Parkeringljus -92

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast

Parkeringljus -92

Inlägg av inge »

Någon som vet om det är Park.ljus i blinkersljusen fram också, är nästan säker på att det har varit tänt i dom när jag satt på parkeringsljus.
Så plötsligt en dag såg jag att det endast lyste bak när jag hade parkeringsljuset på. För att få tänt fram också fick jag tända dimljuset.
Om det skall vara lyse i dom fram också ,var sitter isåfall säkringen, har letat överallt utan att hitta någon till park.ljuset.Finns det mer säkringspaneler än den vid högra sidan . :roll:
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Parkeringljus -92

Inlägg av Hot Rod »

I USA är det gult parkeringljus i blinkersen fram men det är inget som svenska lagen gillar. Har du inte en flyttgodsbil så borde det vara omkopplat.

Detta med ljus kan vara lite "djungel" och det är olika på olika bilar beroende på hur föregående ägare löst det. Lyste det gult eller vitt i dina "parkering-blinkers" fram?

Det finns några säkringar ovanför passagerarens fötter, ovanför panelen, men det borde inte vara nån där till nåt lyse?

Lycka till.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej.
Jag fortsätter på denna tråd.
Är parkeringsljus och positionsljus samma sak?
Jag var på besiktningen och fick påbackning "positionslykta fram båda sidor ur funktion". Men jag har aldrig haft positionsljus fram. För det finns ju bara två lampor på vardera sidan om "plattan". En till blinkers och en till dimljus. Det skulle gå att koppla till blinkerslampan som är 21/5W men då blir det fel färg.
Det skulle kunna gå att koppla in i det avlånga vita glaset som sitter om hörnet men då kanske det inte lyser tillräckigt bra framåt.
Hur har ni gjort?
Räknade ut att bilen ska vara besiktigad ca:9 gånger men nu gick det inte längre.

Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Peter Linköping
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Peter Linköping »

Har du inte parkeringsljus i "pop-up" lysena? Har för mig jag såg att jag hade några parkeringsljus där sist jag tittade, men det kan ju iofs vara eftermonterat.
Nykomling

Inlägg av Hasse C4 »

Hej

Jag har parkeringsljus i mina strålkastare, de skall ju ändå fällas upp när du besiktigar.
De amerikanska som föregående riktigt påtalar sitter bredvid dimljusen är gula och är förbjudna i sverige. Har du inte parkeringsljus i strålkastarna blir det knepigare.´
De gula skall ju bort. Nog billigare skaffa insatser till huvudstrålkastarna.
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Leif Eriksson »

Peter Linköping skrev:Har du inte parkeringsljus i "pop-up" lysena? Har för mig jag såg att jag hade några parkeringsljus där sist jag tittade, men det kan ju iofs vara eftermonterat.
Hej.
Nej, i dessa lysen finns inga andra lampor mer än den som sitter i till hel och halvljus. Dessa är helt inkapslade så går lampan sönder får man byta hela insatsen. Vad jag har kommit fram till så är det EU-importerade objekt som det finns en extra lampa i strålkastarna för parkeringsljus.
Var idag å pratade med bilprovningen om det gick bra att montera en lampa i det avlånga vita glaset som sitter runt hörnet. Det skulle dom acceptera. Så få det bli. Men detta gör jag efter avställningen i höst. För nu ska det åkas.
Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
kindell
Nykomling
Nykomling

Inlägg av kindell »

Hejsan!

Jag löste problemet med att nypa ström från dimljuslaman o hänga dit en vanlig 5 Watts lampa på den tampen med ca 20cm 2-led kabel.
Man tar bort dimmljuslampan infor besiktingen o trycker i denna lampa i hålet.Omvänt efter.
Att 5 watten ligger o lyser sedan bakom luckan gör inget.
Maskeringstejp runt 5 watten så den suger in i hålet.Mycket enkelt.

Gjort detta sedan början 2000-talet utan anmärkning och till en rimlig kostnad mindre än 50:-SEK
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Leif Eriksson skrev: Vad jag har kommit fram till så är det EU-importerade objekt som det finns en extra lampa i strålkastarna för parkeringsljus.
+ många övriga importer som monterat H4-insatser :mrgreen: Kan vara bra att känna till att man inte får borra själv i dessa insatser och montera p-ljus = icke godkänt.

Avlånga glaset runt hörnet? Låter som det kommer att lysa mest åt sidan?

Ström borde du kunna ta från en av de 2 sladdar som original går till den orange lampan som nu är blink fram, förutsatt att det är en USA-bil och att ingen kapat den nånstans... Det borde alltså finnas en sladd över förutom den som går till blinklampan.

Lycka till :D
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar