
Byta ventilstyrningar
- stingray350
- Corvettefantast
- Inlägg: 130
- Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
- Ort: Karlstad
Byta ventilstyrningar
Har ett par musse toppar i garaget som jag tänkte byta ventilstyrningar och slipa in ventilsätena på.... har tänkt att någon som kan ska få göra det..samtidigt vore det kul att fixa det själv. Det står ju lite i Haynes boken hur man gör men vet inte om jag törs ge mig in på det. Nån som har tips och råd. (Förutom att köpa nya fina alu. toppar från Summit
)

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
...nu vet jag inte hur man byter ventilstyrningar, men att slipa in ventilsäten/ventiler brukar väl vara hyffsat lätt?
Om jag inte missförstår vad du tänkt göra så slipar man väl med en grov och en fin pasta. Man börjar med att lägga den grova pastan på "sätet" sen läger man dit ventilen, tar en så'n där pinne med sugkopp på, sätter den i "huvet" på ventilen och snurrar fram och tillbaka en massa gånger. (Typ ett halv varv åt varje håll, med pinnen mellan handflatorna. Som när man ska göra upp eld utan tändstickor!
)
När man slipat klart med den grova pastan byter man till den fina, och slipar klart.
Så fick jag lära mig, fast det var ju bara på en B20!
Janne
Om jag inte missförstår vad du tänkt göra så slipar man väl med en grov och en fin pasta. Man börjar med att lägga den grova pastan på "sätet" sen läger man dit ventilen, tar en så'n där pinne med sugkopp på, sätter den i "huvet" på ventilen och snurrar fram och tillbaka en massa gånger. (Typ ett halv varv åt varje håll, med pinnen mellan handflatorna. Som när man ska göra upp eld utan tändstickor!

När man slipat klart med den grova pastan byter man till den fina, och slipar klart.
Så fick jag lära mig, fast det var ju bara på en B20!

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Jag är ju inte heller någon expert men jag hade samma funderingar för ett antal år sedan och kollade lite hur det går till. Det här är vad jag fick veta och vad som hände:
Ventilsätenas tätning avgörs av hur väl ventilen passar mot sätet samt trycket som ventilen stänger med. Om sätet/ventilen är slitna blir anliggningsytan stor och trycket per area minskar. Man bör därför "fräsa" sätena till rätt anliggningsyta och därefter slipa in passformen enligt tidigare beskrivet. "Fräsa" därför att man kan använda ett för ändamålet avsett handverktyg som finns att köpa där de säljer verktyg. Att fixa ventilstyrngarna kan nog bli värre.
Det lönar sig inte att köpa fräsverktygen för att fixa ett par toppar! Och sedan har man jobbet med styrningarna kvar som också kräver specialverktyg, t.ex. brotch. Så det slutade med att jag var helt nöjd med att lämna in topparna på renovering. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var ingen chockupplevelse i alla fall.
Ventilsätenas tätning avgörs av hur väl ventilen passar mot sätet samt trycket som ventilen stänger med. Om sätet/ventilen är slitna blir anliggningsytan stor och trycket per area minskar. Man bör därför "fräsa" sätena till rätt anliggningsyta och därefter slipa in passformen enligt tidigare beskrivet. "Fräsa" därför att man kan använda ett för ändamålet avsett handverktyg som finns att köpa där de säljer verktyg. Att fixa ventilstyrngarna kan nog bli värre.
Det lönar sig inte att köpa fräsverktygen för att fixa ett par toppar! Och sedan har man jobbet med styrningarna kvar som också kräver specialverktyg, t.ex. brotch. Så det slutade med att jag var helt nöjd med att lämna in topparna på renovering. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var ingen chockupplevelse i alla fall.
Hmmm, mussetoppar = gjutjärnstoppar = inga lösa styrningar. Är de slitna måste man borra ur dem och ersätta med lösa styrningar som brotschas. Därefter fräser man ventilsätesvinklarna med en mirafräs (med rätt vinklar lan en hel del flöde vinnas). Därefter kan man "slipa in" ventilerna om de är fräscha mha indianpinnen. Sålunda det sista man kan göra själv. Gissar på 1500-2000 per topp inkl material, mer om det skall portas och modda vipparmsbultar.
MVH
MN
MVH
MN
Som herr rindström på rindström racing sa till mig när jag ringde..
"att lägga pengar på ett par gammla musse toppar är inget annat än vansinne"
Köp nya fina gjutningar, dom är MYCKET bättre och kostar ofta mindre..
"att lägga pengar på ett par gammla musse toppar är inget annat än vansinne"
Köp nya fina gjutningar, dom är MYCKET bättre och kostar ofta mindre..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
- stingray350
- Corvettefantast
- Inlägg: 130
- Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
- Ort: Karlstad
Lite otydligt kanskeGjutningar?
Kostar mindre än?

Och det blir billigare hk per krona att köpa nytt än att karva i nåt 35år gammalt..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
- stingray350
- Corvettefantast
- Inlägg: 130
- Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
- Ort: Karlstad
hör med orginalnissarna...stingray350 skrev:Ok...
Nån som vil köpa mina mussetoppar![]()
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
- stingray350
- Corvettefantast
- Inlägg: 130
- Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
- Ort: Karlstad