Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jan 13, 2010 13:21
- Ort: Ystad
Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Hejsan!
Åker till ringen v.29-30 och har en del saker kvar att göra på bilen innan det bär av.
Skulle vilja höra vad ni rekommenderar för hård körning med en hyffsat original C5a.
Olja, filter och stift skall bytas. Vissa märken bättre än andra? (Självfallet skall oljan vara rekommenderad för motorn.) Har LS2 toppar = andra stift än original toppar?
Funderar på att höja bilen lite, en tum eller så då markfrigången är ca två tum räknat på framspoilern. (Sitter bilstein dämpare på, ej justerbara).
Har problem med slavcylindern till kopplingen som så många andra, köpa ny direkt eller lägga lite tid och få den till att funka? Hur har ni gjort? Har försökt att hitta luftningsnippel men hittar ingen, finns det ens? På Trans Amen och Camaron är väl kopplings och bromsoljan i samma system och där finns det väl luftningsnippel? Vilken typ av kopplingsolja och bromsolja?
Ska ha nya belägg men helst inte för dyra, vad rekommenderas? Har original ok och skivor.
Frågorna är många och jag har inte någon större koll på min bil som ni märker.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh, Jens D
Åker till ringen v.29-30 och har en del saker kvar att göra på bilen innan det bär av.
Skulle vilja höra vad ni rekommenderar för hård körning med en hyffsat original C5a.
Olja, filter och stift skall bytas. Vissa märken bättre än andra? (Självfallet skall oljan vara rekommenderad för motorn.) Har LS2 toppar = andra stift än original toppar?
Funderar på att höja bilen lite, en tum eller så då markfrigången är ca två tum räknat på framspoilern. (Sitter bilstein dämpare på, ej justerbara).
Har problem med slavcylindern till kopplingen som så många andra, köpa ny direkt eller lägga lite tid och få den till att funka? Hur har ni gjort? Har försökt att hitta luftningsnippel men hittar ingen, finns det ens? På Trans Amen och Camaron är väl kopplings och bromsoljan i samma system och där finns det väl luftningsnippel? Vilken typ av kopplingsolja och bromsolja?
Ska ha nya belägg men helst inte för dyra, vad rekommenderas? Har original ok och skivor.
Frågorna är många och jag har inte någon större koll på min bil som ni märker.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh, Jens D
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Vad kul
Viktigt för säkerheten är bromsar & däck.
Kolla däcken ordentligt dom får jobba hårt och en punka är inget man vill ha i högre hastighet.
Byt bromsvätska (som du skrev).
Byt belägg finns en hel del olika alltifrån race belägg som skriker, skitar ner, käkar skivor och behöver värmas för att ta ordentlig d.v.s. är olämpliga vid normal körning (hör med vår sponsor vette.se vilka som passar bäst).
Kör in dom nya beläggen ordentligt.
Ordna med bromskylning, finns alltifrån färdiga satser (Vette.se) till enkel billig och effektiv vattenkylning som du bygger själv https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=11810.
Övriga säkerhetsdetaljer:
Personlig utrustning, stol, bur, m.m. kostar en del och för det mesta har man inte användning av det, men man vet inte vad andra hittar på & vad som händer på banan.
Försäkring:
Vad gäller för din försäkring, det kan bli hur dyrt som helst (och nu menar jag skador på andra personer, fordon & räcken m.m.)
4-hjulsinställning:
Om du inte redan har gjort det kan det vara bra att kolla, annars kan du köra sönder däcken snabbt och det blir mycket roligare att köra med baninställningar.
Kamera:
Fixa en videokamera med ett bra fäste, kul att ha när du längtar tillbaks & kan användas som bevis vid ett ev. tillbud.
Ha det kul och kör med insidan
Viktigt för säkerheten är bromsar & däck.
Kolla däcken ordentligt dom får jobba hårt och en punka är inget man vill ha i högre hastighet.
Byt bromsvätska (som du skrev).
Byt belägg finns en hel del olika alltifrån race belägg som skriker, skitar ner, käkar skivor och behöver värmas för att ta ordentlig d.v.s. är olämpliga vid normal körning (hör med vår sponsor vette.se vilka som passar bäst).
Kör in dom nya beläggen ordentligt.
Ordna med bromskylning, finns alltifrån färdiga satser (Vette.se) till enkel billig och effektiv vattenkylning som du bygger själv https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=11810.
Övriga säkerhetsdetaljer:
Personlig utrustning, stol, bur, m.m. kostar en del och för det mesta har man inte användning av det, men man vet inte vad andra hittar på & vad som händer på banan.
Försäkring:
Vad gäller för din försäkring, det kan bli hur dyrt som helst (och nu menar jag skador på andra personer, fordon & räcken m.m.)
4-hjulsinställning:
Om du inte redan har gjort det kan det vara bra att kolla, annars kan du köra sönder däcken snabbt och det blir mycket roligare att köra med baninställningar.
Kamera:
Fixa en videokamera med ett bra fäste, kul att ha när du längtar tillbaks & kan användas som bevis vid ett ev. tillbud.
Ha det kul och kör med insidan
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jan 13, 2010 13:21
- Ort: Ystad
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Tack för svaret, det har jag iaf hyffsad koll på. Har kört en del bana med hoj tidigare.
Men mer modellspecifikt. Kan jag lufta kopplingen? Har inte hittat någon luftningsnippel.
Har alla med kopplingsproblemet fått köpa nya slavcylindrar? (problemet gällande att kopplingsdamm tränger igenom och täpper till i slavcylindern).
Finns det mer som vi med C5or bör tänka på? Jag misstänker att bromsarna kommer att mattas av, känns lite underdimensionerade för bandagar. Men det är ju gällande standardbilar generellt.
Har någon en fungerande slavcylinder och eller belägg att sälja?
Mvh, Jens
Men mer modellspecifikt. Kan jag lufta kopplingen? Har inte hittat någon luftningsnippel.
Har alla med kopplingsproblemet fått köpa nya slavcylindrar? (problemet gällande att kopplingsdamm tränger igenom och täpper till i slavcylindern).
Finns det mer som vi med C5or bör tänka på? Jag misstänker att bromsarna kommer att mattas av, känns lite underdimensionerade för bandagar. Men det är ju gällande standardbilar generellt.
Har någon en fungerande slavcylinder och eller belägg att sälja?
Mvh, Jens
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Ber om ursäkt för att jag var övertydlig men jag kände inte till att du har varit på bana förr
När det gäller bromsarna så använde man dom fram på Camaro cup bilarna så att dom tål en del men det finns självklart dom som är bättre, men se över kylningen dom blir varma
När det gäller koppling & olja antar jag att du redan har sökt på forumet det har diskuterats förr.
Ha en bra dag på banan
När det gäller bromsarna så använde man dom fram på Camaro cup bilarna så att dom tål en del men det finns självklart dom som är bättre, men se över kylningen dom blir varma
När det gäller koppling & olja antar jag att du redan har sökt på forumet det har diskuterats förr.
Ha en bra dag på banan
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Kopplingsproblem verkar vara mycket vanligt. Att det beror på slavcylindern är inte helt säkert. Jag bytte både slavcylinder och huvudcylinder men felet kvarstod. Nu har jag en Spec Super Twin koppling och det verkar funka klockrent.
SLavcylindern luftas via en nippel på ovansidan av densamma. Det betyder att det går att lufta men man måste ha smala händer och älska smärta. Jag har luftat slavscylindern på detta sätt.
Har man tid och möjlighet passar man på att byta slavcylindern och sätta på en förlängning på luftnippeln. Då kan man lufta den via motorrummet istället. Kolla med vette.se. De har detta kit.
För ringen gäller att man har nya bromsbelägg. Gatbelägg slits fort och det är inte kul att bli stående utan bromsar. Byt gärna till racingbelägg, men var beredd på att skivorna spricker av värmen. Ta med ett par extra skivor om du kan.
Du borde inte behöva höja bilen. Kanske om fjädringen är mjuk, men annars så är det nog inga problem, bara du inte gränslar några curbs eller kanten på Karusellen.
Det finns en Corvettespecialist i Adenau om du får problem. Prata med Danny och hälsa från Christer på Racefactory.
Trevlig resa!
Christer
8 min 9 sek BTG
SLavcylindern luftas via en nippel på ovansidan av densamma. Det betyder att det går att lufta men man måste ha smala händer och älska smärta. Jag har luftat slavscylindern på detta sätt.
Har man tid och möjlighet passar man på att byta slavcylindern och sätta på en förlängning på luftnippeln. Då kan man lufta den via motorrummet istället. Kolla med vette.se. De har detta kit.
För ringen gäller att man har nya bromsbelägg. Gatbelägg slits fort och det är inte kul att bli stående utan bromsar. Byt gärna till racingbelägg, men var beredd på att skivorna spricker av värmen. Ta med ett par extra skivor om du kan.
Du borde inte behöva höja bilen. Kanske om fjädringen är mjuk, men annars så är det nog inga problem, bara du inte gränslar några curbs eller kanten på Karusellen.
Det finns en Corvettespecialist i Adenau om du får problem. Prata med Danny och hälsa från Christer på Racefactory.
Trevlig resa!
Christer
8 min 9 sek BTG
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Du har redan fått en massa goda råd men jag tycker det är värt att poängtera extra mycket det här med bromskylning. Har du inte en ok bromskylning hjälper inga skivor eller belägg oavsett märke. Kika på LG motorsports / DRMs bromskylning som ansluts till luftkanalerna fram och går hela vägen fram till en adapter vid skivan som trycker in kylluften i centrum av skivan - skillnaden är enorm. Vi använder det på alla våra banbilar och kundbilar som ska gå mycket på bana, C5, C6 och Z06.Jensmeister skrev:Hejsan!
Åker till ringen v.29-30 och har en del saker kvar att göra på bilen innan det bär av.
Skulle vilja höra vad ni rekommenderar för hård körning med en hyffsat original C5a.
När det gäller belägg finns inget idag som är mer effektivt och hållbart än Cobalt XR2 beläggen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jan 13, 2010 13:21
- Ort: Ystad
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Tackar så hjärtligt för tipsen!
Ska helt klart se över kylningen till bromsarna men lär inte hända något förren till vintern är jag rädd. Funderar även på att sätta in de bakre kylkanalerna (som z06an har original), vet inte hur mycket det behövs men gör det även för att det ser snyggare ut med. Kanske lite pilligt med sågning i hjulhuset bara.
8:09 BTG är inte fy skam, jag har inte satt upp något mål ännu men hoppas iaf på under 9min btg.
Hoppas på att det räcker med att lufta kopplingen annars får man väl upp med stora plånboken och köpa, fick panik i förrigår när jag stod på rätt bra. 200+ och skulle lägga i överväxeln, gick inte. Fick jävlar i det inte ens ur växel till neutral. Höll nere kopplingen nere ca 10 sek sedan fungerade det igen. Problemet försvinner inte helt förren efter ett bra tag, man märker det framförallt på cruisecontrollen som inte går att sätta igång förren allt har återgått till normalt.
Jag är bara rädd att jag kommer slira sönder kopplingen om jag fortsätter så här, återkommer efter jag har testat att lufta.
Med vänliga hälsningar Jens D.
EDIT: Har inte hittat slavcylinder på vette.se, har någon annan gjort det så var vänlig att länka. Kan vara så att jag är dum i huvudet. =)
Ska helt klart se över kylningen till bromsarna men lär inte hända något förren till vintern är jag rädd. Funderar även på att sätta in de bakre kylkanalerna (som z06an har original), vet inte hur mycket det behövs men gör det även för att det ser snyggare ut med. Kanske lite pilligt med sågning i hjulhuset bara.
8:09 BTG är inte fy skam, jag har inte satt upp något mål ännu men hoppas iaf på under 9min btg.
Hoppas på att det räcker med att lufta kopplingen annars får man väl upp med stora plånboken och köpa, fick panik i förrigår när jag stod på rätt bra. 200+ och skulle lägga i överväxeln, gick inte. Fick jävlar i det inte ens ur växel till neutral. Höll nere kopplingen nere ca 10 sek sedan fungerade det igen. Problemet försvinner inte helt förren efter ett bra tag, man märker det framförallt på cruisecontrollen som inte går att sätta igång förren allt har återgått till normalt.
Jag är bara rädd att jag kommer slira sönder kopplingen om jag fortsätter så här, återkommer efter jag har testat att lufta.
Med vänliga hälsningar Jens D.
EDIT: Har inte hittat slavcylinder på vette.se, har någon annan gjort det så var vänlig att länka. Kan vara så att jag är dum i huvudet. =)
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Vi har inte lagt upp den i webbutiken men den kostar 1290kr (GM Original).Jensmeister skrev:EDIT: Har inte hittat slavcylinder på vette.se, har någon annan gjort det så var vänlig att länka. Kan vara så att jag är dum i huvudet. =)
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jan 13, 2010 13:21
- Ort: Ystad
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Ok, bra skit!vette.se skrev:Vi har inte lagt upp den i webbutiken men den kostar 1290kr (GM Original).Jensmeister skrev:EDIT: Har inte hittat slavcylinder på vette.se, har någon annan gjort det så var vänlig att länka. Kan vara så att jag är dum i huvudet. =)
Men om jag har förstått rätt så kan problemet återkomma då jag har kollat på några filmer ang. detta problemet. Jag kan ha misstolkat det men är det inte bromsdamm som smyger sig in i systemet vid hårda växlingar och tömmer man inte ut smutsen med jämna mellanrum kan detta täppa till kanalerna i slavcylindern. Har även hört att problemet kvarstår på C6an.
Ska tydligen finnas någon eftermarknads slavcylinder som klarar av smutsen.
Eller är jag ute och cyklar?
Mvh, Jens D.
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Det är kopplingsdamm som letar sig in i oljan, problemet är att den smutsiga oljan slipar på packningar mm så till sist slutar det att fungera. Enklast är att byta oljan i koppen ofta så slipper du problemet.Jensmeister skrev:
Ok, bra skit!
Men om jag har förstått rätt så kan problemet återkomma då jag har kollat på några filmer ang. detta problemet. Jag kan ha misstolkat det men är det inte bromsdamm som smyger sig in i systemet vid hårda växlingar och tömmer man inte ut smutsen med jämna mellanrum kan detta täppa till kanalerna i slavcylindern. Har även hört att problemet kvarstår på C6an.
Ska tydligen finnas någon eftermarknads slavcylinder som klarar av smutsen.
Eller är jag ute och cyklar?
Mvh, Jens D.
Det finns inga slavcylindrar som klarar 'smutsen', det finns däremot bättre slavcylindrar men du måste då ordna hydraulslangen själv eftersom den snabbkoppling som sitter på GM prylarna inte finns. C6ans slavcylinder är oerhört mycket bättre och är starkare byggd men även den lägger av om man inte sköter oljebytena(passar inte i C5).
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jan 13, 2010 13:21
- Ort: Ystad
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Jo, det var ju kopplingsdamm jag menade såklart.
Mina exakta symtom:
Mitt problem uppstår vid hård körning.
Då blir det svårt att få ur växlarna och lägga i en annan. Precis som om att det är för lågt tryck i kopplingen. Dock så fastnar pedalen halvvägs så jag får hjälpa den upp, men samtidigt kan jag inte lägga i farthållaren precis som om att kopplingen är lite intryckt.
Inga missljud.
Tänkte börja med att lufta kopplingen men det kanske redan är kört?
// Jensa
Mina exakta symtom:
Mitt problem uppstår vid hård körning.
Då blir det svårt att få ur växlarna och lägga i en annan. Precis som om att det är för lågt tryck i kopplingen. Dock så fastnar pedalen halvvägs så jag får hjälpa den upp, men samtidigt kan jag inte lägga i farthållaren precis som om att kopplingen är lite intryckt.
Inga missljud.
Tänkte börja med att lufta kopplingen men det kanske redan är kört?
// Jensa
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Vad har du för koppling ?Jensmeister skrev:Jo, det var ju kopplingsdamm jag menade såklart.
Mina exakta symtom:
Mitt problem uppstår vid hård körning.
Då blir det svårt att få ur växlarna och lägga i en annan. Precis som om att det är för lågt tryck i kopplingen. Dock så fastnar pedalen halvvägs så jag får hjälpa den upp, men samtidigt kan jag inte lägga i farthållaren precis som om att kopplingen är lite intryckt.
Inga missljud.
Tänkte börja med att lufta kopplingen men det kanske redan är kört?
// Jensa
En del high-performance kopplingar behöver en master cylinder som pumpar större oljevolym än original, Mcleod och AP racing har sådana.
Sen finns det riktiga skitkopplingar som RAM som inget fungerar bra med Alla GM original, RPS, SPEC mfl singeldisc kopplingar fungerar bra med original mastern.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Även Spec Super Twin verkar funka alldeles utmärkt med GMs originalslav och master.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Finns bara en sak att göra... strunta i kopplingen!
http://www.youtube.com/watch?v=jUSPwmN9 ... embedded#!
http://www.youtube.com/watch?v=jUSPwmN9 ... embedded#!
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jan 13, 2010 13:21
- Ort: Ystad
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
FY FAAAAAAN vilket ha begär! Hoppas det blir standard i kommande z06a och option i resten. Sekvetiell är skiten...62an skrev:Finns bara en sak att göra... strunta i kopplingen!
http://www.youtube.com/watch?v=jUSPwmN9 ... embedded#!
Nu när jag läser i annonsen som jag sparade från blocket när jag köpte bilen står det faktiskt att det är ny slavcylinder (köpte i höstas) samt ny z06 koppling, vad det nu innebär.
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Då skulle jag prova att byta mastern och lufta systemet. Mastern är enkel att byta och du behöver inte riva halva bilen. Lossa armen till pedalen, ta loss koppen, ta isär hydraulkopplingen, du känner mastern under huvudbromscylindern - vrid den ett kvarts varv så lossnar den och du kan ta ut den.Jensmeister skrev:FY FAAAAAAN vilket ha begär! Hoppas det blir standard i kommande z06a och option i resten. Sekvetiell är skiten...62an skrev:Finns bara en sak att göra... strunta i kopplingen!
http://www.youtube.com/watch?v=jUSPwmN9 ... embedded#!
Nu när jag läser i annonsen som jag sparade från blocket när jag köpte bilen står det faktiskt att det är ny slavcylinder (köpte i höstas) samt ny z06 koppling, vad det nu innebär.
Tyvärr sitter luftningsnippeln illa till så du måste ta bort mellansektionen av avgassystemet och täckplåten under bilen för att komma åt.
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Men hör vilket djävulskt transmissions ljud. Tröttnade nog ganska fort på det62an skrev:Finns bara en sak att göra... strunta i kopplingen!
http://www.youtube.com/watch?v=jUSPwmN9 ... embedded#!
Vilket fäste dom har i banan
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD