Dilemma c6 eller z06

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
anders2
Nykomling
Nykomling

Dilemma c6 eller z06

Inlägg av anders2 »

Hej
Efter att ha suktat i 35 år efter en vette tänkte jag det skulle bli dags 2010.
Vill ha lite tips vad ni tror passar bäst för det jag tänkt använda bilen till.
Utseendemässigt och prestandamässigt föredrar jag z06 helt klart men vill helst ha aut....vilket inte går att kombinera.
Kommer prova köra på bana någon gång men inget primärt syfte med införskaffandet, den kommer att användas på lite "turer" inom Sverige o genom Tyskland. Vill gärna ha powern i z06:an......+ ljudet som iofs går att få med nya c6 modellen..
Är där stor buller/ljudskillnad inne i bilen vid landsvägskörning mellan modellerna?
Andra fördelar eller nackdelar om de båda modellerna jämförs

MVH
A
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Dilemma c6 eller z06

Inlägg av Corinthian »

anders2 skrev:Är där stor buller/ljudskillnad inne i bilen vid landsvägskörning mellan modellerna?
Jag tycker att ljudnivån är betydligt bekvämare (lägre) i Z06'an jämfört med base-modellen. Dock hade jag LG headers o borla system på den vanliga och stänger numera avgasspjället på Z06'an vid långkörning.

Jag hade Z51 på min C6'a med hoppet om att det skulle ge den väghållning och bromsförmåga som jag förväntade mig. Men efter att kört bilen på Mantorp under klubbmästerskapet stod det klart att den inte skulle hålla måttet. Automatlådan blev överhettad mm, så jag böt upp mig till Z06'an och har inte ångrat det för en sekund. Nu kommer ju Z51 ersättas av "Grand Sport" så då får man ju lite bättre bromsar, bredare spår mm, på en gång.
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

anders2 skrev:Hej
Efter att ha suktat i 35 år efter en vette tänkte jag det skulle bli dags 2010.
Vill ha lite tips vad ni tror passar bäst för det jag tänkt använda bilen till.
Utseendemässigt och prestandamässigt föredrar jag z06 helt klart men vill helst ha aut....vilket inte går att kombinera.
Kommer prova köra på bana någon gång men inget primärt syfte med införskaffandet, den kommer att användas på lite "turer" inom Sverige o genom Tyskland. Vill gärna ha powern i z06:an......+ ljudet som iofs går att få med nya c6 modellen..
Är där stor buller/ljudskillnad inne i bilen vid landsvägskörning mellan modellerna?

MVH
A
Om det är vilktigt att ha automat och effekt är ett alternativ överladdning.
Vill du ha ljudet är det bara att montera headers.
Min C6:a går som ett monster vid fullgas men är väldigt lungn och skön vid landsvägskörning, använder den till och med som pendlarbil till jobbet när vädret är ok.
Har ej testat den på bana.
Synd att dom inte har automat som option till Z06.

Corinthian: är det stor skillnad på väghållning och bromsarna mellan modellerna?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

BoBBa72 skrev:Corinthian: är det stor skillnad på väghållning och bromsarna mellan modellerna?
menar du mellan C6 (Base) & C6 Z51? eller mellan C6 Z51 & C6 Z06?

Jag har bara haft C6 Z51 innan Z06 och jag upplever det som en enorm skillnad. Z06 är mycket mer responsiv och man känner vägen på ett annat sätt. Mycket kan ju även hänga i att spårvidden är lite bredare vilket man även får på grand sport-modellen.
Nu har jag även uppdaterat bromsarna på Z06'an med Cobolt XR2 race belägg, för jag tyckte att det behövdes ännu mer bett.
Jag körde ifs R-hoj innan jag skaffade bilkörkort så jag vill gärna ha den känslan.

Jag körde 1.34 på Mantorp med C6'an med r-däck första gången jag var där och tyckte jag tog i rätt hårt. Testade sedan z06'an där och körde utan att anstränga mig 1.38 på slutkörda EMT-däck, så skillnad är det.

Jag kör Z06'an till/jobber varje dag o det funkar bra.
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

Tack för infon.
Jag menade mellan din förra C6 Z51 och din Z06.
Funderar på att uppgradera till Z06 bromsar i vinter på min C6.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

BoBBa72 skrev:Funderar på att uppgradera till Z06 bromsar i vinter på min C6.
det tycker jag du gör rätt i. Jag böt belägg på min förra och sedan slangarna till stålomspunna. Jag fick ändå aldrig till känslan som blev när jag böt upp mig.

tänk bara på att det kan vara svårt att hitta fälgar som klarar bigbrake-kit utan att behöva Z06 skärmar..

häre nåra exempel:
http://www.mamotorworks.com/corvette-c6 ... -9415.html
http://www.zip-corvette.com/ProductDeta ... R&CTitle=&
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Det är stor skillnad på en C6 och en C6 Z06, Z06:an är helt enkelt en helt annan bil. Det är mycket som skiljer bilarna åt och tittar man på prisskillnaden så anser jag att man får mer för pengarna vid Z06 köp. Jag köpte min Z06 ny här i Sverige 2006 och har nu kört 4 säsonger med den och är mycket nöjd, det var lite surt att slanta upp bara, men jag har inte ångrat mig en enda minut. Har testat dragrace, bankörning, 300-milarunda ner till LeMans härom året och har den till vanlig körning hemmavid - funkar perfekt till allt! :mrgreen:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Det är två helt olika bilar, även om du hänger på Z06 skärmar etc så blir det inte samma bil. Hela kostnaden att försöka få en vanlig C6 identisk med en Z06 är så stor att det inte lönar sig, dessutom kommer Z06 vara lättare hur du än gör då den har aluminum ram.

Min blivande projektbil är en Z06a nu när jag sålt DRM bilen, en vanlig C6a var inte ens aktuell trots att jag kanske har andra möjligheter än de flesta.

Sen finns det de som har satt automat i Z06an ...... :shock:
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
anders2
Nykomling
Nykomling

Inlägg av anders2 »

Tack för alla svar, verkar entydigt att det bör bli en z06:a:)
Helst vill man prova båda vid samma tillfälle för att märka skillnaden själv men det verkar svårt när jag kollat runt.

Ryktesvägen som inte verkar stämma är att z06:an är "bullrigare" att köra i landsvägsfart än norm. c6:an vilken jag kört. Det är den felaktiga infon som avskräckt mig från z06:an.

Så då blir det att leta efter en fin z06:a.......... 08:a eller nyare nu.........
Tack
Anders
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

Jag är själv bra sugen på att prova en Z06 och se hur den känns.
Bytte från en 911 (996) Carrera 2 till Corvetten jag har idag och jag saknar vägkänslan och responsen som Porschen hade.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

När vi valde C6.an så räknade jag direkt med överladdning, breddning mm.

Funderade aldrig ens över Z06, vi ville ha automat lådan från 06 och möjlighet att kunna ta bort taket.
Det fanns inte 07 när vi köpte. Har aldrig ångrat det valet, men så kör vi ju inte heller bana.

Det blir lite race rakt fram och där är automaten helt oslagbar.

Att betala så mycket mer för en bil som ger mindre känndes inte helt rätt.

Ska du använda bilen mest på allmän väg och nått enstaka race så kör på en överladdad och uppgraderad C6:a.
Den går betydligt bättre än en Z06:a för samma pengar.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kuggen »

c6:a z51 m-vxl gör 0-100 kmh på 0.2 sek långsammare än c6 z06 enligt spec. (nej inte mitt påhitt så är det bara). intressant att stock c6 ALDRIG var intressant som bas, som idag är såå billig vs prestanda.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

kuggen skrev:c6:a z51 m-vxl gör 0-100 kmh på 0.2 sek långsammare än c6 z06 enligt spec. (nej inte mitt påhitt så är det bara). intressant att stock c6 ALDRIG var intressant som bas, som idag är såå billig vs prestanda.
du har helt rätt. men man kör ju nästan aldrig 0-100.. utan 50-120, 80-200, 110-280 osv. där skiljer det sig mer...
prestanda på bilar 0-100 är inte särskillt intressant eftersom det beror mer på hk/kg (dvs förare), vått/torrt, däck, marktemperatur, däckstryck.. (tycker jag iaf)

då är det mer intressant vad en bil gör 100-0, 200-0, 0-100-0, 0-200-0 samt 0-300-0. där kan jag tänka mig att det skiljer en hel del mellan base & z06

jag hade en C6 Z51 förra året... tex så slutade automaten växla efter bara 5-10 varv på bana för att den blev överhettad... inge bra. då har ju Z51 dessutom en extra kylare
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kuggen »

pratar inte automater, passar inte i en sportbil från US. helt annat klipp i man. vissa kommer aldrig fatta detta oavsett vad.
z51 går ganska bra på ringen ref. klockade tider.
inte jag som påstår bara e så.
men det låter bra att ha en z06 håller med.
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kuggen »

enligt uppgift av annan persons erfarenhet hänger stock c6 med itallion stallions ganska bra på autobhan, ang. påståenden om överväldigande skillnader i högre farter.
inte jag som säger, upplevt av annan person.
håller med Z06 är speciell.
anders2
Nykomling
Nykomling

Inlägg av anders2 »

Skall försöka innan jag bestämmer mig att prova båda modellerna vid ett tillfälle.

Jag är helsåld på utseendet på Z06:an och det känns som jag kan göra avkall på aut. även om det hade varit bästa lösningen med Z06 med aut..... Letar efter svart Z06 2008 men hittar inget här hemma, finns utomlands....så i värsta fall får det bli en imp från EU.
Priset på en ny Z06 2008:a är oxå "hyfsat" nu, Säkerligen räcker en bas C6 till mitt behov men känns som om jag "väntat" 35 år på att förverkliga drömmen vill jag ha det som tilltalar mest både utseende mässigt och komfort mässigt i combination så aut får nog stryka på foten. Å andra sidan hade 2010 Grandsport aut kanske varit idealet
Skriv svar