Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
logarytm
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: ons apr 01, 2009 22:34
Ort: Uddevalla

Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.

Inlägg av logarytm »

Hej !
Har köpt mig 2 skalstolar och tillhörande 4-punktsbälten.
Undrar om det är någon har monterat andra stolar på orginal underedena så man har kvar elfunktionerna.
Är någon sån här lösning jag är ute efter http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -pics.html.

Undrar även hur ni har fäst in 4-punktsbältena ? :)

Mvh
David
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.

Inlägg av vette.se »

logarytm skrev:Hej !
Har köpt mig 2 skalstolar och tillhörande 4-punktsbälten.
Undrar om det är någon har monterat andra stolar på orginal underedena så man har kvar elfunktionerna.
Är någon sån här lösning jag är ute efter http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -pics.html.

Undrar även hur ni har fäst in 4-punktsbältena ? :)

Mvh
David
Du får tillverka lite i stålplåt eller aluminum om det är tillräckligt tjockt mellan fästpunkterna i stolen och originalskenan(eller köp standardfästena till Sparco/Recaro och ja du kan ha kvar elen.
Om du är lång (185+) och ska ha hjälm på så brukar det bli väldigt tajt mot taket, är du över 190 så har du hjälmen i taket. Midjedelen av bältet fäster du i original positionen på högra sidan och du får göra ett fäste på motsvarande ställe på andra sidan.
Axelbanden ska vara fästa rakt bakåt(eller lite, lite uppåt) genom hålen jag antar du har på stolen. Det betyder att du måste ha någon form av bältesstång bakom stolarna som Hardbar eller Brey-Krause(Råkar ha en Brey-Krause under utförsäljning).

Har sett skräckbilder på när de drar axelbältena genom hålen i stolsryggen och sen rakt ned - det fungerar väl bra och ser snyggt ut tills det händer något. Till att börja med är golvet och den plåt som sitter under golvet inte gjord för att ta hela kroppens+stolens belastning vid en rejäl smäll, det blir katapultstol :shock: Om fästena inte slits sönder så trycker du ihop ryggen så du förmodligen inte överlever så skaffa någon form av bältesstång.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
logarytm
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: ons apr 01, 2009 22:34
Ort: Uddevalla

Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.

Inlägg av logarytm »

Tack för snabbt svar Anders ! :D

Tyvär va både Hardbar eller Brey-Krause du hade utförsälning på lite för dyra för min smak just nu. :(
Blir nog att köra med orginal bälten ett tag.

Säljer du standardfästen till Sparco ?


Mvh
David
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.

Inlägg av vette.se »

logarytm skrev:Tack för snabbt svar Anders ! :D

Tyvär va både Hardbar eller Brey-Krause du hade utförsälning på lite för dyra för min smak just nu. :(
Blir nog att köra med orginal bälten ett tag.

Säljer du standardfästen till Sparco ?


Mvh
David
Realcar har hemma på hyllan för 598kr, www.realcar.se Tar jag hem från USA så blir det ungefär samma pris men du får vänta 1-2 veckor.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.

Inlägg av Corinthian »

Det finns färdiga fästen för bälte (midje & grensle), sk "Lap belt bar" som man sätter i stolsfästet...
Hardbar i usa säljer dom: http://hardbarusa.com/hardbar/product_i ... ucts_id=40
Även Ecklers säljer dom: http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1618
logarytm
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: ons apr 01, 2009 22:34
Ort: Uddevalla

Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.

Inlägg av logarytm »

Corinthian skrev:Det finns färdiga fästen för bälte (midje & grensle), sk "Lap belt bar" som man sätter i stolsfästet...
Hardbar i usa säljer dom: http://hardbarusa.com/hardbar/product_i ... ucts_id=40
Även Ecklers säljer dom: http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1618

Man måste fortfarande alltså ha riktig "hardbar" oxå ?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.

Inlägg av Corinthian »

logarytm skrev:Man måste fortfarande alltså ha riktig "hardbar" oxå ?
Helt korrekt!
Lap belt mount fäster man under stolen fästen i bakkant och är till för bältets midje- och grensleband.
Man behöver sedan en tvärgående hardbar (eller eftermonterad halvbur) för att fästa bältet för axlarna.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.

Inlägg av vette.se »

Corinthian skrev:
logarytm skrev:Man måste fortfarande alltså ha riktig "hardbar" oxå ?
Helt korrekt!
Lap belt mount fäster man under stolen fästen i bakkant och är till för bältets midje- och grensleband.
Man behöver sedan en tvärgående hardbar (eller eftermonterad halvbur) för att fästa bältet för axlarna.
Det är inget måste att ha lap-belt mount, det underlättar om man inte vill göra något själv men i normala fall fäster man midjebältet i det fäste som originalbältet sitter i på högersidan och sen gör du ett eget hål på vänstra sidan(motsvarande högersidan) för att fästa där. Till axelbältena måste du ha en stång bakom stolarna, Brey-Krause eller Hardbar som nämts tidigare.

Du hade nu ett 4-punkts bäte så du har inget 'grensleband' så det är inget bekymmer. Om du skulle skaffa 5-punkt eller 6-punkts bälte längre fram så gör du ett hål genom golvet där du kan se förstärkningsplåten under bilen(ungefär mitt under stolen) och sätter fästet för 'grenslebandet' där.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar