Fick en 2:a på handbroms
- Risingforce
- Nykomling
Fick en 2:a på handbroms
Jag fick en 2:a på handbromsen på besiktningen, kollade lite snabbt men såg ingen justering så man kan spänna vajern. Nån som vet hur man gör? Bromsbeläggen är nya.... har en 91:a
Corvette c4 91:a
Re: Fick en 2:a på handbroms
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Jag åker -91a jag oxå och fick problem efter att ha bytt skivor och belägg.
Dålig effekt på p-bromsen pga att bromshävarmen "bottnade" mot oket.
Justerade, funderade, bytte till längre justerskruvar, fick inte till det iaf
Det slutade med att jag tillverkade nya tryckpinnar mellan bromshävarm och tryckplatta bakom belägget.
Då blev det bra men jag vet fortfarande inte varför det inte fungerade från början, kanske inte var riktigt samma mått på nya grejerna jag satte dit. (ej orginal)
Dålig effekt på p-bromsen pga att bromshävarmen "bottnade" mot oket.
Justerade, funderade, bytte till längre justerskruvar, fick inte till det iaf

Det slutade med att jag tillverkade nya tryckpinnar mellan bromshävarm och tryckplatta bakom belägget.
Då blev det bra men jag vet fortfarande inte varför det inte fungerade från början, kanske inte var riktigt samma mått på nya grejerna jag satte dit. (ej orginal)
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Om du tar bort plastkåpan på handbromsspaken så ser man den "självjusterande" kransen som ska glida och spänna handbromsvajern. Det är säkert som på min att den glider inte längre p g a att fettet stelnat + en hel del damm. Funkar faktiskt efter en rengöring.
HW
HW
1991 L98 ZF6
Hej
Tack för mkt bra tips, jag hade samma problem med min handbroms. Verkstan bytte backar bak men fick påpekande trots detta. Gick till annan verkstad, och de tog 250 kr för lite spray sprut, sedan en tredje verkstad...men resultatet var tveksamt godkänt på besiktningen. Men plockade bort plastkåpan inne vid handtaget och sprejade med 5:56 och simsalabim fick jag en kanon bra handbroms, dessutom trillade handtaget ner mot golvet precis som det är tänkt.
Tack för mkt bra tips, jag hade samma problem med min handbroms. Verkstan bytte backar bak men fick påpekande trots detta. Gick till annan verkstad, och de tog 250 kr för lite spray sprut, sedan en tredje verkstad...men resultatet var tveksamt godkänt på besiktningen. Men plockade bort plastkåpan inne vid handtaget och sprejade med 5:56 och simsalabim fick jag en kanon bra handbroms, dessutom trillade handtaget ner mot golvet precis som det är tänkt.