Fungerar c5´or??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Nesse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 20, 2010 11:00
Ort: Vara

Fungerar c5´or??

Inlägg av Nesse »

Hej! Ny på forumet här och med en lite allmän fundering :!: :?: ....
Har precis sålt av hojen min och blickar nu mot v8 cab världen istället. Har ett bra tag nu gått o funderat på att skaffa mig en c5 för anser dom e klart snyggast där ute på vägarna!

Men efter att ha läst igenom ALLA! trådar om c5 nu ( tog ett par dagar men anser mig ha bra koll på dom iallafall nu :P i övrigt inte jättekunnig) så är det inte utan att ja blir lite mörkrädd....
Förstår ju att det bara är ´felen ´ som kommer upp här på forumet så det finns säkert massa där ute som allt funkar fint för, hoppas de iallafall.. Och förstår också att jargongen är att ska man åka amerikanskt får man räkna med en hel del saker så att säga...

Men fungerar c5 länge nån gång? Den känslan ja får av alla trådar är att varannan gång man startar bilen så är det nått nytt fel som dykt upp, elfel och givare och dittan o dattan allt mellan himmel o hela bilen som behöver renoveras :)

Och så vill inte ja ha det iallafall med en bil för 200 till 300 papp. Då kan man ju lika gärna bli raggare och ha en jänke bil för mindre pengar som körs 1 dag och står 6 i garaget...

Hoppas de inte låter allt för dumt, liten fundering bara. Är jäkligt sugen på en c5......
//Nesse
hangus
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: mån dec 22, 2003 23:17
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av hangus »

Hej!

Jag köpte C5 förra året efter att ha haft C4 i ett par år. Min C5 har gått lite (3000 mil) och det tror jag är själva nyckeln till problemfri körning. När man är ute och rastar kärran händer det gärna en hel del eftersom jag har uppfattningen att jänkarna när de bygger bilar inte är så rädda och försiktiga som vi européer är, lite, kör tills det smäller typ? Ett exempel, jag och hunden Bella, en nu saknad Berner Senner körde om både lastbil och personbil samtidigt för några somrar sen, jag hade listat ut (?) att om man låg på vanliga D på automaten och sen i sisådär 150 km/h la i D med ring runt, dvs överväxel, ja då gick det jävligt fort! Jag hade i tankarna att amerikanska grejor håller för vad som helst men så var inte fallet utan hela lådan rasade och kostade 16 papp att renovera. Jag frågade om det berodde på min manöver med att göra fullgasväxling och det var en del av problemet sa verkstan, men lamellerna var helt slut i lådan och de hade inte jag kört upp utan de som haft bilen i 11 000 mil före mig. Så jag bestämde mig för att nästa gång blir det en corvette som jag kört själv så länge som möjligt, dvs "no one else to blame". Om det kan ge dig något så fungerar min C5:a skitbra! den är bara helt ljuvlig och jag älskar sången från de 8 tenorerna i maskinrummet.

Så mitt råd är - betala hellre mycket pengar för lite mil än att spara och köpa många, många mil utan din närvaro.

hangus : :)
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002
Nesse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 20, 2010 11:00
Ort: Vara

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Nesse »

Okaj! Tack för de. Det är ju alltid gött o ha sig själv att svära över även om de e lättast att ha nån annan :P
Blir ju tyvärr ofta allt för dyrt med lite mil hehe. På sketen industrilön köps de inga nya bilar direkt 8) men point taken ;)
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Masterworks »

Mycket beror nog på skicket av bilen du hittar, tror inte C5or rasar oftare än andra bilar som körs hårt? :D
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
jänk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tor maj 08, 2008 23:44
Ort: Åkersberga

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av jänk »

Hej!
Har haft min C:5a sen 2006 och den har varit helt problemfri. Och då menar jag inga som helst problem överhuvudtaget! Nu tok-kör jag den iofs inte den på bana, men vilka standardbilar håller för det i längden? Så det är en riktigt bra bil, enligt mig!!!
C3 coupé 1969
Mustang 1970 grandé
C4 coupé 1985
C4 cab LT4 1996
C5 coupé 2001
C6 coupé 2005
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Ricky »

Ta kostnaden och bryderiet att kolla alla bilar med Carfax, då jag letade C5:a blev jag övverraskad över hur pass hög % av alla utannonserade bilar som inte hade ett "rent" sådant.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Vettemannen »

Nesse skrev:Hej! Ny på forumet här och med en lite allmän fundering :!: :?: ....
Har precis sålt av hojen min och blickar nu mot v8 cab världen istället. Har ett bra tag nu gått o funderat på att skaffa mig en c5 för anser dom e klart snyggast där ute på vägarna!

Men efter att ha läst igenom ALLA! trådar om c5 nu ( tog ett par dagar men anser mig ha bra koll på dom iallafall nu :P i övrigt inte jättekunnig) så är det inte utan att ja blir lite mörkrädd....
Förstår ju att det bara är ´felen ´ som kommer upp här på forumet så det finns säkert massa där ute som allt funkar fint för, hoppas de iallafall.. Och förstår också att jargongen är att ska man åka amerikanskt får man räkna med en hel del saker så att säga...

Men fungerar c5 länge nån gång? Den känslan ja får av alla trådar är att varannan gång man startar bilen så är det nått nytt fel som dykt upp, elfel och givare och dittan o dattan allt mellan himmel o hela bilen som behöver renoveras :)

Och så vill inte ja ha det iallafall med en bil för 200 till 300 papp. Då kan man ju lika gärna bli raggare och ha en jänke bil för mindre pengar som körs 1 dag och står 6 i garaget...

Hoppas de inte låter allt för dumt, liten fundering bara. Är jäkligt sugen på en c5......
//Nesse
Dessa funderingar gäller nog de flesta generationer Vettar tror jag. Eftersom dessa bilar inbjuder till hård körning så ska man nog som en skrev i denna tråd leta efter en Vette med få mil och till en högre peng. En bil som du får billigt med många mil har nästan alltid gått HÅRT!!! Man bör leta ett tag tills "Bilen" dyker upp!!!! Själv har jag en C4 -86 som gått 11000 mil och det finns skavanker på den oxå.
Lycka till i jaken på en C5:a!!! :D


/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Conan999 »

Hej. Jag är riktigt nöjd med min C5:a. Har snart haft den i 3 år och bilen har fungerat klanderfritt. Min har gått 9600 mil nu. Sköter man bilen så så är den snäll tillbaka. Lycka till.
MVH Conan999
dannec5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 39
Blev medlem: mån jan 19, 2009 21:26
Ort: Alfta

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av dannec5 »

c5 z06 -03, kört 2 år utan minsta problem..
Nesse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 20, 2010 11:00
Ort: Vara

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Nesse »

Ja det verkar ju onekligen finnas hopp om bra bilar då förstår ja :)

Bara att leta på och bygga på sparbössan :P

Vad gäller kolla carfax..... måste man ha VIN nummret för de ? e ju sällan det står med i annonserna.....

Tack för alla inslag
//Nesse
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 209
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av FLNZ »

hangus skrev:Hej!

Jag köpte C5 förra året efter att ha haft C4 i ett par år. Min C5 har gått lite (3000 mil) och det tror jag är själva nyckeln till problemfri körning. När man är ute och rastar kärran händer det gärna en hel del eftersom jag har uppfattningen att jänkarna när de bygger bilar inte är så rädda och försiktiga som vi européer är, lite, kör tills det smäller typ? Ett exempel, jag och hunden Bella, en nu saknad Berner Senner körde om både lastbil och personbil samtidigt för några somrar sen, jag hade listat ut (?) att om man låg på vanliga D på automaten och sen i sisådär 150 km/h la i D med ring runt, dvs överväxel, ja då gick det jävligt fort! Jag hade i tankarna att amerikanska grejor håller för vad som helst men så var inte fallet utan hela lådan rasade och kostade 16 papp att renovera. Jag frågade om det berodde på min manöver med att göra fullgasväxling och det var en del av problemet sa verkstan, men lamellerna var helt slut i lådan och de hade inte jag kört upp utan de som haft bilen i 11 000 mil före mig. Så jag bestämde mig för att nästa gång blir det en corvette som jag kört själv så länge som möjligt, dvs "no one else to blame". Om det kan ge dig något så fungerar min C5:a skitbra! den är bara helt ljuvlig och jag älskar sången från de 8 tenorerna i maskinrummet.

Så mitt råd är - betala hellre mycket pengar för lite mil än att spara och köpa många, många mil utan din närvaro.

hangus : :)
Rasade lådan för att du la i överväxeln i 150 eller vad?
hangus
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: mån dec 22, 2003 23:17
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av hangus »

FLNZ skrev:
hangus skrev:Hej!

Jag köpte C5 förra året efter att ha haft C4 i ett par år. Min C5 har gått lite (3000 mil) och det tror jag är själva nyckeln till problemfri körning. När man är ute och rastar kärran händer det gärna en hel del eftersom jag har uppfattningen att jänkarna när de bygger bilar inte är så rädda och försiktiga som vi européer är, lite, kör tills det smäller typ? Ett exempel, jag och hunden Bella, en nu saknad Berner Senner körde om både lastbil och personbil samtidigt för några somrar sen, jag hade listat ut (?) att om man låg på vanliga D på automaten och sen i sisådär 150 km/h la i D med ring runt, dvs överväxel, ja då gick det jävligt fort! Jag hade i tankarna att amerikanska grejor håller för vad som helst men så var inte fallet utan hela lådan rasade och kostade 16 papp att renovera. Jag frågade om det berodde på min manöver med att göra fullgasväxling och det var en del av problemet sa verkstan, men lamellerna var helt slut i lådan och de hade inte jag kört upp utan de som haft bilen i 11 000 mil före mig. Så jag bestämde mig för att nästa gång blir det en corvette som jag kört själv så länge som möjligt, dvs "no one else to blame". Om det kan ge dig något så fungerar min C5:a skitbra! den är bara helt ljuvlig och jag älskar sången från de 8 tenorerna i maskinrummet.

Så mitt råd är - betala hellre mycket pengar för lite mil än att spara och köpa många, många mil utan din närvaro.

hangus : :)
Rasade lådan för att du la i överväxeln i 150 eller vad?
Nej det var inte riktigt så enkelt. Bilen var sliten och då kan lådan haverera om man som jag lägger i överväxelläget efter att ha gasat på trean.
Hangus
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 209
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av FLNZ »

Ok.

Ja just automatlådorna verkar vara Corvetten´s svagaste länk.

Snackade med en som renoverar automatlådor och han sa att de flesta lådorna som sitter i bilar som inbjuder till lite hårdare körning håller i ca 11 000 mil men ibland händer det att dom ger upp redan vid 2000 mil, antar att det hela har med hur man kör.?
vildtwin
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: lör feb 28, 2009 10:43
Ort: haparanda
Kontakt:

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av vildtwin »

Har haft min i två år utan nått, 02 cab,tror att amerikanare ändå är mer pålitligare än ex tysk bilar i samma prisklasser,för tyskarna är mer avancerade i uppbygget,kikade å först på nån Mb SL 500 ,men av vad jag såg av mina bekantas tyskar så är dom inte så pålitliga,det kostde alltid mellan 10-30 tusen eft vekstadsbesök..
sen köp en bil med carfax då ser du verkliga milen,det verkar finnas många med fantasimil på mätarna.. Mycket bil för pengarna+mycket njutning...även jag en gammal mc åkare
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 128
Blev medlem: ons apr 29, 2009 12:24
Ort: Borås

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Gearbox »

Hej Nesse!

Jag känner igen mig i det där, med skillnaden att jag läste igenom alla C5-trådar EFTER köpet. Jo, det tog ett par dar, dock ett annat, numera nerlagt Corvetteforum. Jag var så tokig att jag skrev ut ALLA fel jag trodde jag skulle drabbas av, man vet ju hur bra sökfunktioner fungerar i ett forum=alltså inte alls. Det blev en pärm full men nu skulle jag hitta problemlösningar snabbt. Det här var för typ 5 år sedan. Nå, hur ofta har jag fått plocka fram pärmen?

Svar: 2
Första gången varnade datorn för högt lufttryck höger bak fast trycket var korrekt. Det kan jag leva med.
Andra gången så trilskades en av strålkastarna. Det kunde jag inte leva med utan fick justera.
That`s it! Bilen är årsmodell 2000 och har gått 7300 mil.

C5:an är en fantastisk bil men precis som andra skriver här så finns det exemplar som är sönderkörda och söndermekade. Man kan ju få intrycket att allt går sönder hela tiden på alla bilar när man läser i forumet men så är det givetvis inte. Spelar ingen roll vilket bilforum du går in i, naturligtvis tar man upp problemen som dyker upp. Skulle vi skriva hur nöjda vi är och om allt som fungerar hela tiden skulle servern förmodligen explodera.
Jag behåller mina bilar länge, vårdar dom ömt och byter märke efter varje bil, livet är kort. Men för första gången så kommer jag förmodligen att hålla mig tilll samma märke. Ut och leta C5:or och ta god tid på dig.
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Nice car
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 114
Blev medlem: fre jul 06, 2007 14:33
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Nice car »

Har haft 2 st c5:or en 97,98 med mellan 6-9k mil på mätaren bägge aut servade bytte däck funkade kanon båda....
Livsnjutare,En dag i taget =),svag för corvette c5 z06
Im back!
Corvette c5 targa-97 såld
Corvette c5 targa -99 såld
Corvette c6 han -05 såld
Corvette c6 competion -08 såld
Mikael Jarl Laholm
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av 745 »

Här är http://www.youtube.com/watch?v=O7kmsy2obyg ett test!
När du tröttnat så spolar du fram till 7:35. (Det är ju inte en C5 man testar men likheterna är stora)
Och ja det finns typfel på C5an som på alla andra bilar, men även om dom dyker upp så får du bra valuta för dina pengar.
Lycka till med ditt köp :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Per Saltin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor dec 11, 2008 14:57
Ort: Mölndal

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Per Saltin »

Jag köpte en 01:a som gått 16500 för 1,5 år sedan. Nu har den gått 20500.
Kör året runt och den har bara knallat på. 16000-mila gjorde jag själv (mtrlkost 6000). I övrigt oljebyten. Det enda som konstrat är ac:n. Kondensorbyte förra året och sedan gick kompressorn sönder. Men det händer väl på alla bilar? Härlig upplevelse att köra varje dag. Förbrukning mellan 0.9 och 1.1. Köp och njut.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av 745 »

merpo skrev:Jag köpte en 01:a som gått 16500 för 1,5 år sedan. Nu har den gått 20500.
Kör året runt och den har bara knallat på. 16000-mila gjorde jag själv (mtrlkost 6000). I övrigt oljebyten. Det enda som konstrat är ac:n. Kondensorbyte förra året och sedan gick kompressorn sönder. Men det händer väl på alla bilar? Härlig upplevelse att köra varje dag. Förbrukning mellan 0.9 och 1.1. Köp och njut.
Håller med, en Corvette som är servad enligt boken, oskruvad & ej körd alltför hårt har nog inte mer problem än någon annan bil.
Kör själv min som bruksbil under sommaren :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Daviper
Rookie
Rookie
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 10, 2007 22:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Daviper »

Min C5:a har gått 11 000 mil (FRC 2000) hade INTE ett rent Carfax, jag har tokkört den på bana i snart 3 år och jämfört med min Viper är den guld att äga/köra och försäkra....
1994 Dodge Viper RT/10: 505 Hk/720 Nm
2000 Corvette C5 FCR: 400 Hk/550 Nm
Arken
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön nov 12, 2006 22:19
Ort: Norrköping

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Arken »

Hej

Jag tycker att man ska vara nyanserad i fråga bilen har ett "clean title". Min bil har inte det, den har en krockad och bytt höger framskärm. Höger framskärm är bytt och omlackerad. Thats it . Bilen är en 03-cab och jag är helnöjd med bilen och den går klockrent på vägen och det finns inte någon anledning till att tro att det har påverkat andra funktioner. Bytet av skärmen är bra gjort och lacken är riktigt fin.
När man tar ut ett Carfax så står det vad priset på bilen ska justeras med gentemot handlarnas listpris. Min bil ska reduceras med 800 dollar, vilket är kaffepengar i sammanhanget när man köper en bil för 250-300 000. Jag efterlyser lite sans och nyans i förhållandet till Carfax.
Alla bilar som inte har ett "clean title" är inte ramsneda och är inte per automati så att bromsarna drar snett. Enligt mina erfarenheter så kan en Carfax-smittad bil mycket väl vara i bättre skick än en "ren bil". Det är enligt min åsikt lika lätt att bli lurad av "bussiga Bengt" 50 år och som inte har en aning om att Ac,n inte kyler, att centrallåset inte fungerar ibland, att motorn läcker olja osv.

Nä , det enda som kan göra köpet av en C5:a så problemfritt som möjligt (gäller i stort sett alla bilar), är att göra sin läxa ordentligt och om du känner dig osäker( om du inte har Libresse )ta med någon som du litar på och som kan bilmodellen. Carfax i all ära, men låt inte en bil med "Alert" automatiskt bli förpassad till Osbyskroten, utan ta det för vad det är och lita på ditt eget omdömme och gör din egen bedömning...
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av Jake »

Jag håller med om att man skall vara lite nyansierad...

Men det imporetas en jävvla massa bilar vilka har köpts för en spotstyver och som sedan fusklagas. Det är inte helt ovanligt att man snubblar över en "LEMON HEAD" eller en "SALVAGE TILE".

Ett fordon med LEMON har blivit utdömt och får ALDRIG tas i bruk igen i USA pga att det varit så illa krockat. Och hör såldedes hemma på osbyskroten och inte på vägen i svedala.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Fungerar c5´or??

Inlägg av velasoraptor »

C5,C6 och Z06 är gjorda för att kunna tåla en hel del och köras hårt både på bana och på vägen.Sköter man om bilen så håller den.Förslitningar händer ju alla bilar.Många kör ju också trimmat som jag själv och har inga problem.En del kör ju med runt 600 bakhjuls hästar och mer och har inga problem med tillförlitligheten.Köper man en billig bil kan man räkna med en del problem om man inte har full koll vad bilen gått igenom.Carfax är en liten fingervisnaing om status för bilen.Men i vissa stater får bilen savalge title även för en liten skada så carfax ger inte hela sanningen.Det är också mycket som aldrig raporterats till carfax.Man måste gå igenom bilen noga innan köp.Kan man inget om Corvetter så finns ju många kunniga i klubben som säkert kan hjälpa till vid ett eventuellt köp.

Kenta C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510rwnm rototest svep)
Skriv svar