Byta ventilstyrningar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Byta ventilstyrningar

Inlägg av stingray350 »

Har ett par musse toppar i garaget som jag tänkte byta ventilstyrningar och slipa in ventilsätena på.... har tänkt att någon som kan ska få göra det..samtidigt vore det kul att fixa det själv. Det står ju lite i Haynes boken hur man gör men vet inte om jag törs ge mig in på det. Nån som har tips och råd. (Förutom att köpa nya fina alu. toppar från Summit :wink: )
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...nu vet jag inte hur man byter ventilstyrningar, men att slipa in ventilsäten/ventiler brukar väl vara hyffsat lätt?

Om jag inte missförstår vad du tänkt göra så slipar man väl med en grov och en fin pasta. Man börjar med att lägga den grova pastan på "sätet" sen läger man dit ventilen, tar en så'n där pinne med sugkopp på, sätter den i "huvet" på ventilen och snurrar fram och tillbaka en massa gånger. (Typ ett halv varv åt varje håll, med pinnen mellan handflatorna. Som när man ska göra upp eld utan tändstickor! :lol:)
När man slipat klart med den grova pastan byter man till den fina, och slipar klart.

Så fick jag lära mig, fast det var ju bara på en B20! :oops:

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
jerry
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 21, 2004 12:31

Inlägg av jerry »

Jag är ju inte heller någon expert men jag hade samma funderingar för ett antal år sedan och kollade lite hur det går till. Det här är vad jag fick veta och vad som hände:

Ventilsätenas tätning avgörs av hur väl ventilen passar mot sätet samt trycket som ventilen stänger med. Om sätet/ventilen är slitna blir anliggningsytan stor och trycket per area minskar. Man bör därför "fräsa" sätena till rätt anliggningsyta och därefter slipa in passformen enligt tidigare beskrivet. "Fräsa" därför att man kan använda ett för ändamålet avsett handverktyg som finns att köpa där de säljer verktyg. Att fixa ventilstyrngarna kan nog bli värre.

Det lönar sig inte att köpa fräsverktygen för att fixa ett par toppar! Och sedan har man jobbet med styrningarna kvar som också kräver specialverktyg, t.ex. brotch. Så det slutade med att jag var helt nöjd med att lämna in topparna på renovering. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var ingen chockupplevelse i alla fall.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Hmmm, mussetoppar = gjutjärnstoppar = inga lösa styrningar. Är de slitna måste man borra ur dem och ersätta med lösa styrningar som brotschas. Därefter fräser man ventilsätesvinklarna med en mirafräs (med rätt vinklar lan en hel del flöde vinnas). Därefter kan man "slipa in" ventilerna om de är fräscha mha indianpinnen. Sålunda det sista man kan göra själv. Gissar på 1500-2000 per topp inkl material, mer om det skall portas och modda vipparmsbultar.

MVH

MN
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Tommy Flitt är en j-el på att renovera toppar, han finns i Skärholmen i Sthlm. Tror han står med i katalogen annars kan jag fixa fram numret.

/Tommy
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Den stora fråga e ju om det e värt pengarna? Mussetopparna va ju bra på sin tid,men det finns ju prisvärda alulock idag som inte e särskilt dyra och som flödar duktigt mycke bättre än Musselocken. :wink:
Finns ju mycket beggat.. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Som herr rindström på rindström racing sa till mig när jag ringde..

"att lägga pengar på ett par gammla musse toppar är inget annat än vansinne"

Köp nya fina gjutningar, dom är MYCKET bättre och kostar ofta mindre..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Jake skrev:Som herr rindström på rindström racing sa till mig när jag ringde..

"att lägga pengar på ett par gammla musse toppar är inget annat än vansinne"

Köp nya fina gjutningar, dom är MYCKET bättre och kostar ofta mindre..
Gjutningar? :shock:
Kostar mindre än?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hehe gjuter man aluminium också??? :roll:
jerry
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 21, 2004 12:31

Inlägg av jerry »

Ja, visst gjuter man med aluminium. Om man fyller en form med något som sedan stelnar/härdar och bildar en plugg så gjuter man. Det kan vara järn, aluminium, brons, tenn, gips, plast, osv.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo naturligtvis e ju all metall som vi ser någon gång gjutet :wink:
Klart att dom e gjutna, blocken, det vet väl alla!!?
Jag visste det iaf. Skulle bara se om ni var vakna!! 8)
jerry
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 21, 2004 12:31

Inlägg av jerry »

:D Vi är klarvaken och på hugget som gäddan i vassen. :wink:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Gjutningar?
Kostar mindre än?
Lite otydligt kanske 8).. Jag menar designen på gjutningen.. Det sket ju en hel det på beräkningsfronten av flambild och flöden.. Man har ju bara kunna simmulera det i några få år.. Dessutom så läggs det ner ENORMA summor i forskning på just detta av biltillverkarna..

Och det blir billigare hk per krona att köpa nytt än att karva i nåt 35år gammalt..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kan man inte Strängpressa alutoppar så man kan kapa dom i en lagom längd? Köpa toppar på löpmeter :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Ok...
Nån som vil köpa mina mussetoppar :cry: :wink:
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 268
Blev medlem: tis feb 17, 2004 21:04
Ort: Nora

Inlägg av Kai P »

Är dom bra och billiga så kan jag offra mig....
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

stingray350 skrev:Ok...
Nån som vil köpa mina mussetoppar :cry: :wink:
hör med orginalnissarna...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Det är ju jag det... :lol:
Skriv svar