Vevaxelgivare placering LT1-93?
Vevaxelgivare placering LT1-93?
Hejsan!
Var sitter vevaxelgivaren på motorn placerad och är det fler än en?
(Kan vara den som sitter vid startmotorn)
Hur mäter man upp den för att konstatera ev fel?
Lätt att demontera?
Har bytt optin till ny komplett men får fortfarande fel cod 36 och motorn är mycket svårstartad och går illa.
Kan tändmodul vara ytterliggare något att titta på?
Vill ut och köra nu!!!!!
Var sitter vevaxelgivaren på motorn placerad och är det fler än en?
(Kan vara den som sitter vid startmotorn)
Hur mäter man upp den för att konstatera ev fel?
Lätt att demontera?
Har bytt optin till ny komplett men får fortfarande fel cod 36 och motorn är mycket svårstartad och går illa.
Kan tändmodul vara ytterliggare något att titta på?
Vill ut och köra nu!!!!!
Re: Vevaxelgivare placering LT1-93?
Vevaxelgivare har du bytt om du bytt Optisparken, felkod DTC 16 är "Low resolution puls" och DTC 36 är "High resolution puls"
En bild från min Optispark visar dom avlånga hålen(8 st) för vevaxelidentifiering, dom yttre 360 hålen är för varje grad på vevaxeln.
http://kjelectronic.com/rotoropti_3.jpg
Kolla så kabeln från Optisparken upp till skarven under skyddskåpan för spridarna är O.K. alltså ingen korrosion.
Kjelle C4/94
En bild från min Optispark visar dom avlånga hålen(8 st) för vevaxelidentifiering, dom yttre 360 hålen är för varje grad på vevaxeln.
http://kjelectronic.com/rotoropti_3.jpg
Kolla så kabeln från Optisparken upp till skarven under skyddskåpan för spridarna är O.K. alltså ingen korrosion.
Kjelle C4/94
Re: Vevaxelgivare placering LT1-93?
Bra att jag får några tips.
Har testat med ny kabel mellan optin och testkopplingen som du sa under höger ventilkåpa.
Köpte en ny med den nya optin.Men utan resultat.
Optin som jag plockade bort var helt sönderrostad fast bilen endast gått 2150 mil.
Trodde absolut då att jag funnit felet.
Men bilen går sämre nu än innan jag bytte.
Börjar tro att det är fel på den nya optin.
Ibland går den inte att starta utan att den baktänder och går fruktansvärt dåligt.
Även kabeln till tändspolen är bytt.
Kollat att man får gnista på alla cylindrar verkar ok med lampa.
Tändmodul?
Datorn tror jag inte på att det är fel på.
Har även testat ny tändspole.
Vad göra?
Har testat med ny kabel mellan optin och testkopplingen som du sa under höger ventilkåpa.
Köpte en ny med den nya optin.Men utan resultat.
Optin som jag plockade bort var helt sönderrostad fast bilen endast gått 2150 mil.
Trodde absolut då att jag funnit felet.
Men bilen går sämre nu än innan jag bytte.
Börjar tro att det är fel på den nya optin.
Ibland går den inte att starta utan att den baktänder och går fruktansvärt dåligt.
Även kabeln till tändspolen är bytt.
Kollat att man får gnista på alla cylindrar verkar ok med lampa.
Tändmodul?
Datorn tror jag inte på att det är fel på.
Har även testat ny tändspole.
Vad göra?
Re: Vevaxelgivare placering LT1-93?
Vad är det för Optispark du köpt, original Delco eller något pirat ?
MSD har ju en Optispark men den verkar inte helt OK den heller, i alla fall
det jag läst på amerikanska forum.
Jag har gjort avancerade mätningar med ett digitalt minnes oscillocop och där
har jag ”frusit” signalen och sparat den på PC.
Det luriga med optisparken är om det saknas low resolution pulses(vevaxelidentifikation) så skickar styrdatorn(ECM/PCM) tändpulser till fel cylinder, därav misständningar, huggande m.m.
I det fallet skall felkod DTC 16 sättas men toleransen är enormt stor så det
sker inte i praktiken.
Jag vet inte om du är kunnig inom elektronik eller känner någon person som är det.
Digitala oscilloscop finns på varje serviceverkstad idag så det är inte omöjligt att
få hjälp med mätning.
Du sparar enormt med pengar om det går och mäta sig till felet istället för och
börja byta prylar planlöst.
Här ett screenshot från min mätning, siffrorna 1, 2, 3 visar uteblivna pulser.
http://kjelectronic.com/Optispark_missing%20pulses.jpg
Jag kan visa mer information här om själva tillvägagångsättet vid mätning om du är intresserad, dock fodrar det instrument.
Kjelle C4/94
MSD har ju en Optispark men den verkar inte helt OK den heller, i alla fall
det jag läst på amerikanska forum.
Jag har gjort avancerade mätningar med ett digitalt minnes oscillocop och där
har jag ”frusit” signalen och sparat den på PC.
Det luriga med optisparken är om det saknas low resolution pulses(vevaxelidentifikation) så skickar styrdatorn(ECM/PCM) tändpulser till fel cylinder, därav misständningar, huggande m.m.
I det fallet skall felkod DTC 16 sättas men toleransen är enormt stor så det
sker inte i praktiken.
Jag vet inte om du är kunnig inom elektronik eller känner någon person som är det.
Digitala oscilloscop finns på varje serviceverkstad idag så det är inte omöjligt att
få hjälp med mätning.
Du sparar enormt med pengar om det går och mäta sig till felet istället för och
börja byta prylar planlöst.
Här ett screenshot från min mätning, siffrorna 1, 2, 3 visar uteblivna pulser.
http://kjelectronic.com/Optispark_missing%20pulses.jpg
Jag kan visa mer information här om själva tillvägagångsättet vid mätning om du är intresserad, dock fodrar det instrument.
Kjelle C4/94
Re: Vevaxelgivare placering LT1-93?
Hejsan!
Köpte en opti från USA eftermarknadstyp "Eclers"
Jag har möjlighet att mäta detta,inga problem.Har tillgång till instrument.
Tar gärna del av hur du kopplar in dig utan en riktig adapter vid mätskarven.
/Anders
Köpte en opti från USA eftermarknadstyp "Eclers"
Jag har möjlighet att mäta detta,inga problem.Har tillgång till instrument.
Tar gärna del av hur du kopplar in dig utan en riktig adapter vid mätskarven.
/Anders
Re: Vevaxelgivare placering LT1-93?
Morsning.
Bytte optispark på min -92 för ett år sedan och då vet jag att man skulle vara 100 % säker på att inte få den lilla axeln med splines i fel läge vid återmonteringen.(axeln driver optisparken)
Jag vet inte om det är lika på -93.
Det fanns ett lite tjockare splines som var tvunget att hamna rätt i motsvarande del jag blev varnad att det inte var så svårt att hamna i fel läge.
Mvh Uffe
Bytte optispark på min -92 för ett år sedan och då vet jag att man skulle vara 100 % säker på att inte få den lilla axeln med splines i fel läge vid återmonteringen.(axeln driver optisparken)
Jag vet inte om det är lika på -93.
Det fanns ett lite tjockare splines som var tvunget att hamna rätt i motsvarande del jag blev varnad att det inte var så svårt att hamna i fel läge.
Mvh Uffe
Boogieman Corvette -92 LT 1
Re: Vevaxelgivare placering LT1-93?
Hej
På drivaxeln till optin finna som sagt splines men ett av dom är unika.(lite bredare än dom andra)
Därför tror jag inte att man kan montera fel.
Bra att ni är med på detta forum det behövs verkligen.
Tack!
/Anders
På drivaxeln till optin finna som sagt splines men ett av dom är unika.(lite bredare än dom andra)
Därför tror jag inte att man kan montera fel.
Bra att ni är med på detta forum det behövs verkligen.
Tack!
/Anders
Re: Vevaxelgivare placering LT1-93?
OK, jag använder ett Tektronix TS220 100 MHz 2 kanalers digitalt oscilloskop.
Så här anslöt jag, s.k. backprobing, jag pressade in en tunn kabel i varje anslutning
för och inte skada original kontakten på något vis.
http://kjelectronic.com/opti_connect_2.jpg
Varje kabel drog jag sedan upp till en kopplingslist(sockerbit)
http://kjelectronic.com/opti_connect_1.jpg
Satt fast kopplingslisten ordentligt med buntband för och få en säker
dragavlastning, sedan anslöt jag kabelstumpar i listen för oscilloskop probarnas skull samt jord.
Kabelfärger:
Rosa/svart = low resolution signal(vevaxelläge)
Röd = + 12 V
Lila/vit = high resolution signal
Röd/svart = jord
Tricket och fånga uppehållet i low resolution pulserna är och styra trottelarmen med
en hand och stoppa scanningen på oscilloskopet med den andra handen.
Splines är samma 92-94 sedan kom en bättre lagring för axeln 95-96 och därmed en helt annan koppling, går inte förväxla på något sätt.
Kjelle C4/94
Så här anslöt jag, s.k. backprobing, jag pressade in en tunn kabel i varje anslutning
för och inte skada original kontakten på något vis.
http://kjelectronic.com/opti_connect_2.jpg
Varje kabel drog jag sedan upp till en kopplingslist(sockerbit)
http://kjelectronic.com/opti_connect_1.jpg
Satt fast kopplingslisten ordentligt med buntband för och få en säker
dragavlastning, sedan anslöt jag kabelstumpar i listen för oscilloskop probarnas skull samt jord.
Kabelfärger:
Rosa/svart = low resolution signal(vevaxelläge)
Röd = + 12 V
Lila/vit = high resolution signal
Röd/svart = jord
Tricket och fånga uppehållet i low resolution pulserna är och styra trottelarmen med
en hand och stoppa scanningen på oscilloskopet med den andra handen.
Splines är samma 92-94 sedan kom en bättre lagring för axeln 95-96 och därmed en helt annan koppling, går inte förväxla på något sätt.
Kjelle C4/94
Re: Vevaxelgivare placering LT1-93?
Hejsan!
Proplemet löst.
Köpte en ny optispark orginal AC/Delco.
Handlades denna från Anders på Vette i Stockholm.
Nu funkar bilen bättre än väntar.
Så ge inte upp när ni bytt optin och det inte fungerar.
Men med facit i hand köp alltid det bästa som erbjuds på marknaden.
Jag köper aldrig någon eftermarknads pryl efter detta missöde.
Ha det.
Tack Kjelle för hjälpen.
Proplemet löst.
Köpte en ny optispark orginal AC/Delco.
Handlades denna från Anders på Vette i Stockholm.
Nu funkar bilen bättre än väntar.
Så ge inte upp när ni bytt optin och det inte fungerar.
Men med facit i hand köp alltid det bästa som erbjuds på marknaden.
Jag köper aldrig någon eftermarknads pryl efter detta missöde.
Ha det.
Tack Kjelle för hjälpen.