Är det någon som vet vad man ska köpa för prylar dvs. luftkompressor och "reservdäck på burk" som är OK/anpassade för C5:an? Inköpsställe?
Lite trist att få punka och vänta på bärgningsbilen...
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
/TJ
Enligt många som bytt - EMT-däcken är tyngre = högre ofjädrad vikt = sämre vägegenskaper, de har dessutom väldigt högt vägljud och sämre grepp än t.ex. Good Year Eagle F1 Supercar eller Michelin Pilot Sport.COOLMACHINE skrev:Bobrob skrev:
"Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max... "
Vad menar du, utveckla detta Robert![]()
Jag körde på Hankook i min 92'a LT1'a. Fantastiskt bra däck för bara dryga 4000:-/4 st från www.dackonline.se. Däcken upplevdes som högkvalitetsdäck (bra rundhet och lättbalanserade), något hårda, men med bra våtegenskaper - släpper jämt och fint på såväl torrt som vått underlag. Körde på dessa på CCS-Kinekulle Ring våren 2006 och konstaterade att jag nästan hängde C5'or på banan trots de billiga däcken. På min Z06 vill jag ha det absoult bästa - vågar inte chansa - så valet stod mellan original GoodYear Eagle F1 Supercar och Michelin Pilot Sport - båda originalmonteras på värsting Mercedes, Ferrari, Porsche etc. - priset för Michelin Pilot Sport var 9500:-/4 st (på Däckonline). GoodYear var dyrare och svåra att hitta - leveransproblem.MackeC5 skrev:Varför nämns inte hankook, har kört med dom på många bilar och tycker det är bra däck, eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh Macke
Det talas ofta om punkteringssäkra däck vilket egenligen är fel. EMT däcken som sitter på original kan du få punktering på, däremot så har däcken så styv sida att det går att köra ett antal mil i rimlig fart utan luft!Bobrob skrev:C5 Z06 2001 har inget reservdäck utan kompressor + burk med tätskum. Kompressor finns att köpa på t.ex. Jula för nån dryg hundring. Tätskum bör finnas på t.ex. Mekonomen.
Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max...
När man använt detta kit, bör man ta av däcket och rengöra vid lämpligt tillfälle - annars får man problem senare.
Om tätskum följer med orginal med Z06:an varför skulle den då förstöra däcksensorerna i C5:an? Förstör den inte lika mycket Z06:ans sensorer?Bobrob skrev:C5 Z06 2001 har inget reservdäck utan kompressor + burk med tätskum. Kompressor finns att köpa på t.ex. Jula för nån dryg hundring. Tätskum bör finnas på t.ex. Mekonomen.
Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max...
När man använt detta kit, bör man ta av däcket och rengöra vid lämpligt tillfälle - annars får man problem senare.
Min C5 Z06 2001 har inte trycksensorer i hjulen - tror inte C5 Z06 har det över huvud taget.brainstorm skrev:Om tätskum följer med orginal med Z06:an varför skulle den då förstöra däcksensorerna i C5:an? Förstör den inte lika mycket Z06:ans sensorer?Bobrob skrev:C5 Z06 2001 har inget reservdäck utan kompressor + burk med tätskum. Kompressor finns att köpa på t.ex. Jula för nån dryg hundring. Tätskum bör finnas på t.ex. Mekonomen.
Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max...
När man använt detta kit, bör man ta av däcket och rengöra vid lämpligt tillfälle - annars får man problem senare.
Har funderat ett tag hur jag ska lösa det här problemet när man väl får punktering, å hittade denna tråd. Däck på burk verkar ju vara en skitbra grej. Pumpar upp och lagar däcket på någon minut, så man kommer till däckverkstaden. Eller man kanske klarar sig med en liten kompressor? köra en bit fylla på, köra ytterligare en bit å fylla på. osv. tills man kommit till däckverkstaden?
Hur vet jag om jag har punkteringsfria däck? läste någonstans att orginaldäcken är punkteringsfria.
Däcken jag har är:
Goodyear Eagle F1
245/45 ZR17
275/40 ZR18