter om man vill ändra växlingspunkt. (klicka på next nere efter texten) http://www.dragracingonline.com/technic ... -bm-1.html
Jag ska leta och se om jag hittar nån bättre bilder på hur det ser ut och fungerar i verkligheten.
Förresten, när jag nyköpt min Vette så monterade jag en switch i mittkonsolen som aktiverade kickdown-soleoniden på min TH400, prefekt på strippen, bara slå på den på startlinjen och lägga i D, sedan vänta på sista gula lampan och stampa gasen i botten!
Jämna och repeterbara tider dagarna i ända, perfekt för Bracket!
Det enda man fick tänka på var att slå av den efter mållinjen så att man inte brände upp soleoniden..!
Men sen byggde jag om till manuellt ventilhus och växlar som jag vill själv..... men inte lika jämna tider...
Jag tror även jag har sparat guvenörerna från mina Th400 lådor om du kan behöva delar senare. (man plockar bort dom när man har manuellt ventilhus)
För du är säker att det är en TH350 du har, den har en Kickdown-wire från förgasaren ner till lådan?
Ser allt där bra ut så måste du nog ta och öppna Guvenören och se om någon fjäder gått av eller om armarna kärvar (nötta infästningar), allt ska gå lätt utan att "hugga" eller kärva.
Jag hittade ingen manual på TH350 hemma, bara TH400 och 4L60E, guvenören ser visserligen likadan ut men täcklocken är olika om jag inte minns helt fel.
Men här är en länk så att du åtminstone får ser hur den ska se ut och hur man byter fjädrar och vikter om man vill ändra växlingspunkt. (klicka på next nere efter texten) http://www.dragracingonline.com/technic ... -bm-1.html
Jag ska leta och se om jag hittar nån bättre bilder på hur det ser ut och fungerar i verkligheten.
Förresten, när jag nyköpt min Vette så monterade jag en switch i mittkonsolen som aktiverade kickdown-soleoniden på min TH400, prefekt på strippen, bara slå på den på startlinjen och lägga i D, sedan vänta på sista gula lampan och stampa gasen i botten!
Jämna och repeterbara tider dagarna i ända, perfekt för Bracket!
Det enda man fick tänka på var att slå av den efter mållinjen så att man inte brände upp soleoniden..!
Men sen byggde jag om till manuellt ventilhus och växlar som jag vill själv..... men inte lika jämna tider...

Jag tror även jag har sparat guvenörerna från mina Th400 lådor om du kan behöva delar senare. (man plockar bort dom när man har manuellt ventilhus)
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
-
- Nykomling
- Inlägg: 16
- Blev medlem: fre maj 22, 2009 22:51
- Ort: Falkenberg
- Kontakt:
Re: Automatlåda växlar ej
Så ja...
Wiren löper lätt och fint.
Nu fungerar bilen nästan som den ska också. Den växlar normalt och kickdown fungerar, dock fungerar inte kickdownen på högsta växeln.
Så jag får ta och kolla guvenören också.
Tack sålänge
Wiren löper lätt och fint.
Nu fungerar bilen nästan som den ska också. Den växlar normalt och kickdown fungerar, dock fungerar inte kickdownen på högsta växeln.
Så jag får ta och kolla guvenören också.
Tack sålänge
Stingray 76
Falkenberg
Falkenberg