Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av velasoraptor »

Orginal skall bilen ha 405hp (342rwhp) C5 Z06 (Kollade tyvärr inte rwhp orginal).Det första jag gjorde på bilen var att montera dit Vara Ram,Lg street headers,x-pipa och racekattar.På dynon hos Anders blev det 362rwhp och 475nm.Efter mappning blev det 372rwhp och 485 nm.Allså gjorde det 10 rwhp. Bara igenom att mappa bilen efter man bytt till headers.Sammanlagt av bytet blev 30rwhp.Så det lönar sig att sätta dit headers och mappa bilen efteråt.Efter detta bytte jag till BB Bullit catback samt satte dit ett fast 78mm insug samt callaway 87mm gasspjäll.Efter dynotest blev det 374,3 rwhp och 485 nm.Bara 3 rwhp mer en förut.Att inte vridet blev bättre beror på att BB Bullit är ju rakt igenom och lämmnar inget motstånd.Därimot blir det lite mer hästar på toppen med BB bullit.(lite besviken blev man)Det senast jag gjorde var att bya till en DRM banracing cam(Christer och Affe rekomenderade denna cam) och det var en kanon bra cam. Lagom vass(vad det nu är haha) samt jäkligt körbar.Den klarar också besiktningen.I dynon så blev det 406 rwhp och 510nm.Jag fick ytterligare 32 rwhp på kambytet.Troligen blev det bra effect efter som fast insuget tillsammans med vassare cam fungerar bra på trimmade motorer.Det är ganska lönlöst att sätta dit typ ett 102mm fast insug på en 5,7liters motor.Man tappar mycket i vrid på det.Speciellt på en otrimmad motor.Det är för stort man eldar för kråkorna.Orginal C5 Z06 insuget räcker till 500hp.Orginal C5 Z06 insug kommer man långt med om man inte vill byta till typ ett fast insug.Bilen går annars kanon bra i alla varv tal och drar bara 0,88 lit/mil landsväg.Nu får man lungna sig ett tag eller haha eller!!! vore kul att höra vad andra fått för effekt med liknade trim.Om inte annat kanske lite kul med denna information för er som funderar på att trimma lite. Kenta C5 Z06 2004 479hp (406rwhp och 510rwnm rototest svepmetoden)
Senast redigerad av velasoraptor den fre dec 11, 2009 9:14, redigerad totalt 7 gång.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: om vilken effect jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av brainstorm »

Riktigt intressant läsning. Hoppas på att några andra kan dokumentera sina trimmningar. Skulle vara kul att veta hur mycket sakerna gör på en vanlig C5:a
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: om vilken effect jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Conan999 »

Intressant. Själv ska jag fortsätta mina trimplaner i vinter med Kalluftinsug plus headders
MVH Conan999
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: om vilken effect jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Bengt »

Skrev en A4 sida igår o tryckte sen på fel knapp :shock: Återkommer med ett inlägg i debatten :lol:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av 62an »

373 RWHP original mätt hos Rototest!!

Med Supermaxx headers, Vararam, Fast 90 mm insug, samt SuperTrapp ljuddämpare blev det 396 RWHP. Alltså inte så värst mycket mer än tidigare. Dock hade jag alldeles för lågt bränsletryck vid andra mätningen, vilket kan ha påverkat det hela.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av velasoraptor »

Det låter väldigt mycket.Men det beror på hur man mäter det hela i rototesten.(det finns flera sätt)på vilket sätt du har gjort testen vet vi ju inte.Anders på (Vette.se)gasar upp bilen på samma sätt som man gör när man gasar i väg på gatan.Då blir det mindre hästar men rättvisa sådana(svepmetoden).Jag har svårt att tro att du får 396rwhp på det sättet Anders mäter HK.Man har runt 340-349 rwhp orginal på bilen om du har en C5 Z06a.373 rwhp har jag aldrig hört att någon som har en C5 Z06a fått i en orginalmotor.jag fick 375 rwhp med LG headers,x-pipa,racekattar.BB Bullit samt Fast insug och Callaway trottlebody och mappning.Så jag får det inte att stämma.Testade man på samma sett som dom gör i USA skulle jag säkert ha över 430rwhp.Mät dina hästar hos Anders(Vette.se) på hans dyno (rorto test) så blir det en rättvis jämförselse.Har du gjort testen hos Anders så är det bara att grattulera till en ENORMT bra motor.Kenta C5 Z06 2004 406rwhp 510rwnm.
Senast redigerad av velasoraptor den fre dec 11, 2009 16:20, redigerad totalt 8 gång.
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av 62an »

Hej Kenta,

Jag har varit i kontakt med Rototest många gånger och det är just Rototest själva som effektmätt min bil år 2005. Jag har testat flera bilar hos dem och fått väldigt mycket information om Rototests produkter, då jag var nära att köpa en anläggning av dem för många år sedan (2003). Testerna har utförts av en av deras utvecklingsingenjörer.

Min bil testades enligt Steady State-metoden som är den metod som Rototest rekommenderar. Svepmetoden tog de fram som ett snabbare och billigare alternativ till Steady State, som tar lång tid att göra. Steady State ger den noggrannaste mätningen och är den metod som de flesta biltillverkare använder.

Steady Rate, eller svepmetoden är snabbare och billigare, men ger en missvisning p g a att en del av effekten går åt till att accelerera de rörliga delarna i motor och drivlina. Man kan kanske säga att det är en mer rättvisande metod, eftersom den efterliknar motorns effektutveckling vid acceleration. Dock så påverkas det, precis som du säger, av hur snabbt man ökar varvtalet. Vilken varvtalsökningstakt är korrekt i så fall? 100 rpm/sek, 500 rpm/sek, 1000 rpm/sek eller 1500 rpm/sek? Det beror förstås vilken växel man accelerar på.

Personligen tycker jag att Steady State är den lämpligaste metoden. Då får man veta hur mycket effekt motorn har vid ett visst konstant varvtal, t ex vid effekttoppen kring 6200 rpm. Där utveckar min motor 396 hk om man mäter på drivaxlarna. När den var helt original utvecklade motorn 373,1 hk på drivhjulen vid 6200 rpm. Det är den siffra som går att jämföra med fabriksangivelsen på 411 hk (405 bhp), som mäts med samma metod.

Observera att jag vid sista mätningen hade en defekt bränsletrycksregulator som gav 54 psi mot normalt 58-60 psi. Detta påverkar sannolikt uteffekten, enligt JRM Racing. Dessutom slirade kopplingen vid 6200 rpm, vilket ökar drivlineförlusten. Det luktade apa hos Anders. Det var alltså Anders på Vette.se som gjorde mätningen neligt svepmetoden. Den mätningen gav dock bara 390 hk. 396 hk gav den vi en Steady State-mätning vid 6200 rpm.

Normal förlust i drivlinan är 7-10% enligt Rototest. I så fall är 373,1 hk helt inom ramen. På nya C6 Z06 har Rototest mätt upp 7% drivlineförlust. Det bör vara ungefär samma på C5 med tanke på att de nästan är identiska.

Summasummarum är att man ska jämföra äpplen med äpplen, och att mätmetoden nog får vara den som varje person föredrar. Bara man jämför med samma metod och och samma mätutrustning. Helst samma anläggning, men Rototest ska vara inom 1% oavsett anläggning om den bara kalibreras rätt och regelbundet.

Här är mitt testprotokoll från Rototest: http://www.clubcorvette.se/Corvettefakt ... T_Z06b.pdf

Mer finns att läsa på:

http://www.rototest.se
http://www.rototest.com/dynamometer/dyn ... &Visitor=2
http://www.rri.se/index.php?DN=38
http://www.rototest.com/function/functi ... leType=pdf
http://www.rototest.com/function/functi ... leType=pdf
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan!! Intressant.Min bil var ganska vass innan trimmning.Jag mätte aldrig bilens rwhp orginal innan headers kom på.
Men på Anders dyno hade jag 375rwhp OBS med headers,rackattar,x-pipa, 78mm fast,78mm Callaway trottlebody BB Bullit samt mappning..Om du har 373rwhp orginal så har du runt 30rwhp mer en någon C5 Z06 jag både sett och hört talas om med en orginal bil.Jag är inte ensam om att tycka att 373rwhp låter otroligt mycket för en orginal C5 Z06.Dom tester jag sett ligger runt 340-349 rwhp orginal på 02-04 C5 Z06.En 01 C5 Z06a jag såg testas med Anders Rototest hade 336rwhp(385hp i motorn).Det är ju knappast troligt att du skulle ha runt 30 rwhp mer orginal en mig.Nog att det skilljer en del i hp mellan olika bilar.Men inte så mycket bakhjulshästar och min bil var vass orginal.Inte ens i USA som alltid får fram så höga siffror på sina skumma mätningar finns det någon orginal C5 Z06 med 373rwhp.En i USA påstod att han hade 355 rwhp på en C5 Z06a.Det blev en massa skriverier om det och en massa grattis till killen om att han hade en vass bil.Men som sagt man måste nog testa bilarna på samma ställe och samma förhållande för att få veta sanningen.Detta var dock intressant.Stämmer dina rwhp så har du som jag sagt förut den absolut vassaste C5 Z06a orginal jag hört talas om.Men jag säger absolut inte att du har fel om man ser till dina redovisade värden.Men gjorde jag samma test som dig så skulle troligen mina siffror vara betydligt högre en vad dom är nu.Mvh Kenta C5 Z06 2004 (406rwhp 510rwnm.)
Senast redigerad av velasoraptor den tis dec 08, 2009 19:44, redigerad totalt 6 gång.
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av 62an »

Testprotokollet är utfärdat av Rototest i Rönninge. Detta är Rototests huvudkontor, där produkten är utvecklad. Om någon vet hur man ska genomföra mätningen på ett korrekt sätt, måste det väl vara de själva. Dit kommer bl a Auto, Motor & Sport med sina testbilar. Porsche Sverige och Flash Engineering är andra kunder. Jag tror att mätningen är korrekt gjord och att siffrorna stämmer. Det är även de som sålt anläggningen till vette.se och utbildat Anders.

Testmetoden är Steady State, statisk eller constant speed (kärt barn har många namn). Detta är den metod alla biltillverkare använder och den metod som är jämförbar med fabriksangivlesen 405 (411) hk. Min bil levererade vid testtillfället konstant under 5-10 sek 373,1 metriska hk till drivaxlarna vid fullgas. Det är bara att läsa innantill på testprotokollet. Det är inget påhitt eller någon förfalskning av data. Rototest har sannolikt kvar originalet av testprotokollet hos sig om någon vill kolla med dem.

Tänk också på att amerikanska siffror från mätningar gjorda på en traditionell chassidynamometer i amerikanska enheter kan inte jämföras med mätningar gjorda på en Rototestanläggning i metriska enheter!

Jag vet inte var dina effektsiffror kommer ifrån, men de verkar ändå vara i lägsta laget. När jag gjorde en snabb sökning på webben hittade jag exempelvis följande siffror som användare rapporterat på Z06vette.com. Jag sökte på "stock rwhp". Det går nog att hitta fler effektangivelser om man letar lite till. Dock så var det lätt att hitta folk som har 15-20 hästar mer än de högsta du hade hört talas om. Över 360 amerikahästar verkar vara ganska vanligt. Alla 2001 Z06 får du plocka bort, eftersom de inte har samma uteffekt som 2002-2004.

Följande siffror är ett axplock från http://www.z06vette.com: 360, 349, 347, 355, 338, 364, 365, 363, 362, 359, 344, 362, 360, 358, 370, 345, 364, 356

Det lägsta värdet jag hittade var 338 bhp, vilket motsvarar 343 metriska hästar. Det högsta värdet jag hittade var 370 bhp, vilket motsvarar 375,5 metriska.

Genomsnittsvärdet är c:a 357 amerikanska hästar, vilket motsvarar 362 europeiska hästar. GM själva räknar med 12% drivlineförluster på en traditionell chassidynamometer enligt de flesta källorna på forumen. Tar vi genomsnittsvärdet enligt ovan på 357 amerikahästar och multiplicerar med 1,12, så får vi siffran 400 hk, vilket är ganska nära det vi förväntar oss. Omkring 357 amerikanska hk är alltså vad man kan förvänta sig på en traditionell chassidynamometer i USA. Det är naturligtvis också helt beroende på vilken utrustning man kör med.

Tänk även på att på traditionella chassidynamometrar överförs kraften via däcken till ståltrummor i dynamometern och utrustningen registrerar endast den kraft som däcken förmår att överföra till ståltrumman. Det finns alltså en viss förlust mellan gummidäcken och ståltrummorna som elimineras helt i Rototests utrustning. Rototests utrustning visar effekten på DRIVAXLARNA och de siffror som jag redovisat för min bil är metriska hästkrafter, vilket är 1,5% MER än amerikanska hästkrafter. GM kalkylerar med 12% förlust, men det är MED däckförlusterna. Därför bör man inte använda faktorn 1,12 om man inte vill ha glädjesiffror.

Rototest har till mig rekommenderat att man ska använda faktorn 1,07-1,1 (7-10% drivlineförlust) på en modern 2-hjulsdriven bil med manuell växellåda när man ska beräkna verklig effekt på svänghjulet. Min svänghjulseffekt blev då 399-410 hk original. Detta är som jag ser det helt överensstämmande med effektangivelsen från GM. Kanske t o m lite lågt, eftersom det ska vara 411 metriska hästkrafter.

Kontentan av det hela blir alltså att det är viktigt att jämföra äpplen med äpplen. Mätmetoden ska vara densamma (statisk eller svep). Utrustningen ska vara densamma (Rototest vs traditionell). Enheterna ska vara samma (amerikanska eller metriska). Mätresultaten måste vara korrigerade (temperatur, lufttryck).
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan! Dina siffror är säkert helt ok. Kanske har det blivit en uppdaterad programvara för rototest sedan 2005.Men det spelar kanske inte någon roll.Det var då du gjorde din test av vad jag förstår. Inte vet jag.. men jag motsäger mig absolut inte dina tester.Siten Z06.com känner jag till.Men den ratades av en Tysk site för länge sedan som felaktig.Inte vet jag.2001 Z06 vet jag har 385 amerikanska motor hästar orginal.En Z06 2001a hade 336,7 svenska bakhjulshästar orginal i rototest på Mantorp 2008 Detta såg jag. Testad på samma sett som min bil.Där stämmer förhållandena mellan Z06 01 och Z06 02-04 på orginal bil.02-04 Z06 har 20hp mera i motorn en 01 Z06 och ca 15 bakhjulshästar mera. Z06 02-04 har 405 Amrikanska hästar i motorn och Z06 01 har 385 Amrikanska hästar i motorn.Allså lägg till ca15rwhp till 336rwhp så får du runt 349rwhp som Z06 02-04.Räknat på 01ans rwhp.Siffrorna skiljer sig så klart några hp ifrån bil till bil.Att svep metoden ger mindre rwhp vet jag.Men 373rwhp orginal är endå jäkligt mycket even om man använt sig av statiska metoden.373rwhp orginal i en C5 Z06a?? Den är fortfarande den klart vassaste orginal bil jag hört talas om Det är logiskt för mig det jag själv ser..Inget mer att tillägga i detta.Lev väl Kenta C5 Z06 2004 (406rwhp 510 rwnm) rototest SVEPMETODEN
Senast redigerad av velasoraptor den fre dec 11, 2009 16:13, redigerad totalt 2 gång.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Bobrob »

Testade min 2001 Z06 med original 385 hästar på Mantorpmötet i augusti 2008 i vette.se's Rototest och fick ett ovanligt bra resultat med "snabbmätmetoden" på 336,5 rwhp. Bilen helt standard men med Vararam-insug. Men, Vararam ger ju högre effekt ju fortare man kör (luffarturbo) och Rototestens fläktar ger ju bara dryga 100 kmt fartvind, så i verkligheten borde effekten vara något högre och det känns verkligen när man kör fort.

Vore intressant om man kunde hitta uppgifter om hur effekten skiljer sig mellan denna "snabbmetod", där man bara drar igenom hela varvtalsregistret en gång från tomgång till fullt varvtal (6500 rpm i mitt fall) och Steady-State metoden, där man ligger kvar på varvtalet vid max effekt (cirka 6000 rpm) under en viss tid (sliter nog lite mer på motorn - såg en YouTube-video där motor smällde vid denna test!).

Det är ju viktigt att använda samma metod och utrustning om man skall kunna jämföra mätningarna mellan olika bilar. Annars blir det ju tyvärr lite som att jämföra äpplen med päron. Smart vore ju att köra samma bil i samma dyno med de olika metoderna, så får man ju snabbt fram en översättningsfaktor mellan metoderna.

Här kommer en länk med bilder och protokoll för min bil från Mantorp 2008: http://vetteparts.se/nyheter/nyhet_2008-08-11.html

Fick bilen besiktigad idag utan anmärkning, så den står på lyften för montering av KOOKS Headers, X-pipa och B&B Bullet-system.

Bild

Om tomten är snäll blir det nog en Magna Charger kompressor till jul. Skall ge minst 130 rwhp extra. 336,5 + KOOKS Headers 40 hp + Magna Charger 130 hp =
Summa 506,5 RWHP till våren!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av 62an »

Det fanns ju en färdig tråd på http://www.z06vette.com som jag missade. Där finns över femhundra effektsiffror dokumenterade. Något ovetenskapligt kanske, men det ger en fingervisning.

http://www.z06vette.com/forums/f115/pol ... nly-38736/

Man får relativt lätt fram att medianvärdet för 2002-2004 Z06 ligger på runt 357 RWHP. Förlusten i drivlinan är alltså oftast omkring 48 hk. 48/405 är c:a 0,12. Medianvärdet för förluster i drivlinan på amerikanska mätningar är alltså omkring 12%, enligt denna ganska omfattande undersökning. Eftersom Rototest inte har några förluster mellan däck och trumma, är förlusten lägre vid mätning på deras utrustningar. Deras uppgift på 7-10% ter sig därför ganska trovärdig.

För er som tycker att ni i så fall har för lite effekt, kan jag säga att svepmetoden som går snabbare att köra, visar något lägre effekt än statiska metoden. Men det beror inte på att drivlineförlusterna är högre, utan på att effekt "försvinner" i accelerationsmomentet.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Ray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör apr 15, 2006 19:13
Ort: småland

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Ray »

Har kört min C5 01 på rototest (konstant speed) original 327,7rwhp 447,2Nm.
Med headers, racekattar, x-pipe, Z06 titansystem, blackwing och mappning
357,8rwhp 491,1Nm.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av brainstorm »

Någon som har någon aning om hur många hk och nm man får ut om man har installerat dessa mods? Både i motor och på bakhjulen.

Vararam insug
LG Super Pro Longtube headers med racekattar
Borla Stinger

Det rör sig om en Corvette C5 2001 (Ej Z06)
Candyman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: tis aug 04, 2009 17:27
Ort: Halmstad

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Candyman »

Hurricane luftfilter
90 mm spjällhus
90 mm insug
ls7 kam
afr toppar
jba headers
Bassani avgas med x pipa
420 bromsade enligt förra ägaren i usa.
Vet inte vilken sort han har bromsat den på.
I vilket fall som helst så är jag mkt nöjd med prestandan. :D
kak
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 40
Blev medlem: mån feb 26, 2007 22:56
Ort: stockholm

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av kak »

Hej,

Ls2 toppar
GM ls Hot Cam (snäll cam)
Ls6 insug
Mappning
med origonal filter o original avgassystem fick jag 349hk 490nm på bakhjulen på en vanlig C5:a -99 hos Anders på vette.se..
jag är nöjd med resultaten med tanke på det jag gjort plus att om jag slänger på headers, kattar och ett öppet filter så kommer jag nog få ut en hel del till... :lol:

Kostas
Micke
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 04, 2008 22:08
Ort: Skövde

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Micke »

Intressant tråd, kul att se vad andra får för effekt vid trimmning!

Själv stoppade jag i lite "godis" innan jag flyttade tillbaka till Sverige i somras. Efter sista "lyftningen" mappade jag bilen och gjorde en Dyno tuning. Effekten efter sista rullning blev 388 rwhp som jag känner mig nöjd med.
Bilen är en C5 2004 Commemorative Edition Cab.

Trimmningen gjordes i två omgångar med klart bra priser på delarna (dollarn stod inte så högt, speciellt inte den sista gången). Nedanstående prylar har jag stoppat i:

BBK Cold Air Induction
LS2 Throttle 90 mm
92 mm LSX FAST Intake
Hi-Perfomance Valve train och rockers
COMP XR281 Cam
Kraftigare kamkjeda o oljepump
Headers
Corsa X-pipe
Corsa cattar (tyvärr var jag lite "feg" så jag tog den lite "snällare" touring modellen men det är ändå ett skönt ljud :lol: !)

Nu i efterhand så ångrar jag att jag inte inkluderade AFR Heads o större FASTspridare eftersom det är halva priset på såväl delar som arbete jämfört med Sverige. Får väl bli nästa steg (man blir väl aldrig nöjd..... :lol: )
Nybliven C5 ägare
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Bengt »

Litet bidrag till denna trevlig tråd då.

Gillar(numera) inte överladdning då det känns som "fusk" plus att man givetvis aldrig kan bli nöjd förrän man har 1000hk med överladdning = ännu mer stålar

C5-2000 MN6
Började med att peta dit:

LG G5X1 kam
59cc AFR toppar med comp cams 921 fjädrar titanium retainers etc..
Yalla Terra rullvippor
Comp Cam stötstänger
SLP Dubbel kamkedja
SLP oljepump med någon höjt tryck
LG Super Pro Longtube headers med racekattar
Underdrive pulley, arp osv..

Vette-Anders mappade o bromsade till 393rwhp/506rwnm vid 5850/4950 rpm

Sommaren 2009 tänkte jag byta ut det restriktiva insuget men det vart lite mer kompletteringar:
LS2 -2007 block
Nytt ARP set
Tony Mamo FAst 90
Tony Mamo LS2 spjällhus
LS7 MAF sensor

För att para ihop alla delar krävdes bl.a. ny kamkåpa, flytta knacksensorerna till blocket, fila på motorfästet osv.. Dessutom en "Lingenfelter TRG-001 58x To 24x Crank Sensor Trigger or Reluctor Wheel Conversion Module *puh*. För att få kam/vev signalerna att lira med -2000 datorn. Naturligtvis var denna modul PAJ, bilen stendöd, och eftersom Anders inte mekat med denna modul tidigare fick vi plocka fram oscilloskopet o kolla det mesta... Modulerna var på backorder... men den nya funkade fint. Bra kundservice av Lingenfelter !

Anders grundmappade, konservativ tändning gav 441RWHP/562RWNM vid 6000/4870 rpm
Soppan tog slut o ett av grenrören läckte så det var väl ok siffror.

12,76 med gatdäck på Mantorp på två ynka försök är väl inget att skryta över men det var fan inte lätt att komma iväg..
13,14 har jag gjort med bilen som standard(catback+luftfiler) så det skall väl blir bättre framöver.

Catback är ett gammalt system från Ferrita. Tyst men helt fritt från all typ av resonans vilket är skönt på långresor. Vid 1600 varv på sexan är det ganska tyst. Maxar man så är man inte oberörd :-) Får sitta kvar.

K&N FIPK renar luften, är inte nöjd med den lösning o har planer på att bygga något mer optimalt. Kompentens finns i form av polare som är updragsledare i vindtunnel :-) Finns inga seriösa luftfilterlösningar till C5. Alla levererar störd luft och alla(?) har en anslutning på luftfiltersidan anpassad för orginal MAF(85mm eller nåt). Innebär tryckförluster då MAF:en nu är runt 100mm. I år blir det kanske luftintag ala VARARAM iaf för lite mer kalluft i Stockholmsköerna.

Spridarna har en egen histora. De är i höst utbytta till Ford Green tops med alla korrekta data från Greg Banish CD. Innebär att man måste göra om all mappning på nytt eftersom att t.ex. VE tabellen bara blir en dålig kompromiss med spridare utan rätt data.

Z06 MAFen har uppfört sig illa med ryckighet vid lugn jämn körning. Problemet är bl.a kass luftfilterlösning som ger mycket turbulent luft.(läst att vararam är ännu sämde) Hämtade hem en alu honeycomb från USA och fick ett bättre resultat. MAF signalen(HZ) håller sig i pricip i en cell från att ha hoppat runt i 4 celler(HP Tuners). Finns en bra tråd om detta där jag var lite aktiv..
http://www.hptuners.com/forum/showthread.php?t=26546

Även mailat med Jason på Saxonpc.com som kan leverera alu honeycombs. Han har nu även tagit hem en med 3mm celler som jag skall prova med i vår.
http://www.saxonpc.com/100mm-cells-for-100.html

Jaja, detta är överkurs för de flesta men alla som har lite koll på HPTuners o tittat på MAF signalen i en trimmad motor hajar åtminstone

Tanken med honeycomb i MAF:en är få ett jämnare luft flöde till MAF sensorn och få blien att sluta rycka vid låg belastning och låga varvtal, säg 2000varv. Annars mäter den liksom fel.

Närmast står i tur att kalibera MAFen med ytterligare en variant av honeycomb o sätta dit en delad kamkåpa så att besiktningarna går snabbare... O sen är det väl dags att leta efter en lite vassare kam. Effekten ligger väl i paritet med en C6Z06 så att kanske bara liite mer vore ju skoj. Haft planer på Etanol men soppasystem måste klara att leverera enanol motsvarande över 800hp bensinare! Men å andra sidan får man runt 25hp på köpet.
Att få körbarhet som en orginal bil är också ett viktigt mål. Med rätt spridardata ligger allt i mappningen !

Köpte en ny bredbandslamda i höstas och kan varmt rekommendera NGK AFX. NGK AFX anses vara den överlägset bästa för pengarna(230$ ?).
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av velasoraptor »

Detta var intressant Bengt!! Det du redovisar här var intressant.Din tid 12,76 är ju faktiskt exakt samma tid som C6 Z06orna brukar göra med gatdäck.Jag tror inte din bil går sämmre en dom.Jag har för mig att jag såg att C6 Z06 hade 428rwhp på Anders dyno.Men kan ha fel.Dina effekt siffror stämmer säkert och verkar logiska.Till skillnad ifrån vissa andra.Kul trimma på bara så får vi väl se var det hammnar.Jag har själv en del planer.Vi får se vad det blir av det.Kenta C5 Z06 2004 (406rwhp 510rwnm svepmetoden rototest)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Bengt »

C6Z06 fast list på corvetteforum. Var har du fått 12,76 ifrån ?
http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... -list.html
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan!! Jo jag har kört imot några på stippen.Den ena hade 12.76 med gatdäck.Den andra vet jag också hade 12,7 någonting.Så jag utgår ifrån vad jag själv varit med om.På banorna i USA har dom ju rena klistret på banorna var av dom sätter dessa kanontider man läser om.En kompis kom just ifrån USA.Han berättade just om den saken.Så det är olika förutsättningar överallt.Jag kanske missförstod dig.Jag tyckte du också hade kört på 12.76.Men det var kanske fel av mig.Kenta C5 Z06 2004 (406rwhp/510rwnm svepmetoden rototest)PS ja du vad fick jag det ifrån måste ha fått hjärnsläpp.Måste ha förväxlat något inlägg haha Kenta DS
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Bengt »

Jodå jag satte 12,76 på två försök. Med 5år gamla 295:or. Knappast nåt att skryta om... Sen vart det inget mer i somras. Allt ligger i starten. Bara att träna på "Ranger-metoden". Han släpper väl sin CD inom kort. När jag körde 13,14 med orginalmotorn hade jag 275bak. Den tiden är jag nöjd med :-) Du har förstås rätt i att svenska strippar preppade för klubbmöten inte är samma sak som de man har i USA... Bästa preppningen/banan hittills var på Säve depå när man smet in mellan de stora pojkarna, dock kördes bara 200m. Jädrar vilket bett ! Jösses vad man längtar till våren.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Lars Jakobsson »

Låter som sagt väldigt konstigt att dom inte kört bättre än 12,7!

Första repan tjejen körde någonsin på strippen med orginal C6, dvs inte Z06 gav 12,7! (Med vanliga gatdäck)

Men kompressor, 550rwhp körde hon 11,4 med gatdäck förra året.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av velasoraptor »

Grattis då är hon MYCKET duktig förare.Klarar man 12.7 med en orginal C6a i Sverige med vanliga gatdäck då är man duktig helt klart.Jag vet då ingen som jag känner som gjort det.Men det finns säkert några som lyckats med detta.Kenta C5 Z06 2004 (406rwhp/510rwnm svepmetoden rototest)
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av 62an »

velasoraptor skrev:Dina effekt siffror stämmer säkert och verkar logiska.Till skillnad ifrån vissa andra.
Hej Kenta,

Jag antar att "till skillnad ifrån vissa andra" syftar på mig, eftersom mina effektsiffror är de enda du ifrågasatt i denna tråd. Som jag förklarat, så är ju mätningarna gjorda med olika metoder.

Som jag redan tidigare påpekat, så är den effekt som uppmättes på min bil verkligen mycket nära den effekt som GM uppger för motortypen. Rototest, som är experter på sin egen utrustning, anger drivlineförlusterna (utan däckförluster) till mellan 7 och 10% vid full effekt på maximalt varvtal. GM uppger toppeffekten på LS6-motorn till 405 hp (SAE), vilket motsvarar 411 HK (metriska). Förlusten är alltså 7-10% av 411 hk = 28,8-41,1 hk. Beräknad original motoreffekt på min bil blir alltså inom ett spann på 401-414 hk. GM säger 411 metriska hk. Min beräknade motoreffekt var alltså verkligen EXAKT inom rätt spann. Vad är ologiskt med detta?


Ifrågasätt gärna informationen ovan, men tala då om exakt vad det är ni inte håller med om.

P.S. Nu gör bilen 12,54 på Mantorp med gatdäck. Den gjorde 12,92 på Mantorp helt original med slitna originaldäck 2005.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan 62an! jag är mycket medveten om att det är olika mätmetoder.Jag tyckte bara hur man en räknar att dina hp var väldig höga för en orginalbil.Men jag utgår ifrån Anders rototest (svep) vilket alla av oss gör som varit där och bromsat bilarna.Jag är mycket medveten om att den metod du använt stady stat ger högre hp.Nog om det.Vore väldigt inressant om du vid tillfälle bromsade bilen hos Anders så att det blev samma metod som för dom flesta av oss om du fortfarande kör orginal det vill säga.Då kan man först se om din bil är ovanligt vass för en orginal bil.Svart på vitt.Ha det bra. Kenta C5 Z06 2004 (406rwhp/510rwhp svepmetoden rototest.)
Senast redigerad av velasoraptor den mån jan 18, 2010 9:51, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Denna effect har jag fått vid Dynotest måttlig trimmning

Inlägg av Lars Jakobsson »

velasoraptor skrev:Grattis då är hon MYCKET duktig förare.Klarar man 12.7 med en orginal C6a i Sverige med vanliga gatdäck då är man duktig helt klart.Jag vet då ingen som jag känner som gjort det.Men det finns säkert några som lyckats med detta.Kenta C5 Z06 2004 (406rwhp/510rwnm svepmetoden rototest)
Ja, hon är duktig.. Körde själv 12,9 när den var orginal men då var däcken slut, får skylla på det ;).
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Skriv svar