Varianter på bensintankar på olika årsmodeller -tusen frågor
Varianter på bensintankar på olika årsmodeller -tusen frågor
Min tank började läcka, så jag har skaffat en ny. När jag jämförde dem så visar det sig att den gamla tanken har en anslutning som saknas på den "nya".
På vänster sida på min gamla tank hade jag dels en in/ut-anslutning och dels en anordning där en plastgrej satt skruvad. Är detta original på en 72:a? Denna plastgrej hade ström kopplat till sig. Kan den saknade anslutningen gå till en "kol-kanister" som jag hört talas om? Behöver jag byta tank? Är den viktig? Nåt jag behöver göra för att köra utan? Vad gör jag med den där plastgrejjen som hänger löst för tillfället?
Jag kan ta lite bilder nästa gång jag är i garaget ifall det är oklart vad jag menar.
På vänster sida på min gamla tank hade jag dels en in/ut-anslutning och dels en anordning där en plastgrej satt skruvad. Är detta original på en 72:a? Denna plastgrej hade ström kopplat till sig. Kan den saknade anslutningen gå till en "kol-kanister" som jag hört talas om? Behöver jag byta tank? Är den viktig? Nåt jag behöver göra för att köra utan? Vad gör jag med den där plastgrejjen som hänger löst för tillfället?
Jag kan ta lite bilder nästa gång jag är i garaget ifall det är oklart vad jag menar.
Re: Varianter på bensintankar på olika årsmodeller -tusen frågor
Jag har just tagit ner tanken på min 72:a och såg ingen "plastgrej" på den..
Lägg in en bild så får vi se hur det ser ut.
//Ricky.
Lägg in en bild så får vi se hur det ser ut.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Råkade på en sida på nätet där jag såg vad jag antar du menade.
Mycket fina renoveringsbilder av en vacker bil också.
http://www.countycorvette.com/customers/Jpiotrowski.htm
Mycket fina renoveringsbilder av en vacker bil också.
http://www.countycorvette.com/customers/Jpiotrowski.htm
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Precis, en sån där är det!
Jag har tagit en bild på den, men ännu inte tankat in den från kameran. Läste någonstans att det är nån sorts backventil som förhindrar att ingen bensin når fram om man kör i brant uppförsbacke.
Jag har tagit en bild på den, men ännu inte tankat in den från kameran. Läste någonstans att det är nån sorts backventil som förhindrar att ingen bensin når fram om man kör i brant uppförsbacke.
Manicken är till för att om man råkar lägga bilen på taket så ska inte bensinen rinna ut genom avsluftningen... det tror jag iaf 

Andreas Thunell
http://www.garaget.org/?car=98185
http://www.garaget.org/?car=98185
Jag har ingen sådan anslutning på vänster sida av min nya tank. Kan jag bara plugga bränsleledningen?
Kan du inte lägga in en bild på hur din tank ser ut?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Sorry för sent svar på den här. Har ingen bra bild tillgänglig och varje gång jag varit i garaget har jag glömt att knäppa en.
Men den ser ut exakt som den du lade in en bild på, bara det att anslutningen på vänster sida inte finns där.
Men den ser ut exakt som den du lade in en bild på, bara det att anslutningen på vänster sida inte finns där.
Jag har själv valt att plugga det rör som sitter på vä sida på min nya tank, i stället har jag köpt ett ventilerat tanklock (sitter org på 1968).
Om detta är en bra lösning vet jag inte men man måste ju släppa in luft i tanken på något vis då man pumpar ut soppan.
Risken som jag ser med min lösning kan vara att det "splattar" upp soppa genom ventileringen i locket under rediga starter osv.
Jag tänkte hursomhelst prova denna lösning och sedan evt modifiera tanklocket med en backventil för att förhindra "splattning" om det behövs.
Har du samma tanke kan jag meddela att du INTE måste köpa ett nytt tanklock för att få det ventilerat utan det räcker med att borra ett hål av lämplig storlek mitt på undersidan av ditt nuvarande lock.
Om detta är en bra lösning vet jag inte men man måste ju släppa in luft i tanken på något vis då man pumpar ut soppan.
Risken som jag ser med min lösning kan vara att det "splattar" upp soppa genom ventileringen i locket under rediga starter osv.
Jag tänkte hursomhelst prova denna lösning och sedan evt modifiera tanklocket med en backventil för att förhindra "splattning" om det behövs.
Har du samma tanke kan jag meddela att du INTE måste köpa ett nytt tanklock för att få det ventilerat utan det räcker med att borra ett hål av lämplig storlek mitt på undersidan av ditt nuvarande lock.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefantast
Jag slet bort slangen på min nya tank förra året och koppla då ur canistern. Den e ju till för Carlifonien... och dit kommer jag nog inte köra bilen. Tänkte samtidigt plocka bort canistern men de va jobbigt så jag sket i det. Jag har ingen retur från förgasarn längre så jag fick ju ett automatiskt ventileringshål under huven från tanken.
Fyll tanken med Nitrometan så du kommer fram i tid!
Fyll tanken med Nitrometan så du kommer fram i tid!

Låter bra det här. Har satt en plugg på bränsleröret som går fram till canistern (som får blir kvar i motorrummet). Mitt tanklock har blivit av med packningen för länge sedan. Kanske räcker som luftningsanordning 

Då lär du ju lätt se om det "splattar". 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Japp! Jag har en en nollvision för "splattarna"Ricky skrev:Då lär du ju lätt se om det "splattar".