Corvette 1984

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
sjolund86
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 13, 2010 17:09
Ort: Norrfors

Corvette 1984

Inlägg av sjolund86 »

Hej! jag har en corvette c4 Automat -84 som jag ha haft i 3-4 år nu som jag håller på att renovera upp till original skick!
jag undrar om det är någon som vet vad vacuum tanken har för uppgift på c4:an? Ledningen var pluggad där så därför fick man en funderare.
Så funderar om de vacuum styrda "Corvette EGR Valve" Ha för uppgifter?

Skulle va schysst me svar!
ha de gött alla corvette ägare 8)
Bilagor
corvette 84.JPG
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: sön aug 10, 2008 14:32

Re: Corvette 1984

Inlägg av bigmoose »

Härligt med en -84 :lol: jag har själv en.Jag har för mig att vacumtanken är till farthållaren.Din andra fråga är jag inte säker på vad du menar men egr ventilen öppnar med vacum :roll: och har med avgasreningen att göra.Skicka gärna en bild på tanken jag kan kolla mot min bil.Välkommen i gänget.MVH Bigmoose
Användarens profilbild
sjolund86
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 13, 2010 17:09
Ort: Norrfors

Re: Corvette 1984

Inlägg av sjolund86 »

Tackar! :D Jajemen, jag är då nöjd me min 84:a
Ja ha då inte haft några större problem med den, jag tror det skiljer nog inte så mycket mellan -84:an o -85:an rent prestanda messigt, om man har monterat headers o rensat katalysatorer som va gjort redan när jag hade köpt den! :)

Jag ha läst lite om att bränslepumpen i 84:an är lite för vek för att hålla bränsle trycket när man kör hårt om det är sant eller falskt?

http://www.joby.se/corvette/mods/2001-0X07_fuelpump/

Om man ska byta bränslepump mot t.ex en 85:as pump så måste man ju byta till stålledningar
annars kommer nog inte ledningarna att hålla!

Det sitter 2 st "EGR ventilen" (bilden) sitter under luftburken o den är kopplad till vacuumslangen som kommer från avgasrening/Motorns vacuum!
Om den ställer fin justeringen på insprutningen eller?
Tack för svaret ja fick!
MVH Nick
Bilagor
egr valve.jpg
egr valve.jpg (11.46 KiB) Visad 6475 gånger
JoBy
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: ons dec 08, 2004 18:30
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Corvette 1984

Inlägg av JoBy »

sjolund86 skrev:Jag ha läst lite om att bränslepumpen i 84:an är lite för vek för att hålla bränsle trycket när man kör hårt om det är sant eller falskt?
Den har små marginaler men räcker till om den är i bra skick.
Om t.ex. bränslefiltret inte varit bytt på länge kan spridarna börja tappa tryck eftersom det är små marginaler med orginalpumpen.

Det finns inga nackdelar med att använda en nyare pump. Både TPI och LT1 fungerar bra.
sjolund86 skrev:Om man ska byta bränslepump mot t.ex en 85:as pump så måste man ju byta till stålledningar
annars kommer nog inte ledningarna att hålla!
Fel, trycket blir inte högre i ledningarna om regulatorn fungerar som den ska.

sjolund86 skrev: Det sitter 2 st "EGR ventilen" (bilden) sitter under luftburken o den är kopplad till vacuumslangen som kommer från avgasrening/Motorns vacuum!
Om den ställer fin justeringen på insprutningen eller?
Tack för svaret ja fick!
MVH Nick
Detta förstod jag inte riktigt ...

Men iallafall ...

Bild

Bild

EGR-ventilen styrs av bränsledatorn via en vakumventil som styrs elektriskt. ( EGR SOL )
EGR släpper tillbaka lite avgaser till insuget vid låglast om motorn har arbetstemperatur.
Det ger något lägre bränsleförbrukning och renare avgaser.
1984 som blir mindre och mindre original.
Användarens profilbild
sjolund86
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 13, 2010 17:09
Ort: Norrfors

Corvette 1984 snack!

Inlägg av sjolund86 »

Tackar för svaren! :)
Det blir nog kanske att montera in en 85-90s soppapump om man får några problem!

Det är då i förhållandevis billiga delar till corvetten mot Japanska bilar som är svin dyra delar iallafall när det gäller sportbilar!

Efter första året så blev instrumenteringen blekt eller vad man nu ska kalla det, bakgrunds belysningen lyste igenom mätartavlorna iaf! men det va lätt fixat!
Köpte en trasig instrumentering av ett corvette företag för 2000 spänn som jag plockade mätartavlorna ifrån!
Det va då förvånansvärt lätt att montera isär instrumenteringen. Bara en massa skruvar o så lossa connectorn som binder samman de två kretskorten, men det va lite j.....t o få tillbaka de 2 kontakerna som va på baksidan när man skulle montera tillbaka instrumenteringen i bilen eftersom det va superkorta kablar! :o

Innan jag skaffade corvetten jag har idag, så hade jag planer o köpa en "Nissan 300zx TwinTurbo" men valet hamnade på en Corvette C4 o det ångra ja då inte!
Enda man saknar är väl den manuella lådan men det kanske blir ett byte längre fram till en manuellare!

Vissa påstår att 4+3 lådan påminner om en volvo 240 låda iallafall att växla! Lite B-ig känsla liksom men det kanske någon har mer erfarenhet om?
6-växlade ZF lådan verkar ju vara det bästa men då blire o byta till den nyare c4 som kom -90-96
Tycker själv att de äldre c4 är snyggare me runda baklykter o lite rakare former!

En nackdel när det gäller Automatare är ju underhållet på lådan, täta oljebyten! Brukar byta vart annat år eller efter 2500 mil som det står i boken!
Min första Autolåda slutade växla. Kunde bara köra på 1-2:an o backen så det blev en utbytes låda -88 TH700R4 för lite styfft 10 000 spänn!

Vad är det för bakaxel i 84:an Automat versionen? Är det DANA 36 eller DANA 44?
Hur mycket klarar isåfall D 36:an rent effektmessigt någon som vet?

Några länkar där de fixar en corvette c4 -84 : Wheeler Dealers - Corvette C4

http://www.youtube.com/watch?v=tSiYDSPC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=0rDzLoQV ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=rVW8Od3I ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=FyC1CrzH ... re=related

Mvh//Nick
JoBy
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: ons dec 08, 2004 18:30
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Corvette 1984

Inlägg av JoBy »

Alla 84or har Dana36 och är det är inget större problem med vanliga gatdäck.

Jag är inte allt för imponerad av Wheeler Dealers när dom renoverade Corvetten.

När han letade en C4 och hittade en med den stora 5.7 liter V8an .... Vad hade han väntat sig för motor?
( Del 1 vid 3:08 )

Del 2 vid 6:10 ... Dom där glödlamporna han inte villa byta sitter bakom dom runda ljusa plåtlocken och är enkla att komma åt om det nu bara är det som är felet. Mycket enklare än att byta hela panelen för att inte nämna prisskillnaden.

Del 3 vid 4:00 ... Helt vansinnigt att montera den där termostatprylen. Varför inte byta givaren i toppen istället? Fläkten styrs inte av bränsledatorn på 84an.
1984 som blir mindre och mindre original.
Användarens profilbild
sjolund86
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 13, 2010 17:09
Ort: Norrfors

Re: Corvette 1984

Inlägg av sjolund86 »

Ja det va lite b-igt o inte fixa givaren i toppen när det gällde fläkten! Ska ju försöka o hålla sig till det ursprungliga när det gäller sånt.

När det gäller instrumenteringen, om det är så enkelt o byta lampa så äre ju inga problem men om man ska leta felet på kretskortet så kan det ju vara svårare om det inte syns med blotta ögat förstås!
JoBy
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: ons dec 08, 2004 18:30
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Corvette 1984

Inlägg av JoBy »

Vanligaste felet inuti instrumenten är jordfel. Oftast visar det sig som att hela panelen blir mörk samtidigt som båda blinkerspilarna tänds. Det är ett ganska enkelt fel att fixa om man har lite erfarenhet av att löda kretskort.
Det är bara att syna kretskortet efter dåliga lödningar. Oftast ser dom ut som på bilden nedan, alltså en spricka som går runt stiftet. Alla dom tre på rad är dåliga och den till höger är sämst.
Bild
1984 som blir mindre och mindre original.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: Corvette 1984

Inlägg av M Nordin »

"2 EGR ventiler under luftburken?" Menar du vaccumdosorna (hmm, var det en eller två....) som stänger spjällen i luftrenaren så att motorn suger in förvärmd luft från grenrören (vilket du inte har då ngn satt på headders)? Min har iaf bara en EGR ventil.

Har själv kört med TPI pumpen, enkelt att montera.

4+3 lådan är inte som att sitta och köra Volvo OD låda. Ngt osäker på -84or men funktionen skall vara att du är i OD läge hela tiden på växel 2,3 o 4 och att du kan få "kickdown" på dessa genom att trampa pelle i botten.

MN
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: ons sep 20, 2006 15:55
Ort: svenljunga

Re: Corvette 1984

Inlägg av tjerk »

Plus att 6 vxl kom på 89 redan, lite ovanligt.
Första år med 6 vxl, och sista år med atari instrument.
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Corvette 1984

Inlägg av Hot Rod »

M Nordin skrev:"4+3 lådan är inte som att sitta och köra Volvo OD låda. Ngt osäker på -84or men funktionen skall vara att du är i OD läge hela tiden på växel 2,3 o 4 och att du kan få "kickdown" på dessa genom att trampa pelle i botten.
Nu kör ju sjolund86 automat men här finns bra info om 4+3-lådan http://www.5speeds.com/43table.htm

Jag har haft en manuell 4+3 -87 och gillade den, behöver dock service den också, olja+filter precis som på en automat eftersom OD-delen är en 2-växlad automat.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Corvette 1984

Inlägg av Scania »

tjerk skrev:Plus att 6 vxl kom på 89 redan, lite ovanligt.
Första år med 6 vxl, och sista år med atari instrument.
Jag har en sån :D "atari" instrumenten är ju coola och zf6 lådan e riktigt nice att köra plus att man får dana44 axel med.

En kul grej var när jag var ner på GM och skulle ha vxl olja till min och dom bestämt hävdade att det inte fanns 89:or med den lådan, tog 40 min att övertyga och hitta rätt olja :lol:
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar