Vinterkörning med C5

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Vinterkörning med C5

Inlägg av Per Saltin »

Edtersom det inte verkar vara speciellt vanligt med åretruntkörning så tänkte jag avge en liten rapport.
Objekt C5 2001 manuell.
Senaste månaden har det varit minusgrader och mycket snö. Några reflektioner:

- Inga startproblem (-17 som kallast)
- Förbrukning till och från jobbet med nästan varm motor vid framkomst 1,2 lit/mil.
- Värmesystemet ej optimerat för vinterkörning. Bra och snabb värme med 26 grader och läge defrost. Kass i aut.
- Framspoiler problem då snösträng ligger mellan hjulspåren. Avramlade isklumpar ren skaderisk. Skärpa behövs vid körning.
- Motorlampa som lyser har nu slocknat. Troligtvis körs inte diagnosen i minusgrader (Hö bakre lambdasond)
- Tomgång efter start 1400 rpm en stund för att kattarna skall starta.
- Mycket lättkörd och lätt att styra med gasen.
Nice car
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Re: Vinterkörning med C5

Inlägg av Nice car »

ok det var som fasen men du all salt och is bumlingar som ramlar av stänkskydd mm..är nog inte så hälsosamt kanske ... själv startade jag min kärra idag körde ut den i solen men infarten lutar en aning otåt och det gjorde att jag fick putta in bilskrället tillslut :lol:
Livsnjutare,En dag i taget =),svag för corvette c5 z06
Im back!
Corvette c5 targa-97 såld
Corvette c5 targa -99 såld
Corvette c6 han -05 såld
Corvette c6 competion -08 såld
Mikael Jarl Laholm
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frederick Scholander »

Jag blir avundsjuk!! Vilka däck?
/ Frederick
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Per Saltin »

Frederick Scholander skrev:Jag blir avundsjuk!! Vilka däck?
/ Frederick
Orginalfälgar 17/18 tum med bredd 245 fram och 255 bak. Nokian Hakkapelitta friktion.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

För den som tycker om att köra bil på vintern går det 24-timmars på Mantorp 27-28 Februari.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Staffan...
Rookie
Rookie

Inlägg av Staffan... »

Hade en C4 som vinterbil förra vintern (låg i diket ett par gånger), men sålde den och köpte en c5 innan jul. Har försökt köra den några gånger nu när det har varit riktigt vinterväder, men det fungerar inget vidare. Lite för lätt i baken, fast det kan bero på att det inte är så bra vägar på landet. Lyckas du köra utan problem är det bara att gratulera!
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Kul!

Åkte själv C4 året runt för ett antal år sedan, hade dubbfria vinterdäck 225-16, fungerade kanon och var skoj som tusan!

Fast man får tvätta lite då o då, speciellt denna monster-vinter antar jag med massor av salt på vägarna.

Bland det negativa jag upplevde var bl a fastfrusna torkare och fastfrusna lysen...

Lycka till :mrgreen:
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Miraculix »

Hehe, det är nästan lite hädelsevarning att köra en så fin sportvagn som Corvette på vintern förutom i storstäder där det aldrig ligger kvar nån snö :)
Thomas
C5 Z06 -02
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Per Saltin »

Miraculix skrev:Hehe, det är nästan lite hädelsevarning att köra en så fin sportvagn som Corvette på vintern förutom i storstäder där det aldrig ligger kvar nån snö :)
Stämde förra året men inte i år. Vi har ca 3 dm snö och gatorna i bostadsområdet har en snösträng i spoilerhöjd som legat där länge.
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nutte2 »

Det är ju bara för sorgligt om ni kör era pärlor på vintern. Vet ni hur mycket stryk aluminium tar av salt på vägarna... Skulle aldrig köpa en vinterkörd Corvette....
"Blue Beast"
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Sen får man ju aldrig den där känslan på våren när den nyputsade/fixade bilen ska tas fram i solen.
MVH Conan999
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Ähhh, är väl bara kul med folk som gör lite annorlunda :D
Vill man sedan inte köpa vinterkörda bilar finns det andra att välja på. Man köper väl och använder väl bilen för eget bruk och inte för kommande ägares ev preferenser om obefintligt wear and tear?

OBS viss ironi i det hela så hopaps ingen tar illa upp.

MN
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Per Saltin »

Nutte2 skrev:Det är ju bara för sorgligt om ni kör era pärlor på vintern. Vet ni hur mycket stryk aluminium tar av salt på vägarna... Skulle aldrig köpa en vinterkörd Corvette....
Det finns bilar till alla. Mig veterligen står det inte i instruktionsboken att bilen inte tål utomhusbruk. Jag har redan 2 "garagebilar" så jag köpte den här för att köra med. Smaken är som baken. Jag skulle t.ex aldrig ta ut en "vanlig" corvette på bana då jag anser att det sliter alldeles för mycket på chassit.
Men efter avspolning när våren kommer så kan jag avge rapport om hur grejorna klarat saltet.
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Miraculix »

Skulle mest vara orolig för att bilen skakar sönder eftersom det är rätt ojämnt överallt där snön ligger hårt packad (vägar som inte har supermycket trafik)
Thomas
C5 Z06 -02
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Per Saltin »

Miraculix skrev:Skulle mest vara orolig för att bilen skakar sönder eftersom det är rätt ojämnt överallt där snön ligger hårt packad (vägar som inte har supermycket trafik)
Va? Tål den inte ojämn väg heller? Man börjar undra om den tål regn och sol? Kanske bäst att skrota eländet, för att hitta någon som vill köpa verkar kört.
Det är ingen AC Cobra 427 från 1965 det rör sig om. Bara en helt vanlig Corvette C5.
C5LKPG
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5LKPG »

Helt rätt att använda sin bil och sina grejer till precis exakt det man vill göra!

Personligen vill jag inte ta ut min bil i detta väder pga det förmodligen skulle kosta plastdelar med tanke på alla snövallar snöröjaren lyckas lägga i mitt område och dels för att saltet ökar på slitaget och skitar ner.

Jag gissar att det är många som vrider på skallen när en Corvette åker förbi i snöstormen. :lol:
För ett gäng år sedan var det en åretruntvette som snurrade runt i Linköping.
Om jag inte minns fel så hade den även dragkrok. 8)
Bluevette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bluevette »

:lol: Merpo
Uppiggande att se en Corvette i garaget på Volvo PV. Om det nu är din? Dessutom finns där en 911 och lite andra "sommarbilar"!
En Vette tar inte mer stryk än en Volvo av vinterväglaget. Och det ifrågasätter inte en begagnatköpare? Hellre det än söndergasad drivlina med diverse osynliga defekter.
Med all respekt för utställningsbilar, de ska behandlas som sådana.
Men för oss andra och Niel Young; Keep on rockin' in the free world! :mrgreen:
mvh Lars C6 2008
Ralph
Rookie
Rookie

Inlägg av Ralph »

Hmm......ett tips till alla er som gillar snön.
Har en hot option på min Z06:a som importerats hit från Canada.

På förarsidan av blocket sitter en original, fabriksmoterad motorvärmare, "engine block heater"!

Tror inte den var tänkt som ett motorkomplement till däcksvärmare för bankörning fast man vet ju aldrig......... :wink:

Hälsningar från ett kallt garage i Skåne
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Det finns entusiaster som kör året om, den här kunden var förbi här idag - Nokian Hakkapeliitta 7 dubbdäck runt om, han hade lyckats hitta storlekar som fungerar med anti-sladd etc. Sitter på fyra framfälgar :)

Bild

Rejält med dubb :)
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Harry Bosch
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Harry Bosch »

Helt rätt tycker jag att köra på vintern om man nu vill göra det!
Hade jag haft mer pengar så hade jag haft en vintercorvette med istället för en vintervolvo,inte så kul!

Vem vill inte uppleva en Corvette året runt ,dom e ju så fantastiska!!
Micke
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Micke »

Gör som jag istället, bo i soliga Florida en lite längre tid, då kan man njuta av att köra nercabbat i januari ... :D :D

Vintern suger just nu men man kan ju hoppas på en skön o soliga vår/sommar/höst!!!!
Nybliven C5 ägare
Per Saltin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Per Saltin »

Idag besiktigades Sveriges troligtvis skitigaste Corvette.
Blankt protokoll.
Undersidan såg bra ut. Tyvärr svettas växellådan ganska mycket olja. Lite läge på att byta lite packningar/packboxar, men det har inte med vinterkörning att göra.
Skriv svar