lufttryck när man bytt däck?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: lufttryck när man bytt däck?

Inlägg av 745 »

obbe88 skrev:nästa problem nu efter hittat ett lyckat tryck är dessa j*vla spåriga vägar
Prova med smalare hjul :wink:
Skoja bara :D (fast det blir mindre spårigt) men skönhetsrådet säger nej till smalare än standard.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Spåriga vägar....beror b.l.a. på att vi betalar för lite skatt på vägar och det bränsle vi förbrukar. :roll: Blir inga pengar över till asfalt.
// Max
OT...förlåt!
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Prova med 40 profil nästa gång du köper däck, 25 profil sväljer inte ojämnheter lika bra vilket resulterar i sämre grepp m.m.
Väghållningen är inte så beroende av profilen på däcket utan där är det mer hjulinställningar som spelar roll (toe, camber etc.)
Jag har ju 30-R19 & 25-R20 på min och var snabbaste bil med gatdäck på första tävlingen på Mantorp för några veckor sedan... 0.5 sekund långsammare än tex Motander som har 200-250hk mer & R-däck...
Ojämnheter bör ju hanteras av stötdämparna och deras returdämpning mm och inte av gummit, i min mening.

Å andra sidan så kör man helst lite högre profil på 18" (F1 kör väl 13"?) för racing.. för det blir bättre grepp i kurvorna om däcksidorna flexar lite i sidled... därför är EMT däcken så dåliga... för hårda däcksidor (samt onödigt hög vikt)

Lufttrycket ska ju va det GM rekommenderar, oavsett profil! 2.1bar i C6 fallet.
På bana kör jag 1.8-1.9... då blir det 2.2-2.3 när däcken kommit upp i temp...
R-Däck ska ha ännu lägre tryck för maximalt grepp.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

GRATTIS :!: till dina tider Motander m.fl. är ju inte att leka med :twisted:

Som vi båda vet är det många parametrar som ska stämma ihop för att få den optimala väghållningen. Du har erfarenhet av utav set-up utav Corvette för bankörning och jag har efter att ha följt ett Carrera Cup team på nära håll sett hur små justeringar av fjädring, dämpning, returdämpning, krängare, vingvinkel, lufttryck & hjulvinklar kan påverka bilen.
Men som tur är det enhetsdäck som gäller vilket jag tycker är bra eftersom det annars skulle krävas mycket pengar/tid för att hitta den optimala kombinationen.

Men gäller inte följande för däcken :?:
Om trycket är för lågt eller profilen är för hög.
Bilen känns instabil och flyter runt lite hur som helst.
Om trycket är för högt eller profilen för låg flexar(fjädrar) däcket för lite.
Bilen känns instabil och flyter runt lite hur som helst, P.G.A. att däcket har dålig kontakt med vägbanan då det hela tiden balanserar på div. förhöjningar som det ej kan svälja.

Är det inte så att de flesta tillverkare av "sportiga" gatbilar och dom som kör bana för det mesta brukar välja en profil runt 40 :?:
Och om man kör på ojämnare vägar än vad vad profilen är vald efter ska man då inte välja en högre profil :?:

Ha det bra :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Är det inte så att de flesta tillverkare av "sportiga" gatbilar och dom som kör bana för det mesta brukar välja en profil runt 40 :?:
Jag tror nod att på vanliga däcksbredder (245-285) kan man nog ha 40-profil... men på Corvette, Viper m.fl, med bredder på 325-345 blir 40-profil för högt.
Toyos 335-18 däck har profil på 30...
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev: Toyos 335-18 däck har profil på 30...
Är den dimensionen något som du rekommenderar på spåriga :evil: svenska vägar :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Är den dimensionen något som du rekommenderar på spåriga :evil: svenska vägar :?:
Absolut!

335/30-18 har ju samma profil (10mm) som 245/40-18 (9.8mm)
Känns som att däckstillverkarna kan det där bäst... o det finns ju knappt några däck med 40-profil i bredder över 275
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

OK, Jag ger mig :(
Jag trodde att det skulle spåra för mycket med tanke på däcksbredden, på våra svenska vägar (potatisåkrar) men du har mer erfarenhet än mig 8)
Att man inte tillverkar däck med högre profil i dom bredderna trodde jag berodde på att dom var till bilar avsedda att köra på bättre vägar.
För den som är intresserad finns mer teori och även några ord om Speedlab Corvetten här http://hem.passagen.se/hemipanter/, trivsam läsning :D
Jag kan rekommendera väghållningsboken för den som vill läsa mer :wink:
Senast redigerad av 745 den mån jun 21, 2010 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Jag trodde att det skulle spåra för mycket med tanke på däcksbredden, på våra svenska vägar (potatisåkrar) men du har mer erfarenhet än mig 8)
Jag kan mycket väl ha fel... vet dock att hur bilen spårar beror på camber/toe/caster-inställningarna...
Anders (vette.se) skrev i en denna tråd: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ter#p68836
…hur man bör göra för tillmötesgå olika behov (sportig - aktiv körning alt. cruising - oaktiv körning)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Antar att du känner till den här http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp om inte varsågod :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 427cobra »

427cobra skrev: Bytte själv från orginal "run flat" däck till Michelin Pilot Sport förra veckan. Har bara åkt några mil ännu och är helnöjd. Lägre ljudnivå, spårar inte så mycket och går mjukare över ojämnheter i vägen. :D
Nu har jag åkt en bit över 100 mil på Pilot Sport däcken och mina första intryck har bara förstärkts. Bilen går mycket stabilare, är mindre spårkänslig och däcken bullrar mindre. :D Aldrig mer "run crap" däck...
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Skriv svar