Identifiering av växellåda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Identifiering av växellåda

Inlägg av Hånta »

Jag håller på och försöker komma till rätt om jag har en M20 eller M22 låda.
32/26 splince är det på den.
På ingående axel är det 2st spår.
Botten stocken är 25mm.
Det är påfyllning och drännerings hål på lådan.
På sido locket sitter det en bricka där står det 6271516WD
Sidolocket har nummer 3952648.
Struten har 3978764
Huset har en stämpel med 3925661 och det står även P2S22A och 12S509596

Någon som kan hjälpa mig med att reda ut detta :?:

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Identifiering av växellåda

Inlägg av Ricky »

Hånta skrev:Jag håller på och försöker komma till rätt om jag har en M20 eller M22 låda.
P2S22A
Lars
P= Muncie
2= 1972
S= November
22= 22:a (datum i november)
A= M20

Huset på din låda visar alltså att huset är ett M20 från 1972.

Dock har jag förstått det så att innehållet i husen kan bytas mellan M20-M21 och M22 so VAD som är inne i huset vet man inte förran man öppnat upp.

Ett par länkar ang lådorna:

http://www.5speeds.com/muncie2.htm

http://www.yearone.com/updatedsinglepag ... muncie.asp

http://www.nastyz28.com/chevy-manual-tr ... cation.php

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Identifiering av växellåda

Inlägg av Hånta »

Men om jag har en botten stock som är 1",och det är ju den grövsta.Är den då lika hållbar som en M22?
För som jag har fattat det så ska ju M22 vara den starkaste lådan,eller är det något annat som bestämmer att M22 är starkast?

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Identifiering av växellåda

Inlägg av Ricky »

Som jag förstår det är dreven starkare och har en annan fasning mot varandra.

Dvs M20 har "vassare" kuggar medans M22 har mer "kantig" profil på kuggarna.
Detta ger ett sjungande läte under körning.

Jag tror inte det är bottenstocken som är svagheten i lådorna utan dreven.

M22 är ju även tätstegad (samma stegning som M21 som var till HP smallblock fast med kraftigare drev).

Detta är vad jag fått fram efter sökningar på internet då jag identifierade min egen låda och jag kan desvärre inte garantera riktigheten i detta till 100%.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Identifiering av växellåda

Inlägg av Hånta »

Okej Ricky
Tack för hjälpen,nu blev jag lite klokare i alla fall :D

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
adde2k3
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: mån maj 15, 2006 19:25

Re: Identifiering av växellåda

Inlägg av adde2k3 »

Ricky skrev:Som jag förstår det är dreven starkare och har en annan fasning mot varandra.

Dvs M20 har "vassare" kuggar medans M22 har mer "kantig" profil på kuggarna.
Detta ger ett sjungande läte under körning.

Jag tror inte det är bottenstocken som är svagheten i lådorna utan dreven.

M22 är ju även tätstegad (samma stegning som M21 som var till HP smallblock fast med kraftigare drev).

Detta är vad jag fått fram efter sökningar på internet då jag identifierade min egen låda och jag kan desvärre inte garantera riktigheten i detta till 100%.

//Ricky.
Då m22 och m21 har högre etta än m20 så ska de även tåla mer effekt (mindre påfrestning på lådan). M22 har mindre vinkel, dvs mer rakskurna kuggar, precis som Ricky säger. De mer rakskurna dreven minskar även kraften i sidled. Kraften i sidled får själva skalet eller vad man ska kalla det att flexa. "Midplate" skall vara en akilleshäl har jag läst. Det finns midplates i stål som ska göra lådorna starkare (minska benägenheten att flexa som jag skrev tidigare). Vad som händer om själva lådan börjar flexa och axlarna då vrider sig i förhållande till varandra kan man ju bara gissa :roll: generalras.

Som jag har förstått det är det alltså flex i lådan som dödar. Rakare drev minskar flex. Stadigare midplate minskar flex. Högre utväxling på ettan minskar belastning på lådan på ettans växel.

Min 71 orginal bigblock-bil kom med m21-låda, vilket var en relativt vanlig kombination, så det är ingen låda bara till smallblock...
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Identifiering av växellåda

Inlägg av Ricky »

adde2k3 skrev:
Ricky skrev:Som jag förstår det är dreven starkare och har en annan fasning mot varandra.
Min 71 orginal bigblock-bil kom med m21-låda, vilket var en relativt vanlig kombination, så det är ingen låda bara till smallblock...
Tack, då blev man ytterligen liiite klokare igen då. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar