Hej allihopa nu har jag lite funderingar ang handbromsen på min 72:a.
Själva armen (No1) som trycker ut backarna går trögt i leden och ska bytas ut, dock verkar den inte så lätt att lirka ut ur hålet i "skölden"..
Är det rätt att den bara ska "rätt ut"?
Bulten (No2) håller brickan som ser till att backarna håller sig på plats, brickan är skadad och ska bytas, är det så enkelt som att bara gänga ur bulten och byta bricka?
Det ser ut som bulten kan vara för lång för att komma loss..?
Tacksam för råd.
//Ricky.
Handbroms frågor
Handbroms frågor
- Bilagor
-
- handbromstn_.JPG (30.47 KiB) Visad 4188 gånger
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Handbroms frågor
No1: Armens led är fastsatt med ett clips på undersidan. Ta bort det så kan du dela armen i två... då går det lätt att få ut.Ricky skrev:Hej allihopa nu har jag lite funderingar ang handbromsen på min 72:a.
Själva armen (No1) som trycker ut backarna går trögt i leden och ska bytas ut, dock verkar den inte så lätt att lirka ut ur hålet i "skölden"..
Är det rätt att den bara ska "rätt ut"?
Bulten (No2) håller brickan som ser till att backarna håller sig på plats, brickan är skadad och ska bytas, är det så enkelt som att bara gänga ur bulten och byta bricka?
Det ser ut som bulten kan vara för lång för att komma loss..?
Tacksam för råd.
//Ricky.
No2: "Brickan" som du syftar på är en låsning av bulten och ser inte speciellt skadad ut på bilden? Om du nu måste ta bort bulten så är jag rätt säker på att du måste ta bort axeln (hela skiten, bromsar, hjullager) för att kunna ta loss bulten. Sen är det inte brickan som håller backarna på plats (i axial-led) utan "pinnarna med fjädrar". Backarna vilar sedan mot bulten samt justeringsskruven och allt alltså är fjäderbelastat.
Andreas Thunell
http://www.garaget.org/?car=98185
http://www.garaget.org/?car=98185
Re: Handbroms frågor
Stort tack.adde2k3 skrev: No1: Armens led är fastsatt med ett clips på undersidan. Ta bort det så kan du dela armen i två... då går det lätt att få ut.
No2: "Brickan" som du syftar på är en låsning av bulten och ser inte speciellt skadad ut på bilden? Om du nu måste ta bort bulten så är jag rätt säker på att du måste ta bort axeln (hela skiten, bromsar, hjullager) för att kunna ta loss bulten. Sen är det inte brickan som håller backarna på plats (i axial-led) utan "pinnarna med fjädrar". Backarna vilar sedan mot bulten samt justeringsskruven och allt alltså är fjäderbelastat.
Jag har inte hunnit kolla så noga men om Armen (No1) är delbar är ju problemet löst.
Aha.. OK då förstår jag..

Det såg ut som brickan (No2) skulle stödja backarna men då du beskriver funktionen blir det ju helt klart.

Åter igen STORT TACK.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Handbroms frågor
Mm, lungt! Jag har renoverat hela bakvagnen inkl handbroms. Slutade med att jag köpte rostfria grejer. Första gången jag bytt backarna sa det pang(!). Det var den där armen som hade blivit sliten så den "slant" och backarna lossnade ur spåret mot armen... och det var bara att börja om med rostfria grejer
Gör om gör rätt som det heter..

Andreas Thunell
http://www.garaget.org/?car=98185
http://www.garaget.org/?car=98185
Re: Handbroms frågor
Håller med adde2k3!
Bromsarna speciellt parkeringsbromsen kan vara ett riktigt elände.
Byt ut mot rostfritt direkt, istället för att hålla på med konstgjord andning, som jag själv gjorde
Jag rengjorde, smorde och donade med orginalgrejorna, allt tyckte jag var perfekt men det blev en 2:a ändå.
Så jag fick göra om alltsammans igen, fast då med nya rostfria delar.
Bromsarna speciellt parkeringsbromsen kan vara ett riktigt elände.
Byt ut mot rostfritt direkt, istället för att hålla på med konstgjord andning, som jag själv gjorde

Jag rengjorde, smorde och donade med orginalgrejorna, allt tyckte jag var perfekt men det blev en 2:a ändå.
Så jag fick göra om alltsammans igen, fast då med nya rostfria delar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Handbroms frågor
Jag har läst lite trådar om handbromsbekymmer så det blir "all in" med rostfria grejor från US.
Tack för hjälp och input.

Tack för hjälp och input.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Handbroms frågor
Du behöver inte rostfria backar, där går det bra med vanlig std.Ricky skrev:Jag har läst lite trådar om handbromsbekymmer så det blir "all in" med rostfria grejor från US.![]()
Tack för hjälp och input.
Hörde nånstans på nåt annat US forum att rostfria backar är klenare än std, då rostfritt material generellt har lägre hållfasthet.
Jag köpte från Willcox, bra priser förutom att jag också beställde monterings verktyget vilket inte fanns på lager och då försenade leveransen med 4 veckor, grrrrrr!
Annars kan jag rekomendera Mike "Trackdogg2" som håller till i Texas.
http://classiccorvetteparts.vstore.ca/index.php
Har nästan allt till C3'or och ger personlig support, kannonkille helt enkelt.
Ber man lite snällt så skriver han ner ordervärdet på tullpapperen också.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Handbroms frågor
OK tack gbak.
Hade en tanke på att köpa från Ecklers sedan vi får en del rabatt där genom CCS.
Hade en tanke på att köpa från Ecklers sedan vi får en del rabatt där genom CCS.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies
