Modifiering bak inför besiktning, evig fråga kanske...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Modifiering bak inför besiktning, evig fråga kanske...

Inlägg av Christian Nilsson »

Har en pri :? vatimport som jag skall iordningställa för besiktning. Är inte så mycket för provisoriska lösningar, utan vill konvertera bilen så man slipper röja inför besiktningarna i framtiden.
Nån som har någon erfarenhet av denna produkt från Ecklers?

http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... 3K2PMWA6S0

Går den igenom tro? Om man gör nödvändiga förändringar på kopplingarna också, och sätter denna i dom yttersta hålen?

/Christian
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Hej,

jag har samma frågeställning. Har fyra helröda baklysen och vill lösa problemet permanent - d.v.s. de två yttre skall ha gult blinkljus.

Måste inte baklysena också var E-märkta - sådant krav har det varit på mina amatörbyggda Cobra-replikor. Är Ecklers variant E-märkt?

Någon som är intresserad av att byta två röda oroginal mot två "fula" gula E-märkta?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Hör med klantberg oh nej eller vette småland dom tar dryga 1000lappen styck för baklysena E-märkta och dana.. var vad dom tog när jag skulle ha.. Jag blev sur istället och köpte baklysen till lasbil som passade sissådär ( jag har runda ).. Gjorde smatra kopplingar med ISO kontakter och strömbrytare också så att jag bara byter glas och fipplar om en brytare för att få osäkra europeiska lysen..

På besigtningen så var de beredda att underkänna pga att dom lös för svagt.. Men de var tvugna att släppa igenom mig pga att lysen var E-märkta.. känndes skönt att byråkratin kan jobba för en för omväxlings skull :twisted:

synd att jag inta kan lägg upp en bild så ni får ser hur bedrövligt det såg ut..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

hej
Det är ju kanske inte säkert att dom är E-märkta dom från Ecklers. Det är ju lite surt att importera det själv för att tjäna några kronor, blir det fel så är ju allt förgäves. Kanske smart som sägs att kolla med Vette Småland. Dom borde ju verkligen veta. Det är ju f-n att det skall vara så krångligt med dessa regler! Jag fick i alla fall en bibba papper av en som jag känner på SBP, skall lusläsa dem i helgen. Har precis investerat i ett bättre mätinstrument, skall även "pilla isär" baklamporna i helgen och se om man kan komma på nåt alternativt "eget" koncept. Troligen skjuter dom väl mig i diket på SBP då.....
Köper jag Ecklers-produkten så skall jag meddela hur det slutar med den......
/Christian
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Såg just att www.vettedesign.com hade lösa E-märkta röd-gula glas. Har frågot om priset, men ej fått besked ännu.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

OK, såg den sidan precis....kan ju vara nåt. Lägg gärna ut informationen när Du får svar....bilden på sidan där ser väldigt lik ut den som Ecklers har. Jag har en polare i San Diego, brukar beställa prylarna till honom (ofta är det fraktfritt inom USA) och sen packar han om det och skriver "Christmas Gifts" eller "Birthday Present" eller liknande så slipper man tull/moms. Tar nån dag extra, men det är det ju värt.
Är Du intresserad kan vi beställa ihop. Kollar man på Ecklers.com så är det ju alltid nåt litet man "behöver".....har en låsflärp på mitt armstöd som är kass, så den låser inte längre, tex....

/Christian
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jun 12, 2004 20:22
Ort: Tingsryd

Modifiering bak.......

Inlägg av jonce »

Hej Corvettebröder! Angående regbes. jag reggade min -86a för någon månad sedan. Jag imp. den från Tyskland,men jag fick ändå byta till orange blinkers bak, billigast var dom faktiskt hos den lokala GM handlaren original alltså,sidoblinkersen tog jag från en Corsa. det det spelar ingen roll vilken du sätter inne röd el. orange bara det inte är mer än 40 cm från bilens yttermått och parkerinslyset fram får inte vara gult bältet får man autom. dispans om man imp.för eget bruk. OM du läser papperen från SBP tänk på att regbes. och vanlig bes inte alltid är samma regler,det kan låta dumt men så är det faktiskt. Lycka till med din nya CORVETTE . MVH Jan
Hans-O
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:24
Ort: Härnösand

Inlägg av Hans-O »

8) Använder mina en dag om året 8) . Dom är köpta på Klintberg & Way Part#5976822 E-märkta 1056:-+moms, ser ut att vara lika som Eckler's. Har inte varit några problem vid besiktningen.

HW
1991 L98 ZF6
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag väntar hem min 71:a, gäller samma regler för bakljusen vid reg.besiktning oberoende årsmodell eller.......?
Ett annat lite udda sätt att lösa problemet är gjuta eget glas i silicon form. Att fixa en flerfärgad lins är svårt, men om man nöjer sig med t.ex en transparent plast så kan man ju ha färgade lampor bakom. Kan det va nåt? http://www.acron-form.se/siliconverktyg.asp
Har man bara ett orginalglas är det inga problem att tillverka en gjutform som man sedan kränger av. Kanske är en korkad ide, jag vet inte. Men till prototyper funkar silicon gjutning fint.
/gbak
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

Jag bytte alla fyra bakljus till såna du hittat på Ecklers. Jag köpte dem på Vette Småland men är inte säker på om de är E-märkta eller ej (kan kolla imorgon).
De gick iaf igenom besiktningen senast utan problem. Det var inte ens någon som tittade på dem...
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Jag har mina gula blinkers innerst och har aldrig fått någon kommentar på besiktningen - personligen tycker jag det är snyggare att ha dem innerst.
Kolla gärna under corvettelänkar - medlemmarnas bilar
Min är den röda -90:an - högst upp på sidan

Men det kan ju vara så att det är längre till utsidan på senare modeller - med de mer fyrkantiga lamporna....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Stefan J
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: tor okt 30, 2003 22:25

Inlägg av Stefan J »

Hej !
Om ni bara tänker byta glas tänk då på att blinkers och broms är samma lampa så omkopplingar krävs i alla fall. Jag har råkat ut för nedslag 1 gång sedan 1995 så det är verkligen ett inte säkert att det blir nedslag, jag skulle prova att besiktiga utan att bygga om, den kan gå igenom dessutom tycker jag att dubbla röda är mycke snyggare ( smaksak ). Den gången jag fick bygga om kopplade jag även ur sladden mellan bromsljuskontakt och blinkerskontakt under ratten för att slippa blinkning på blinkers när jag bromsade ( SBP gillar inte att det blinkar vid broms). Bromsarna kopplade jag sedan in på det mittre bromsljuset.
Jag och VD för SBP brevväxlade under ca 6 mån då jag tyckte att man inte kunde slå ned på en detalj som hade gått igenom varenda bes. sedan 91 utan anmärkning utan ombyggnad. Det bästa svaret jag fick var att deras misstag berodde på den mänskliga faktorn samt att han tyckte jag hade rätt i det konstiga i skillnaden mellan privatimport och flyttgods. Det är INTE av säkerhetsskäl som man har denna regel utan för att ej straffa de som flyttar hem med en bil. Skulle kunna skriva mycke mer men jag tror inte att någon orkar läsa allt.

Beträffande 71:an så är jag ganska säker på att du får ha röda blinkers då regeln om flyttgods gäller bilar yngre än årsmodell 74 ( tror jag ).

Stefan J
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Röda blinkers

Inlägg av Skp »

En enkel temporär ombyggnad blir om man sätter snabbkontakter vid den vita kabeln vid bromsljuskontakten samt snabbkontakter bak vid blinkerserna. Dvs. använd mittbromsljuset till dom inre lamporna för broms, sen klipper man till en alu-platta med glaset som mall , skruvar dit en blinkersbaklampa från ett släp el.dyl (säljs för några tior på tex. mekonomen). Gör man detta rätt så tar det 20 minuter att byta till oranga blinkers vid besiktning. Sheriffen brukar sällan bry sig ute på vägarna om man kör med röda dubbla blinkers bak.

Stefan
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

blinkerseländet

Inlägg av Ingo »

Angående 71 importen är det lugnt,före 75 får man har röda blinkers bak, på nyare bilar är det bara flyttgods som får ha rött bak.Parkeringsljuset fram får ju inte vara gult heller eller "amber"som jänkarna säger.men tydligne behöver man inte ha parkljus fram före 75 heller så fulingarna vänder 21/5 lampan fel väg på besiktningen så park delen är död och blink fram gult.
Enklast att få blink bak är att koppla de nya gula lamporna till framblinkersen och bromslus till det upphöjda,då låter man dom kablarna hänga kvar bak i bilen så man kan snabbkoppla till nästa besiktning.(vem vill ha gult mellan besiktningarna)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack Ingo!
Några problem mindre till regbesiktningen /gbak
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Grönbladh:
Gjorde du några kabelomkopplingar när du bytte ut samtliga till gul/röda? Eller bytte du dem bara rätt upp och ner?
Skall riva ner mina gamla "USA-orginal" ikväll och se hur allt veter.
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

Jag måste erkänna att det inte var jag som byggde om bakljusen... :oops: Det lät jag Vette Småland göra då jag ändå hade lämnat in bilen för att få ett par andra saker fixade.

Kablarna behöver kopplas om lite då du i originalutförande har bakljus, broms och blinkers i samma glödlampa via två signalkablar + nolla (blinker/broms i en kabel och vanligt bakljus i nästa). Med de nya lampsatserna blir det två glödlampor och tre ingående signalkablar + gemensam nolla.
Funktionen Bakljus sitter på den gamla kabeln medan funktion Broms är omkopplat till det mittplacerade bromsljuset och därför inte påverkas av blinkers som det gjorde original. Blinkers går i samma kabel som tidigare.

Så TROR jag iaf att det ska vara kopplat. Vänta gärna på bekräftelse från någon annan innan du börjar koppla. Jag vill ju hellre att du är ute och kör än sitter i garaget och försöker reda ut eventuella fel från min sida :wink:

Jag kan plocka bort mina bakljus och kolla upp hur det ser ut om så önskas.


Lycka till!
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Hej igen,
det låter logiskt det du skriver och det var skönt att få bekräftelse från Dig att den nya lampan (gul/röd) har två lampor istället för en....fick inte riktigt ihop funktionen annars. Jag hade bara tänkt att köpa två sådana här lampor, inte 4, det borde väl också kunna funka? Så kopplar man väl bara väck blinkfunktionen på den original som är kvar genom att bryta kabeln och ta broms från mitten även till denna...
Tack för erbjudandet att kolla hur din sitter, men riv inget ännu, det tar några veckor innan lamporna är här.....behöver jag hjälp med det så återkommer jag här :D
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

blink blink

Inlägg av Ingo »

visst måste det bli skum funktion på blinkersen om den är kopplad till originalkabeln,speciellt när man bromsar och blinkar samtidigt?,eftersom original är det ju som sagt samma lampa till bromsljus och blinkers. det normala är när man ska montera drag eller "europisera" att blinklamporna kopplas till framblinklamporna som inte går genom rattstången och delar utrymme med bromsljuset.
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

Det glömde jag visst att säga... :oops:
Självklart har du rätt om att blinkersen skulle fungera mycket märkligt om man inte kopplar loss kabeln från blinker/bromsreläet!

Christian:
Visst räcker det med att byta ett par och inte båda paren som jag gjorde. Jag tyckte bara att det skulle se så oerhört konstigt (läs FULT) om inre och yttre paren inte såg likadana ut...
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Rev ner samtliga bakljus igår, och det är ju mycket riktigt kopplat så som skrivits här, dvs en jord, en som ger vanligt bakljus, och sen en kombinerad blink/broms.
Ang jobbet att komma åt så tyckte jag det var superlätt genom hålet för nummerskylten (kan ju bero på att jag har armar långa som hos en apa iofs). Tänker nog börja med två lampor med gul/rött, blir det FÖR fult så får jag väl investera i två till.......
Tar väl lämpligen då broms från mittbromsen "där uppe", och sedan drar en kabel från framblinkersen till blinkers bak. Vanligt bakljus finns ju där redan. Vad gäller de andra ljusen så skall jag väl släcka de gula sidopositionsljusen både fram och bak antar jag. Enligt SBP-killen jag pratade med så skulle sidoblinkersen fram som sitter nere på kofångaren räcka till, den är ju på sidan så att säga. Måste väl bara ändra på nåt sätt så att den inte lyser gult alltid, vilket den gör när den inte blinkar.
Vidare beställer jag Hella H4 insatser och bytar dem. Sen får vi se vad SBP säger....med lite tur......
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Ang "looken", så om det blir fult med bara röd/gult i ytterkanterna så kanske det här vita kitet med plastmojänger som jag har på min bil över baklampor och backljus (se bild på www.vearp.se) täcker lite grand så att man inte tänker på det....
Undrade vad detta var för tillbehör innan jag fick bilen till Sverige, igår hittade jag faktiskt detta kitet på Ecklers av en händelse. Tycker själv det är rätt snyggt, men en polare sågade det direkt och tyckte att jag skulle slänga väck det omedelbart...
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Christian Nilsson skrev:en polare sågade det direkt och tyckte att jag skulle slänga väck det omedelbart
Håller med din polare :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jun 12, 2004 20:22
Ort: Tingsryd

Ombyggnad...........

Inlägg av jonce »

Hej Christian! du får ha gula och röda sidolampor som lyser hela tiden , men jag är tveksam till att det skulle räcka med bara dom fram till sidoblinkers,dom skall nämligen synas snett bakifrån vid en viss vinkel.För övrigt så var det en snygg Corvette du har köpt, angående bakljusen så är det smaksak det är faktiskt DIN CORVETTE o då gör du som du vill men..... MVH Jan
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

Jag håller med både Stefan och din polare men det är tur att vi tycker olika.
Hur intressanta hade Clubträffarna varit om alla bilar sett likadana ut? :roll:

Sist jag var på bilprovningen sa den vänlige mannen att jag inte hade behövt sätta dit extra blinkers på sidan utan att de små gula blinker/positionslamporna hade varit tillräckligt. Så lät det dock inte förra året då jag besiktigade på annan ort och det verkar som om det är fler som inte godkänner det än de som gör det. Jag rekommenderar att du tejpar fast nån liten extra blinkers för säkerhets skull. Jag drar ut mina genom gälarna och fäster med lite dubbelhäftande tep.


Jonce, det var förresten nere hos dig i Tingsryd de krävde extra sidoblinkers... Tänk på det! :wink:
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Hej igen,
jag har ju klart inte sett min bil utan dom här gallerna (just nu är det iofs bara 4 svarta hål...har monterat bort allting) men skall klart jämföra med/utan när jag monterar tillbaka lamporna.
Ang allt som sitter på sidorna av bilen, är det kanske inget som behövs göras där då?

Ja, visst är det en fin bil.....hajjar Ni vilka fjärilar i magen det var när jag skulle hämta den i GBG för två veckor sedan och inte sett den "live" tidigare......som väl var klarade den frakten utan en skråma.
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Skriv svar