lufttryck när man bytt däck?
lufttryck när man bytt däck?
Hej. har nyss köpt en z06a och är inte så insatt då det är min första corvette.
Så när jag köpte bilen så fick jag med ett par nya bakdäck som var 315-30-19 ist för 325 som ska vara orginal?
undrar då om det ska vara samma lufttryck som när man har 325or eller om de ska vara nått annat. hört att några fått problem med tryckgivarna då de bytt dimension
på däcken.
Mvh Tobias
Så när jag köpte bilen så fick jag med ett par nya bakdäck som var 315-30-19 ist för 325 som ska vara orginal?
undrar då om det ska vara samma lufttryck som när man har 325or eller om de ska vara nått annat. hört att några fått problem med tryckgivarna då de bytt dimension
på däcken.
Mvh Tobias
Re: lufttryck när man bytt däck?
Däcktryckgivarna ska nog inte ge dig några bekymmer eftersom det bara är "dumma trycksensorer" som skickar signal om vilket lufttryck som är i däcken till datorn som är inställd från tillverkaren. Den text som står i dörrsidan ang lufftryck är det som tillverkaren rekommenderar som minsta lufttryck. Själv har jag 3,5 i mina backdäck 325/30/19. Visst den larmar omför högt däcktryck men det får man leva med.
Grattis till Z06 an! Hämtade själv en i början av året och har inte slutat skratta än!!!!!
Grattis till Z06 an! Hämtade själv en i början av året och har inte slutat skratta än!!!!!
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
Ok ok. kör på 2.8 nu och de larmar inte förens däcken blir varma och trycket stiger till 2.9-3.0 typ
tackar
här är några bilder på den :d rösta gärna
http://www.garaget.org/?car=204636

Det ska vara 2.1-2.2 kg runt om oavsett om det är run-flat eller vanliga däck.obbe88 skrev:Ok ok. kör på 2.8 nu och de larmar inte förens däcken blir varma och trycket stiger till 2.9-3.0 typtackar
jasså inte mer. får testa då. känns som den inte riktigt är helt stabil i höga hastigheter som den var innan.
men får prova att sänka trycket lite och se om de blir nån skillnad.
men får prova att sänka trycket lite och se om de blir nån skillnad.
Ok Anders! Men med ett så "lågt" lufttryck så får du ett helt annat däcksslitage. Vid ett så lågt tryck vill luften ut och du får ett slitage på mitten av däcket, Allting beror ju på "HUR"man kör bilen. eller? Det är iaf vad jag har lärt mig. Lugn normal körning runt 3,5 men jag och min däckfirma kan ju ha fel?vette.se skrev:Det ska vara 2.1-2.2 kg runt om oavsett om det är run-flat eller vanliga däck.obbe88 skrev:Ok ok. kör på 2.8 nu och de larmar inte förens däcken blir varma och trycket stiger till 2.9-3.0 typtackar
Ett tyvärr alltför vanligt fenomen ... däcksfirmorna har ingen aning om hur mycket luft det ska vara i däck i dessa storlekar
Det SKA vara 2.1-2.2 kg runt om inget annat, du får perfekt jämt slitage och bästa grepp med det lufttrycket. Ska du köra bana ska trycket sänkas ytterligare (1.9-2.0 lite beroende på däck) GM själva har det som rekommenderat lufttryck på både C5, C5 Z06, C6 samt C6 Z06 och ZR1 som har väldigt stora däck. Jag kör med 305 fram och 335 bak och 2.1kg - fungerar perfekt. Glöm gummifirmorna, de har noll koll. Läs på lite på de amerikanska forumen så får du samma svar där.

Det SKA vara 2.1-2.2 kg runt om inget annat, du får perfekt jämt slitage och bästa grepp med det lufttrycket. Ska du köra bana ska trycket sänkas ytterligare (1.9-2.0 lite beroende på däck) GM själva har det som rekommenderat lufttryck på både C5, C5 Z06, C6 samt C6 Z06 och ZR1 som har väldigt stora däck. Jag kör med 305 fram och 335 bak och 2.1kg - fungerar perfekt. Glöm gummifirmorna, de har noll koll. Läs på lite på de amerikanska forumen så får du samma svar där.

de va ju lite skillnad på 2.1 till 3.5
de är ju en z06 den ska väll bara köras på ett sätt? full fart? 
men du tror inte att dimensionen på däcken spelar nån större roll? Har för mig att när jag köpte den så låg trycket på 268 kpa med 325orna på, det motsvarar väll ca 2,7 bar väll?

men du tror inte att dimensionen på däcken spelar nån större roll? Har för mig att när jag köpte den så låg trycket på 268 kpa med 325orna på, det motsvarar väll ca 2,7 bar väll?
På den här länken finns lite info om olika däckslitage med bilder och annan info om däck
http://www.dackweb.se/default.aspx?d=4&u=15
http://www.dackweb.se/default.aspx?d=4&u=15
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Kolla vad det står på lappen som är klistrad på dörrsidan --- 2.1kgobbe88 skrev:de va ju lite skillnad på 2.1 till 3.5de är ju en z06 den ska väll bara köras på ett sätt? full fart?

Ok jag lägger mig för expertisen! Tack Anders! Nu ska det ut och sänkas lufttryck!!! Kanske man får en "stabilare bil" nu då! Har vart lite ilsken på att den"vandrar" över vägen i lite högre farter och trott att det kan ha varit hjulinställning men jag provar att sänka trycket lite och gasar igen så far man se om det blev nån skillnad!
yepp måste jag med testa och se om det hjälper nått.
tackar för alla svaren.
/ mvh Tobbe
tackar för alla svaren.
/ mvh Tobbe
Som Anders säger (Han har alltid rättSnoopy skrev:Ok jag lägger mig för expertisen! Tack Anders! Nu ska det ut och sänkas lufttryck!!! Kanske man får en "stabilare bil" nu då! Har vart lite ilsken på att den"vandrar" över vägen i lite högre farter och trott att det kan ha varit hjulinställning men jag provar att sänka trycket lite och gasar igen så far man se om det blev nån skillnad!

Som överkurs kan du anpassa luftrycket efter dina däck, körstil & underlag.
Välj ut en vägsträcka som liknar den där du vill att bilen ska fungera bäst, och kör i samma hastighet med lite olika lufttryck både fram & bak så får du känna på skillnaden.
Ha det bra

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
-
- Corvetteälskare
Stämmer precis som ni skrivit, runt 2bar är alldeles utmärkt för våra däck.
3 bar blir bilen helt okörbar, har provat efter en oinformerad däcksverkstad
monterat nya bakdäck för några år sedan.
Över 160 gick bilen in i ett säkerhets läge
och vägrade vidare acceleration.
3 bar blir bilen helt okörbar, har provat efter en oinformerad däcksverkstad
monterat nya bakdäck för några år sedan.
Över 160 gick bilen in i ett säkerhets läge
och vägrade vidare acceleration.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Ok. det som är problemet nu. efter 200 blir den ostabil och går knappt hålla på vägen.
men ska testa sänka trycket imorgon innan jag ska ut och rasta av den.
Det finns även nått annat medel eller nått som man kan pumpa i däcken som gör att trycket inte påverkas av varmen va?
men ska testa sänka trycket imorgon innan jag ska ut och rasta av den.
Det finns även nått annat medel eller nått som man kan pumpa i däcken som gör att trycket inte påverkas av varmen va?
obbe88 skrev:Ok. det som är problemet nu. efter 200 blir den ostabil och går knappt hålla på vägen.
EXAKT!!! Har samma bekymmer! Men idag ska det sänkas tryck och testas! Hoppas att "Lagens långa arm" Har annat för sig!
Testade igår. Men inga extrema hastigheter. Blev iaf grym skillnad i lägre hastigheter . S kurvor var inga problem i 170. innan vart de fullt upp att hålla den rak utan att de ville gå i sidled 

Samma här! Bilen blev helt annan!!! Mycket bättre nu....
Det finns även nått annat medel eller nått som man kan pumpa i däcken som gör att trycket inte påverkas av värmen va?
Ska försöka hålla mig utanför disskusionen ang lufttryck, men ska kommentera ovanstående...
Nitrogen: vissa däckfirmor vill att vi ska ha Nitrogen i våra däck, för det ska inte vara känsligt för värmeutvekling samt att det inte läcker ut på samma sätt som luft (det sista stämmer).
Du kan "ställa" in bilen med ett visst lufttryck och behålla det trycket under en hel tävling !!?? Tanken är god MEN det stämmer INTE .... har provat detta själv i min C5:a.
Körde med 2,4 runt om med vanlig luft, då stiger inte trycket så mycket med min körning (kör som en kärring) så att systemet började larma för HÖGT tryck.
Provade med Nitrogen och 2,7 runt om, då gick systemet in och varnade för högt tryck när däcken blev varma (trycket stiger ungefär 1hg / 10 grader, och sjunker m a o lika mycket på vintern när det är kallt - man bör ha lite extra luft i "reserv" när det är kallt).
Fick backa tillbaka i luftryck tills jag hade samma tryck som med vanlig luft - 2,4 och då funkar det igen.
Har påpekat detta för AGA som säljer Nitrogen till Gummiverkstäderna - men har självklart inte fått nått gehör för detta !!
Sitter det GRÖNA ventilhattar på någon bil ni ser så har troligtvis den bilen Nitrogen i däcken och har gått på reklamen!!
Allt går att sälja med mördande reklam
Kostar ca 300:- / 4 hjul
Slutord: ett däck mår mycket sämre av att köras med för lågt luftryck än för högt
Ska försöka hålla mig utanför disskusionen ang lufttryck, men ska kommentera ovanstående...
Nitrogen: vissa däckfirmor vill att vi ska ha Nitrogen i våra däck, för det ska inte vara känsligt för värmeutvekling samt att det inte läcker ut på samma sätt som luft (det sista stämmer).
Du kan "ställa" in bilen med ett visst lufttryck och behålla det trycket under en hel tävling !!?? Tanken är god MEN det stämmer INTE .... har provat detta själv i min C5:a.
Körde med 2,4 runt om med vanlig luft, då stiger inte trycket så mycket med min körning (kör som en kärring) så att systemet började larma för HÖGT tryck.
Provade med Nitrogen och 2,7 runt om, då gick systemet in och varnade för högt tryck när däcken blev varma (trycket stiger ungefär 1hg / 10 grader, och sjunker m a o lika mycket på vintern när det är kallt - man bör ha lite extra luft i "reserv" när det är kallt).
Fick backa tillbaka i luftryck tills jag hade samma tryck som med vanlig luft - 2,4 och då funkar det igen.
Har påpekat detta för AGA som säljer Nitrogen till Gummiverkstäderna - men har självklart inte fått nått gehör för detta !!
Sitter det GRÖNA ventilhattar på någon bil ni ser så har troligtvis den bilen Nitrogen i däcken och har gått på reklamen!!
Allt går att sälja med mördande reklam

Kostar ca 300:- / 4 hjul
Slutord: ett däck mår mycket sämre av att köras med för lågt luftryck än för högt

C8 Cabriolet
hehe okok med andra ord ingen idé att lägga några mer funderingar runt den myten
.

Ah! då har ja samma problem! folk har sagt till mig att ha ett jävla tryck i däcken bara för att det är 25 profil (305 breda)
Jag har med problem ibland vid gaspådrag, traction control går in och vägrar ge mer gas! skitstörande när man skall göra omkörning osv!
Skall ut och testa minska trycket
Jag har med problem ibland vid gaspådrag, traction control går in och vägrar ge mer gas! skitstörande när man skall göra omkörning osv!

MY BLACK BEAUTEY --> http://www.garaget.org/?car=201582
Allt är uträknat från fabrik, (tillverkare)vikt på bil,däckdimension,prestanda, samma sak med en sur volvo 240 , lastar du den max inför semestern så ska man höja däcktrycket, allt för att däckets avtryck i vägbanan (footprint) ej ska ändras förmycket= (prestanda,bränsleförbrukning). Så vill du vill du sänka bränsleförbrukningen på din corvette höj trycket i däcken, vill du minska greppet, höj däcktrycket, vill du öka däckslitaget(i mitten av däcket)så höj däcktrycket, gillar du däckspinn,,,,höj,höj,höj,osv. Ökar man däckbredd så ökar man "footprint"(beroende på däcktryck),,,osv,,,. Gillar du grepp på strippen så sänker man trycket i däcken till en viss punkt pga man vill höja "footprint", inget konstigt egentligen, det konstiga är att däckfirmor är så okunniga, eller?????? Hoppas att det här hjälper någon att hitta greppet. Tomas
När det gäller en sur Volvo 240 så höjer man lufttrycket för att däcket ska tåla mer last - däcket har ingen bärighet, det är luften som bär lasten !!
Bränsleförbrukning: däcket har väldigt liten betydelse när det gäller bränsleförbrukning ( ca 7% resten har med luftmotstånd, motstånd i generator, vattenpump o s v att göra )
Har provat själv med ytterligheter 1,5 & 3,5 (i en sur Volvo) det skiljde 2 cl / mil, inte mer (detta var vid landsvägs körning har troligtvis något större betydelse i stads körning)
Fördelen med ett högre lufttryck (inte FÖR högt) är att däcket håller sig svalare och håller längre - det är alltid värme som tar knäcken på ett däck.
Om man kör med för LÅGT lufttryck får man mittslitage på drivhjulen inte på rullhjulen - ju motorstarkare bil ("glad gasfot") man har ju mer märkbart är det. Om man tittar på sidan på bakhjulen på en dragster så ser man att däcken "skrynklar" sig, då trycker man ut slitbanan på mitten och får mittslitage. Samma princip på våra Corvetter - fast vi kanske inte har lika mycket effekt
På den tiden vi körde med textil / diagonal däck så stämmer det att man fick mittslitage vid för högt lufttryck - tror inte att så många Corvetter (eller några andra) kör man sådana däck idag ?!
Om man köra ett lågprofil däck med för lågt lufttryck kan man uppleva bilen som ostadig - framförallt vid undanmanöver / tvära kurvor.
Jaha, detta var ytterligare en uppfattning
Kan hålla med att en del däckfirmor är dåligt pålästa, men inte alla ............
Bränsleförbrukning: däcket har väldigt liten betydelse när det gäller bränsleförbrukning ( ca 7% resten har med luftmotstånd, motstånd i generator, vattenpump o s v att göra )
Har provat själv med ytterligheter 1,5 & 3,5 (i en sur Volvo) det skiljde 2 cl / mil, inte mer (detta var vid landsvägs körning har troligtvis något större betydelse i stads körning)
Fördelen med ett högre lufttryck (inte FÖR högt) är att däcket håller sig svalare och håller längre - det är alltid värme som tar knäcken på ett däck.
Om man kör med för LÅGT lufttryck får man mittslitage på drivhjulen inte på rullhjulen - ju motorstarkare bil ("glad gasfot") man har ju mer märkbart är det. Om man tittar på sidan på bakhjulen på en dragster så ser man att däcken "skrynklar" sig, då trycker man ut slitbanan på mitten och får mittslitage. Samma princip på våra Corvetter - fast vi kanske inte har lika mycket effekt

På den tiden vi körde med textil / diagonal däck så stämmer det att man fick mittslitage vid för högt lufttryck - tror inte att så många Corvetter (eller några andra) kör man sådana däck idag ?!
Om man köra ett lågprofil däck med för lågt lufttryck kan man uppleva bilen som ostadig - framförallt vid undanmanöver / tvära kurvor.
Jaha, detta var ytterligare en uppfattning

Kan hålla med att en del däckfirmor är dåligt pålästa, men inte alla ............
C8 Cabriolet
Nitrogen är helt enkelt KVÄVE. Luften innehåller ca 78-79% kväve, 20-21% syre och runt 1% annat (t.ex. helium och argon). Om man fyller däcken med luft har man alltså redan där mest kväve(Nitrogen). Det som händer är att syret läcker ut lättare och man måste fylla efter. När man gjort det några gånger så har man nitrogen i däcket! Gratis!Hans Wijk skrev:Nitrogen: vissa däckfirmor vill att vi ska ha Nitrogen i våra däck, för det ska inte vara känsligt för värmeutvekling samt att det inte läcker ut på samma sätt som luft (det sista stämmer).
Enligt mig, och många andra, så är det alltså rena bluffen att sälja nitrogen som något undermedel. Finns till och med gummiverkstäder som påstår att man sparar bensin med det

Prova med 40 profil nästa gång du köper däck, 25 profil sväljer inte ojämnheter lika bra vilket resulterar i sämre grepp m.m.Johand82 skrev:Ah! då har ja samma problem! folk har sagt till mig att ha ett jävla tryck i däcken bara för att det är 25 profil (305 breda)
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745 skrev:Prova med 40 profil nästa gång du köper däck, 25 profil sväljer inte ojämnheter lika bra vilket resulterar i sämre grepp m.m.Johand82 skrev:Ah! då har ja samma problem! folk har sagt till mig att ha ett jävla tryck i däcken bara för att det är 25 profil (305 breda)
40!! e du galen

MY BLACK BEAUTEY --> http://www.garaget.org/?car=201582
GalenJohand82 skrev: 40!! e du galentycker 35 som sitter orginal ser ut som ballongdäck när man sätter dem jämte

Prioriterar du utseende eller vägenskaper

Vet inte hur mycket det gör (men det vore intressant att få veta), men om du väljer för låg profil får du sämre väggrepp p.g.a. utav av att du förlorar mycket utav fjädringen i däcken & väljer du för hög profil så fjädrar däcken för mycket.
Idealet för max vägenskaper lär ligga någonstans runt 40 (och det är därför teknikerna som har utvecklat & testat bilen valt den profil som dom har valt och om dom är galna så är jag det med)
Ha det bra

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Tycker 40 låter rätt så mkt jag med
35 är nog precis lagom.
nästa problem nu efter hittat ett lyckat tryck är dessa j*vla spåriga vägar
man flyger över vägen ovad sett tryck och profil när de "spårar ur" så att säga 
skippa fartbulerna och lägg pengar på asfalt som inte ger med sig så har vi löst de största problemen

nästa problem nu efter hittat ett lyckat tryck är dessa j*vla spåriga vägar

skippa fartbulerna och lägg pengar på asfalt som inte ger med sig så har vi löst de största problemen

Kontaktade Michelins kundsupport om lufttryck och dom svarade så här:
"Jag vet att man ofta på gummiverkstäder rekommenderar att använda högre lufttryck än det rekommenderade när man har lågprofildäck i större storlekar.
Men vilket lufttryck man skall ha beror inte bara på vilken belastning däcken har utan också på bilens konstruktion, viktfördelning, etc. Därför är alltid det rekommenderade luftrycket som finns i bilens tanklock, dörrsida eller instruktionsbok det optimala lufttrycket för att ge bilen komfort, köregenskaper och inte minst balans.
Jag vet dock av erfarenhet och troligtvis därför gummiverkstäderna ibland rekommenderar ett högre tryck, då att vissa "billigare" däckfabrikat kan få problem med just mittslitage på lågprofildäck om man inte har lite högre lufttryck än det rekommenderade, men det gäller inte Michelindäck där du skall använda det rekommenderade lufttrycket ."
Bytte själv från orginal "run flat" däck till Michelin Pilot Sport förra veckan. Har bara åkt några mil ännu och är helnöjd. Lägre ljudnivå, spårar inte så mycket och går mjukare över ojämnheter i vägen.
"Jag vet att man ofta på gummiverkstäder rekommenderar att använda högre lufttryck än det rekommenderade när man har lågprofildäck i större storlekar.
Men vilket lufttryck man skall ha beror inte bara på vilken belastning däcken har utan också på bilens konstruktion, viktfördelning, etc. Därför är alltid det rekommenderade luftrycket som finns i bilens tanklock, dörrsida eller instruktionsbok det optimala lufttrycket för att ge bilen komfort, köregenskaper och inte minst balans.
Jag vet dock av erfarenhet och troligtvis därför gummiverkstäderna ibland rekommenderar ett högre tryck, då att vissa "billigare" däckfabrikat kan få problem med just mittslitage på lågprofildäck om man inte har lite högre lufttryck än det rekommenderade, men det gäller inte Michelindäck där du skall använda det rekommenderade lufttrycket ."
Bytte själv från orginal "run flat" däck till Michelin Pilot Sport förra veckan. Har bara åkt några mil ännu och är helnöjd. Lägre ljudnivå, spårar inte så mycket och går mjukare över ojämnheter i vägen.

There is no substitute for cubic inches...
[/quote]
Låter lovande
Första gången man önskar att däcken på bilen tar slut fort så man får köpa nya 

Låter lovande

ZR1 2009 Atomic orange SÅLD